REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedawca nie akceptuje noty korygującej. Czy kupujący może odliczyć VAT?

Sprzedawca nie zaakceptował noty korygującej. Czy nabywca może odliczyć VAT?
Sprzedawca nie zaakceptował noty korygującej. Czy nabywca może odliczyć VAT?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy mają wątpliwości co do prawa odliczenia podatku naliczonego na podstawie faktur, do których wystawiono noty korygujące. Często po wystawieniu noty korygującej do czasu rozliczenia, dostawca nie odesłał nabywcy swojego potwierdzenia tej noty. Czy w takim przypadku można odliczyć VAT?

Pytanie o odliczenie VAT, jeżeli sprzedawca nie zaakceptował noty korygującej

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie projektowania i budowy centrów logistycznych oraz hal magazynowych. Mamy wątpliwości dotyczące ustalenia prawa do odliczenia podatku naliczonego na podstawie faktur, do których wystawiono noty korygujące. W kilku fakturach od tego samego dostawcy betonu stwierdziliśmy błąd w nazwie towaru, który był przedmiotem zakupu. Otóż zamiast betonu, który dostarczał nam ten kontrahent, na fakturach mamy wpisany piach. Jako nabywca mogliśmy skorygować ten błąd, wystawiając noty korygujące. Zbliża się koniec okresu rozliczeniowego, a nadal nie mamy potwierdzenia/akceptacji not od dostawcy. Czy mimo to możemy odliczyć VAT z faktur, do których wystawiliśmy noty?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
Ważne

Tak, mogą Państwo odliczyć VAT z faktur, do których zostały wystawione noty korygujące rodzaj/nazwę dostarczonego Wam towaru. Przepisy w zakresie VAT nie regulują formy akceptacji noty korygującej przez wystawcę faktury. Dlatego akceptacja ta może być dokonana w dowolnej formie. W grę wchodzi również dorozumiana akceptacja noty korygującej poprzez niewyrażenie sprzeciwu. Skoro Państwa dostawca dotychczas tego nie zrobił, należy uznać, że przyjął ją do wiadomości i zaakceptował jej treść. Szczegóły poniżej.

Kiedy nabywca może wystawić notę korygującą?

Prawo do korygowania niektórych elementów faktur pierwotnych poprzez wystawienie not korygujących przysługuje nabywcy. Noty korygujące wystawiają nabywcy towaru bądź usługi, jeśli stwierdzą pomyłki w wystawionej fakturze. 

Nie wszystkie pomyłki dotyczące elementów faktury mogą być skorygowane przez nabywcę notą korygującą. Z art. 106k ust. 1 ustawy o VAT wynika, że za pomocą not korygujących nie mogą być korygowane dane na fakturze dotyczące:

  • miar lub ilości (liczby) dostarczonych towarów lub zakresu wykonanych usług,
  • cen jednostkowych netto,
  • kwot wykazanych na fakturze opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty,
  • wartości sprzedaży netto,
  • stawek podatku,
  • sumy wartości sprzedaży netto,
  • kwot podatku,
  • kwoty należności ogółem.

W omawianym przypadku skorygowali Państwo błędną nazwę towaru notą korygującą. Było to postępowanie prawidłowe i zgodne z przepisami prawa. Nazwa towaru nie należy do tych elementów faktury, które nie mogą być korygowane poprzez wystawienie noty, lecz tylko i wyłącznie w drodze korekty faktur. 

Wątpliwości dotyczą natomiast prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupowych, do których wystawili Państwo stosowne noty. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że wstrzymują się Państwo z odliczeniem VAT naliczonego ze względu na brak akceptacji ze strony dostawcy/wystawcy faktur.

Polecamy: Odliczanie VAT w firmie   

REKLAMA

Polecamy: Biuletyn VAT (miesięcznik) – wersja PREMIUM - abonament

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy akceptacja not korygujących jest niezbędna, aby odliczyć VAT z faktur, do których je wystawiono

Z przepisów jednoznacznie wynika, że nota korygująca wymaga akceptacji wystawcy faktury (art. 106k ust. 2 ustawy o VAT). Należy jednak zwrócić uwagę, że przepisy nie określają przy tym formy akceptacji noty korygującej przez wystawcę faktury. W konsekwencji akceptacja może być dokonana w dowolnej formie. W grę wchodzi również dorozumiana akceptacja noty korygującej poprzez niewyrażenie sprzeciwu, co najprawdopodobniej ma miejsce w Państwa przypadku. Wystawca faktury po otrzymaniu noty w żaden sposób nie zareagował, ale co najważniejsze – nie zgłosił sprzeciwu, a to należy uznać za akceptację noty korygującej. Dorozumianą akceptację noty korygującej poprzez niewyrażenie sprzeciwu akceptują także organy podatkowe. 

Taki pogląd jest prezentowany przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 8 listopada 2013 r. (sygn. ILPP2/443-773/13-2/MR) oraz w interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z 28 lipca 2023 r. (sygn. 0114-KDIP4-2.4012.293.2023.2.AA). W drugiej z tych interpretacji organ potwierdził, iż:
(…) W opisanych okolicznościach, brak odpowiedzi ze strony kontrahenta, tj. brak wyrażenia sprzeciwu i brak zaakceptowania not korygujących, oznacza dla Państwa, że odbiorca noty korygującej przyjął ją do wiadomości i dokonał równocześnie jej akceptacji.

Mając na uwadze powyższe należy uznać, że brak wyrażenia sprzeciwu i brak zaakceptowania noty korygującej przez Państwa kontrahenta (tj. nieprzekazania wiadomości za pośrednictwem poczty tradycyjnej lub elektronicznej, czy też za pośrednictwem telefonu, albo w jakikolwiek inny sposób) oznacza, że nota korygująca została zaakceptowana zgodnie z art. 106k ust. 2 ustawy.

Skoro brak wyrażenia sprzeciwu jest jednocześnie akceptacją noty korygującej przez wystawcę, pozostaje Państwu jedynie spełnić warunki odliczenia VAT. Tak naprawdę bowiem prawo do odliczenia podatku naliczonego uzależnione jest od spełnienia warunków wynikających z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, a także od niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy o VAT. 

Przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT wskazuje oczywiście na konieczność powiązania nabytych towarów z prowadzoną działalnością gospodarczą opodatkowaną VAT. Ten warunek jest u Państwa niewątpliwie spełniony. 

Natomiast art. 88 ustawy o VAT określa przypadki, w których wyłączone jest prawo do obniżania kwot podatku należnego o kwoty podatku naliczonego, np. gdy faktury dokumentują transakcje, które nie miały miejsca. 

Z okoliczności opisanych przez Państwa w pytaniu nie wynika, żeby faktury zakupu zostały wystawione w sposób nierzetelny czy dokumentowały zdarzenie, które nie miało miejsca. Tym samym nie występują przesłanki wykluczające prawo do odliczenia VAT, określone w art. 88 ust. 3a ustawy o VAT. Skoro więc są Państwo czynnym podatnikiem VAT, a nabywane towary, udokumentowane fakturami, służą do wykonywania czynności opodatkowanych, niekorzystających ze zwolnienia od VAT, to przysługuje Państwu prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego z faktur, do których zostały wystawione noty korygujące. 

 

POWOŁANE INTERPRETACJE ORGANÓW PODATKOWYCH:

  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 8 listopada 2013 r. (sygn. ILPP2/443-773/13-2/MR)
  • interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 28 lipca 2023 r. (sygn. 0114-KDIP4-2.4012.293.2023.2.AA)

Magdalena Miklewska, ekspert w zakresie VAT

 

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. – MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA