REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga na złe długi – sposób na nieściągalne wierzytelności

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Bąkowski Kancelaria Radcowska
Kancelaria świadczy zarówno stałą obsługę prawną, doradztwo i obsługę określonych projektów czy transakcji o charakterze jednorazowym.
pieniądze, dłużnik, VAT,
pieniądze, dłużnik, VAT,
Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Brak terminowej spłaty należności jest problemem powszechnie znanym w ramach stosunków zobowiązaniowych pomiędzy kontrahentami. Celem zapobieżenia zbyt negatywnym skutkom powyższego procederu, ustawa o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT) umożliwia przedsiębiorcom dokonanie korekty podatku należnego, o ile uprawdopodobnią, że należności nie zostały wyegzekwowane.

Omawiana możliwość powszechnie nazywana jest tzw. ulgą za złe długi. Zgodnie art. 89a ustawy podatnik może skorygować podatek należny z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na terytorium kraju w przypadku wierzytelności, których ściągalność została uprawdopodobniona.

REKLAMA

Autopromocja

Za uprawdopodobnioną nieściągalną wierzytelność, uważa się wierzytelność, która nie została uregulowana w ciągu 180 dni od upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub fakturze.

W celu skorzystania z tzw. „ulgi za  złe długi” niezbędne jest spełnienie łącznie wszystkich wymienionych w ustawie warunków, a mianowicie:

-  dostawa towaru lub świadczenie usług powinno być dokonane na rzecz podatnika, zarejestrowanego jako czynny podatnik VAT (oprócz podatników w trakcie postępowania upadłościowego albo w likwidacji);

-  wierzytelności zostały uprzednio wskazane w deklaracji jako obrót opodatkowany i podatek należny;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

-  wierzyciel i dłużnik na dzień dokonania powyższej korekty powinni być zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

- wierzytelności nie zostały zbyte;

- od daty wystawienia faktury nie upłynęły 2 lata, licząc od końca roku, w którym została wystawiona;

- wierzyciel zawiadomił dłużnika o zamiarze  skorygowania podatku należnego ze względu na wystąpienie powyższych okoliczności,  a dłużnik w ciągu 14 dni od daty otrzymania zawiadomienia nie uregulował należności w jakiejkolwiek formie;

Jak można skorzystać z ulgi "na złe długi"

Ulga na złe długi a uregulowanie należności

REKLAMA

Wierzyciel powinien dokonać korekty w rozliczeniu za okres, w którym upłynął 14-dniowy termin od otrzymania przez dłużnika zawiadomienia o zamiarze skorygowania podatku należnego. Korekta nie może być dokonana wcześniej niż za okres, w którym wierzyciel otrzymał zwrotkę potwierdzającą odbiór przez dłużnika zawiadomienia o zamiarze dokonania korekty. 

Dłużnik powinien być powiadomiony przez wierzyciela o wprowadzonej korekcie w terminie 7 dni od jej dokonania. Kopia powyższego zawiadomienia dłużnika oraz zawiadomienie do Urzędu Skarbowego o wprowadzonej korekcie (z wyszczególnieniem kwot korekty) powinna być załączona do deklaracji podatkowej.

Ulga na złe długi - co zrobić gdy dłużnik nie odbiera korespondencji

Ulga na złe długi a postępowanie upadłościowe

W sytuacji, gdy dłużnik ureguluje należność po upływie wskazanego terminu i po dokonaniu korekty przez wierzyciela, wierzyciel będzie zobowiązany do zwiększenia podatku należnego w rozliczeniu za okres, w którym należność została uregulowana. Oczywiście adekwatnemu zwiększeniu będzie podlegał podatek należny w przypadku częściowej spłaty przez dłużnika.

Okoliczności wyłączające możliwość skorzystania z korekty VAT

Zgodnie z art. 89a ust. 7 ustawy o VAT możliwość skorzystania z korekty VAT jest ograniczona w przypadku, gdy pomiędzy wierzycielem a dłużnikiem tj. pomiędzy kontrahentami lub osobami pełniącymi funkcje zarządzające, nadzorcze lub kontrolne zachodzą związki o charakterze rodzinnym (małżeństwo, powinowactwo do drugiego stopnia) bądź przysposobienia, a także związki kapitałowe czy majątkowe (gdy jedna z osób lub jeden z kontrahentów posiada prawo głosu o wartości co najmniej 5% wszystkich praw głosu, bez względu czy dysponuje nim bezpośrednio czy pośrednio) lub wynikające ze stosunku pracy.

Powyższy związek będzie dotyczył również osób z wyżej wymienionych grup, które łączą funkcje zarządzające, nadzorcze lub kontrolne u kontrahentów.

Z ulgi na złe długi można skorzystać w czasie trwania sporu sądowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec z bieganiem po zaświadczenia! Rewolucyjne zmiany w podatku od spadków i darowizn, dotyczące zaświadczeń z urzędu skarbowego oraz rozliczeń rent prywatnych

Koniec z obowiązkiem przedstawiania zaświadczeń z urzędu skarbowego przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny! Nowelizacja ustawy o podatku od spadków i darowizn upraszcza formalności i rozliczenia rent prywatnych. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe przepisy wchodzą w życie.

2 mln zł zamiast 1 mln! Rząd luzuje zasady w podatku PIT – to przełom dla przedsiębiorców, którzy korzystają z rozliczenia kasowego

Rząd szykuje istotną zmianę w podatku dochodowym – limit przychodów uprawniający do kasowego PIT ma wzrosnąć z 1 mln do 2 mln zł. To ogromna ulga dla tysięcy firm, które dzięki nowym przepisom poprawią swoją płynność finansową i uproszczą rozliczenia z fiskusem.

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

Nowe Centrum Kompetencyjne i Zespół ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego – jest ważny krok w uszczelnianiu CIT

Ministerstwo Finansów ogłosiło powstanie Centrum Kompetencyjnego ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego w CIT oraz nowego Zespołu analizującego systemowe rozwiązania w tym obszarze. KAS zmienia też priorytety kontroli – liczyć się będą efekty, nie liczba postępowań.

REKLAMA

Nowe projekty KSR do konsultacji publicznych: wartości niematerialne i inwestycje w nieruchomości

Komitet Standardów Rachunkowości opublikował dwa projekty Krajowych Standardów Rachunkowości – dotyczące wartości niematerialnych i prawnych oraz inwestycji w nieruchomości. Dokumenty mają ujednolicić zasady ewidencji, wyceny i prezentacji tych aktywów. Opinie można zgłaszać do 30 września 2025 r.

Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

REKLAMA

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

3 poprawki Senatu do ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF

Ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur została uchwalona przez Sejm 25 lipca 2025 roku i trafiła do Senatu. Na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2025 r. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała jedynie 3 poprawki redakcyjne do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nie wprowadzając innych zmian.

REKLAMA