REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Brak wpisów w kilometrówce a odliczenie VAT od wydatków dotyczących samochodu

Brak wpisów w kilometrówce a odliczenie VAT od samochodu
Brak wpisów w kilometrówce a odliczenie VAT od samochodu

REKLAMA

REKLAMA

Pytanie dotyczy samochodu do 3,5 tony, dla którego jest prowadzona kilometrówka w celu odliczania 100% VAT. Niestety, pracownicy przez kilka dni nie wpisywali kilometrów. Czy można wyłączyć cały miesiąc ze 100% odliczenia, a potem od nowego miesiąca ponownie prowadzić kilometrówkę – bez zgłaszania tego faktu do urzędu skarbowego? Stwierdziliśmy brak uzupełniania kilometrów dopiero przy zdaniu kilometrówki.

Tak, jest wskazane wyłączenie miesiąca ze 100% odliczeń od wydatków dotyczących pojazdu samochodowego. Natomiast po jego zakończeniu należy powrócić do prawidłowego prowadzenia kilometrówki oraz dokonywania pełnych odliczeń. Nie towarzyszy temu obowiązek powiadamiania o zaistniałej sytuacji właściwego dla Państwa naczelnika urzędu skarbowego. Jednak zdaniem organów podatkowych w takiej sytuacji podatnik traci prawo do pełnego odliczania VAT od początku użytkowania samochodu. Szczegóły w dalszej części artykułu.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zasady odliczania VAT od wydatków związanych z samochodami reguluje obecnie art. 86a ustawy o VAT. Ze względu na prawo do odliczeń od wydatków dotyczących pojazdów samochodowych pojazdy te dzielą się na:

  1. pojazdy samochodowe uprawniające do pełnych odliczeń z uwagi na swoje cechy,
  2. pozostałe pojazdy samochodowe.

Należące do drugiej grupy pozostałe pojazdy uprawniają do pełnych odliczeń, jeżeli sposób ich wykorzystywania przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Dodatkowo sposób wykorzystania potwierdzony jest prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu (art. 86a ust. 1 w zw. z art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a) w zw. z art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT). Pojazdy należące do tej grupy należy, co do zasady, zgłaszać naczelnikom urzędu skarbowego, składając informacje VAT-26 (art. 86a ust. 12 ustawy o VAT).

Również pytanie Czytelnika, jak wskazuje jego treść, dotyczy pojazdu samochodowego należącego do drugiej grupy. A więc w celu udowodnienia, że pojazd jest używany tylko i wyłącznie do celów związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą, podatnik jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji przebiegu. Ewidencja musi być prowadzona od dnia rozpoczęcia wykorzystywania pojazdu samochodowego wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika do dnia zakończenia wykorzystywania tego pojazdu wyłącznie do tej działalności.

REKLAMA

Polecamy: Biuletyn VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

UWAGA!

Ewidencja musi być prowadzona od dnia rozpoczęcia wykorzystywania pojazdu samochodowego wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika do dnia zakończenia wykorzystywania tego pojazdu wyłącznie do tej działalności.

Jak zatem wskazują przepisy, podatnik, aby korzystać z pełnego odliczenia VAT, musi prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu w należyty sposób. W ocenie autora oznacza to, że w okresach, w których ewidencja przebiegu nie jest prowadzona lub – tak jak w przedstawionym stanie faktycznym – nie jest prowadzona prawidłowo, nie jest spełniony jeden z warunków dokonywania pełnych odliczeń. Prowadzona przez podatnika kilometrówka nie potwierdza bowiem dodatkowo, że sposób wykorzystywania pojazdów samochodowych wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą. W związku z tym, w okresach tych podatnikom nie przysługuje prawo do odliczania całości kwoty podatku naliczonego od wydatków dotyczących pojazdów samochodowych.

Nie ma natomiast przepisu, który przewidywałby obowiązek zgłaszania tego faktu organom podatkowym, w szczególności poprzez aktualizację informacji VAT-26.

UWAGA!

Nie ma obowiązku zgłaszania organom podatkowym błędów w prowadzonej ewidencji, w szczególności poprzez aktualizację informacji VAT-26.

Obowiązek aktualizacji takiej informacji występuje bowiem tylko w przypadku zmiany wykorzystywania pojazdu samochodowego (art. 86a ust. 14 ustawy o VAT), co w przypadku wystąpienia nieprawidłowości w prowadzeniu ewidencji przebiegu, co do zasady, nie ma miejsca.

Zatem w przedstawionej sytuacji jest wskazane wyłączenie miesiąca ze 100% odliczeń od wydatków dotyczących pojazdu samochodowego. Natomiast po jego zakończeniu należy powrócić do prawidłowego prowadzenia kilometrówki oraz dokonywania pełnych odliczeń. Nie towarzyszy temu obowiązek powiadamiania o zaistniałej sytuacji właściwego dla Państwa naczelnika urzędu skarbowego.


Na marginesie należy dodać, że w grę wchodzi również uzupełnienie ewidencji przebiegu pojazdu o brakujące wpisy i uzyskanie w ten sposób prawa do dokonywania pełnych odliczeń za miesiąc, o którym mowa. Należy bowiem zauważyć, że przepisy o prowadzeniu tej ewidencji (tj. art. 86a ust. 6–8 ustawy o VAT) nie określają terminów, w których wpisy powinny być dokonane. W szczególności termin taki nie wynika z przepisu nakazującego potwierdzanie przez podatników autentyczności wpisów osób kierujących pojazdem na koniec każdego okresu rozliczeniowego. W konsekwencji nie ma przeszkód, aby wpisy w ewidencji przebiegu pojazdu za dany miesiąc były dokonywane już po jego zakończeniu.

Należy jednak zastrzec, że można się spotkać z wyjaśnieniami organów podatkowych, iż błędy w prowadzonej ewidencji przebiegu pojazdów, które zostają wykryte po pewnym czasie (np. podczas wewnętrznej kontroli prawidłowości prowadzenia ewidencji), skutkują utratą możliwości dokonywania pełnych odliczeń od początku używania pojazdów samochodowych (zob. przykładowo interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 30 września 2014 r., sygn. IPPP3/443-618/14-2/IS).                                                                                                                                                                                                                  

UWAGA!

Organy podatkowe uznają, że błędy w prowadzonej ewidencji przebiegu pojazdów, które zostają wykryte po pewnym czasie, skutkują utratą możliwości dokonywania pełnych odliczeń od początku używania pojazdów samochodowych.

Jest to stanowisko nieprawidłowe, gdyż gdyby ustawodawca chciał osiągnąć taki skutek, wprowadziłby stosowne domniemanie. Skoro nie ma przepisu określającego takie domniemanie, zaprezentowane podejście należy uznać za niedopuszczalną wykładnię rozszerzającą przepisów.

Podstawa prawna:

- art. 86a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – j.t. Dz.U. z 2017 r. poz. 1221; ost.zm. Dz.U. z 2017 r. poz. 60

Tomasz Krywan, doradca podatkowy

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 roku. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom prawo rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA