REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Świadczenia kompleksowe usług budowlanych a odwrotne obciążenie VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Świadczenia kompleksowe usług budowlanych a odwrotne obciążenie VAT
Świadczenia kompleksowe usług budowlanych a odwrotne obciążenie VAT

REKLAMA

REKLAMA

Usługi budowlane wymienione w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy o podatku od towarów i usług (dalej jako ustawa o VAT) świadczone przez podwykonawców podlegają mechanizmowi odwrotnego obciążenia. W jaki sposób rozliczyć VAT w przypadku, gdy podwykonawcy w ramach zlecenia oprócz usług budowlanych świadczą także inne czynności?

Spółka X (podatnik VAT czynny) wykonuje w ramach prowadzonej działalności gospodarczej usługi budowlane wymienione w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy o VAT.

W ramach wykonywanych usług Spółka X zleca do wykonania innym polskim podmiotom (podwykonawcom) usługi budowlane wymienione w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy o VAT, a także czynności związane ze zgłoszeniem danych do przetargu oraz przygotowaniem dokumentacji projektowej (nie są to usługi wymienione w załączniku nr 14 do ustawy o VAT). Zgodnie z wymogami formalnymi rozpoczęcie wykonywania usług budowlanych nie może nastąpić bez dokonania powyższych czynności (w celu prawidłowego wykonania usług budowlanych konieczne i niezbędne jest wykonanie również powyższych czynności).

Spółka X zastanawia się, czy jeżeli dany podwykonawca (podatnik VAT czynny) wykonuje na rzecz Spółki X jednocześnie usługi budowlane wymienione w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy o VAT oraz czynności związane ze zgłoszeniem dan
ych do przetargu i przygotowaniem dokumentacji projektowej, to wówczas wszystkie czynności świadczone przez podwykonawcę powinny zostać objęte mechanizmem odwrotnego obciążenia.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT podatnikami są również podmioty nabywające usługi wymienione w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, a usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

W odniesieniu do usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy o VAT powyższy przepis stosuje się wyłącznie, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca (art. 17 ust. 1h ustawy o VAT).

Co do zasady, każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem VAT należy traktować jako odrębne i niezależne. Jednocześnie w praktyce występują takie świadczenia, których rozdzielenie, z punktu widzenia rozliczeń podatkowych, miałoby jedynie sztuczny charakter. 

REKLAMA

Polecamy: Biuletyn VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Świadczenie kompleksowe nie zostało zdefiniowane w przepisach ustawy o VAT. Stosownie do przedstawianych w orzecznictwie definicji tego terminu przyjąć należy, że jest to świadczenie, na które składa się świadczenie główne oraz świadczenia pomocnicze, przy czym istnieje między nimi tak ścisły związek, że obiektywnie tworzą jedną całość. Świadczenia pomocnicze nie są celem samym w sobie, tylko służą prawidłowemu wykonaniu świadczenia głównego (nie mają charakteru samoistnego). Podkreślenia przy tym wymaga, że ocena, czy dane świadczenie można uznać za kompleksowe, zależy w dużej mierze od treści łączącego strony stosunku prawnego oraz od ekonomicznego celu dla nabywcy.

Konsekwencją uznania danego świadczenia za kompleksowe jest przyjęcie w odniesieniu do czynności pomocniczych takich samych zasad rozliczania na gruncie podatku VAT, jakie obowiązują w odniesieniu do świadczenia głównego (przykładowo w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego lub stawki VAT). Z kolei, jeżeli czynności wykonywane w ramach jednego zlecenia można uznać za odrębne i niezależne, wówczas każdą tą czynność należy rozpatrywać na gruncie ustawy o VAT oddzielnie.

Powyższe ma również zastosowanie do usług budowlanych objętych mechanizmem odwrotnego obciążenia. W przypadku zatem, gdy podwykonawca wykonuje usługi budowlane wymienione w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy o VAT razem z innymi czynnościami pomocniczymi do wykonywanych usług budowlanych, to w sytuacji gdy czynności te składają się na jedno świadczenie kompleksowe, również w odniesieniu do tych czynności pomocniczych należy zastosować mechanizm odwrotnego obciążenia (nawet jeżeli czynności pomocnicze nie zostały wymienione w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy o VAT).

Czynnościami wykonywanymi przez podwykonawcę w przedstawionym przykładzie są usługi budowlane, zgłoszenie danych do przetargu oraz przygotowanie dokumentacji projektowej. Przy czym, jak wskazano w przykładzie, zgłoszenie danych oraz przygotowanie dokumentacji jest warunkiem koniecznym do rozpoczęcia wykonania przez podwykonawcę usług budowlanych. W związku z tym, z ekonomicznego punktu widzenia uznać należy, że czynności te nie mogą być przedmiotem odrębnych świadczeń i nie mogą występować niezależnie. Samo wykonanie tych czynności nie miałoby sensu, gdyby nie późniejsze świadczenie usług budowlanych. Dodatkowo powinny one zostać wykonane przez ten podmiot, który później będzie wykonywał świadczenia w ramach usług budowlanych, a nie przez podmiot trzeci.

Mając powyższe na uwadze, w analizowanym przykładzie uznać należy, że czynności wykonywane przez podwykonawcę stanowią świadczenie kompleksowe (w którym świadczeniem głównym jest usługa budowlana), a w związku z tym, zgłoszenie danych do przetargu oraz przygotowanie dokumentacji projektowej są w tym wypadku czynnościami objętymi odwrotnym obciążeniem. W związku z tym istnieją podstawy aby twierdzić, że podatnikiem z tytułu nabycia wszystkich czynności świadczonych przez podwykonawcę jest Spółka X jako nabywca usług.

Dominika Tracz, konsultant podatkowy w ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

REKLAMA

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA