REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakup okularów korekcyjnych dla pracownika - odliczenie VAT

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Zakup okularów korekcyjnych dla pracownika - odliczenie VAT
Zakup okularów korekcyjnych dla pracownika - odliczenie VAT

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązkiem pracodawcy jest zapewnienie pracownikowi okularów korekcyjnych, jeżeli takie są zalecenia okulisty. Dotyczy to w szczególności osób wykonujących prace przed komputerem. Zatem czy pracodawcy przysługuje odliczenie podatku naliczonego od zakupu okularów korekcyjnych dla pracownika?

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim zakupione towary i usługi wykorzystywane są do czynności opodatkowanych, ich nabywcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego. Oznacza to, że jednym z kryteriów prawa do odliczenia podatku jest istnienie związku pomiędzy dokonanymi zakupami a opodatkowaną działalnością gospodarczą. Można uznać, że istnieje pośredni związek zakupu okularów korekcyjnych dla pracownika biurowego z działalnością opodatkowaną pracodawcy. Zapewnia on bowiem pracownikowi odpowiednie warunki pracy, co więcej obowiązek ten wynika z obecnych przepisów – rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 01.12.1998 r.

REKLAMA

Autopromocja

Dawniej w praktyce uzależniano możliwość odliczenia podatku VAT od zakupu okularów korekcyjnych od tego, na kogo została wystawiona faktura. Jeżeli faktura była wystawiona na przedsiębiorcę, który sfinansował całość zakupu – mógł on dokonać odliczenia podatku VAT naliczonego. Jeżeli jednak faktura była wystawiona na pracownika – pracodawca nie mógł takiego odliczenia dokonać. Stanowisko takie było zaprezentowane m.in. w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 03.01.2013 r.  znak ILPP2/443-1016/12-3/MN. Obecnie jednak fakt na kogo zostanie wystawiona faktura nie ma wpływu na prawo do odliczenia podatku VAT. Bowiem prócz wykazania związku zakupu z działalnością opodatkowaną przedsiębiorcy, ważne jest czy pracodawca nabył prawo do rozporządzania towarem jak właściciel. Oznacza to, że powinien on faktycznie dysponować zakupionym towarem. W przypadku okularów korekcyjnych – tak nie jest.

Kupione zgodnie z zaleceniami lekarskimi szkła korekcyjne są dostosowane do indywidualnych potrzeb danej osoby. Nabywa je co do zasady pracownik na własny użytek, a następnie otrzymuje zwrot kosztów z pieniędzy od firmy. Pracodawca bowiem nie otrzymuje tych okularów i nie jest ich właścicielem. Co więcej, pracownik zazwyczaj korzysta z nich również poza biurem, a po ewentualnym zakończeniu stosunku pracy przedmiot nadal pozostanie w jego posiadaniu. Natomiast wydzielanie, w jakich proporcjach okulary korekcyjne wykorzystywane są w celach prywatnych i służbowych wydaje się niemożliwe. W takiej sytuacji istnieją podstawy, aby twierdzić, że pracownik od początku posiada prawo do rozporządzania okularami jak właściciel. Pracodawca zatem jedynie finansuje zakup i nie wchodzi w ekonomiczne władztwo tym towarem. A tym samym, nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktury za zakup okularów (nawet jeśli ta została błędnie wystawiona na tego pracodawcę).

Powyższe stanowisko potwierdzają organy podatkowe. I tak np. Dyrektor Krajowej informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 05.05.2017 r. znak 2461-IBPP2.4512.94.2017.2.AZE zauważył, że „z samego faktu wystawienia faktury na pracodawcę nie można wywodzić prawa do odliczenia podatku wynikającego z tej faktury jeżeli pracodawca ten nie nabywa faktycznie okularów (nie dochodzi do przeniesienia rozporządzania okularami jak właściciel pomiędzy zakładem optycznym a pracodawcą). Okoliczności analizowanej sprawy wskazują, że to pracownik od początku ma prawo do rozporządzania okularami jak właściciel.”

REKLAMA

Inaczej byłoby w sytuacji, w której pracodawca dysponuje wewnętrznym regulaminem korzystania z okularów, zgodnie z którym możliwe jest korzystanie z nich tylko podczas czynności służbowych. Właścicielem tych okularów byłaby wówczas firma, co oznacza, że po ustaniu stosunku pracy pracownik musiałby zdać je pracodawcy. W takich okolicznościach, istniałaby możliwość odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących ich zakup. Jest to jednak sytuacja, którą trudno sobie wyobrazić w praktyce.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na marginesie warto zaznaczyć, że po stronie pracodawcy, który refunduje koszt zakupu okularów przez pracownika, nie mamy do czynienia z czynnością opodatkowaną z katalogu art. 5 ust. 1 ustawy o VAT. Zwrot   pracownikowi kwoty poniesionej na zakup okularów nie stanowi bowiem dostawy towarów, ani świadczenia usług. Od momentu nabycia bowiem okulary stanowią własność pracownika. Powyższe jest zatem działaniem neutralnym na gruncie ustawy o VAT.

Katarzyna Bartniak, Młodszy konsultant podatkowy
ECDDP Sp. z o.o.

Polecamy: Biuletyn VAT

Polecamy: VAT 2018. Komentarz

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Deregulacja w Polsce: spowolnienie i nadzieje na zmiany. Podsumowanie 2024 r.

Deregulacja w Polsce: spowolnienie i nadzieje na zmiany. Podsumowanie 2024 r. Rząd zapowiadał intensywne działania w tym obszarze, ale ich realizacja napotkała liczne trudności, co spowolniło proces legislacyjny. Deregulacja pozostaje jednym z najważniejszych wyzwań dla polskiej gospodarki.

Jeden miesiąc bez składek ZUS. Nie dostałeś na grudzień - możesz mieć ulgę w styczniu 2025 r.

Jak informuje Wojciech Dąbrówka, rzecznik prasowy ZUS, w listopadzie 2024 r. przedsiębiorcy złożyli ponad 1,3 mln wniosków o wakacje składkowe. Każdy uprawniony przedsiębiorca, który chciał skorzystać z tej formy wsparcia w grudniu tego roku, miał czas na złożenie wniosku do końca listopada. Przedsiębiorcy, którzy otrzymają ulgę, jeszcze w grudniu zostaną o tym poinformowani na profilu płatnika w PUE ZUS (eZUS). W razie odmowy otrzymają tam decyzję administracyjną. Ale nawet w przypadku odmowy tej ulgi w grudniu, mogą starać się o tzw. wakacje składkowe już na styczeń 2025 r.

Jakie zmiany w podatkach VAT i CIT czekają nas w 2025 r.?

W 2025 roku wejdą w życie ważne reformy, które mogą wiązać się z koniecznością wprowadzenia istotnych zmian organizacyjnych, zebrania dodatkowych danych oraz dostosowania systemów finansowo-księgowych. Na co muszą przygotować się przedsiębiorcy? Wyjaśnia Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i doradztwie w zakresie zgodności podatkowej w środowisku międzynarodowym.

VAT 2025: Nowe zasady rozliczania będą dotyczyły opakowań na napoje niezwrócone w ramach systemu kaucyjnego

System kaucyjny na opakowania na napoje zacznie działać 1 października 2025 r. Na jakich zasadach będzie rozliczany VAT od kaucji? Kiedy podatek VAT będzie wpłacany do urzędu skarbowego?

REKLAMA

5 sposobów na rozwiązanie umowy o pracę. Prawa pracownika i obowiązki pracodawcy
Świąteczne prezenty dla pracowników – rozliczenie podatkowe. Koszty, VAT, PIT

Okres poprzedzający Święta Bożego Narodzenia i Nowy Rok to czas, w którym wiele firm obdarowuje swoich pracowników prezentami. Oprócz budowania pozytywnego wizerunku firmy takie gesty wzmacniają relacje i motywują pracowników. Jednak nawet drobne upominki mogą wywoływać konsekwencje podatkowe zarówno dla przedsiębiorcy, jak i dla obdarowanych. Jak zatem rozliczyć prezenty dla pracowników na święta, by uniknąć niepotrzebnych komplikacji?

Wakacje składkowe 2025 r.: kiedy informacja, a kiedy decyzja?

Wakacje składkowe 2025 r.: kiedy informacja, a kiedy decyzja? Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował we wtorkowym komunikacie, że w grudniu przedsiębiorcy złożyli już ponad 46,9 tys. wniosków na styczeń 2025 r.

Faktura korygująca: jak długo można ją wystawić. Kiedy mija 5-letnie przedawnienie?

Na przedawnienie zobowiązania podatkowego nie wpływa wystawienie przez podatnika faktury korygującej, również zwiększającej. Korekta faktury nie kreuje bowiem obowiązku podatkowego, gdyż odnosi się do faktury pierwotnej, która odzwierciedla zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego. Nie ma więc żadnych podstaw prawnych, by w przypadku korekty faktury początek 5-letniego terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego wiązać z datą korekty faktury, a nie ze zdarzeniem powodującym powstanie obowiązku podatkowego. Dlatego po upływie 5-letniego terminu przedawnienia nie istnieje możliwość wystawiania przez podatników faktur korygujących.

REKLAMA

Kasa fiskalna w działalności nierejestrowanej. Ulga na zakup kasy: warunki i zasady zwrotu pieniędzy

Osoba prowadząca działalność nierejestrowaną podlega takim samym regułom rozliczania VAT jak każdy inny podatnik. Dlatego może być zobowiązana do ewidencjonowania sprzedaży na kasie, nawet jeśli działalność nierejestrowana korzysta ze zwolnienia podmiotowego z VAT, to powinna nabyć kasę i rozpocząć ewidencjonowanie w określonych przepisami terminach. Jeśli dochowa wszystkich wymienionych w przepisach warunków, będzie mogła skorzystać z ulgi na zakup kasy online.

Brak NIP na paragonie fiskalnym. Czy można to uzupełnić i wystawić nabywcy fakturę do paragonu?

Podatnik omyłkowo zaewidencjonował sprzedaż na kasie fiskalnej i wydał nabywcy paragon bez numeru NIP. Czy sprzedawca jest uprawniony zaewidencjonować tę pomyłkę w rejestrze korekt? Czy będzie mógł wystawić fakturę VAT z numerem NIP kontrahenta? 

REKLAMA