REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakup okularów korekcyjnych dla pracownika - odliczenie VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Zakup okularów korekcyjnych dla pracownika - odliczenie VAT
Zakup okularów korekcyjnych dla pracownika - odliczenie VAT

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązkiem pracodawcy jest zapewnienie pracownikowi okularów korekcyjnych, jeżeli takie są zalecenia okulisty. Dotyczy to w szczególności osób wykonujących prace przed komputerem. Zatem czy pracodawcy przysługuje odliczenie podatku naliczonego od zakupu okularów korekcyjnych dla pracownika?

REKLAMA

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim zakupione towary i usługi wykorzystywane są do czynności opodatkowanych, ich nabywcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego. Oznacza to, że jednym z kryteriów prawa do odliczenia podatku jest istnienie związku pomiędzy dokonanymi zakupami a opodatkowaną działalnością gospodarczą. Można uznać, że istnieje pośredni związek zakupu okularów korekcyjnych dla pracownika biurowego z działalnością opodatkowaną pracodawcy. Zapewnia on bowiem pracownikowi odpowiednie warunki pracy, co więcej obowiązek ten wynika z obecnych przepisów – rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 01.12.1998 r.

REKLAMA

REKLAMA

Dawniej w praktyce uzależniano możliwość odliczenia podatku VAT od zakupu okularów korekcyjnych od tego, na kogo została wystawiona faktura. Jeżeli faktura była wystawiona na przedsiębiorcę, który sfinansował całość zakupu – mógł on dokonać odliczenia podatku VAT naliczonego. Jeżeli jednak faktura była wystawiona na pracownika – pracodawca nie mógł takiego odliczenia dokonać. Stanowisko takie było zaprezentowane m.in. w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 03.01.2013 r.  znak ILPP2/443-1016/12-3/MN. Obecnie jednak fakt na kogo zostanie wystawiona faktura nie ma wpływu na prawo do odliczenia podatku VAT. Bowiem prócz wykazania związku zakupu z działalnością opodatkowaną przedsiębiorcy, ważne jest czy pracodawca nabył prawo do rozporządzania towarem jak właściciel. Oznacza to, że powinien on faktycznie dysponować zakupionym towarem. W przypadku okularów korekcyjnych – tak nie jest.

Kupione zgodnie z zaleceniami lekarskimi szkła korekcyjne są dostosowane do indywidualnych potrzeb danej osoby. Nabywa je co do zasady pracownik na własny użytek, a następnie otrzymuje zwrot kosztów z pieniędzy od firmy. Pracodawca bowiem nie otrzymuje tych okularów i nie jest ich właścicielem. Co więcej, pracownik zazwyczaj korzysta z nich również poza biurem, a po ewentualnym zakończeniu stosunku pracy przedmiot nadal pozostanie w jego posiadaniu. Natomiast wydzielanie, w jakich proporcjach okulary korekcyjne wykorzystywane są w celach prywatnych i służbowych wydaje się niemożliwe. W takiej sytuacji istnieją podstawy, aby twierdzić, że pracownik od początku posiada prawo do rozporządzania okularami jak właściciel. Pracodawca zatem jedynie finansuje zakup i nie wchodzi w ekonomiczne władztwo tym towarem. A tym samym, nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktury za zakup okularów (nawet jeśli ta została błędnie wystawiona na tego pracodawcę).

Powyższe stanowisko potwierdzają organy podatkowe. I tak np. Dyrektor Krajowej informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 05.05.2017 r. znak 2461-IBPP2.4512.94.2017.2.AZE zauważył, że „z samego faktu wystawienia faktury na pracodawcę nie można wywodzić prawa do odliczenia podatku wynikającego z tej faktury jeżeli pracodawca ten nie nabywa faktycznie okularów (nie dochodzi do przeniesienia rozporządzania okularami jak właściciel pomiędzy zakładem optycznym a pracodawcą). Okoliczności analizowanej sprawy wskazują, że to pracownik od początku ma prawo do rozporządzania okularami jak właściciel.”

Inaczej byłoby w sytuacji, w której pracodawca dysponuje wewnętrznym regulaminem korzystania z okularów, zgodnie z którym możliwe jest korzystanie z nich tylko podczas czynności służbowych. Właścicielem tych okularów byłaby wówczas firma, co oznacza, że po ustaniu stosunku pracy pracownik musiałby zdać je pracodawcy. W takich okolicznościach, istniałaby możliwość odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących ich zakup. Jest to jednak sytuacja, którą trudno sobie wyobrazić w praktyce.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na marginesie warto zaznaczyć, że po stronie pracodawcy, który refunduje koszt zakupu okularów przez pracownika, nie mamy do czynienia z czynnością opodatkowaną z katalogu art. 5 ust. 1 ustawy o VAT. Zwrot   pracownikowi kwoty poniesionej na zakup okularów nie stanowi bowiem dostawy towarów, ani świadczenia usług. Od momentu nabycia bowiem okulary stanowią własność pracownika. Powyższe jest zatem działaniem neutralnym na gruncie ustawy o VAT.

Katarzyna Bartniak, Młodszy konsultant podatkowy
ECDDP Sp. z o.o.

Polecamy: Biuletyn VAT

Polecamy: VAT 2018. Komentarz

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

REKLAMA