REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczanie VAT od zakupu usług noclegowych i gastronomicznych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Odliczanie VAT od zakupu usług noclegowych i gastronomicznych
Odliczanie VAT od zakupu usług noclegowych i gastronomicznych
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Trybunał Sprawiedliwości UE odpowie na pytanie prejudycjalne NSA, czy obecny zakaz odliczania VAT od usług gastronomicznych i noclegowych nie narusza regulacji unijnych. Jeśli uzna, że zakaz jest dopuszczalny, to sytuacja przedsiębiorców z branży hotelarskiej i gastronomicznej nie tylko się nie poprawi, ale wręcz pogorszy. Opłacalne przestanie być wydawanie bonów na noclegi bądź wyżywienie – alarmuje jedna z organizacji branżowych w petycji do Ministerstwa Finansów. Apeluje, aby resort finansów nie czekał na werdykt unijnego trybunału i już dzisiaj przemyślał zmiany przepisów.

Brak odliczenia

Chodzi o art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, zgodnie z którym nie można odliczać podatku od zakupu usług noclegowych i gastronomicznych.

REKLAMA

REKLAMA

Fiskus jako podstawę przywołuje art. 176 dyrektywy VAT, który pozwala krajom członkowskim utrzymać te ograniczenia w odliczaniu VAT, które obowiązywały m.in. w chwili wejścia do Unii Europejskiej (klauzula stand still).

Część sądów, w tym Naczelny Sąd Administracyjny, nabrały jednak wątpliwości, czy polski fiskus nie naruszył tej klauzuli, gdy od 1 grudnia 2008 r., na skutek zmian ustawowych, część podatników świadczących usługi turystyczne straciła prawo do odliczania VAT.

W związku z tym NSA skierował 23 października 2017 r. pytanie prejudycjalne do TSUE (sygn. akt I FSK 2084/15).

REKLAMA

Na razie branża hotelarska czeka na wyrok unijnego trybunału.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

VAT będzie szybciej

Do tego czasu może już wejść w życie nowelizacja ustawy o VAT wdrażająca dyrektywę bonową (pisaliśmy o niej szeroko w DGP 93/2018 „Podatek będzie nawet wtedy, gdy bon straci ważność”). Skutkiem nowych przepisów może być całkowita nieopłacalność wydawania bonów bądź voucherów, np. na noclegi w hotelu.

Obecnie taka forma marketingu jest bardzo opłacalna. Hotel otrzymuje z góry zapłatę za usługi, które wyświadczy w przyszłości, a VAT rozlicza zasadniczo dopiero wtedy, gdy wykona świadczenie.

To – jak twierdzi branża – pozwala utrzymać płynność finansową. Na dodatek bony skłaniają klientów do uczestnictwa w programach lojalnościowych.

Wszystkie te zalety mogą jednak zniknąć wraz z nowelizacją ustawy o VAT. Z opublikowanego już projektu wynika, że od 2019 r. sposób opodatkowania bonów i voucherów będzie zależeć od ich przeznaczenia. Jeżeli z góry będzie wiadomo, na co bon może zostać wydany (bony jednego przeznaczenia, z ang. SPV), to VAT trzeba będzie rozliczyć już z chwilą jego przekazania.

Tylko bony różnego przeznaczenia (MPV) będą opodatkowane dopiero z chwilą realizacji świadczenia.

Branża hotelarska obawia się więc, że będzie musiała zapłacić VAT już w momencie wydania bonu na nocleg. Klient natomiast nadal nie będzie mógł odliczyć podatku zawartego w cenie noclegu.

Kumulacja obciążenia

– Dojdzie więc do kumulacji nieodliczalnego podatku, który pojawiałby się na każdym etapie transferu bonu – wyjaśnia Jerzy Martini, doradca podatkowy i partner w Martini i Wspólnicy. W praktyce – przyznaje – mogłoby to zmusić hotelarzy do rezygnacji z wydawania bonów i voucherów.

– Obawiam się, że TSUE może potwierdzić zgodność z unijnym prawem naszych ograniczeń w zakresie odliczania VAT przy nabyciu usług hotelarskich i gastronomicznych – dodaje Jerzy Martini.

– Warto pomyśleć, czy sensowniejszym wyjściem nie byłoby wystawianie przez przedsiębiorców bonów wielokrotnego użytku, czyli MPV. W takim wypadku podatek nadal trzeba byłoby rozliczać dopiero przy wykonaniu usługi – wskazuje Janina Fornalik, doradca podatkowy i partner w MDDP.

Chcą zmiany

Zdaniem autorów petycji do MF, przedsiębiorcy powinni mieć prawo do potrącenia podatku, jeśli usługi noclegowe i gastronomiczne będą wykorzystywane do „sprzedaży dającej prawo odliczenia VAT” oraz gdy „stanowią bezpośredni koszt tej sprzedaży”. Nowelizacja w tym duchu mogłaby być przy tym wprowadzona zarówno już dziś, jak i po wyroku TSUE – twierdzą. Ważne, żeby w ogóle weszła w życie, bo od tego zależy los branży – przekonują.

Resort finansów chce jednak poczekać na oficjalną wykładnię unijnych sędziów. Już odpowiedział, że do tego czasu nie będzie zmian ani interpretowania przepisu.


Sprawa do wygrania

– Moim zdaniem, branża hotelarska nie powinna mieć problemu z odliczaniem VAT od voucherów jednoznacznego przeznaczenia dotyczących noclegów i gastronomii – uważa Janina Fornalik. Wynika to z tego – wyjaśnia – że usunięcie tego prawa z ustawy o VAT od 1 grudnia 2008 r. naruszyło klauzulę stand still.

Ekspertka podkreśla, że wielokrotnie potwierdzały to sądy administracyjne. Stwierdzały również, że usługi hotelarskie mieszczą się w zakresie usług turystyki. Dlatego – jej zdaniem – w razie sporu z organem sprawa jest do wygrania przed sądem.

Ekspertka zaznacza, że pytanie prejudycjalne NSA dotyczyło szerszego kontekstu – odliczenia VAT w przypadku refakturowania tego rodzaju usług. – W tym zakresie zasadne jest poczekanie na rozstrzygnięcie tej kwestii przez TSUE. Oczywiście warto, aby w obu przypadkach zagadnienia te zostały uregulowane w przepisach – komentuje Janina Fornalik. ⒸⓅ

VAT od usług noclegowych i gastronomicznych

Mariusz Szulc

mariusz.szulc@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System ICS2 w 11 krajach UE już od września 2025 r. – polscy przewoźnicy muszą dostosować procedury

Nierównomierne wdrażanie systemu Import Control System 2 w Unii Europejskiej tworzy złożoną sytuację dla polskich firm transportowych. Podczas gdy jedenaście państw członkowskich uruchamia nowe wymogi już od września 2025 roku, Polska ma czas do maja 2026. To oznacza konieczność stosowania różnych procedur w zależności od trasy przewozu.

KSeF 2.0. Jak wystawić fakturę po 1 lutego 2026 r.: 5 podstawowych kroków – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów opublikowało we wrześniu 2025 r. cztery części Podręcznika KSeF 2.0, w których omawia zasady korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur w modelu obowiązkowym od 1 lutego 2026 roku. W części II tego podręcznika omówione zostały zasady wystawiania oraz otrzymywania faktur wg stanu prawnego obowiązującego od 1 lutego 2026 r.

Ukryte zyski w estońskim CIT. Przykład: samochody firmowe wykorzystywanych w użytku mieszanym

System opodatkowania w formie estońskiego CIT stanowi wyjątkowo korzystną alternatywę dla przedsiębiorców. Z jednej strony umożliwia odroczenie bieżącego opodatkowania zysku, z drugiej zaś, aby zapobiec nadmiernym wypłatom na rzecz wspólników czy udziałowców (ponad poziom podzielonego zysku), ustawodawca wprowadził szereg ograniczeń. Jednym z kluczowych rozwiązań w tym zakresie jest wyodrębnienie kategorii dochodów tzw. „ukrytych zysków” podlegających opodatkowaniu ryczałtem. Ten artykuł omawia dochód z tytułu ukrytych zysków na przykładzie samochodów wykorzystywanych w użytku mieszanym.

7 form faktur VAT w 2026 r. Czy dokument „udostępniony w sposób uzgodniony” w rozumieniu art. 106gb ust. 4 ustawy o VAT będzie fakturą czy jej kopią?

Podatnicy VAT, którzy tracą nadzieję (nie wszyscy), że ominie ich dopust boży faktur ustrukturyzowanych w 2026 r., zaczynają powoli czytać przepisy dotyczące tych faktur i włosy im stają na głowie, bo ich nie sposób zrozumieć, a przede wszystkim nawet nie będzie wiadomo, co będzie w sensie prawnym „fakturą” w przyszłym roku. W przypadku tradycyjnej postaci tych faktur, czyli papierowej i elektronicznej jest to jasne, a w przypadku nowych potworków – już nie - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Eksport bez odprawy celnej – czy możliwe jest zgłoszenie po wywozie towaru?

W codziennej praktyce handlu zagranicznego przedsiębiorcy przywiązują ogromną wagę do dokumentacji celnej. To ona daje gwarancję bezpieczeństwa podatkowego, prawa do zastosowania stawki 0% VAT i pewność, że transakcja została prawidłowo rozliczona. Zdarzają się jednak sytuacje wyjątkowe, w których samolot z towarem już odleciał, statek odpłynął, a zgłoszenie eksportowe… nie zostało złożone. Czy w takiej sytuacji eksporter ma jeszcze szansę naprawić błąd?

Kto nie musi wystawiać faktur w KSeF?

KSeF ma być docelowo powszechnym systemem e-fakturowania. W 2026 r. rozpocznie się wystawianie faktur w KSeF przez przedsiębiorców. Jednak ustawodawca przewidział katalog wyłączeń. Warto wiedzieć, kto w praktyce nie będzie musiał korzystać z KSeF.

Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

REKLAMA

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA