REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy limit 50% odliczenia VAT dotyczy usługi oklejenia samochodów firmowych

Czy limit 50% odliczenia VAT dotyczy usługi oklejenia samochodów firmowych
Czy limit 50% odliczenia VAT dotyczy usługi oklejenia samochodów firmowych

REKLAMA

REKLAMA

Zleciliśmy oklejenie samochodów służbowych należących do naszej spółki. Samochody są częściowo wykorzystywane do celów działalności gospodarczej, częściowo prywatnie. W związku z tym do tej pory odliczaliśmy od ich nabycia i wydatków z nimi związanych 50% VAT. Czy z faktury za usługę oklejenia tych samochodów folią możemy odliczyć cały VAT czy tylko 50%?

Z otrzymanej faktury za oklejenie samochodów mogą Państwo odliczyć:
- 100% VAT – jeżeli samochody zostały oklejone folią zawierającą reklamę działalności prowadzonej przez Państwa spółkę,
- 50% – w pozostałych przypadkach.

REKLAMA

Autopromocja

Od 1 kwietnia 2014 r. kwota podatku naliczonego od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi jest ograniczona do 50%, gdy samochód nie jest wyłącznie wykorzystywany do działalności (art. 86a ust. 1 ustawy o VAT). Wydatki, których dotyczy to ograniczenie, przedstawiamy poniżej.

Wydatki związane z pojazdami samochodowymi, w przypadku których podatnik stosuje ograniczenia, gdy nie może odliczyć 100% VAT

Ograniczenia dotyczą wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, takich jak:
1) nabycie, import lub wytworzenie tych pojazdów,
2) nabycie lub import części składowych tych pojazdów,
3) używanie tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związanych z tą umową, innych niż wymienione w pkt 4,
4) nabycie lub import paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.

Należy zwrócić uwagę, że przepisy mówią o wydatkach dotyczących towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem pojazdów samochodowych, a nie o wydatkach dotyczących eksploatacji lub używania pojazdów samochodowych. Ograniczenie kwoty podatku naliczonego do 50% dotyczy zatem również wydatków niebędących kosztami eksploatacji lub używania pojazdów samochodowych, lecz które ponoszone są w związku z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów. Kosztami takimi są, zdaniem doradców podatkowych, m.in. koszty oklejania pojazdów samochodowych.

Kompendium wiedzy na temat rozliczeń podatkowych samochodów firmowych: Samochód w firmie 2015 – multipakiet

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Niekoniecznie oznacza to jednak, że ograniczenie w odliczeniu VAT w wysokości 50% będzie miało zastosowanie w przedstawionej przez Państwa sytuacji. Jak bowiem stanowi art. 86a ust. 3 pkt 2 ustawy o VAT, przepis art. 86a ust. 1 ustawy o VAT nie ma zastosowania do towarów montowanych w pojazdach samochodowych i do związanych z tymi towarami usług montażu, naprawy i konserwacji, jeżeli przeznaczenie tych towarów wskazuje obiektywnie na możliwość ich wykorzystywania wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika.

Należy uznać, że przepis ten może mieć zastosowanie również w przypadku zlecenia oklejania pojazdów samochodowych, gdyż w takich przypadkach w istocie nabywany jest towar (folia, którą samochód jest oklejany) oraz usługa jego montażu.

Aby nie było żadnych wątpliwości, że naklejana folia może być uznana za towar, o którym mowa w art. 86a ust. 3 pkt 2 ustawy o VAT, powinna zawierać np. reklamę Państwa firmy (ze względów profilaktycznych wskazane jest także, aby otrzymana faktura dokumentowała tylko dostawę folii wraz z montażem albo dostawę folii oraz usługę montażu, a nie samą tylko usługę oklejenia samochodu). Samo oklejenie samochodów, np. tylko po to, żeby zmienić ich kolor (co pozwala uniknąć kosztów ponownego lakierowania karoserii), z całą pewnością zostałoby przez organ podatkowy zakwestionowane.

W przedstawionej sytuacji kwota podatku naliczonego z otrzymanej faktury za oklejenie samochodów wynosi:
- 100% – jeżeli samochody zostały oklejone folią zawierającą reklamę działalności prowadzonej przez Państwa spółkę,
- 50% – w pozostałych przypadkach.

Ze względu na brak interpretacji indywidualnych wydanych w sprawach analogicznych do przedstawionego przez Państwa stanu faktycznego zalecamy zwrócenie się o wydanie takiej interpretacji do właściwego dyrektora izby skarbowej.

500 pytań o VAT - odpowiedzi z interpretacjami MF

PODSTAWA PRAWNA:
- art. 86a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2015 r. poz. 211

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA