REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy odliczyć VAT z faktury z oznaczeniem „metoda kasowa”?

Kiedy odliczyć VAT z faktury z oznaczeniem „metoda kasowa”?
Kiedy odliczyć VAT z faktury z oznaczeniem „metoda kasowa”?

REKLAMA

REKLAMA

Czynny podatnik VAT kupił w styczniu 2016 r. materiał na fakturę z oznaczeniem „metoda kasowa”, którą otrzymał 20 stycznia. Część zapłacił w styczniu, część w lutym, a resztę w maju 2016 r. Czy może odliczyć VAT dopiero w deklaracji za maj?

Nie, VAT z takiej faktury należało odliczać częściowo, czyli w rozliczeniu za okresy, kiedy nastąpiła zapłata, a tym samym powstał obowiązek podatkowy u sprzedawcy. Szczegóły poniżej.

REKLAMA

Autopromocja

Aby nabywca mógł odliczyć VAT z otrzymanej faktury, u sprzedawcy musi powstać obowiązek podatkowy (art. 86 ust. 10 ustawy o VAT).

Ta ogólna zasada ma zastosowanie również do faktur z oznaczeniem „metoda kasowa”, gdy nabywca nie rozlicza się również kasowo jako mały podatnik.

Dlatego aby odpowiedzieć na pytanie, kiedy w omawianym przypadku przysługuje prawo do odliczenia VAT, należy ustalić, kiedy powstał obowiązek podatkowy u wystawcy faktury. Otrzymana faktura ma oznaczenie „metoda kasowa”, co oznacza, że u jej wystawcy obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 1 lub art. 21 ust. 1, czyli zasadniczo z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty.

Z tego powodu prawo do odliczenia po stronie nabywcy z faktury, która ma oznaczenie „metoda kasowa”, powstanie tylko w odniesieniu do tej części podatku naliczonego, w stosunku do której u sprzedawcy powstał obowiązek podatkowy, czyli nastąpiła zapłata. Ten mechanizm jest wyrazem przestrzegania zasady neutralności. Gdyby nabywca nabywał prawo do odliczenia całości VAT naliczonego przy zapłacie jedynie części wynagrodzenia, doszłoby do nadużycia i złamania zasady neutralności VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Praktyczny leksykon VAT 2016

Polecamy: Biuletyn VAT

Zakładamy, że w Państwa przypadku fakturę wystawił mały podatnik rozliczający się metodą kasową. Z racji tego, że Państwa firma jest czynnym podatnikiem VAT, obowiązek podatkowy u sprzedawcy powstawał zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, czyli w tych okresach rozliczeniowych, w których uzyskiwał zapłatę części wynagrodzenia.

W związku z tym prawo do odliczenia VAT naliczonego zawartego w fakturze opatrzonej wyrazami „metoda kasowa” powstawało sukcesywnie w styczniu, lutym oraz w maju, tj. w tej części, w jakiej następowała zapłata wynagrodzenia za towar. Jeśli podatnik nie skorzystał z prawa do odliczenia w rozliczeniu za okres, w którym powstało prawo, może to zrobić w jednym z kolejnych dwóch okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 11 ustawy o VAT). Gdy termin na dokonanie tego odliczenia już minął, podatnik nie traci tego prawa. Może skorzystać z odliczenia, korygując deklarację za okres, kiedy powstało prawo do odliczenia (art. 86 ust. 13 ustawy). Korekty można dokonać, nie później jednak niż w ciągu pięciu lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Spółka A otrzymała w styczniu od spółki B, która jest małym podatnikiem rozliczającym się metodą kasową, fakturę na kwotę 18 450 zł. Należność z tej faktury regulowała w trzech równych ratach:

• w styczniu – 6150 zł,
• w lutym – 6150 zł,
• w maju – 6150 zł.

W tym przypadku spółka A mogła odliczyć VAT w deklaracji za jeden z następujących miesięcy:
• styczeń, luty, marzec – w wysokości 1150 zł (6150 x 23/123),
• luty, marzec, kwiecień – w wysokości 1150 zł,
• maj, czerwiec, lipiec – w wysokości 1150 zł.

Do rozliczenia za maj spółka nie odliczała VAT. Dlatego aby skorzystać z tego prawa, musi skorygować deklarację za styczeń i luty. Trzeciej części odliczenia może dokonać w deklaracji za maj lub dwa następne okresy rozliczeniowe.

Podstawa prawna:

• art. 21 ust. 1, art. 86 ust. 10, ust. 10b pkt 1, ust. 11, art. 106e ust. 1 pkt 16 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2016 r. poz. 615

Jakub Rychlik, doradca podatkowy

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Choroba lub wypadek przy pracy zleceniobiorcy – jakie świadczenia przysługują. Czy obowiązuje okres wyczekiwania?

Umowa zlecenie to popularna forma zatrudnienia na rynku pracy. Chętnie korzystają z niej osoby, chcące skorzystać z dodatkowej formy „dorywczego” zatrudnienia i dorobić do podstawowej pensji czy studenci, którzy szukają większej swobody i elastyczności formy świadczenia pracy, aby móc pogodzić ją ze studiami. Dla niektórych umowa zlecenia jest jednak jedyną podstawą świadczenia pracy a tym samym jedynym tytułem podlegania pod ubezpieczenia. Wszystkie wymienione wyżej grupy różnią się przede wszystkim całościowym lub częściowym obowiązkiem oskładkowania przychodów uzyskiwanych z tego tytułu bądź brakiem takiego wymogu. Kwestia oskładkowania umów zlecenia implikuje natomiast ewentualne prawo do świadczeń z ubezpieczenia chorobowego. Czy w takim razie zleceniobiorca, który np. w pierwszym dniu świadczenia usług ulega wypadkowi podczas wykonywania zlecenia, może liczyć na wypłatę zasiłku z tego tytułu?

Mechanizm podzielonej płatności w VAT - kiedy jest obowiązkowy?

Przedsiębiorcy będący podatnikami VAT-u muszą w niektórych przypadkach liczyć się z dodatkowymi obowiązkami związanymi z tym podatkiem. Jednym z nich jest mechanizm podzielonej płatności (MPP), który można stosować dobrowolnie lub obligatoryjnie. Podpowiadamy, dla kogo MPP jest obowiązkowy, w jakich transakcjach się go stosuje i których towarów dotyczy.

Likwidacja sp. z o.o. – jak to zrobić zgodnie z prawem, krok po kroku

Jakie są kluczowe etapy procesu likwidacji spółki z ograniczoną odpowiedzialnością? Choć założenie spółki z o.o. jest stosunkowo proste, zakończenie jej działalności wymaga przejścia przez szereg formalności, które warto dokładnie poznać przed podjęciem decyzji o likwidacji. Przyczyn i podstaw likwidacji może być wiele, w poniższym tekście opisaliśmy sytuację, w której podstawą likwidacji będzie uchwała wspólników o rozwiązaniu spółki.

Integracja z KSeF - jak zdążyć przed 2026 rokiem? 5 głównych problemów i rad, jak je rozwiązać. Dlaczego warto przystąpić do systemu jeszcze w okresie fakultatywnym

Przesunięcia terminu obowiązkowego przystąpienia do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 2026 rok sprawiły, że wiele firm odłożyło przygotowania na później. Zdaniem Moniki Zaród, Head of Innovation & Software Products w NTT DATA Business Solutions, to ostatni moment, aby wrócić do prac, zanim presja czasu i kumulacja obowiązków zaczną utrudniać wdrożenie. Tym bardziej, że przedsiębiorcy mogą mierzyć się z kilkoma kluczowymi wyzwaniami, wśród których wymień można: rotację kadr, konieczność dostosowania się do innych zmian prawnych, uzyskanie zgody central w przypadku zagranicznych firm, konieczność ręcznego zbierania danych przed wdrożeniem automatyzacji oraz ryzyko awarii systemu. Oto 5 kroków, które ułatwią firmom skuteczne przygotowanie się do KSeF i uniknąć problemów.

REKLAMA

Cyberbezpieczeństwo: ile kosztuje zabezpieczenie danych w firmie. Przykłady: firma mała, średnia, duża

W obliczu rosnącego ryzyka cyberataków każda firma, niezależnie od wielkości, musi inwestować w odpowiednią ochronę danych i systemów informatycznych. Zagrożenia cybernetyczne stają się coraz bardziej zaawansowane, a ich skutki mogą być katastrofalne dla stabilności przedsiębiorstwa, zarówno w kontekście finansowym, jak i reputacyjnym. Bez odpowiednich zabezpieczeń, firmy są narażone na straty wynikające z utraty danych, złośliwego oprogramowania czy ataków ransomware. Eksperci z DNR Group pokazują na przykładach ile kosztuje w Polsce zabezpieczenie danych IT firm produkcyjnych.

Teraz kontrolerzy ZUS szczególnie upatrzyli sobie firmy z jednej branży, praktycznie żadna nie uniknie kontroli w najbliższym czasie. Co sprawdzają i dlaczego

W ciągu ostatniego roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych wziął pod lupę polskie firmy transportowe i rozpoczął szczegółowe kontrole, które są odczuwalne przez branżę. Dla ekspertów nie jest to zaskoczeniem, bo to efekt rozpoznania przez ZUS trików stosowanych w firmach tej branży.

Rząd szuka pieniędzy. Podatek cyfrowy coraz bliżej?

Ministerstwo Cyfryzacji pracuje nad nowym podatkiem, który miałby objąć duże korporacje technologiczne działające w Polsce. Wicepremier Krzysztof Gawkowski zapowiada, że koncepcja podatku cyfrowego zostanie przedstawiona w ciągu kilku miesięcy, a wpływy z niego mogą sięgnąć miliardów złotych. Pomysł budzi jednak kontrowersje.

Wspólne rozliczenie PIT małżonków w 2025 r. za 2024 rok – kto i jak może to zrobić. Korzyści, warunki, jaki formularz wypełnić

Wspólne rozliczenie rocznego zeznania podatkowego PIT przez małżonków jest ważną preferencją podatkową w podatku dochodowym od osób fizycznych, dostępną dla podatników opodatkowanych na zasadach ogólnych, tj. wg skali podatkowej. Rozliczenie wspólne jest korzystne zwłaszcza dla małżonków, których dochody roczne znacznie się różnią (znajdują się w różnych progach podatkowych), w tym w szczególności jeżeli jeden z małżonków nie osiągnął dochodu w danym roku. Kiedy małżonkowie mogą rozliczyć się wspólnie? Na czym polega wspólne rozliczenie PIT małżonków? Czy jest możliwe wspólne rozliczenie ze zmarłym małżonkiem, po rozwodzie i w separacji? Czy jest możliwe wspólne rozliczenie małżonków w przypadku uzyskiwania przychodów z najmu prywatnego, działalności rolniczej, kapitałów pieniężnych, działalności nierejestrowanej? Jakie formy opodatkowania wykluczają wspólne rozliczenie małżonków? Odpowiadamy na te wszystkie pytania.

REKLAMA

Będzie rewolucja w raportowaniu ESG po zmianach w dyrektywie CSRD? Obowiązki tylko dla największych firm. Pakiet Omnibus I Komisji Europejskiej

W lutym 2025 roku Komisja Europejska ogłosiła przełomowe zmiany w unijnym systemie raportowania zrównoważonego rozwoju, wywołując gorącą debatę wśród przedsiębiorców, prawników i ekspertów ESG. Propozycje zawarte w pakiecie Omnibus, obejmujące m.in. modyfikacje dyrektywy CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) i CSDDD (Corporate Sustainability Due Diligence Directive), zdaniem wielu komentatorów stanowią próbę znalezienia równowagi między ambicjami klimatycznymi UE a realiami gospodarczymi. Wspólnie z dr Anną Partyką-Opielą, partnerką kancelarii Rymarz Zdort Maruta i laureatką rankingu Top 25 Women Lawyers in Business by Forbes 2024, analizujemy konsekwencje tych zmian dla europejskiego biznesu.

Biznes ma dość! Domaga się prostych i stabilnych podatków. Jest 100 postulatów

Chaos w podatkach, powolne sądy i drakońskie areszty gospodarcze – polscy przedsiębiorcy mają dość! Domagają się uproszczenia systemu podatkowego, rozszerzenia estońskiego CIT oraz stabilnych przepisów. Czy rząd posłucha biznesu, zanim firmy zaczną masowo uciekać za granicę?

REKLAMA