REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedawca nie zaakceptował noty korygującej. Czy nabywca może odliczyć VAT?

Sprzedawca nie zaakceptował noty korygującej. Czy nabywca może odliczyć VAT?
Sprzedawca nie zaakceptował noty korygującej. Czy nabywca może odliczyć VAT?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy mają wątpliwości co do prawa odliczenia podatku naliczonego na podstawie faktur, do których wystawiono noty korygujące. Często po wystawieniu noty korygującej do czasu rozliczenia, dostawca nie odesłał nabywcy swojego potwierdzenia tej noty. Czy w takim przypadku można odliczyć VAT?

Pytanie o odliczenie VAT, jeżeli sprzedawca nie zaakceptował noty korygującej

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie projektowania i budowy centrów logistycznych oraz hal magazynowych. Mamy wątpliwości dotyczące ustalenia prawa do odliczenia podatku naliczonego na podstawie faktur, do których wystawiono noty korygujące. W kilku fakturach od tego samego dostawcy betonu stwierdziliśmy błąd w nazwie towaru, który był przedmiotem zakupu. Otóż zamiast betonu, który dostarczał nam ten kontrahent, na fakturach mamy wpisany piach. Jako nabywca mogliśmy skorygować ten błąd, wystawiając noty korygujące. Zbliża się koniec okresu rozliczeniowego, a nadal nie mamy potwierdzenia/akceptacji not od dostawcy. Czy mimo to możemy odliczyć VAT z faktur, do których wystawiliśmy noty?

Ważne

Tak, mogą Państwo odliczyć VAT z faktur, do których zostały wystawione noty korygujące rodzaj/nazwę dostarczonego Wam towaru. Przepisy w zakresie VAT nie regulują formy akceptacji noty korygującej przez wystawcę faktury. Dlatego akceptacja ta może być dokonana w dowolnej formie. W grę wchodzi również dorozumiana akceptacja noty korygującej poprzez niewyrażenie sprzeciwu. Skoro Państwa dostawca dotychczas tego nie zrobił, należy uznać, że przyjął ją do wiadomości i zaakceptował jej treść. Szczegóły poniżej.

Kiedy nabywca może wystawić notę korygującą?

Prawo do korygowania niektórych elementów faktur pierwotnych poprzez wystawienie not korygujących przysługuje nabywcy. Noty korygujące wystawiają nabywcy towaru bądź usługi, jeśli stwierdzą pomyłki w wystawionej fakturze. 

Nie wszystkie pomyłki dotyczące elementów faktury mogą być skorygowane przez nabywcę notą korygującą. Z art. 106k ust. 1 ustawy o VAT wynika, że za pomocą not korygujących nie mogą być korygowane dane na fakturze dotyczące:

  • miar lub ilości (liczby) dostarczonych towarów lub zakresu wykonanych usług,
  • cen jednostkowych netto,
  • kwot wykazanych na fakturze opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty,
  • wartości sprzedaży netto,
  • stawek podatku,
  • sumy wartości sprzedaży netto,
  • kwot podatku,
  • kwoty należności ogółem.

W omawianym przypadku skorygowali Państwo błędną nazwę towaru notą korygującą. Było to postępowanie prawidłowe i zgodne z przepisami prawa. Nazwa towaru nie należy do tych elementów faktury, które nie mogą być korygowane poprzez wystawienie noty, lecz tylko i wyłącznie w drodze korekty faktur. 

Wątpliwości dotyczą natomiast prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupowych, do których wystawili Państwo stosowne noty. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że wstrzymują się Państwo z odliczeniem VAT naliczonego ze względu na brak akceptacji ze strony dostawcy/wystawcy faktur.

Czy akceptacja not korygujących jest niezbędna, aby odliczyć VAT z faktur, do których je wystawiono

Z przepisów jednoznacznie wynika, że nota korygująca wymaga akceptacji wystawcy faktury (art. 106k ust. 2 ustawy o VAT). Należy jednak zwrócić uwagę, że przepisy nie określają przy tym formy akceptacji noty korygującej przez wystawcę faktury. W konsekwencji akceptacja może być dokonana w dowolnej formie. W grę wchodzi również dorozumiana akceptacja noty korygującej poprzez niewyrażenie sprzeciwu, co najprawdopodobniej ma miejsce w Państwa przypadku. Wystawca faktury po otrzymaniu noty w żaden sposób nie zareagował, ale co najważniejsze – nie zgłosił sprzeciwu, a to należy uznać za akceptację noty korygującej. Dorozumianą akceptację noty korygującej poprzez niewyrażenie sprzeciwu akceptują także organy podatkowe. 

Taki pogląd jest prezentowany przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 8 listopada 2013 r. (sygn. ILPP2/443-773/13-2/MR) oraz w interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z 28 lipca 2023 r. (sygn. 0114-KDIP4-2.4012.293.2023.2.AA). W drugiej z tych interpretacji organ potwierdził, iż:
(…) W opisanych okolicznościach, brak odpowiedzi ze strony kontrahenta, tj. brak wyrażenia sprzeciwu i brak zaakceptowania not korygujących, oznacza dla Państwa, że odbiorca noty korygującej przyjął ją do wiadomości i dokonał równocześnie jej akceptacji.

Mając na uwadze powyższe należy uznać, że brak wyrażenia sprzeciwu i brak zaakceptowania noty korygującej przez Państwa kontrahenta (tj. nieprzekazania wiadomości za pośrednictwem poczty tradycyjnej lub elektronicznej, czy też za pośrednictwem telefonu, albo w jakikolwiek inny sposób) oznacza, że nota korygująca została zaakceptowana zgodnie z art. 106k ust. 2 ustawy.

Skoro brak wyrażenia sprzeciwu jest jednocześnie akceptacją noty korygującej przez wystawcę, pozostaje Państwu jedynie spełnić warunki odliczenia VAT. Tak naprawdę bowiem prawo do odliczenia podatku naliczonego uzależnione jest od spełnienia warunków wynikających z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, a także od niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy o VAT. 

Przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT wskazuje oczywiście na konieczność powiązania nabytych towarów z prowadzoną działalnością gospodarczą opodatkowaną VAT. Ten warunek jest u Państwa niewątpliwie spełniony. 

Natomiast art. 88 ustawy o VAT określa przypadki, w których wyłączone jest prawo do obniżania kwot podatku należnego o kwoty podatku naliczonego, np. gdy faktury dokumentują transakcje, które nie miały miejsca. 

Z okoliczności opisanych przez Państwa w pytaniu nie wynika, żeby faktury zakupu zostały wystawione w sposób nierzetelny czy dokumentowały zdarzenie, które nie miało miejsca. Tym samym nie występują przesłanki wykluczające prawo do odliczenia VAT, określone w art. 88 ust. 3a ustawy o VAT. Skoro więc są Państwo czynnym podatnikiem VAT, a nabywane towary, udokumentowane fakturami, służą do wykonywania czynności opodatkowanych, niekorzystających ze zwolnienia od VAT, to przysługuje Państwu prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego z faktur, do których zostały wystawione noty korygujące. 

 

POWOŁANE INTERPRETACJE ORGANÓW PODATKOWYCH:

  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 8 listopada 2013 r. (sygn. ILPP2/443-773/13-2/MR)
  • interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 28 lipca 2023 r. (sygn. 0114-KDIP4-2.4012.293.2023.2.AA)

Magdalena Miklewska, ekspert w zakresie VAT

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA