REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wynajem miejsc parkingowych a zwolnienie z kas rejestrujących

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Wynajem miejsc parkingowych a zwolnienie z kas rejestrujących
Wynajem miejsc parkingowych a zwolnienie z kas rejestrujących

REKLAMA

REKLAMA

Wiele firm posiadających własne miejsca parkingowe wynajmuje je na rzecz pracowników innych firm (np. jedna z firm posiada więcej miejsc postojowych niż pracowników lub znajduje się w dogodniejszej lokalizacji). Pracownicy ci (dalej jako najemcy) uiszczają opłaty za nie w kasie w siedzibie firmy wynajmującej lub też za pośrednictwem poczty czy banku. Powstają często wątpliwości czy usługa udostępniania miejsca parkingowego powinna być przez wynajmującego ewidencjonowana za pomocą kasy rejestrującej.

Rozpatrzmy zatem na następującą sytuację:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Spółka A wynajmuje miejsca parkingowe na rzecz pracowników (najemców) Spółki B. Każde z tych miejsc postojowych jest dokładnie oznaczone i przyporządkowane do konkretnego najemcy (nie może z niego korzystać żadna inna osoba). Część z najemców korzystających z miejsc postojowych opłaca w całości czynsz za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek Spółki A). Z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności ta zapłata dotyczyła. Część najemców wpłaca natomiast kwoty należne za najem miejsc postojowych gotówką w kasie w siedzibie Spółki A. Spółka A każdorazowo dokumentuje świadczenie ww. usług fakturą.

W związku z tym, że każde z miejsc postojowych jest dokładnie oznaczone i przyporządkowane do konkretnego najemcy, istnieją przesłanki do uznania, że Spółka A świadczy usługi związane z wynajmem nieruchomości. W pozycji 26 załącznika do rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z 20.12.2017 r. w sprawie  zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (dalej jako rozporządzenie w sprawie zwolnień z kas), jako czynności zwolnione z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących wymienione zostały wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi, jeżeli świadczenie tych usług w całości zostało udokumentowane fakturą lub świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności płatność dotyczyła.

Nawiązując do powyższego, zdaniem Autora istnieją podstawy do uznania, że Spółka A będzie zwolniona z obowiązku ewidencjonowania usług polegających na wynajmie miejsc parkingowych za pomocą kas rejestrujących, zarówno względem:

REKLAMA

  • usług opłacanych w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (gdy z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności ta zapłata dotyczyła) lub
  • usług, gdzie płatność nastąpiła gotówką w kasie Spółki A.

Polecamy: Biuletyn VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: VAT 2018. Komentarz

Nie zawsze jednak miejsca postojowe są wyraźnie oznaczone i przypisane do konkretnego użytkownika. Wówczas mamy do czynienia nie z usługą najmu, a usługą parkingową/udostępnienia miejsca. W takiej sytuacji warto zwracać uwagę na kwotę obrotu realizowanego na rzecz najemców (osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej). Na podstawie rozporządzenia w sprawie zwolnień z kas, zwalnia się bowiem:

  • podatników, u których obrót zrealizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej nie przekroczył w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym świadczenie usług na rzecz ww. podmiotów, jeżeli obrót z tego tytułu nie przekroczył, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20 000 zł;
  • podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2017 r. świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, jeżeli przewidywany przez podatnika obrót z tego tytułu nie przekroczy, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, kwoty 20 000 zł;

W celu zobrazowania tej sytuacji posłużmy się poniższym przykładem:

Spółka X ma zamiar rozpocząć działalność w zakresie usług parkingowych na rzecz pracowników (najemców) Spółki Z. Udostępniane będzie 150 miejsc parkingowych, a korzystający płacić będą Spółce X wynagrodzenie w wysokości 100 zł miesięcznie za każde z miejsc. Korzystanie z miejsc parkingowych realizowane będzie w ten sposób, że Spółka X zapewni miejsca parkingowe (możliwość zaparkowania pojazdu na terenie parkingu) jednakże bez wskazania konkretnego miejsca. Oznacza to, że korzystający będzie miał gwarancję zaparkowania pojazdu na terenie parkingu), lecz bez wskazania konkretnego miejsca (będzie miał gwarancję zaparkowania samochodu jednak nie będzie pewne na jakim polu stanie; miejsce każdego dnia może być inne). Korzystający wpłacać będą kwoty należne za usługę gotówką w kasie znajdującej się w siedzibie Spółki X. Spółka X ma wątpliwości czy będzie mogła pobierać od ww. osób kwoty należne za usługę bez konieczności ewidencjonowania ich za pomocą kasy rejestrującej.

W powyższej sytuacji nie sposób zakwalifikować świadczenia usług wynajmu miejsc postojowych (które nie są przypisane do najemcy) jako usługi związanej z wynajmem nieruchomości. Ponadto korzystający wpłacają kwoty za najem miejsc postojowych w gotówce. Niemniej przewidywany przez Spółkę X obrót z tytułu świadczenia ww. usług nie przekroczy, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, kwoty 20 000 zł. W związku z tym Spółka X będzie mogła korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania świadczonych usług za pomocą kasy rejestrującej i w konsekwencji nie wydawać najemcom paragonów.

Wstąpić może również sytuacja, w której to obrót z tytułu świadczenia usług najmu przekroczy limit zwolnienia z kas.

Spółka C udostępniała w 2017 r. miejsca parkingowe na rzecz pracowników Spółki D. Udostępniane było 150 miejsc parkingowych, a korzystający płacili Spółce C wynagrodzenie w wysokości 200 zł miesięcznie za każde z miejsc. Korzystający wpłacali kwoty należne za najem miejsc postojowych gotówką w kasie znajdującej się w siedzibie Spółki C. Spółka C ma zamiar kontynuować tą działalność w 2018 r. (na tych samych zasadach).

W powyższej sytuacji również nie sposób zakwalifikować świadczenia usług wynajmu miejsc postojowych (które nie są przypisane do najemcy) jako usługi związanej z wynajmem nieruchomości. Najemcy wpłacają kwoty za najem miejsc postojowych w gotówce. Dodatkowo obrót zrealizowany na rzecz najemców przekroczył w poprzednim roku podatkowym kwotę 20 000 zł. Świadczenie ww. usług nie będzie zatem korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej i w konsekwencji Spółka C winna wydawać najemcom paragony.

Wskazać jednak należy, że jeżeli (w ostatnim przykładzie) najemcy dokonywaliby w całości zapłaty za usługę za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynikałoby, jakiej konkretnie czynności płatność dotyczyła, to w takim przypadku zastosowanie znajdzie zwolnienie z ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej usług związanych z wynajmem miejsc postojowych (które nie są przypisane do najemcy).

Marcelina Fabia, konsultant podatkowy w ECDP Sp. z o .o .

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fakturowanie w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłało do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Zasady korzystania z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

Nowa faktura VAT (ustrukturyzowana) w 2026 r. Jak będzie wyglądać – wizualizacja, zakres danych, kody QR

W 2026 roku w Polsce obowiązkowe stanie się korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to miało w szczególności ten skutek, że tradycyjne faktury papierowe i elektroniczne w formacie PDF zostaną zastąpione przez faktury ustrukturyzowane w formacie XML. Każda taka faktura będzie miała jednolitą strukturę danych określoną przez Ministerstwo Finansów, co zapewni spójność i automatyzację w obiegu dokumentów. Dodatkowo faktury udostępniane poza systemem KSeF będą musiały być oznaczone kodem weryfikującym, najczęściej w formie kodu QR. Będzie to wymagało odpowiedniego oznaczenia. Faktura w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) znacząco różni się od tradycyjnych faktur papierowych czy elektronicznych w formacie PDF.

REKLAMA

KSeF - kto ponosi ryzyko?

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

e-Paragony 2.2 - nowe funkcje w aplikacji Ministerstwa Finansów. Komu i do czego mogą się przydać?

Ministerstwo Finansów poinformowało 8 września 2025 r., że udostępniło nową wersję (2.2) aplikacji mobilnej e-Paragony. Kolejna wersja tej aplikacji pozwala na udostępnianie i import paragonu, a także współdzielenie karty e-Paragony. Dzięki temu można gromadzić paragony elektroniczne na kilku urządzeniach. To wygodne rozwiązanie, które pomaga zarządzać wydatkami rodzinnymi. e-Paragony to bezpłatna aplikacja, dzięki której można przechowywać w smartfonie paragony w formie elektronicznej. Aplikacja jest całkowicie bezpieczna i anonimowa.

KSeF obowiązkowy: terminarz 2025/2026 [tabela]. Kto przekroczył 200 mln zł sprzedaży w 2024 r. musi wystawiać faktury w KSeF wcześniej

Od kiedy trzeba fakturować obowiązkowo za pośrednictwem KSeF – od 1 lutego czy 1 kwietnia 2026 r.? Okazuje się, że kluczowa w wyznaczeniu tego terminu jest wartość sprzedaży brutto osiągnięta w 2024 r., a nie, jak wcześniej zakładano, w 2025 r. To oznacza, że podatnicy już teraz mogą ustalić, od kiedy będą musieli stosować nowy obowiązek fakturowania. Próg graniczny to 200 mln zł obrotów brutto – kto go przekroczy, wdroży KSeF wcześniej. Dodatkowy czas (do końca 2026 r.) na przygotowanie przewidziano m.in. dla wystawiających faktury z kas rejestrujących i podmiotów o niewielkiej skali sprzedaży.

Koniec polskiego rolnictwa? Unia Europejska otwiera bramy dla taniej żywności z Ameryki Południowej

To może być początek końca polskiej wsi. Umowa z Mercosurem otwiera unijny rynek na wołowinę, drób, miód i cukier z Ameryki Południowej – tanie, masowe i nie do przebicia. Czy polskie rolnictwo czeka katastrofa?

REKLAMA

Webinar: Objaśnienia MF w podatku u źródła. W czym w praktyce pomogą?

Podatek u źródła od lat budzi wątpliwości. Zmieniające się przepisy, niejednoznaczne interpretacje oraz ryzyko odpowiedzialności sprawiają, że każda wskazówka ze strony resortu finansów ma istotne znaczenie w codziennej praktyce. Przyjrzymy się więc najnowszym objaśnieniom MF i ocenimy, w jakim zakresie mogą one pomóc w konkretnych przypadkach.

Jak przygotować się do KSeF? Praktyczne wskazówki i odpowiedzi na trudne pytania [Szkolenie online, już 10 września]

Jak przygotować się do KSeF? Pod takim tytułem odbędzie się szkolenie, na które serdecznie zapraszamy! Termin wydarzenia to 10 września 2025 roku, godz. 10:00-16:00.

REKLAMA