REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Brak prawa do odliczenia VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
Brak prawa do odliczenia VAT
Brak prawa do odliczenia VAT

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzenie firmy nieodłącznie związane jest ze sprzedażą i dokonywaniem zakupów. A prawo do odliczenia podatku VAT od przeprowadzanych transakcji to jeden z przywilejów VAT-owców. Zdarzają się jednak momenty, w których takie postępowanie nie jest możliwe.

Przedsiębiorcy będący czynnymi podatnikami VAT mogą pomniejszać VAT od sprzedaży o VAT wynikający z faktur zakupowych. Sprawia to, że w praktyce dokonują oni zakupów po cenach netto.

REKLAMA

Autopromocja

Często pojawiają się jednak sytuacje, w których właściciel firmy po prostu nie może odliczyć VAT. Dzieje się tak z różnych względów. Podpowiadamy, kiedy może do tego dojść.

Faktura bez numeru NIP

Jeszcze do końca 2013 r. nieumieszczenie na fakturze numeru NIP było traktowane przez organy podatkowe jako zwykłe przeoczenie. Taka wada techniczna niczym nie skutkowała. W przypadku bowiem, gdy wszystkie pozostałe niezbędne informacje były zamieszczone na dokumencie i pozwalały na identyfikację podatnika, to odliczenie VAT było jak najbardziej możliwe.

Obecne regulacje w tym zakresie są dużo bardziej restrykcyjne. Brak numeru identyfikującego nabywcę sprawia, że dany dokument nie zostanie uznany za fakturę. A co za tym idzie, przedsiębiorca nie będzie posiadał potwierdzenia przeprowadzonej transakcji, przez co nie odliczy VAT.

Odliczenie VAT z faktury elektronicznej i jej duplikatu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zakup nie ma związku z działalnością opodatkowaną

Jak już zostało powiedziane na wstępie, prawo do odliczenia podatku VAT mają VAT-owcy, nie zaś wszyscy przedsiębiorcy. Odliczenie VAT możliwe jest wyłącznie od zakupów, które służą tzw. czynnościom opodatkowanym.

Co za tym idzie, przedsiębiorcy zwolnieni z VAT, którzy nie są zarejestrowani, w ogóle nie posiadają prawa do odliczenia. Z kolei prowadzący „sprzedaż mieszaną” (jednoczesne świadczenie usług podlegających opodatkowaniu VAT oraz tych, które są z niego zwolnione) mogą odliczyć VAT wyłącznie od zakupów związanych z działalnością opodatkowaną.

Ponoszenie wydatków związanych z gastronomią

Może się jednak zdarzyć, że choć przedsiębiorca jest VAT-owcem, to VAT-u z faktury i tak nie odliczy. Odnosi się to do transakcji odgórnie zwolnionych z opodatkowania. Chodzi tu choćby o wydatki związane z noclegami czy dotyczące usług gastronomicznych.

Usługi gastronomiczne to te, które polegają na przygotowaniu i podaniu posiłku w tym samym miejscu, w którym doszło do jego przyrządzenia. Warto sobie przyswoić taką informację, jako że często mylone są one z cateringiem (a ten już na odliczenie VAT pozwala). O cateringu mowa w przypadku usług mających na celu dostarczenie żywności i napojów poza miejsce, w którym zostały przygotowane.

Polecamy: Praktyczny leksykon VAT 2016

Zobacz: Ustawa o VAT


Zakup na podstawie faktury-marża

Na odliczenie VAT pozwala posiadanie faktury zawierającej stawkę podatku. Właśnie z tego względu do odliczenia nie może posłużyć faktura-marża. Ten dokument zawiera bowiem tylko jedną liczbę, jaką jest całkowita kwota należności. Nie zamieszcza się na nim zarówno kwoty marży, jak i VAT-u. Sprzedawca płaci VAT wyłącznie od marży, czyli różnicy pomiędzy ceną zakupu a ceną sprzedaży. Zakupu dokonanego na podstawie faktury marża nie można wprowadzić do rejestru zakupów VAT, ani odliczyć od niego podatku.

Należyta staranność jako warunek odliczenia VAT

Przedsiębiorca nie posiada faktury VAT ani też faktury uproszczonej

Każdorazowo do odliczenia podatku VAT niezbędna jest prawidłowo wystawiona faktura zawierająca dane przedsiębiorcy. Może za nią służyć również dokument posiadający cechy faktury. Choćby paragon, który spełnia warunki uznania za fakturę uproszczoną. Możliwość odliczenia podatku VAT nie istnieje w sytuacji, kiedy faktura została wystawiona na prywatne dane przedsiębiorcy. Niezależnie od tego, czy zakup ma faktycznie związek z wykonywaną działalnością gospodarczą.

Autor: Sebastian Bobrowski, Dyrektor Finansowy inFakt

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

REKLAMA

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

KSeF pod lupą hakerów? Dlaczego cyfrowa rewolucja może być ryzykowna dla polskich firm

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to milowy krok w cyfryzacji biznesu, ale czy na pewno jesteśmy na to gotowi? Za e-fakturowaniem stoi wizja uproszczenia i przejrzystości, ale też realne zagrożenia – od wycieków danych po cyberataki. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich zabezpieczeń KSeF może stać się niebezpieczną bramą dla cyberprzestępców.

REKLAMA