Jakie są konsekwencje demontażu kratki w samochodzie?
REKLAMA
REKLAMA
W pierwszej kolejności należy zauważyć, iż pojęcie: “samochód z kratką” nie jest definiowane ustawowo.
REKLAMA
Zgodnie z § 8 ust. 4 pkt 7 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z 2003r., Nr 32, poz. 262, z późn. zm.) wnętrze kabiny kierowcy oraz pomieszczenia przeznaczonego do przewozu osób w samochodzie ciężarowym powinno być oddzielone od przestrzeni ładunkowej trwałą przegrodą o odpowiedniej wytrzymałości.
W przypadku samochodów osobowych spełniających kryteria samochodów ciężarowych jest to właśnie tzw. kratka. W praktyce jest ona umieszczana za ostatnim rzędem siedzeń.
Wyróżnienie kategorii pojazdów z kratką jest istotne na tle regulacji w podatku od towarów i usług.
Obecnie wyróżnić można:
1. samochody osobowe,
2. inne pojazdy samochodowe o maksymalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony,
3. pojazdy, które bez względu na dopuszczalną masę całkowita, a z uwagi na szczególne właściwości korzystają z pełnego odliczenia podatku VAT,
4. samochody ciężarowe tj. o maksymalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony.
W okresie najbliższych 2 lat, tj. od początku 2011 do końca 2012 r. regulacje dotyczące prawa do odliczania podatku naliczonego przy zakupie samochodów oraz paliwa do ich napędu zawarte zostały w ustawie z 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym.
Zgodnie z tymi przepisami podatnik jest zobowiązany dokonać skorygowania kwoty podatku naliczonego w przypadku dokonania zmian w samochodzie, który ze względu na szczególne właściwości konstrukcyjne korzystał z pełnego odliczenia podatku naliczonego (pkt 3 powyższego wyliczenia).
Więcej na ten temat w tekście: Jakie są skutki w VAT zmiany klasyfikacji samochodu z ciężarowego na osobowym
Taka regulacja może wywołać pytania, czy również w samochodach z kratką, w przypadku demontażu przegrody (kratki) powstaje obowiązek skorygowania podatku naliczonego?
REKLAMA
Przepisy sytuacji takiej nie regulują. W konsekwencji należy uznać, iż demontaż kratki nie wywołuje żadnych skutków w zakresie podatku od towarów i usług.
Nie ma przy tym znaczenia czy pojazd był zakupiony przed końcem 2010 r. i podatnik skorzystał z pełnego odliczenia, czy po 1 stycznia 2011 r., kiedy skorzystał z ograniczonego prawa (60 % podatku, nie więcej niż 6.000 zł).
Twierdzenie te oparte jest między innymi na założeniu, iż gdyby ustawodawca chciał inaczej uregulować powyższą kwestię, podobnie jak przy samochodach, które z uwagi na szczególne właściwości korzystają z pełnego odliczenia, również w zakresie samochodów z kratką regulacji takiej by dokonał.
VAT 2011 - wszystkie zmiany w jednym miejscu
Polecamy: Zwrot VAT za materiały budowlane - poradnik
Inną kwestią jest już natomiast sam demontaż kratki w samochodzie. Podkreślić należy, iż czynności takiej nie może dokonać sam podatnik. Choć czynność ta technicznie może być prosta, zmianę taką może przeprowadzić wyspecjalizowany zakład, posiadający uprawnienia w tym zakresie.
Wiąże się to również z przekwalifikowaniem pojazdu na samochód osobowy, co wymaga odnotowania w dowodzie rejestracyjnym.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat