REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wynajem miejsc parkingowych a zwolnienie z kas rejestrujących

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Wynajem miejsc parkingowych a zwolnienie z kas rejestrujących
Wynajem miejsc parkingowych a zwolnienie z kas rejestrujących

REKLAMA

REKLAMA

Wiele firm posiadających własne miejsca parkingowe wynajmuje je na rzecz pracowników innych firm (np. jedna z firm posiada więcej miejsc postojowych niż pracowników lub znajduje się w dogodniejszej lokalizacji). Pracownicy ci (dalej jako najemcy) uiszczają opłaty za nie w kasie w siedzibie firmy wynajmującej lub też za pośrednictwem poczty czy banku. Powstają często wątpliwości czy usługa udostępniania miejsca parkingowego powinna być przez wynajmującego ewidencjonowana za pomocą kasy rejestrującej.

Rozpatrzmy zatem na następującą sytuację:

REKLAMA

REKLAMA

Spółka A wynajmuje miejsca parkingowe na rzecz pracowników (najemców) Spółki B. Każde z tych miejsc postojowych jest dokładnie oznaczone i przyporządkowane do konkretnego najemcy (nie może z niego korzystać żadna inna osoba). Część z najemców korzystających z miejsc postojowych opłaca w całości czynsz za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek Spółki A). Z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności ta zapłata dotyczyła. Część najemców wpłaca natomiast kwoty należne za najem miejsc postojowych gotówką w kasie w siedzibie Spółki A. Spółka A każdorazowo dokumentuje świadczenie ww. usług fakturą.

W związku z tym, że każde z miejsc postojowych jest dokładnie oznaczone i przyporządkowane do konkretnego najemcy, istnieją przesłanki do uznania, że Spółka A świadczy usługi związane z wynajmem nieruchomości. W pozycji 26 załącznika do rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z 20.12.2017 r. w sprawie  zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (dalej jako rozporządzenie w sprawie zwolnień z kas), jako czynności zwolnione z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących wymienione zostały wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi, jeżeli świadczenie tych usług w całości zostało udokumentowane fakturą lub świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności płatność dotyczyła.

Nawiązując do powyższego, zdaniem Autora istnieją podstawy do uznania, że Spółka A będzie zwolniona z obowiązku ewidencjonowania usług polegających na wynajmie miejsc parkingowych za pomocą kas rejestrujących, zarówno względem:

  • usług opłacanych w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (gdy z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności ta zapłata dotyczyła) lub
  • usług, gdzie płatność nastąpiła gotówką w kasie Spółki A.

Polecamy: Biuletyn VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: VAT 2018. Komentarz

Nie zawsze jednak miejsca postojowe są wyraźnie oznaczone i przypisane do konkretnego użytkownika. Wówczas mamy do czynienia nie z usługą najmu, a usługą parkingową/udostępnienia miejsca. W takiej sytuacji warto zwracać uwagę na kwotę obrotu realizowanego na rzecz najemców (osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej). Na podstawie rozporządzenia w sprawie zwolnień z kas, zwalnia się bowiem:

  • podatników, u których obrót zrealizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej nie przekroczył w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym świadczenie usług na rzecz ww. podmiotów, jeżeli obrót z tego tytułu nie przekroczył, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20 000 zł;
  • podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2017 r. świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, jeżeli przewidywany przez podatnika obrót z tego tytułu nie przekroczy, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, kwoty 20 000 zł;

W celu zobrazowania tej sytuacji posłużmy się poniższym przykładem:

REKLAMA

Spółka X ma zamiar rozpocząć działalność w zakresie usług parkingowych na rzecz pracowników (najemców) Spółki Z. Udostępniane będzie 150 miejsc parkingowych, a korzystający płacić będą Spółce X wynagrodzenie w wysokości 100 zł miesięcznie za każde z miejsc. Korzystanie z miejsc parkingowych realizowane będzie w ten sposób, że Spółka X zapewni miejsca parkingowe (możliwość zaparkowania pojazdu na terenie parkingu) jednakże bez wskazania konkretnego miejsca. Oznacza to, że korzystający będzie miał gwarancję zaparkowania pojazdu na terenie parkingu), lecz bez wskazania konkretnego miejsca (będzie miał gwarancję zaparkowania samochodu jednak nie będzie pewne na jakim polu stanie; miejsce każdego dnia może być inne). Korzystający wpłacać będą kwoty należne za usługę gotówką w kasie znajdującej się w siedzibie Spółki X. Spółka X ma wątpliwości czy będzie mogła pobierać od ww. osób kwoty należne za usługę bez konieczności ewidencjonowania ich za pomocą kasy rejestrującej.

W powyższej sytuacji nie sposób zakwalifikować świadczenia usług wynajmu miejsc postojowych (które nie są przypisane do najemcy) jako usługi związanej z wynajmem nieruchomości. Ponadto korzystający wpłacają kwoty za najem miejsc postojowych w gotówce. Niemniej przewidywany przez Spółkę X obrót z tytułu świadczenia ww. usług nie przekroczy, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, kwoty 20 000 zł. W związku z tym Spółka X będzie mogła korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania świadczonych usług za pomocą kasy rejestrującej i w konsekwencji nie wydawać najemcom paragonów.

Wstąpić może również sytuacja, w której to obrót z tytułu świadczenia usług najmu przekroczy limit zwolnienia z kas.

Spółka C udostępniała w 2017 r. miejsca parkingowe na rzecz pracowników Spółki D. Udostępniane było 150 miejsc parkingowych, a korzystający płacili Spółce C wynagrodzenie w wysokości 200 zł miesięcznie za każde z miejsc. Korzystający wpłacali kwoty należne za najem miejsc postojowych gotówką w kasie znajdującej się w siedzibie Spółki C. Spółka C ma zamiar kontynuować tą działalność w 2018 r. (na tych samych zasadach).

W powyższej sytuacji również nie sposób zakwalifikować świadczenia usług wynajmu miejsc postojowych (które nie są przypisane do najemcy) jako usługi związanej z wynajmem nieruchomości. Najemcy wpłacają kwoty za najem miejsc postojowych w gotówce. Dodatkowo obrót zrealizowany na rzecz najemców przekroczył w poprzednim roku podatkowym kwotę 20 000 zł. Świadczenie ww. usług nie będzie zatem korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej i w konsekwencji Spółka C winna wydawać najemcom paragony.

Wskazać jednak należy, że jeżeli (w ostatnim przykładzie) najemcy dokonywaliby w całości zapłaty za usługę za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynikałoby, jakiej konkretnie czynności płatność dotyczyła, to w takim przypadku zastosowanie znajdzie zwolnienie z ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej usług związanych z wynajmem miejsc postojowych (które nie są przypisane do najemcy).

Marcelina Fabia, konsultant podatkowy w ECDP Sp. z o .o .

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ustawa o obowiązkowym KSeF uchwalona przez Sejm. Terminy wdrożenia przesądzone

W dniu 25 lipca 2025 r. Sejm uchwalił ustawę wprowadzającą Krajowy System e-Faktur. Zgodnie z nowymi przepisami od 1 lutego 2026 r. firmy o sprzedaży przekraczającej 200 mln zł będą musiały wystawiać faktury za pośrednictwem KSeF. Mniejsze firmy ten obowiązek obejmie od 1 kwietnia 2026 r.

Oskarżony bez dowodów. Przedsiębiorca po 8 latach wygrywa z fiskusem i odzyskuje 400 tys. zł VAT!

Zwykła kontrola zamieniła jego życie w koszmar. Skarbówka oskarżyła go o udział w karuzeli VAT i zablokowała pół miliona złotych. Przez osiem lat walczył o swoje dobre imię. Teraz urzędnicy musieli przyznać: nie mieli żadnych dowodów. Poznaj historię przedsiębiorcy, który pokonał system.

Darowizna pieniężna od teściowej tuż przed ślubem: Jak w takiej sytuacji wygląda sprawa podatku?

Czy darowizna przekazana przez teściową jeszcze przed ślubem może oznaczać obowiązek podatkowy dla przyszłego męża? Dyrektor KIS w interpretacji podatkowej wyjaśnił, kto faktycznie jest obdarowanym i kiedy mąż nie musi rozliczać się z podatku od darowizny otrzymanej przez żonę.

Nowy podatek uderzy w e-commerce? KIG ostrzega: MŚP mogą nie przetrwać zmian!

Planowane rozszerzenie podatku od sprzedaży detalicznej na e-commerce może zdusić rozwój małych i średnich firm, spowolnić cyfrowy handel i podnieść ceny dla konsumentów. Zamiast wyrównania szans – ryzyko poważnych nierówności i zahamowania eksportu MŚP. Alarmuje Krajowa Izba Gospodarcza!

REKLAMA

Fakty i mity o obowiązkowym KseF. Kto w firmie jest odpowiedzialny za wdrożenie?

Wprowadzenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 2026 roku stanowi jedną z najbardziej znaczących zmian w obszarze zarządzania dokumentacją podatkową i obiegiem informacji finansowej w polskich przedsiębiorstwach. Choć w debacie publicznej KSeF często postrzegany jest wyłącznie jako system teleinformatyczny Ministerstwa Finansów, jego wdrożenie ma charakter głęboko transformacyjny – obejmuje nie tylko narzędzia informatyczne, ale również procesy operacyjne, strukturę organizacyjną oraz podział odpowiedzialności wewnątrz firm.

Dlaczego zagraniczne firmy kurierskie płacą w Polsce podatek mniejszy niż 1% ich przychodów? „Lista wstydu” branży kurierskiej

InPost, polska firma zarejestrowana w Krakowie, w 2024 roku miał 9,85 mld złotych przychodu i zapłacił 375 mln złotych podatku CIT – to o ponad 100 mln złotych więcej niż rok wcześniej. Podatek wyniósł 3,8% przychodów – to po raz kolejny rekordowa kwota w historii firmy. Zagraniczne firmy kurierskie działające w Polsce za rok 2024 w sumie odprowadziły tylko 89,8 mln zł podatku dochodowego.

Krajowy System e-Faktur (KSeF). Rewolucja coraz bliżej

KSeF. Od lutego 2026 do stycznia 2027 roku większość firm działających w Polsce zostanie objęta obowiązkiem e-fakturowania. Proces ten wciąż budzi wiele pytań – awaryjność systemu, sprawność przesyłania danych, ich ochrona, a także niejasności w nowych regulacjach wywołują obawy co do wpływu wdrożenia e-fakturowania na funkcjonowanie sprzedaży i raportowania w firmach.

Tusk zapowiada rewolucję: uprościmy podatki i prowadzenie biznesu w Polsce

Podczas piątkowej konferencji prasowej, poprzedzającej posiedzenie rządu, premier Donald Tusk zapowiedział szeroko zakrojone działania mające na celu uproszczenie prowadzenia biznesu w Polsce, w tym gruntowną reformę systemu podatkowego. Jego słowa, pełne determinacji i świadomości skali wyzwań, padły w momencie, gdy polscy przedsiębiorcy coraz częściej apelują o zmniejszenie biurokratycznego ciężaru i stabilność regulacyjną.

REKLAMA

Gra w zagranicznym kasynie online: legalność, podatki i ryzyko utraty wygranej

W dobie globalizacji i rosnącej popularności internetowego hazardu wiele osób z Polski decyduje się na grę w zagranicznych kasynach online. Kuszące wygrane i łatwy dostęp to jednak tylko pozory – brak znajomości przepisów może kosztować cię nie tylko grzywnę, ale również całą wypłatę. Sprawdź, kiedy gra jest legalna, kiedy zapłacisz podatek, a kiedy... stracisz wszystko.

Krajowy System e-Faktur – przełomowa zmiana wraca do Komisji Sejmowej. Co oznacza dla przedsiębiorców?

Sejm ponownie skierował do Komisji Finansów Publicznych projekt ustawy wprowadzającej Krajowy System e-Faktur (KSeF). Nowe przepisy mają zrewolucjonizować wystawianie faktur w Polsce, wprowadzając cyfrową platformę. Zgłoszono poprawki wydłużające termin przesyłania faktur nawet do 5 dni.

REKLAMA