REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Reklama na samochodzie a prawo do odliczenia VAT

Andersen w Polsce
Andersen w Polsce tworzy zespół doświadczonych ekspertów oferujących kompleksową obsługę prawną, najwyższej klasy doradztwo podatkowe, compliance, doradztwo w zakresie cen transferowych i outsourcing księgowy.
Reklama na samochodzie a prawo do odliczenia VAT /fot. Shutterstock
Reklama na samochodzie a prawo do odliczenia VAT /fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Od kilku już lat obowiązują przepisy ustawy VAT, które przewidują 50% oraz 100% odliczenie podatku VAT od samochodów osobowych. Większość podatników wybiera możliwość częściowego pomniejszenia podatku należnego, gdyż zwalnia ich to z wykonywania szeregu uciążliwych obowiązków ustawowych. Niektóre podmioty gotowe są jednak realizować dodatkowe wymogi dokumentacyjne wymagane ustawą, aby korzystać z pełnego odliczenia VAT dla kosztów związanych z nabyciem i eksploatacją pojazdu.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Podstawą uzyskania prawa do pełnego odliczenia VAT jest zagwarantowanie, że dany pojazd będzie wykorzystywany wyłącznie w prowadzonej działalności gospodarczej. W celu doprecyzowania, co powinno się rozumieć pod tym pojęciem, ustawodawca wskazał, że o wyłącznym użytku na cele działalności gospodarczej przesądza m.in. sposób wykorzystywania pojazdów przez podatnika, który wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu (art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy VAT). Takie sformułowanie przepisu sugerowałoby, że podatnicy mogą w sposób dowolny uprawdopodobnić użytkowanie samochodu wyłącznie w działalności gospodarczej, przy czym jedynie zalecanymi metodami jest wprowadzenie regulaminu użytkowania pojazdów w firmie oraz prowadzenie ewidencji ich przebiegu.

Reklama na samochodzie a prawo do odliczenia

Wychodząc z takiego założenia, o interpretację indywidualną wystąpiła spółka świadcząca usługi doradztwa podatkowego. We wniosku wskazano, że zakupiony pojazd zostanie wprowadzony jako środek trwały, który będzie użytkowany przez pracowników lub zleceniobiorców, a jego miejscem postojowym będzie parking przed siedzibą spółki. Wykorzystywanie pojazdu wyłącznie dla celów prowadzonej działalności miałoby natomiast zostać zagwarantowane poprzez oklejenie samochodu w całości informacjami o charakterze reklamowym, tj. logo spółki, jej nazwa użytkowa, zakres świadczonych usług, adres strony internetowej, numer telefonu. Takie przygotowanie pojazdu miałoby wykluczyć potrzebę prowadzenia ewidencji przebiegu oraz opracowania regulaminu użytkowania pojazdów. Dodatkowo, jak wskazała spółka, samochód oklejony staje się "ruchomym słupem ogłoszeniowym" jego właściciela, który bez względu na czas i miejsce "pracuje", niosąc na sobie odpowiednią informację. W związku z powyższym spółka stwierdziła, że nie będzie konieczne wprowadzanie dla pojazdów regulaminu oraz nadzorowania tras przy pomocy nadajników GPS. Spółka uznała nawet, że oklejony samochód powinien być traktowany jako pojazd, którego konstrukcja wyklucza jego użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że jego użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.

Odmienne stanowisko organów podatkowych

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy nie podzielił jednak poglądu przedstawionego przez spółkę, wskazując, że choć oklejony samochód może być potraktowany jako forma reklamy, to nie gwarantuje to, iż osoba użytkująca taki pojazd będzie używać go wyłącznie na potrzeby prowadzonej działalności. Bez określenia przez spółkę zasad używania tego pojazdu, wykluczających jego użycie do celów innych niż działalność gospodarcza oraz bez prowadzenia ewidencji jego przebiegu, spółka nie będzie w stanie obiektywnie stwierdzić, że był on wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej. Naklejenie reklamy na samochód nie powoduje również, zdaniem organu podatkowego, że staje się on pojazdem, którego konstrukcja wyklucza jego użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że takie użytkowanie jest nieistotne. Katalog pojazdów korzystających z pełnego odliczenia ze względu na ich konstrukcję został bowiem enumeratywnie określony w ustawie VAT, wobec czego brak jest prawnej możliwości uznania samochodu oklejonego reklamami za przystosowany konstrukcyjnie jedynie do celów prowadzenia działalności gospodarczej.

REKLAMA

Wyrok NSA

Spór został ostatecznie rozstrzygnięty przez Naczelny Sąd Administracyjny, który wyrokiem z dnia 5 grudnia 2018 r. (sygn. FSK 2045/16) podzielił stanowisko zaprezentowane przez sąd pierwszej instancji, wskazując, że fakt wykorzystania pojazdów wyłącznie do działalności musi być rozpatrywany jedynie w kategoriach obiektywnych. Potwierdzeniem takiego stanu ma być ewidencja przebiegu pojazdu oraz zasady jego użytkowania. Dlatego też, jak wskazał NSA, zwolnienie z obowiązku wprowadzenia tych zasad nie może być zaaprobowane w odniesieniu do samochodu osobowego, który został oklejony reklamami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: VAT 2019. Komentarz

Komentarz eksperta

Stanowisko zaprezentowane w przedstawionej sprawie przez DKIS oraz sądy administracyjne należy uznać za uzasadnione. Przepisy ustawy VAT powinny być odczytywane w sposób literalny. Brak jest regulacji prawnych, które zezwalałaby na zastosowanie zwolnienia od obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdów oraz stworzenia zasad użytkowania dla samochodów osobowych oznakowanych reklamami. Samo oklejenie pojazdu reklamami nie może przesądzać o tym, że wykluczone jest jego użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą, gdyż warunek ten odnosi się raczej do postępowania osób kierujących takim pojazdem, aniżeli do samych cech lub właściwości samochodu. Wyłączenie użytkowania pojazdu poza działalnością gospodarczą ze względu na jego cechy konstrukcyjne stanowi odrębną przesłankę przewidzianą w art. 86a ust. 4 pkt 2 ustawy VAT. Katalog takich pojazdów określony w art. 86a ust. 9 ustawy VAT stanowi enumeratywne wyliczenie, które nie może być rozszerzane o samochody, spełniające zdaniem podatnika przesłankę konstrukcyjną, uzasadniającą pełne odliczenie VAT. Niezależnie od tego, oklejenie samochodu reklamą stanowi jedynie tymczasową zmianę wyglądu zewnętrznego, która nie nosi znamion trwałej ingerencji w samą konstrukcję pojazdu.

Piotr Sukienik – prawnik w KSP Legal & Tax Advice

Blog o Podatkach KSP Legal & Tax Advice

Piotr Sukienik – prawnik w Kancelarii KSP Legal & Tax Advice w Katowicach

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA