REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy przedsiębiorca zagraniczny działający w Polsce musi posiadać rachunek w polskim banku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
V4 Legal
V4 Legal to nowoczesna kancelaria działająca na terenie Słowacji, Czech, Polski oraz Węgier.
Czy przedsiębiorca zagraniczny działający w Polsce musi posiadać rachunek w polskim banku /fot.Shutterstock
Czy przedsiębiorca zagraniczny działający w Polsce musi posiadać rachunek w polskim banku /fot.Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zagraniczni przedsiębiorcy często w związku z prowadzoną na terytorium Polski aktywnością gospodarczą decydują się na krok jakim jest rejestracja w Polsce dla celów VAT. W związku z taką rejestracją pojawia się pytanie, czy obowiązkowe jest założenie rachunku bankowego w banku mającego siedzibę na terytorium Polski.

Wydawałoby się, że w chwili, gdy Polska jest członkiem Unii Europejskiej, co najmniej firmy posiadające siedzibę na terytorium innych Państw UE nie powinny zostać obligowane do zakładania rachunków bankowych w bankach z siedzibą na terytorium Polski. Jednakże  przepisy ustawy o VAT rządzą się swoimi prawami.

REKLAMA

REKLAMA

Rachunek bankowy, a zwrot VAT

Zgodnie z art. 87 ust. 2 ustawy o VAT zwrot nadpłaty w podatku od towarów i usług możliwy jest na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju.

W praktyce oznacza to, że w przypadku jeżeli zagraniczny przedsiębiorca nie poda naczelnikowi urzędu skarbowego numeru rachunku bankowego założonego w banku z siedzibą na terytorium Polski, nie uzyska zwrotu nadpłaty VAT, pomimo tego, że z deklaracji podatkowej będzie wynikać, że taka nadpłata mu przysługuje. Przysługujący zwrot nadpłaty VAT podatnik uzyska dopiero, jeżeli poda swój rachunek bankowy założony w banku z siedzibą w Polsce.

Biała lista podatników a rachunek bankowy

Od 1 września 2019 r. funkcjonuje w Polsce tzw. biała lista podatników, czyli rejestr podatników VAT czynnych prowadzony przez Krajową Administrację Skarbową (https://www.podatki.gov.pl/wykaz-podatnikow-vat-wyszukiwarka). Jednym z elementów udostępnianych na tej liście jest numer rachunku rozliczeniowego przedsiębiorcy. Od 1 stycznia 2020 r. istotne będzie to, czy płatność za fakturę zostanie dokonana na rachunek bankowy wskazany na białej liście podatników.

REKLAMA

Jeżeli płatność, powyżej 15.000 zł,  zostanie dokonana na inny niż tam wskazany rachunek bankowy wówczas:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • podatnik nie będzie miał możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu kwoty, w tej części w jakiej płatność przekracza kwotę 15.000 zł.
  • podatnik będzie ponosił ryzyko odpowiedzialności solidarnej wraz ze swoim kontrahentem za zaległości podatkowe z tytułu VAT należnego od tej transakcji.

W praktyce od 1 stycznia 2020 r. każdy przedsiębiorca, bez względu na miejsce jego siedziby, zarejestrowany do VAT na terytorium Polski powinien pamiętać, że:

  • w przypadku, jeżeli nie ma rachunku bankowego w banku z siedzibą na terytorium Polski i jego rachunek bankowy nie zostanie uwidoczniony w białej liście przedsiębiorców, wówczas może stracić polskich kontrahentów, ze względu na sankcje wskazane powyżej,
  • sam powinien sprawdzać, czy rachunek bankowy wskazany przez kontrahenta na fakturze, jest rachunkiem wykazanym na białej liście podatników, aby uniknąć opisanych wyżej sankcji w podatku dochodowym oraz VAT.

Split payment i rachunek bankowy w Polskim banku

Split payment, czyli mechanizm podzielonej płatności został wprowadzony do polskiego porządku prawnego w lipcu 2018 r. Przedsiębiorcy będący zarejestrowanymi podatnikami VAT na zasadzie dobrowolności mogli dokonywać płatności za usługi opodatkowane VAT.

Decydując się na zapłatę wynagrodzenia za fakturę z zastosowaniem tego mechanizmu nabywca wykorzystuje w tym celu specjalny komunikat przelewu. Mechanizm polega na tym, że kwota należności na za fakturę dzielona jest na kwotę netto oraz VAT. Kwota netto trafi na rachunek rozliczeniowy sprzedającego, a kwota VAT na jego rachunek VAT.

Od dnia 1 listopada 2019 r. ten sposób płatności stanie się obowiązkowy w przypadku dokonywania płatności za fakturę:

  • dotyczącą płatności za towary wymienione w załączniku nr 15 do ustawy o VAT (m.in. stal, roboty budowalne, telefony komórkowe, komputery, biżuteria) oraz
  • kwota należności brutto przekracza 15.000 zł,
  • a płatność dokonywana jest na rzecz podatnika zarejestrowanego do VAT w Polsce.

Natomiast na sprzedawcy wystawiającym wskazaną powyżej fakturę spoczywał będzie obowiązek przyjęcia płatności we wskazany powyżej sposób. W taki sam sposób przedsiębiorcy będą również mieli obowiązek dokonywania oraz przyjmowania płatności za zaliczkę.

Co ważne płatność  w systemie split payment możliwa jest wyłącznie za pośrednictwem rachunku bankowego założonego w banku z siedzibą na terytorium Polski. Obowiązek założenia takiego rachunku dla przedsiębiorców posiadających siedzibę poza terytorium Polski przewiduje art. 108e ustawy o VAT zgodnie z którym podatnicy, którzy:

  • dokonują dostawy towarów lub świadczą usługi, wymienione w załączniku nr 15 do ustawy o VAT oraz
  • podatnicy nabywający te towary lub usługi

mają obowiązek posiadać rachunek otwarty w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, prowadzony w walucie polskiej.

Polecamy: Nowa matryca stawek VAT

Praktyczne konsekwencje takiej regulacji są takie, że od dnia 1 listopada, wszyscy przedsiębiorcy, którzy świadczą lub nabywają usługi lub sprzedają lub kupują towary objęte do tej pory odwrotnym obciążeniem w systemie krajowym (takie jak np. usługi budowlane czy obrót stalą czy elektroniką) bez względu na miejsce siedziby powinni otworzyć dla celów prowadzonej w Polsce działalności konto złotówkowe w polskim banku i dokonywać i odbierać płatność w systemie split payment.

Biorąc pod uwagę omówione powyżej regulacje ustawy o VAT należy stwierdzić, że w wielu przypadkach założenie rachunku bankowego w banku siedzibą na terytorium Polski w wielu przypadkach będzie niezbędne.

Magda Sławińska-Rzemek
Doradca podatkowy
Kancelaria Radców Prawnych V4 Legal

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

REKLAMA

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA