REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wynajem miejsc parkingowych a zwolnienie z kas rejestrujących

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Wynajem miejsc parkingowych a zwolnienie z kas rejestrujących
Wynajem miejsc parkingowych a zwolnienie z kas rejestrujących

REKLAMA

REKLAMA

Wiele firm posiadających własne miejsca parkingowe wynajmuje je na rzecz pracowników innych firm (np. jedna z firm posiada więcej miejsc postojowych niż pracowników lub znajduje się w dogodniejszej lokalizacji). Pracownicy ci (dalej jako najemcy) uiszczają opłaty za nie w kasie w siedzibie firmy wynajmującej lub też za pośrednictwem poczty czy banku. Powstają często wątpliwości czy usługa udostępniania miejsca parkingowego powinna być przez wynajmującego ewidencjonowana za pomocą kasy rejestrującej.

Rozpatrzmy zatem na następującą sytuację:

REKLAMA

REKLAMA

Spółka A wynajmuje miejsca parkingowe na rzecz pracowników (najemców) Spółki B. Każde z tych miejsc postojowych jest dokładnie oznaczone i przyporządkowane do konkretnego najemcy (nie może z niego korzystać żadna inna osoba). Część z najemców korzystających z miejsc postojowych opłaca w całości czynsz za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek Spółki A). Z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności ta zapłata dotyczyła. Część najemców wpłaca natomiast kwoty należne za najem miejsc postojowych gotówką w kasie w siedzibie Spółki A. Spółka A każdorazowo dokumentuje świadczenie ww. usług fakturą.

W związku z tym, że każde z miejsc postojowych jest dokładnie oznaczone i przyporządkowane do konkretnego najemcy, istnieją przesłanki do uznania, że Spółka A świadczy usługi związane z wynajmem nieruchomości. W pozycji 26 załącznika do rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z 20.12.2017 r. w sprawie  zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (dalej jako rozporządzenie w sprawie zwolnień z kas), jako czynności zwolnione z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących wymienione zostały wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi, jeżeli świadczenie tych usług w całości zostało udokumentowane fakturą lub świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności płatność dotyczyła.

Nawiązując do powyższego, zdaniem Autora istnieją podstawy do uznania, że Spółka A będzie zwolniona z obowiązku ewidencjonowania usług polegających na wynajmie miejsc parkingowych za pomocą kas rejestrujących, zarówno względem:

REKLAMA

  • usług opłacanych w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (gdy z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności ta zapłata dotyczyła) lub
  • usług, gdzie płatność nastąpiła gotówką w kasie Spółki A.

Polecamy: Biuletyn VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: VAT 2018. Komentarz

Nie zawsze jednak miejsca postojowe są wyraźnie oznaczone i przypisane do konkretnego użytkownika. Wówczas mamy do czynienia nie z usługą najmu, a usługą parkingową/udostępnienia miejsca. W takiej sytuacji warto zwracać uwagę na kwotę obrotu realizowanego na rzecz najemców (osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej). Na podstawie rozporządzenia w sprawie zwolnień z kas, zwalnia się bowiem:

  • podatników, u których obrót zrealizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej nie przekroczył w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym świadczenie usług na rzecz ww. podmiotów, jeżeli obrót z tego tytułu nie przekroczył, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20 000 zł;
  • podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2017 r. świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, jeżeli przewidywany przez podatnika obrót z tego tytułu nie przekroczy, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, kwoty 20 000 zł;

W celu zobrazowania tej sytuacji posłużmy się poniższym przykładem:

Spółka X ma zamiar rozpocząć działalność w zakresie usług parkingowych na rzecz pracowników (najemców) Spółki Z. Udostępniane będzie 150 miejsc parkingowych, a korzystający płacić będą Spółce X wynagrodzenie w wysokości 100 zł miesięcznie za każde z miejsc. Korzystanie z miejsc parkingowych realizowane będzie w ten sposób, że Spółka X zapewni miejsca parkingowe (możliwość zaparkowania pojazdu na terenie parkingu) jednakże bez wskazania konkretnego miejsca. Oznacza to, że korzystający będzie miał gwarancję zaparkowania pojazdu na terenie parkingu), lecz bez wskazania konkretnego miejsca (będzie miał gwarancję zaparkowania samochodu jednak nie będzie pewne na jakim polu stanie; miejsce każdego dnia może być inne). Korzystający wpłacać będą kwoty należne za usługę gotówką w kasie znajdującej się w siedzibie Spółki X. Spółka X ma wątpliwości czy będzie mogła pobierać od ww. osób kwoty należne za usługę bez konieczności ewidencjonowania ich za pomocą kasy rejestrującej.

W powyższej sytuacji nie sposób zakwalifikować świadczenia usług wynajmu miejsc postojowych (które nie są przypisane do najemcy) jako usługi związanej z wynajmem nieruchomości. Ponadto korzystający wpłacają kwoty za najem miejsc postojowych w gotówce. Niemniej przewidywany przez Spółkę X obrót z tytułu świadczenia ww. usług nie przekroczy, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, kwoty 20 000 zł. W związku z tym Spółka X będzie mogła korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania świadczonych usług za pomocą kasy rejestrującej i w konsekwencji nie wydawać najemcom paragonów.

Wstąpić może również sytuacja, w której to obrót z tytułu świadczenia usług najmu przekroczy limit zwolnienia z kas.

Spółka C udostępniała w 2017 r. miejsca parkingowe na rzecz pracowników Spółki D. Udostępniane było 150 miejsc parkingowych, a korzystający płacili Spółce C wynagrodzenie w wysokości 200 zł miesięcznie za każde z miejsc. Korzystający wpłacali kwoty należne za najem miejsc postojowych gotówką w kasie znajdującej się w siedzibie Spółki C. Spółka C ma zamiar kontynuować tą działalność w 2018 r. (na tych samych zasadach).

W powyższej sytuacji również nie sposób zakwalifikować świadczenia usług wynajmu miejsc postojowych (które nie są przypisane do najemcy) jako usługi związanej z wynajmem nieruchomości. Najemcy wpłacają kwoty za najem miejsc postojowych w gotówce. Dodatkowo obrót zrealizowany na rzecz najemców przekroczył w poprzednim roku podatkowym kwotę 20 000 zł. Świadczenie ww. usług nie będzie zatem korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej i w konsekwencji Spółka C winna wydawać najemcom paragony.

Wskazać jednak należy, że jeżeli (w ostatnim przykładzie) najemcy dokonywaliby w całości zapłaty za usługę za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynikałoby, jakiej konkretnie czynności płatność dotyczyła, to w takim przypadku zastosowanie znajdzie zwolnienie z ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej usług związanych z wynajmem miejsc postojowych (które nie są przypisane do najemcy).

Marcelina Fabia, konsultant podatkowy w ECDP Sp. z o .o .

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

REKLAMA

KSeF to prawdziwa rewolucja w fakturowaniu. Firmy mają mało czasu i dużo pracy – ostrzega doradca podatkowy Radosław Kowalski

Obowiązkowy KSeF wprowadzi prawdziwą rewolucję w fakturowaniu. Firmy muszą przygotować nie tylko systemy informatyczne, ale też ludzi i procedury – inaczej ryzykują chaos i błędy w rozliczeniach. O największych wyzwaniach, które czekają przedsiębiorców, księgowych i biura rachunkowe, mówi doradca podatkowy Radosław Kowalski, prelegent Kongresu KSeF.

Podatek od darowizn: kiedy zapłacisz, a kiedy unikniesz fiskusa

Wiele osób jest przekonanych, że darowizny w rodzinie są zawsze wolne od podatku. To nieprawda. Zwolnienie istnieje, ale tylko pod warunkiem, że obdarowany zgłosi darowiznę w terminie i udokumentuje przekazanie pieniędzy.

KSeF 2.0: księgowi (biura rachunkowe) będą nakłaniani do wystawiania faktur? Uwaga na odpowiedzialność karno-skarbową

Wraz z obowiązkowym wdrożeniem Krajowego Systemu e-Faktur wielu przedsiębiorców może próbować przerzucić na księgowych nie tylko nowe obowiązki, ale i odpowiedzialność. Eksperci ostrzegają: wystawienie faktury w imieniu klienta to nie tylko pomoc w formalnościach, lecz także osobiste ryzyko karno-skarbowe. Zanim biura rachunkowe zgodzą się na taką współpracę, powinny dokładnie rozważyć, gdzie kończy się ich rola, a zaczyna odpowiedzialność za cudzy biznes.

MCU rusza 1 listopada 2025 – jak uzyskać certyfikat KSeF?

1 listopada 2025 r. Ministerstwo Finansów uruchomi Moduł Certyfikatów i Uprawnień (MCU) – nową funkcjonalność, która umożliwi nadawanie uprawnień użytkownikom i wydawanie certyfikatów KSeF. Certyfikaty te staną się podstawowym narzędziem uwierzytelnienia w systemie KSeF 2.0.

REKLAMA

KSeF za 3 miesiące wejdzie w życie. Czego księgowi boją się najbardziej?

KSeF to wciąż głęboka niepewność. Za 3 miesiące wchodzi w życie. Czego księgowi boją się najbardziej? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie fillup k24.

W KSeF 2.0 NIP jest kluczowy

Od 1 lutego 2026 r. każdy przedsiębiorca będzie odbierał e-faktury w KSeF. Tego samego dnia obowiązek wystawiania obejmie największe firmy, czyli te z obrotem powyżej 200 mln zł za 2024 r. Od 1 kwietnia 2026 r. dołączają pozostali, niezależnie od formy prawnej. Do końca 2026 r. działa okres przejściowy – można wystawiać poza KSeF, o ile w danym miesiącu łączna sprzedaż na takich fakturach nie przekroczy 10 tys. zł brutto. Po przekroczeniu limitu dokumenty wystawia się już w KSeF.

REKLAMA