REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Brak prawa do odliczenia VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
Brak prawa do odliczenia VAT
Brak prawa do odliczenia VAT

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzenie firmy nieodłącznie związane jest ze sprzedażą i dokonywaniem zakupów. A prawo do odliczenia podatku VAT od przeprowadzanych transakcji to jeden z przywilejów VAT-owców. Zdarzają się jednak momenty, w których takie postępowanie nie jest możliwe.

Przedsiębiorcy będący czynnymi podatnikami VAT mogą pomniejszać VAT od sprzedaży o VAT wynikający z faktur zakupowych. Sprawia to, że w praktyce dokonują oni zakupów po cenach netto.

REKLAMA

Często pojawiają się jednak sytuacje, w których właściciel firmy po prostu nie może odliczyć VAT. Dzieje się tak z różnych względów. Podpowiadamy, kiedy może do tego dojść.

Faktura bez numeru NIP

Jeszcze do końca 2013 r. nieumieszczenie na fakturze numeru NIP było traktowane przez organy podatkowe jako zwykłe przeoczenie. Taka wada techniczna niczym nie skutkowała. W przypadku bowiem, gdy wszystkie pozostałe niezbędne informacje były zamieszczone na dokumencie i pozwalały na identyfikację podatnika, to odliczenie VAT było jak najbardziej możliwe.

Obecne regulacje w tym zakresie są dużo bardziej restrykcyjne. Brak numeru identyfikującego nabywcę sprawia, że dany dokument nie zostanie uznany za fakturę. A co za tym idzie, przedsiębiorca nie będzie posiadał potwierdzenia przeprowadzonej transakcji, przez co nie odliczy VAT.

Odliczenie VAT z faktury elektronicznej i jej duplikatu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zakup nie ma związku z działalnością opodatkowaną

Jak już zostało powiedziane na wstępie, prawo do odliczenia podatku VAT mają VAT-owcy, nie zaś wszyscy przedsiębiorcy. Odliczenie VAT możliwe jest wyłącznie od zakupów, które służą tzw. czynnościom opodatkowanym.

Co za tym idzie, przedsiębiorcy zwolnieni z VAT, którzy nie są zarejestrowani, w ogóle nie posiadają prawa do odliczenia. Z kolei prowadzący „sprzedaż mieszaną” (jednoczesne świadczenie usług podlegających opodatkowaniu VAT oraz tych, które są z niego zwolnione) mogą odliczyć VAT wyłącznie od zakupów związanych z działalnością opodatkowaną.

Ponoszenie wydatków związanych z gastronomią

Może się jednak zdarzyć, że choć przedsiębiorca jest VAT-owcem, to VAT-u z faktury i tak nie odliczy. Odnosi się to do transakcji odgórnie zwolnionych z opodatkowania. Chodzi tu choćby o wydatki związane z noclegami czy dotyczące usług gastronomicznych.

Usługi gastronomiczne to te, które polegają na przygotowaniu i podaniu posiłku w tym samym miejscu, w którym doszło do jego przyrządzenia. Warto sobie przyswoić taką informację, jako że często mylone są one z cateringiem (a ten już na odliczenie VAT pozwala). O cateringu mowa w przypadku usług mających na celu dostarczenie żywności i napojów poza miejsce, w którym zostały przygotowane.

Polecamy: Praktyczny leksykon VAT 2016

Zobacz: Ustawa o VAT


Zakup na podstawie faktury-marża

Na odliczenie VAT pozwala posiadanie faktury zawierającej stawkę podatku. Właśnie z tego względu do odliczenia nie może posłużyć faktura-marża. Ten dokument zawiera bowiem tylko jedną liczbę, jaką jest całkowita kwota należności. Nie zamieszcza się na nim zarówno kwoty marży, jak i VAT-u. Sprzedawca płaci VAT wyłącznie od marży, czyli różnicy pomiędzy ceną zakupu a ceną sprzedaży. Zakupu dokonanego na podstawie faktury marża nie można wprowadzić do rejestru zakupów VAT, ani odliczyć od niego podatku.

Należyta staranność jako warunek odliczenia VAT

Przedsiębiorca nie posiada faktury VAT ani też faktury uproszczonej

Każdorazowo do odliczenia podatku VAT niezbędna jest prawidłowo wystawiona faktura zawierająca dane przedsiębiorcy. Może za nią służyć również dokument posiadający cechy faktury. Choćby paragon, który spełnia warunki uznania za fakturę uproszczoną. Możliwość odliczenia podatku VAT nie istnieje w sytuacji, kiedy faktura została wystawiona na prywatne dane przedsiębiorcy. Niezależnie od tego, czy zakup ma faktycznie związek z wykonywaną działalnością gospodarczą.

Autor: Sebastian Bobrowski, Dyrektor Finansowy inFakt

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA