REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Brak prawa do odliczenia VAT

inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
Brak prawa do odliczenia VAT
Brak prawa do odliczenia VAT

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzenie firmy nieodłącznie związane jest ze sprzedażą i dokonywaniem zakupów. A prawo do odliczenia podatku VAT od przeprowadzanych transakcji to jeden z przywilejów VAT-owców. Zdarzają się jednak momenty, w których takie postępowanie nie jest możliwe.

Przedsiębiorcy będący czynnymi podatnikami VAT mogą pomniejszać VAT od sprzedaży o VAT wynikający z faktur zakupowych. Sprawia to, że w praktyce dokonują oni zakupów po cenach netto.

REKLAMA

REKLAMA

Często pojawiają się jednak sytuacje, w których właściciel firmy po prostu nie może odliczyć VAT. Dzieje się tak z różnych względów. Podpowiadamy, kiedy może do tego dojść.

Faktura bez numeru NIP

Jeszcze do końca 2013 r. nieumieszczenie na fakturze numeru NIP było traktowane przez organy podatkowe jako zwykłe przeoczenie. Taka wada techniczna niczym nie skutkowała. W przypadku bowiem, gdy wszystkie pozostałe niezbędne informacje były zamieszczone na dokumencie i pozwalały na identyfikację podatnika, to odliczenie VAT było jak najbardziej możliwe.

Obecne regulacje w tym zakresie są dużo bardziej restrykcyjne. Brak numeru identyfikującego nabywcę sprawia, że dany dokument nie zostanie uznany za fakturę. A co za tym idzie, przedsiębiorca nie będzie posiadał potwierdzenia przeprowadzonej transakcji, przez co nie odliczy VAT.

REKLAMA

Odliczenie VAT z faktury elektronicznej i jej duplikatu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zakup nie ma związku z działalnością opodatkowaną

Jak już zostało powiedziane na wstępie, prawo do odliczenia podatku VAT mają VAT-owcy, nie zaś wszyscy przedsiębiorcy. Odliczenie VAT możliwe jest wyłącznie od zakupów, które służą tzw. czynnościom opodatkowanym.

Co za tym idzie, przedsiębiorcy zwolnieni z VAT, którzy nie są zarejestrowani, w ogóle nie posiadają prawa do odliczenia. Z kolei prowadzący „sprzedaż mieszaną” (jednoczesne świadczenie usług podlegających opodatkowaniu VAT oraz tych, które są z niego zwolnione) mogą odliczyć VAT wyłącznie od zakupów związanych z działalnością opodatkowaną.

Ponoszenie wydatków związanych z gastronomią

Może się jednak zdarzyć, że choć przedsiębiorca jest VAT-owcem, to VAT-u z faktury i tak nie odliczy. Odnosi się to do transakcji odgórnie zwolnionych z opodatkowania. Chodzi tu choćby o wydatki związane z noclegami czy dotyczące usług gastronomicznych.

Usługi gastronomiczne to te, które polegają na przygotowaniu i podaniu posiłku w tym samym miejscu, w którym doszło do jego przyrządzenia. Warto sobie przyswoić taką informację, jako że często mylone są one z cateringiem (a ten już na odliczenie VAT pozwala). O cateringu mowa w przypadku usług mających na celu dostarczenie żywności i napojów poza miejsce, w którym zostały przygotowane.

Polecamy: Praktyczny leksykon VAT 2016

Zobacz: Ustawa o VAT


Zakup na podstawie faktury-marża

Na odliczenie VAT pozwala posiadanie faktury zawierającej stawkę podatku. Właśnie z tego względu do odliczenia nie może posłużyć faktura-marża. Ten dokument zawiera bowiem tylko jedną liczbę, jaką jest całkowita kwota należności. Nie zamieszcza się na nim zarówno kwoty marży, jak i VAT-u. Sprzedawca płaci VAT wyłącznie od marży, czyli różnicy pomiędzy ceną zakupu a ceną sprzedaży. Zakupu dokonanego na podstawie faktury marża nie można wprowadzić do rejestru zakupów VAT, ani odliczyć od niego podatku.

Należyta staranność jako warunek odliczenia VAT

Przedsiębiorca nie posiada faktury VAT ani też faktury uproszczonej

Każdorazowo do odliczenia podatku VAT niezbędna jest prawidłowo wystawiona faktura zawierająca dane przedsiębiorcy. Może za nią służyć również dokument posiadający cechy faktury. Choćby paragon, który spełnia warunki uznania za fakturę uproszczoną. Możliwość odliczenia podatku VAT nie istnieje w sytuacji, kiedy faktura została wystawiona na prywatne dane przedsiębiorcy. Niezależnie od tego, czy zakup ma faktycznie związek z wykonywaną działalnością gospodarczą.

Autor: Sebastian Bobrowski, Dyrektor Finansowy inFakt

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA