REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy odliczyć VAT z faktury z oznaczeniem „metoda kasowa”?

Kiedy odliczyć VAT z faktury z oznaczeniem „metoda kasowa”?
Kiedy odliczyć VAT z faktury z oznaczeniem „metoda kasowa”?

REKLAMA

REKLAMA

Czynny podatnik VAT kupił w styczniu 2016 r. materiał na fakturę z oznaczeniem „metoda kasowa”, którą otrzymał 20 stycznia. Część zapłacił w styczniu, część w lutym, a resztę w maju 2016 r. Czy może odliczyć VAT dopiero w deklaracji za maj?

Nie, VAT z takiej faktury należało odliczać częściowo, czyli w rozliczeniu za okresy, kiedy nastąpiła zapłata, a tym samym powstał obowiązek podatkowy u sprzedawcy. Szczegóły poniżej.

REKLAMA

Autopromocja

Aby nabywca mógł odliczyć VAT z otrzymanej faktury, u sprzedawcy musi powstać obowiązek podatkowy (art. 86 ust. 10 ustawy o VAT).

Ta ogólna zasada ma zastosowanie również do faktur z oznaczeniem „metoda kasowa”, gdy nabywca nie rozlicza się również kasowo jako mały podatnik.

Dlatego aby odpowiedzieć na pytanie, kiedy w omawianym przypadku przysługuje prawo do odliczenia VAT, należy ustalić, kiedy powstał obowiązek podatkowy u wystawcy faktury. Otrzymana faktura ma oznaczenie „metoda kasowa”, co oznacza, że u jej wystawcy obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 1 lub art. 21 ust. 1, czyli zasadniczo z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty.

Z tego powodu prawo do odliczenia po stronie nabywcy z faktury, która ma oznaczenie „metoda kasowa”, powstanie tylko w odniesieniu do tej części podatku naliczonego, w stosunku do której u sprzedawcy powstał obowiązek podatkowy, czyli nastąpiła zapłata. Ten mechanizm jest wyrazem przestrzegania zasady neutralności. Gdyby nabywca nabywał prawo do odliczenia całości VAT naliczonego przy zapłacie jedynie części wynagrodzenia, doszłoby do nadużycia i złamania zasady neutralności VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Praktyczny leksykon VAT 2016

Polecamy: Biuletyn VAT

Zakładamy, że w Państwa przypadku fakturę wystawił mały podatnik rozliczający się metodą kasową. Z racji tego, że Państwa firma jest czynnym podatnikiem VAT, obowiązek podatkowy u sprzedawcy powstawał zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, czyli w tych okresach rozliczeniowych, w których uzyskiwał zapłatę części wynagrodzenia.

W związku z tym prawo do odliczenia VAT naliczonego zawartego w fakturze opatrzonej wyrazami „metoda kasowa” powstawało sukcesywnie w styczniu, lutym oraz w maju, tj. w tej części, w jakiej następowała zapłata wynagrodzenia za towar. Jeśli podatnik nie skorzystał z prawa do odliczenia w rozliczeniu za okres, w którym powstało prawo, może to zrobić w jednym z kolejnych dwóch okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 11 ustawy o VAT). Gdy termin na dokonanie tego odliczenia już minął, podatnik nie traci tego prawa. Może skorzystać z odliczenia, korygując deklarację za okres, kiedy powstało prawo do odliczenia (art. 86 ust. 13 ustawy). Korekty można dokonać, nie później jednak niż w ciągu pięciu lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Spółka A otrzymała w styczniu od spółki B, która jest małym podatnikiem rozliczającym się metodą kasową, fakturę na kwotę 18 450 zł. Należność z tej faktury regulowała w trzech równych ratach:

• w styczniu – 6150 zł,
• w lutym – 6150 zł,
• w maju – 6150 zł.

W tym przypadku spółka A mogła odliczyć VAT w deklaracji za jeden z następujących miesięcy:
• styczeń, luty, marzec – w wysokości 1150 zł (6150 x 23/123),
• luty, marzec, kwiecień – w wysokości 1150 zł,
• maj, czerwiec, lipiec – w wysokości 1150 zł.

Do rozliczenia za maj spółka nie odliczała VAT. Dlatego aby skorzystać z tego prawa, musi skorygować deklarację za styczeń i luty. Trzeciej części odliczenia może dokonać w deklaracji za maj lub dwa następne okresy rozliczeniowe.

Podstawa prawna:

• art. 21 ust. 1, art. 86 ust. 10, ust. 10b pkt 1, ust. 11, art. 106e ust. 1 pkt 16 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2016 r. poz. 615

Jakub Rychlik, doradca podatkowy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA