REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wynajem miejsc parkingowych dla klientów - odliczanie VAT

Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Firma wykorzystuje samochody do celów mieszanych oraz wyłącznie do działalności. Wynajmujemy miejsca parkingowe na terenie biurowca dla własnych samochodów oraz dla naszych klientów. Na każde miejsce otrzymujemy osobną fakturę. Jak w tej sytuacji odliczać VAT? Czy 50% odliczamy tylko od miejsc służbowych, a od pozostałych miejsc możemy odliczyć 100%? Czy od wszystkich powinniśmy odliczyć 50%?

 Z faktur za wynajem miejsc parkingowych dla klientów podatek może być odliczany w całości. Natomiast wysokość odliczenia z faktur dokumentujących wynajmowanie przez Państwa służbowych miejsc parkingowych zależy od tego, czy są one przyporządkowane do konkretnych samochodów. Szczegóły w dalszej części porady.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy:  Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet

Odliczenie VAT od wydatków związanych z samochodami

Od 1 kwietnia 2014 r. kwota podatku naliczonego od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi ograniczona jest do 50%, gdy samochód jest wykorzystany do celów mieszanych (art. 86a ust. 1 ustawy o VAT). Wydatki, których dotyczy to ograniczenie, określa art. 86a ust. 2 ustawy o VAT.

Wydatki związane z pojazdami samochodowymi, których dotyczy ograniczenie kwoty podatku naliczonego do 50%

REKLAMA

1) wydatki dotyczące nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;

2) wydatki dotyczące używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;

3) wydatki dotyczące nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.

Do usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów należy zaliczyć m.in. usługi związane z ich parkowaniem, np. usługi wynajmu miejsc parkingowych.

Chociaż z przepisów nie wynika to wprost, nie ulega wątpliwości, że ograniczenia dotyczą zakupów towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem pojazdów samochodowych przez dokonujących tych zakupów podatników. Ograniczenia nie dotyczą zakupów towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem pojazdów samochodowych przez inne podmioty. Przyjęcie odmiennego stanowiska prowadziłoby bowiem do absurdalnego wniosku, że, przykładowo, ograniczenie kwoty podatku naliczonego do 50% dotyczy wszystkich zakupów dokonywanych przez podatników prowadzących warsztaty samochodowe, np. zakupów części zamiennych do naprawianych samochodów klientów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uznać zatem należy, że wskazane na wstępie ograniczenie kwoty podatku naliczonego do 50% nie ma zastosowania w przypadku dokonywania zakupów towarów i usług związanych z zapewnieniem miejsc parkingowych dla klientów podatników. Podatek z faktur dokumentujących usługi wynajmu miejsc parkingowych mogą zatem Państwo odliczać w całości (w 100%).

Loteria paragonowa 2015 - co miesiąc samochód i laptopy od Ministra Finansów

Odsetki od zaległości podatkowych - zmiany od 2015 r.

Niekoniecznie przy tym limit 50% obowiązuje w przypadku wynajmu miejsc parkingowych dla samochodów służbowych. Uznać bowiem należy, że limit ten obowiązuje wyłącznie w stosunku do wydatków, które bezpośrednio można powiązać z konkretnym pojazdem samochodowym nieuprawniającym do pełnych odliczeń.

W przypadku wynajmu miejsc parkingowych limit ten obowiązuje zatem tylko, jeżeli wynajmowane miejsce parkingowe jest przyporządkowane do konkretnego pojazdu samochodowego, który nie uprawnia do dokonywania pełnych odliczeń.

W przypadku wynajmu innych miejsc (nieprzyporządkowanych do konkretnych pojazdów samochodowych oraz przyporządkowanych do pojazdów samochodowych uprawniających do dokonywania pełnych odliczeń) limit 50% nie obowiązuje.

Zapisz się na nasz newsletter

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

A zatem kwota podatku naliczonego z faktur dokumentujących wynajmowanie przez Państwa służbowych miejsc parkingowych zależy od tego, czy są one przyporządkowane do samochodów wykorzystywanych do celów mieszanych. Jeżeli tak, limit 50% niewątpliwie obowiązuje. W przeciwnym razie z faktur za wynajem miejsc parkingowych również w tym zakresie mogą Państwo, zdaniem autora, odliczać VAT w całości. Należy jednak pamiętać, że przyjęcie takiego stanowiska jest ryzykowne, gdyż nie ma wyjaśnień organów podatkowych potwierdzających jego prawidłowość.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 86a ust. 1 i 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Tomasz Krywan

prawnik, doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, autor licznych publikacji

CZYTAJ TAKŻE

„Zmiany w rozliczeniu VAT od samochodów - 1 kwietnia 2014 r.” - BV nr 6/2014

„Czy jest możliwe wynajęcie samochodu zgłoszonego informacją VAT-26” - BV nr 9/2014

„Specjalny system korekt dla samochodów” - BV nr 9/2014

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA