REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakup okularów korekcyjnych dla pracownika - odliczenie VAT

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Zakup okularów korekcyjnych dla pracownika - odliczenie VAT
Zakup okularów korekcyjnych dla pracownika - odliczenie VAT

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązkiem pracodawcy jest zapewnienie pracownikowi okularów korekcyjnych, jeżeli takie są zalecenia okulisty. Dotyczy to w szczególności osób wykonujących prace przed komputerem. Zatem czy pracodawcy przysługuje odliczenie podatku naliczonego od zakupu okularów korekcyjnych dla pracownika?

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim zakupione towary i usługi wykorzystywane są do czynności opodatkowanych, ich nabywcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego. Oznacza to, że jednym z kryteriów prawa do odliczenia podatku jest istnienie związku pomiędzy dokonanymi zakupami a opodatkowaną działalnością gospodarczą. Można uznać, że istnieje pośredni związek zakupu okularów korekcyjnych dla pracownika biurowego z działalnością opodatkowaną pracodawcy. Zapewnia on bowiem pracownikowi odpowiednie warunki pracy, co więcej obowiązek ten wynika z obecnych przepisów – rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 01.12.1998 r.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Dawniej w praktyce uzależniano możliwość odliczenia podatku VAT od zakupu okularów korekcyjnych od tego, na kogo została wystawiona faktura. Jeżeli faktura była wystawiona na przedsiębiorcę, który sfinansował całość zakupu – mógł on dokonać odliczenia podatku VAT naliczonego. Jeżeli jednak faktura była wystawiona na pracownika – pracodawca nie mógł takiego odliczenia dokonać. Stanowisko takie było zaprezentowane m.in. w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 03.01.2013 r.  znak ILPP2/443-1016/12-3/MN. Obecnie jednak fakt na kogo zostanie wystawiona faktura nie ma wpływu na prawo do odliczenia podatku VAT. Bowiem prócz wykazania związku zakupu z działalnością opodatkowaną przedsiębiorcy, ważne jest czy pracodawca nabył prawo do rozporządzania towarem jak właściciel. Oznacza to, że powinien on faktycznie dysponować zakupionym towarem. W przypadku okularów korekcyjnych – tak nie jest.

Kupione zgodnie z zaleceniami lekarskimi szkła korekcyjne są dostosowane do indywidualnych potrzeb danej osoby. Nabywa je co do zasady pracownik na własny użytek, a następnie otrzymuje zwrot kosztów z pieniędzy od firmy. Pracodawca bowiem nie otrzymuje tych okularów i nie jest ich właścicielem. Co więcej, pracownik zazwyczaj korzysta z nich również poza biurem, a po ewentualnym zakończeniu stosunku pracy przedmiot nadal pozostanie w jego posiadaniu. Natomiast wydzielanie, w jakich proporcjach okulary korekcyjne wykorzystywane są w celach prywatnych i służbowych wydaje się niemożliwe. W takiej sytuacji istnieją podstawy, aby twierdzić, że pracownik od początku posiada prawo do rozporządzania okularami jak właściciel. Pracodawca zatem jedynie finansuje zakup i nie wchodzi w ekonomiczne władztwo tym towarem. A tym samym, nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktury za zakup okularów (nawet jeśli ta została błędnie wystawiona na tego pracodawcę).

Powyższe stanowisko potwierdzają organy podatkowe. I tak np. Dyrektor Krajowej informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 05.05.2017 r. znak 2461-IBPP2.4512.94.2017.2.AZE zauważył, że „z samego faktu wystawienia faktury na pracodawcę nie można wywodzić prawa do odliczenia podatku wynikającego z tej faktury jeżeli pracodawca ten nie nabywa faktycznie okularów (nie dochodzi do przeniesienia rozporządzania okularami jak właściciel pomiędzy zakładem optycznym a pracodawcą). Okoliczności analizowanej sprawy wskazują, że to pracownik od początku ma prawo do rozporządzania okularami jak właściciel.”

REKLAMA

Inaczej byłoby w sytuacji, w której pracodawca dysponuje wewnętrznym regulaminem korzystania z okularów, zgodnie z którym możliwe jest korzystanie z nich tylko podczas czynności służbowych. Właścicielem tych okularów byłaby wówczas firma, co oznacza, że po ustaniu stosunku pracy pracownik musiałby zdać je pracodawcy. W takich okolicznościach, istniałaby możliwość odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących ich zakup. Jest to jednak sytuacja, którą trudno sobie wyobrazić w praktyce.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na marginesie warto zaznaczyć, że po stronie pracodawcy, który refunduje koszt zakupu okularów przez pracownika, nie mamy do czynienia z czynnością opodatkowaną z katalogu art. 5 ust. 1 ustawy o VAT. Zwrot   pracownikowi kwoty poniesionej na zakup okularów nie stanowi bowiem dostawy towarów, ani świadczenia usług. Od momentu nabycia bowiem okulary stanowią własność pracownika. Powyższe jest zatem działaniem neutralnym na gruncie ustawy o VAT.

Katarzyna Bartniak, Młodszy konsultant podatkowy
ECDDP Sp. z o.o.

Polecamy: Biuletyn VAT

Polecamy: VAT 2018. Komentarz

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA