REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy trzeba dokonać korekty VAT po wniesieniu aportem przedsiębiorstwa do spółki komandytowej?

Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
Korekta VAT.
Korekta VAT.

REKLAMA

REKLAMA

Wniesienie do spółki komandytowej w ramach aportu przedsiębiorstwa, przy spełnieniu pewnych warunków, nie podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług. Powstają jednak wątpliwości, czy spółka komandytowa powinna dokonać korekty VAT naliczonego, który został odliczony przez podatnika przed wniesieniem przedsiębiorstwa do spółki.

Jest bowiem tak, że w określonych przypadkach korekta taka będzie konieczna, w innych nie.

REKLAMA

Autopromocja

Warto więc przyjrzeć się okolicznościom, które determinują sposób postępowania w tym zakresie.

Osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą zamierza utworzyć spółkę komandytową. Do spółki tej aportem wniesie prowadzone przedsiębiorstwo. Działalność nowej spółki będzie identyczna jak dotychczasowa wykonywana przez przedsiębiorcę. W skład przekazywanego przedsiębiorstwa wchodzą między innymi towary, przy zakupie których podatnik skorzystał z prawa odliczenia podatku naliczonego.

Wychodząc od ogólnej zasady wyrażonej w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Tym samym warunkiem zastosowania prawa do odliczenia jest występowanie związku pomiędzy dokonanym zakupem, a czynnościami opodatkowanymi. Odnosząc to do przedstawionego przykładu nie można zakwestionować postępowania podatnika jeśli wystąpił, wymagany wskazanym wyżej przepisem, związek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tworzona spółka jest nowym podmiotem, mogą więc pojawić się wątpliwości dotyczące tego czy po wniesieniu składników prowadzonego przedsiębiorstwa, co do których miało zastosowanie prawo określone w art. 86 ust. 1, nie wystąpiły powody uzasadniające korektę podatku naliczonego.

Kwestie powyższą regulują przepisy art. 93a § 2 pkt 2w zw. z art. 93a § 1 Ordynacji podatkowej.

Przepisy te stanowią, że spółka nieposiadająca osobowości prawnej (przykładem takiej spółki jest spółka komandytowa), do której osoba fizyczna wniosła na pokrycie udziału wkład w postaci swojego przedsiębiorstwa, wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przedsiębiorcy wnoszącego wkład. Konsekwencją tej regulacji jest również wejście w prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Istotnym przy tym jest to by następca prawny jakim jest spółka komandytowa nie zmieniła przeznaczenia otrzymanych w drodze aportu składników majątku, bo jedynie w takiej sytuacji prawo to zostanie zachowane.

Przykładem sytuacji, w których obowiązek korekty podatku naliczonego będzie zachodził, jest wykorzystanie składników majątku, przy zakupie których odliczono podatek naliczony, do czynności nieopodatkowanych bądź zwolnionych z podatku.

Polecamy: Serwis VAT

Polecamy: Jakiego rodzaju wkłady mogą wnieść wspólnicy do spółki komandytowej?

REKLAMA

Regulacje dotyczące korekty podatku naliczonego zostały zawarte w art. 91 ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem, w przypadku transakcji zbycia przedsiębiorstwa korekta podatku jest dokonywana przez nabywcę przedsiębiorstwa lub nabywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa w przypadku zmiany przez nabywcę przeznaczenia towarów poprzez ich wykorzystanie do czynności innych niż opodatkowane.

Zachowując więc charakter prowadzonej działalności i wykorzystując towary do tych samych czynności (opodatkowanych) nie będzie zachodzić potrzeba korekty podatku naliczonego przez nabywcę przedsiębiorstwa.

Przedstawione powyżej wnioski dotyczące obowiązku bądź braku obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego będą miały również zastosowanie w odniesieniu do przekazania aportem przedsiębiorstwa do innych podmiotów funkcjonujących w obrocie gospodarczym (np. sp. cywilnej, czy sp. z o.o.).

Źródło: interpretacja indywidualna Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 21 stycznia 2011 r. (nr ITPP2/443-1103c/10/AK)

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od spadków i darowizn 2025 - skale i grupy podatkowe, kwoty wolne od podatku

Jakie skale podatkowe i kwoty wolne od podatku obowiązują w 2025 roku? Okazuje się, że od lipca 2023 r. nie zmieniły się przepisy w tym zakresie.

Polscy przedsiębiorcy mają dość! W 2025 roku oczekują niższych podatków i pilnych reform

Zawiłe przepisy, rosnące koszty i biurokratyczna udręka – polskie firmy jasno mówią, czego potrzebują od rządu w 2025 roku. Priorytetem są niższe podatki, walka z inflacją i tańsze kredyty. Transport alarmuje o brakach kadrowych, a budownictwo czeka na unijne środki. Czy władze wysłuchają głosu przedsiębiorców?

Terminy płatności składek do ZUS i przekazywania dokumentów rozliczeniowych w 2025 roku

Płatnicy składek mają obowiązek przekazywania do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych dokumentów rozliczeniowych i oczywiście płacenia składek. Muszą to robić co miesiąc w określonych terminach.

Pożyczka między firmami bez VAT? Czy może potencjalna bomba zegarowa dla Twoich rozliczeń!

Zwolnienie z VAT przy pożyczkach między firmami brzmi kusząco, ale co jeśli rezygnacja z niego może zrujnować Twoje rozliczenia? Sprawdź, dlaczego ta decyzja to coś więcej niż tylko formalność i jak wpłynie na Twoje podatki!

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Fundacja rodzinna w praktyce

Fundacja rodzinna w praktyce – zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu 𝐊𝐚𝐰a 𝐳 𝐈𝐍𝐅𝐎𝐑𝐋𝐄𝐗. Bezpłatne spotkanie online odbędzie się 12.02.25 o g𝐨𝐝𝐳𝐢𝐧ie. 𝐓𝐞𝐦𝐚𝐭em spotkania będą fundacja rodzinna w praktyce.

Mezoinwestycje w MŚP. Czym jest zdolność finansowa i jak ją wykazać? Jak uniknąć błędów w staraniach o dotacje unijne?

To dość oczywiste że zdolność finansowa przedsiębiorstwa stanowi jeden z kluczowych obszarów, determinujących sukces w procesie aplikowania o środki unijne. W szczególności, kiedy mowa o konkursie Mezoinwestycje w MŚP, w którym minimalna wartość dofinansowania to 2 mln PLN, a poziom dofinansowania wynosi nawet do 60% kosztów netto planowanej inwestycji. Wnioskodawca w procesie aplikacyjnym zobowiązany jest wykazać przed instytucją oceniającą swą zdolność finansową do realizacji planowanego przedsięwzięcia.

Emerycie, skarbowy już na Ciebie czeka! Koniecznie sprawdź swój PIT przed tą datą

Do końca lutego emeryci i renciści otrzymają formularze PIT od ZUS i KRUS. W zależności od tego, jaki dokument dostaniesz – PIT-40A czy PIT-11A – może się okazać, że musisz złożyć zeznanie podatkowe. Sprawdź, co zrobić, by uniknąć problemów i czy 30 kwietnia to dla Ciebie ważny termin!

Budżet pod ścianą: wyższe podatki, mniej wsparcia, koniec ulg

Polacy muszą szykować się na trudne zmiany. OECD zaleca pełne wycofanie wsparcia energetycznego jeszcze w tym roku, wyższe podatki od nieruchomości i środowiskowe oraz koniec ulg dla kierowców – nowy podatek od pojazdów miałby zależeć od emisji spalin. Dodatkowo rząd może ograniczyć stosowanie preferencyjnych stawek VAT, a świadczenia na dzieci kierować tylko do najuboższych. Czy domowe budżety to wytrzymają?

REKLAMA

Zmiana projektu unijnego a zwrot dofinansowania. Jakie zmiany są dopuszczalne? Jak zdobyć zgodę na modyfikacje projektu?

Podstawowym dokumentem regulującym kwestie realizacji projektów grantowych jest umowa o dofinansowanie. To w niej znajdują się warunki i najistotniejsze zapisy dotyczące przebiegu realizacji projektu, jak i dopuszczalne zmiany. Poza umową także zapisy dokumentacji konkursowej (np. regulamin) wpływają na warunki i możliwości modyfikacji projektów. Wielu beneficjentów zastanawia się, co się wydarzy, jeśli w trakcie trwania projektu ulegnie zmianie status przedsiębiorstwa lub czy dopuszczalna jest zmiana miejsca realizacji projektu.

Proces oceny wniosku dotacyjnego się przedłuża - czy skarga lub wniosek o przyśpieszenie mogą pomóc? Co jeszcze można zrobić?

Proces oceny wniosków o dofinansowanie stanowi kluczowy etap, który bezpośrednio wpływa na możliwość realizacji projektów przez firmy. Niestety w ostatnim czasie obserwujemy przedłużające się procedury oceny, np. nabór dla ścieżkę SMART dla konsorcjów zakończony w marcu 2023 r. rozstrzygnął się po 265 dniach. W tego typu przypadkach efektem jest chaos, komplikacje dla wnioskodawców i utrata zaufania do instytucji udzielających wsparcia. Duże opóźnienia mogą prowadzić także do utraty przewagi konkurencyjnej, a w skrajnych przypadkach – do ryzyka niewykonania projektu w wyznaczonym czasie.

REKLAMA