REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy przedsiębiorca zagraniczny działający w Polsce musi posiadać rachunek w polskim banku

V4 Legal
V4 Legal to nowoczesna kancelaria działająca na terenie Słowacji, Czech, Polski oraz Węgier.
Czy przedsiębiorca zagraniczny działający w Polsce musi posiadać rachunek w polskim banku /fot.Shutterstock
Czy przedsiębiorca zagraniczny działający w Polsce musi posiadać rachunek w polskim banku /fot.Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zagraniczni przedsiębiorcy często w związku z prowadzoną na terytorium Polski aktywnością gospodarczą decydują się na krok jakim jest rejestracja w Polsce dla celów VAT. W związku z taką rejestracją pojawia się pytanie, czy obowiązkowe jest założenie rachunku bankowego w banku mającego siedzibę na terytorium Polski.

Wydawałoby się, że w chwili, gdy Polska jest członkiem Unii Europejskiej, co najmniej firmy posiadające siedzibę na terytorium innych Państw UE nie powinny zostać obligowane do zakładania rachunków bankowych w bankach z siedzibą na terytorium Polski. Jednakże  przepisy ustawy o VAT rządzą się swoimi prawami.

REKLAMA

Autopromocja

Rachunek bankowy, a zwrot VAT

Zgodnie z art. 87 ust. 2 ustawy o VAT zwrot nadpłaty w podatku od towarów i usług możliwy jest na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju.

W praktyce oznacza to, że w przypadku jeżeli zagraniczny przedsiębiorca nie poda naczelnikowi urzędu skarbowego numeru rachunku bankowego założonego w banku z siedzibą na terytorium Polski, nie uzyska zwrotu nadpłaty VAT, pomimo tego, że z deklaracji podatkowej będzie wynikać, że taka nadpłata mu przysługuje. Przysługujący zwrot nadpłaty VAT podatnik uzyska dopiero, jeżeli poda swój rachunek bankowy założony w banku z siedzibą w Polsce.

Biała lista podatników a rachunek bankowy

Od 1 września 2019 r. funkcjonuje w Polsce tzw. biała lista podatników, czyli rejestr podatników VAT czynnych prowadzony przez Krajową Administrację Skarbową (https://www.podatki.gov.pl/wykaz-podatnikow-vat-wyszukiwarka). Jednym z elementów udostępnianych na tej liście jest numer rachunku rozliczeniowego przedsiębiorcy. Od 1 stycznia 2020 r. istotne będzie to, czy płatność za fakturę zostanie dokonana na rachunek bankowy wskazany na białej liście podatników.

Jeżeli płatność, powyżej 15.000 zł,  zostanie dokonana na inny niż tam wskazany rachunek bankowy wówczas:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • podatnik nie będzie miał możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu kwoty, w tej części w jakiej płatność przekracza kwotę 15.000 zł.
  • podatnik będzie ponosił ryzyko odpowiedzialności solidarnej wraz ze swoim kontrahentem za zaległości podatkowe z tytułu VAT należnego od tej transakcji.

W praktyce od 1 stycznia 2020 r. każdy przedsiębiorca, bez względu na miejsce jego siedziby, zarejestrowany do VAT na terytorium Polski powinien pamiętać, że:

  • w przypadku, jeżeli nie ma rachunku bankowego w banku z siedzibą na terytorium Polski i jego rachunek bankowy nie zostanie uwidoczniony w białej liście przedsiębiorców, wówczas może stracić polskich kontrahentów, ze względu na sankcje wskazane powyżej,
  • sam powinien sprawdzać, czy rachunek bankowy wskazany przez kontrahenta na fakturze, jest rachunkiem wykazanym na białej liście podatników, aby uniknąć opisanych wyżej sankcji w podatku dochodowym oraz VAT.

Split payment i rachunek bankowy w Polskim banku

Split payment, czyli mechanizm podzielonej płatności został wprowadzony do polskiego porządku prawnego w lipcu 2018 r. Przedsiębiorcy będący zarejestrowanymi podatnikami VAT na zasadzie dobrowolności mogli dokonywać płatności za usługi opodatkowane VAT.

Decydując się na zapłatę wynagrodzenia za fakturę z zastosowaniem tego mechanizmu nabywca wykorzystuje w tym celu specjalny komunikat przelewu. Mechanizm polega na tym, że kwota należności na za fakturę dzielona jest na kwotę netto oraz VAT. Kwota netto trafi na rachunek rozliczeniowy sprzedającego, a kwota VAT na jego rachunek VAT.

Od dnia 1 listopada 2019 r. ten sposób płatności stanie się obowiązkowy w przypadku dokonywania płatności za fakturę:

  • dotyczącą płatności za towary wymienione w załączniku nr 15 do ustawy o VAT (m.in. stal, roboty budowalne, telefony komórkowe, komputery, biżuteria) oraz
  • kwota należności brutto przekracza 15.000 zł,
  • a płatność dokonywana jest na rzecz podatnika zarejestrowanego do VAT w Polsce.

REKLAMA

Natomiast na sprzedawcy wystawiającym wskazaną powyżej fakturę spoczywał będzie obowiązek przyjęcia płatności we wskazany powyżej sposób. W taki sam sposób przedsiębiorcy będą również mieli obowiązek dokonywania oraz przyjmowania płatności za zaliczkę.

Co ważne płatność  w systemie split payment możliwa jest wyłącznie za pośrednictwem rachunku bankowego założonego w banku z siedzibą na terytorium Polski. Obowiązek założenia takiego rachunku dla przedsiębiorców posiadających siedzibę poza terytorium Polski przewiduje art. 108e ustawy o VAT zgodnie z którym podatnicy, którzy:

  • dokonują dostawy towarów lub świadczą usługi, wymienione w załączniku nr 15 do ustawy o VAT oraz
  • podatnicy nabywający te towary lub usługi

mają obowiązek posiadać rachunek otwarty w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, prowadzony w walucie polskiej.

Polecamy: Nowa matryca stawek VAT

Praktyczne konsekwencje takiej regulacji są takie, że od dnia 1 listopada, wszyscy przedsiębiorcy, którzy świadczą lub nabywają usługi lub sprzedają lub kupują towary objęte do tej pory odwrotnym obciążeniem w systemie krajowym (takie jak np. usługi budowlane czy obrót stalą czy elektroniką) bez względu na miejsce siedziby powinni otworzyć dla celów prowadzonej w Polsce działalności konto złotówkowe w polskim banku i dokonywać i odbierać płatność w systemie split payment.

Biorąc pod uwagę omówione powyżej regulacje ustawy o VAT należy stwierdzić, że w wielu przypadkach założenie rachunku bankowego w banku siedzibą na terytorium Polski w wielu przypadkach będzie niezbędne.

Magda Sławińska-Rzemek
Doradca podatkowy
Kancelaria Radców Prawnych V4 Legal

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kompas Konkurencyjności dla UE – ogólniki i brak konkretnych działań. Stanowisko PIPC

W dniu 29 stycznia 2025 r. Komisja Europejska przedstawiła „Kompas Konkurencyjności dla UE”. Jest to pierwsza inicjatywa nowej Komisji Europejskiej, która ustanawia konkurencyjność jako jedną z nadrzędnych zasad działania UE na czas trwania obecnej kadencji (2024-2029). Poniżej prezentujemy stanowisko Polskiej Izby Przemysłu Chemicznego dotyczące ww. dokumentu Komisji Europejskiej.

Ulga termomodernizacyjna 2025: Co nowego w przepisach dla podatników?

Ulga termomodernizacyjna po zmianach. Od początku 2025 roku właściciele lub współwłaściciele domów jednorodzinnych mogą skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej także w przypadku zakupu i montażu magazynów energii. Jest to kolejna forma wsparcia rozwoju energetyki odnawialnej i zwiększenia opłacalności instalacji prosumenckich.

Uwaga na fałszywe e-maile na temat konieczności dokonania korekty PIT

Ministerstwo Finansów poinformowało, że pojawiły się fałszywe wiadomości podszywające się pod Krajową Administrację Skarbową (KAS) zawierające miedzy innymi informacje o konieczności dokonania korekty PIT-17.

WIBOR zostanie zastąpiony przez POLSTR - nowy wskaźnik referencyjny. Od kiedy?

POLSTR – tak będzie nazywał się nowy wskaźnik referencyjny, który zastąpi WIBOR. Taką decyzję podjął 30 stycznia 2025 r. Komitet Sterujący Narodowej Grupy Roboczej ds. wskaźników referencyjnych.

REKLAMA

Sądy masowo popierają przedsiębiorców w sporze o Mały ZUS Plus

Sądy Okręgowe w całej Polsce wydały ponad 60 wyroków zgodnych z interpretacją Rzecznika MŚP, uznając, że przedsiębiorcy mogą ponownie skorzystać z Małego ZUS Plus po dwóch latach przerwy. ZUS stoi na stanowisku, że okres ten powinien wynosić trzy lata. Spór trwa, a część spraw trafia do Sądu Najwyższego.

Czy komputery kwantowe są zagrożeniem dla blockchaina i bezpieczeństwa cyfrowych transakcji?

Blockchain od lat jest symbolem bezpieczeństwa i niezmienności danych. Jego zastosowanie wykracza daleko poza kryptowaluty – wykorzystuje się go w finansach, administracji, logistyce czy ochronie zdrowia. Jednak pojawienie się komputerów kwantowych, zdolnych do przeprowadzania obliczeń niewyobrażalnych dla klasycznych komputerów, rodzi pytanie: czy blockchain przestanie być odporny na złamanie? A jeśli tak, jakie będą tego konsekwencje dla transakcji, danych i całej gospodarki cyfrowej?

Przelewy natychmiastowe – czy europejskie banki są gotowe do zmian?

Zgodnie z decyzją Parlamentu Europejskiego przelewy w euro mają docierać na konta klientów w UE w ciągu 10 sekund. Bankom, które nie spełnią tego wymogu, mogą grozić nie tylko kary, ale i utrata klientów.

Przedsiębiorców niepokoją podatki i niestabilność prawa. Dużym problemem są też rosnące koszty energii

Rosnące koszty energii, wysokie podatki i niestabilność prawa to największe obawy polskich przedsiębiorców. Firmy mierzą się także z problemem braków kadrowych, a większość nie spodziewa się poprawy warunków gospodarczych w najbliższym czasie.

REKLAMA

4%, 5% a nawet 8% - w którym banku można tyle dostać? Oprocentowanie lokat i kont oszczędnościowych - koniec stycznia 2025 r.

W styczniu 2025 r. nastąpiły zmiany w czołówce promocyjnych depozytów bankowych. Dwa banki przestały oferować 8% w skali roku. Ale inna instytucja postanowiła właśnie na początku 2025 r. taką ofertę udostępnić. Mimo licznych promocji lokat i rachunków oszczędnościowych widoczny jest trend stopniowego pogarszania się oferty depozytowej - już od 2 lat. Skutkiem tego - jak pokazują dane NBP - przeciętna lokata zakładana jest z oprocentowaniem mniejszym niż 4% w skali roku.

Obligacje skarbowe - luty 2025 r. Oprocentowanie do 6,80% w skali roku. Oferta obligacji nowych emisji

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 27 stycznia 2025 r. przekazało informacje o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w lutym 20245 r. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmienią się w porównaniu do oferowanych w styczniu br. Od 28 stycznia br. można nabywać nowe (lutowe) emisje obligacji skarbowych w drodze zamiany z niewielkim dyskontem. 

REKLAMA