REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy limit 50% odliczenia VAT dotyczy usługi oklejenia samochodów firmowych

Subskrybuj nas na Youtube
Czy limit 50% odliczenia VAT dotyczy usługi oklejenia samochodów firmowych
Czy limit 50% odliczenia VAT dotyczy usługi oklejenia samochodów firmowych

REKLAMA

REKLAMA

Zleciliśmy oklejenie samochodów służbowych należących do naszej spółki. Samochody są częściowo wykorzystywane do celów działalności gospodarczej, częściowo prywatnie. W związku z tym do tej pory odliczaliśmy od ich nabycia i wydatków z nimi związanych 50% VAT. Czy z faktury za usługę oklejenia tych samochodów folią możemy odliczyć cały VAT czy tylko 50%?

Z otrzymanej faktury za oklejenie samochodów mogą Państwo odliczyć:
- 100% VAT – jeżeli samochody zostały oklejone folią zawierającą reklamę działalności prowadzonej przez Państwa spółkę,
- 50% – w pozostałych przypadkach.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Od 1 kwietnia 2014 r. kwota podatku naliczonego od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi jest ograniczona do 50%, gdy samochód nie jest wyłącznie wykorzystywany do działalności (art. 86a ust. 1 ustawy o VAT). Wydatki, których dotyczy to ograniczenie, przedstawiamy poniżej.

Wydatki związane z pojazdami samochodowymi, w przypadku których podatnik stosuje ograniczenia, gdy nie może odliczyć 100% VAT

Ograniczenia dotyczą wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, takich jak:
1) nabycie, import lub wytworzenie tych pojazdów,
2) nabycie lub import części składowych tych pojazdów,
3) używanie tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związanych z tą umową, innych niż wymienione w pkt 4,
4) nabycie lub import paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.

Należy zwrócić uwagę, że przepisy mówią o wydatkach dotyczących towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem pojazdów samochodowych, a nie o wydatkach dotyczących eksploatacji lub używania pojazdów samochodowych. Ograniczenie kwoty podatku naliczonego do 50% dotyczy zatem również wydatków niebędących kosztami eksploatacji lub używania pojazdów samochodowych, lecz które ponoszone są w związku z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów. Kosztami takimi są, zdaniem doradców podatkowych, m.in. koszty oklejania pojazdów samochodowych.

REKLAMA

Kompendium wiedzy na temat rozliczeń podatkowych samochodów firmowych: Samochód w firmie 2015 – multipakiet

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niekoniecznie oznacza to jednak, że ograniczenie w odliczeniu VAT w wysokości 50% będzie miało zastosowanie w przedstawionej przez Państwa sytuacji. Jak bowiem stanowi art. 86a ust. 3 pkt 2 ustawy o VAT, przepis art. 86a ust. 1 ustawy o VAT nie ma zastosowania do towarów montowanych w pojazdach samochodowych i do związanych z tymi towarami usług montażu, naprawy i konserwacji, jeżeli przeznaczenie tych towarów wskazuje obiektywnie na możliwość ich wykorzystywania wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika.

Należy uznać, że przepis ten może mieć zastosowanie również w przypadku zlecenia oklejania pojazdów samochodowych, gdyż w takich przypadkach w istocie nabywany jest towar (folia, którą samochód jest oklejany) oraz usługa jego montażu.

Aby nie było żadnych wątpliwości, że naklejana folia może być uznana za towar, o którym mowa w art. 86a ust. 3 pkt 2 ustawy o VAT, powinna zawierać np. reklamę Państwa firmy (ze względów profilaktycznych wskazane jest także, aby otrzymana faktura dokumentowała tylko dostawę folii wraz z montażem albo dostawę folii oraz usługę montażu, a nie samą tylko usługę oklejenia samochodu). Samo oklejenie samochodów, np. tylko po to, żeby zmienić ich kolor (co pozwala uniknąć kosztów ponownego lakierowania karoserii), z całą pewnością zostałoby przez organ podatkowy zakwestionowane.

W przedstawionej sytuacji kwota podatku naliczonego z otrzymanej faktury za oklejenie samochodów wynosi:
- 100% – jeżeli samochody zostały oklejone folią zawierającą reklamę działalności prowadzonej przez Państwa spółkę,
- 50% – w pozostałych przypadkach.

Ze względu na brak interpretacji indywidualnych wydanych w sprawach analogicznych do przedstawionego przez Państwa stanu faktycznego zalecamy zwrócenie się o wydanie takiej interpretacji do właściwego dyrektora izby skarbowej.

500 pytań o VAT - odpowiedzi z interpretacjami MF

PODSTAWA PRAWNA:
- art. 86a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2015 r. poz. 211

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co zmieni się od lutego 2026 roku?

Od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

REKLAMA

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

REKLAMA