REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nierezydentom przysługują odsetki od nieterminowego zwrotu VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Nierezydentom przysługują odsetki od nieterminowego zwrotu VAT
Nierezydentom przysługują odsetki od nieterminowego zwrotu VAT

REKLAMA

REKLAMA

Podmiotowi zagranicznemu, który otrzymał nieterminowy zwrot VAT, przysługują odsetki w wysokości takiej samej jak odsetki od nadpłaty

W polskim prawie brak jest przepisów, które wprost przyznawałyby prawo do otrzymania odsetek od nieterminowego zwrotu VAT podmiotom zagranicznym.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Tym niemniej, odmowa przyznania podmiotowi z innego kraju członkowskiego uprawnienia do żądania odsetek od nieterminowego zwrotu podatku VAT, w sytuacji gdy uprawnienie to przysługuje podmiotom krajowym, oznaczałaby dyskryminacyjne traktowanie podmiotu z innego państwa członkowskiego, co jest niedopuszczalne w świetle prawa wspólnotowego oraz zasad konstytucyjnych.

Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 21 kwietnia 2011 r. (III SA/Wa 2010/10).

Stan faktyczny

Sprawa dotyczyła spółki, mającej siedzibę w jednym z krajów członkowskich Unii Europejskiej, która wystąpiła do polskich organów podatkowych z wnioskiem o zwrot podatku VAT za okres od października do grudnia 2004 r.

REKLAMA

Zgodnie z obowiązującymi wówczas przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku od towarów i usług niektórym podmiotom (dalej: Rozporządzenie), termin na zwrot podatku w przypadku podmiotów nieposiadających stałej siedziby na terenie Polski wynosił 6 miesięcy od daty złożenia odpowiedniego wniosku. Tymczasem Spółka otrzymała należny zwrot podatku z przeszło trzyletnim opóźnieniem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Spółka zwróciła się do organu podatkowego o wypłatę należnych odsetek z tytułu nieterminowego zwrotu podatku VAT argumentując, że kwota zwrócona po upływie terminu wskazanego w Rozporządzeniu stanowi nadpłatę podlegającą oprocentowaniu. 

Naczelnik urzędu skarbowego odmówił naliczenia i wypłaty odsetek. W uzasadnieniu rozstrzygnięcia podkreślił, że przepisy dotyczące kwestii zwrotu VAT nierezydentom nie zawierają uregulowań, które wprowadzałyby oprocentowanie od niewypłaconych w terminie kwot zwrotu podatku.

W ocenie organu podatkowego w przypadku nierezydentów nie mogą znaleźć odpowiedniego zastosowania przepisy Ordynacji podatkowej dotyczące nadpłaty, gdyż w myśl przepisu art. 75 § 1 i 2 Ordynacji podatkowej prawo do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty przysługuje wyłącznie podatnikowi. Organ podatkowy podkreślił, że nierezydent, który ubiega się o zwrot podatku, nie jest traktowany jak podatnik, lecz jako podmiot uprawniony do zwrotu, zgodnie z § 2 Rozporządzenia.

Po wyczerpaniu toku instancyjnego, spółka złożyła skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie.

WSA: obiektywne kryteria

Sąd podzielił jej argumenty. Podkreślił, że status podatnika VAT ma charakter obiektywny i przysługuje każdemu podmiotowi, który dokonuje czynności opodatkowanych. Zarówno podmioty uznane za podatników VAT na podstawie ustawy o VAT, jak i podmioty uprawnione do otrzymania zwrotu na podstawie Rozporządzenia odznaczają się tą samą cechą – dokonują opodatkowanych zakupów towarów i usług na terytorium kraju, co przesądza o ich statusie jako podatnika tego podatku.

Dlatego też, w ocenie sądu, z chwilą przekroczenia przez organ podatkowy terminu zwrotu podatku obie wymienione grupy stają się wierzycielami budżetu państwa z tytułu VAT, należnego im z tytułu zrealizowania prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Polecamy: Faktura VAT od A do Z

Kalkulator odsetek podatkowych

Sąd przyznał, że w stanie prawnym obowiązującym w dniu wydania zaskarżonej decyzji przepisy dotyczące zwrotu VAT nierezydentom nie regulowały wprost kwestii oprocentowania nieterminowego zwrotu podatku. Sąd stwierdził jednak, że prawo do odsetek przysługuje na mocy odpowiedniej wykładni przepisów ustawy o VAT oraz Rozporządzenia, dokonywanej w świetle prawa wspólnotowego oraz konstytucyjnej zasady równości.

Przyjęcie odmiennego stanowiska oznaczałoby dyskryminacyjne traktowanie podmiotów zagranicznych w porównaniu do podmiotów krajowych znajdujących się w tej samej sytuacji faktycznej.

Można powołać się bezpośrednio na przepisy dyrektywy

Jest to kolejny wyrok potwierdzający utrwaloną już linię orzeczniczą w zakresie prawa podmiotów zagranicznych do otrzymania odsetek od opóźnionych zwrotów podatku VAT.

Zgodnie z przepisami dotyczącymi zwrotu VAT dla podmiotów zagranicznych, które obowiązywały do końca 2009 r., zwrot podatku powinien nastąpić w ciągu sześciu miesięcy od dnia złożenia wniosku przez podatnika. Regułą stało się jednak przekraczanie tego terminu przez organy podatkowe.

Często dochodziło do sytuacji, takich jak opisana w stanie faktycznym komentowanego wyroku, że zwrot podatku następował nawet z kilkuletnim opóźnieniem. Organy podatkowe odmawiały jednak wnioskującym wypłaty oprocentowania z tego tytułu powołując się na brak podstawy prawnej do wypłaty takich odsetek.

W komentowanym wyroku, tak jak i w poprzednich podobnych orzeczeniach, sąd nie podzielił stanowiska organów podatkowych. W ocenie sądu fakt, iż kwestia odsetek od nieterminowego zwrotu podatku VAT na rzecz nierezydentów nie została wyraźnie uregulowana w przepisach odpowiedniego rozporządzenia wykonawczego nie przesądza, że podstawa prawna do wypłaty takiego oprocentowania nie istnieje.

Podstawą do wypłaty oprocentowania są bowiem odpowiednie przepisy ustawy o VAT oraz przepisy Ordynacji podatkowej. Sąd słusznie zauważył, że w przypadku przyjęcia odmiennego stanowiska podmioty zagraniczne byłyby dyskryminowane w stosunku do podmiotów krajowych zarejestrowanych dla celów VAT, co naruszałoby zasadę neutralności VAT oraz stałoby w sprzeczności z zasadą równości wyrażoną w Konstytucji.

Warto zwrócić uwagę, że w zmienionym Rozporządzeniu z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie zwrotu podatku VAT niektórym podmiotom, które obowiązuje od dnia 1 stycznia 2010 r., polski prawodawca podjął próbę dokonania implementacji Dyrektywy Rady 2008/9/WE. W efekcie w § 11 Rozporządzenia wprowadzona została regulacja dotycząca naliczania odsetek od nieterminowych zwrotów VAT na rzecz nierezydentów.

Zgodnie z tym przepisem, od kwoty podatku niezwróconej przez urząd skarbowy w terminie 10 dni od dnia wydania decyzji o wysokości uznanej kwoty zwrotu podatku, naliczane są odsetki analogicznie jak dla podatników krajowych.

Warto jednak zauważyć, że wprowadzając powyższy przepis polski ustawodawca dokonał niepełnej implementacji Dyrektywy 2008/9/WE, wskutek czego nie zostały usunięte wszystkie wątpliwości związane z kwestią zwrotu podatku VAT na rzecz nierezydentów. Obecnie bowiem organy podatkowe, powołując się na regulację zawartą w § 11 Rozporządzenia, mogą stwierdzić, że odsetki będą się należały nierezydentom wyłącznie w sytuacji, gdy zwrot podatku nastąpił w terminie późniejszym, niż 10 dni od momentu wydania decyzji o wysokości uznanej kwoty zwrotu podatku.

Tym samym, istnieje prawdopodobieństwo, że organy nie będą uznawały prawa podatnika do odsetek, jeżeli sama decyzja została wydana z przekroczeniem terminu (lub w ogóle nie zostanie wydana). Tymczasem z przepisów Dyrektywy 2008/9/WE wyraźnie wynika, że odsetki przysługują co do zasady w przypadku wydania decyzji po upływie 4 miesięcy od momentu otrzymania przez organ wniosku o zwrot podatku.

W sytuacji odmowy wypłaty odsetek, podatnicy mogą bezpośrednio powoływać się na przepisy Dyrektywy 2008/9/WE i bezpośrednio wywodzić z nich korzystne dla siebie skutki prawne. Taka możliwość istnieje bowiem w sytuacji, gdy Dyrektywa nie została implementowana do krajowego porządku prawnego bądź została implementowana w sposób niewłaściwy lub niepełny.

Ewa Szkolnicka, konsultant w dziale prawno-podatkowym PwC

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe? Klucz tkwi w odsetkach!

Od stycznia 2026 roku przedsiębiorców leasingujących samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2, drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Już od stycznia 2026 r. wchodzi nowy 15% podatek, realizujący dyrektywę unijną. Kogo dotyczy i na czym polega?

Rozpoczyna się rewolucja w opodatkowaniu, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego jako GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze systemu podatkowego. Celem tej transformacji jest zapewnienie, że największe globalne koncerny będą płacić sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od jurysdykcji, w której generują swoje zyski. To koniec z cypryjskimi spółkami?

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe warzywa

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

REKLAMA

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

REKLAMA

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

REKLAMA