REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy przedsiębiorca zagraniczny działający w Polsce musi posiadać rachunek w polskim banku

V4 Legal
V4 Legal to nowoczesna kancelaria działająca na terenie Słowacji, Czech, Polski oraz Węgier.
Czy przedsiębiorca zagraniczny działający w Polsce musi posiadać rachunek w polskim banku /fot.Shutterstock
Czy przedsiębiorca zagraniczny działający w Polsce musi posiadać rachunek w polskim banku /fot.Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

Zagraniczni przedsiębiorcy często w związku z prowadzoną na terytorium Polski aktywnością gospodarczą decydują się na krok jakim jest rejestracja w Polsce dla celów VAT. W związku z taką rejestracją pojawia się pytanie, czy obowiązkowe jest założenie rachunku bankowego w banku mającego siedzibę na terytorium Polski.

Wydawałoby się, że w chwili, gdy Polska jest członkiem Unii Europejskiej, co najmniej firmy posiadające siedzibę na terytorium innych Państw UE nie powinny zostać obligowane do zakładania rachunków bankowych w bankach z siedzibą na terytorium Polski. Jednakże  przepisy ustawy o VAT rządzą się swoimi prawami.

Rachunek bankowy, a zwrot VAT

Zgodnie z art. 87 ust. 2 ustawy o VAT zwrot nadpłaty w podatku od towarów i usług możliwy jest na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju.

W praktyce oznacza to, że w przypadku jeżeli zagraniczny przedsiębiorca nie poda naczelnikowi urzędu skarbowego numeru rachunku bankowego założonego w banku z siedzibą na terytorium Polski, nie uzyska zwrotu nadpłaty VAT, pomimo tego, że z deklaracji podatkowej będzie wynikać, że taka nadpłata mu przysługuje. Przysługujący zwrot nadpłaty VAT podatnik uzyska dopiero, jeżeli poda swój rachunek bankowy założony w banku z siedzibą w Polsce.

Biała lista podatników a rachunek bankowy

Od 1 września 2019 r. funkcjonuje w Polsce tzw. biała lista podatników, czyli rejestr podatników VAT czynnych prowadzony przez Krajową Administrację Skarbową (https://www.podatki.gov.pl/wykaz-podatnikow-vat-wyszukiwarka). Jednym z elementów udostępnianych na tej liście jest numer rachunku rozliczeniowego przedsiębiorcy. Od 1 stycznia 2020 r. istotne będzie to, czy płatność za fakturę zostanie dokonana na rachunek bankowy wskazany na białej liście podatników.

Autopromocja

KSeF. Jak przygotować się do wystawiania e-faktur

Kup książkę:

KSeF. Jak przygotować się do wystawiania e-faktur + plakat KSeF. Krok po kroku

Jeżeli płatność, powyżej 15.000 zł,  zostanie dokonana na inny niż tam wskazany rachunek bankowy wówczas:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • podatnik nie będzie miał możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu kwoty, w tej części w jakiej płatność przekracza kwotę 15.000 zł.
  • podatnik będzie ponosił ryzyko odpowiedzialności solidarnej wraz ze swoim kontrahentem za zaległości podatkowe z tytułu VAT należnego od tej transakcji.

Autopromocja

Gorące tematy dla biur rachunkowych. SLIM VAT 3, KSeF, praca zdalna

Kup książkę:

Gorące tematy dla biur rachunkowych. SLIM VAT 3, KSeF, praca zdalna - Poradnik Gazety Prawnej

W praktyce od 1 stycznia 2020 r. każdy przedsiębiorca, bez względu na miejsce jego siedziby, zarejestrowany do VAT na terytorium Polski powinien pamiętać, że:

  • w przypadku, jeżeli nie ma rachunku bankowego w banku z siedzibą na terytorium Polski i jego rachunek bankowy nie zostanie uwidoczniony w białej liście przedsiębiorców, wówczas może stracić polskich kontrahentów, ze względu na sankcje wskazane powyżej,
  • sam powinien sprawdzać, czy rachunek bankowy wskazany przez kontrahenta na fakturze, jest rachunkiem wykazanym na białej liście podatników, aby uniknąć opisanych wyżej sankcji w podatku dochodowym oraz VAT.

Autopromocja

Bieżące aktualności o zmianach przepisów

Czy biuro rachunkowe ma nowe obowiązki w związku z wprowadzeniem KSeF? Zmiany w podatkach dochodowych na 2024 r. i innych zmianach w VAT 2024 oraz prawie pracy i ubezpieczeń społecznych. I wiele innych bieżących tematów ...

IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

Split payment i rachunek bankowy w Polskim banku

Split payment, czyli mechanizm podzielonej płatności został wprowadzony do polskiego porządku prawnego w lipcu 2018 r. Przedsiębiorcy będący zarejestrowanymi podatnikami VAT na zasadzie dobrowolności mogli dokonywać płatności za usługi opodatkowane VAT.

Decydując się na zapłatę wynagrodzenia za fakturę z zastosowaniem tego mechanizmu nabywca wykorzystuje w tym celu specjalny komunikat przelewu. Mechanizm polega na tym, że kwota należności na za fakturę dzielona jest na kwotę netto oraz VAT. Kwota netto trafi na rachunek rozliczeniowy sprzedającego, a kwota VAT na jego rachunek VAT.

Od dnia 1 listopada 2019 r. ten sposób płatności stanie się obowiązkowy w przypadku dokonywania płatności za fakturę:

  • dotyczącą płatności za towary wymienione w załączniku nr 15 do ustawy o VAT (m.in. stal, roboty budowalne, telefony komórkowe, komputery, biżuteria) oraz
  • kwota należności brutto przekracza 15.000 zł,
  • a płatność dokonywana jest na rzecz podatnika zarejestrowanego do VAT w Polsce.

Natomiast na sprzedawcy wystawiającym wskazaną powyżej fakturę spoczywał będzie obowiązek przyjęcia płatności we wskazany powyżej sposób. W taki sam sposób przedsiębiorcy będą również mieli obowiązek dokonywania oraz przyjmowania płatności za zaliczkę.

Co ważne płatność  w systemie split payment możliwa jest wyłącznie za pośrednictwem rachunku bankowego założonego w banku z siedzibą na terytorium Polski. Obowiązek założenia takiego rachunku dla przedsiębiorców posiadających siedzibę poza terytorium Polski przewiduje art. 108e ustawy o VAT zgodnie z którym podatnicy, którzy:

  • dokonują dostawy towarów lub świadczą usługi, wymienione w załączniku nr 15 do ustawy o VAT oraz
  • podatnicy nabywający te towary lub usługi

mają obowiązek posiadać rachunek otwarty w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, prowadzony w walucie polskiej.

Polecamy: Nowa matryca stawek VAT

Praktyczne konsekwencje takiej regulacji są takie, że od dnia 1 listopada, wszyscy przedsiębiorcy, którzy świadczą lub nabywają usługi lub sprzedają lub kupują towary objęte do tej pory odwrotnym obciążeniem w systemie krajowym (takie jak np. usługi budowlane czy obrót stalą czy elektroniką) bez względu na miejsce siedziby powinni otworzyć dla celów prowadzonej w Polsce działalności konto złotówkowe w polskim banku i dokonywać i odbierać płatność w systemie split payment.

Biorąc pod uwagę omówione powyżej regulacje ustawy o VAT należy stwierdzić, że w wielu przypadkach założenie rachunku bankowego w banku siedzibą na terytorium Polski w wielu przypadkach będzie niezbędne.

Magda Sławińska-Rzemek
Doradca podatkowy
Kancelaria Radców Prawnych V4 Legal

Autopromocja

REKLAMA

Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(1)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • Piotr Szymborski
    2022-03-11 12:36:43
    super!
    0
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ulga termomodernizacyjna - co można odliczyć?

Ulga termomodernizacyjna to specjalne odliczenie podatkowe, które pozwala na zmniejszenie podstawy opodatkowania o wydatki poniesione na termomodernizację budynków mieszkalnych. Wielu właścicieli domów jednorodzinnych zastanawia się, jakie wydatki kwalifikują się do tej ulgi i jakie warunki trzeba spełnić, aby z niej skorzystać. Poniżej przedstawiamy najważniejsze informacje na ten temat.

Polska przyciąga zagranicznych inwestorów. Co sprzyja inwestycjom?

Polska gospodarka znajduje się w fazie dynamicznego rozwoju i jest coraz bardziej atrakcyjna w oczach przedsiębiorców z innych krajów. Na warszawskiej giełdzie udział inwestorów zagranicznych osiągnął w I połowie roku poziom 65 procent - to najwyższy wynik w perspektywie całej dekady. 

Handel hurtowy. Co pokazują dane GUS z sierpnia?

Sierpniowe dane GUS o handlu hurtowym i nowych zamówieniach w przemyśle pokazują kontynuację spadkowego trendu z poprzednich miesięcy. Słabe wyniki handlu hurtowego ogółem w ujęciu rocznym są m.in. efektem wysokiej bazy z ubiegłego roku, w którym przedsiębiorstwa intensywnie budowały zapasy. Efekt ten widoczny jest szczególnie w przypadku półproduktów pochodzenia nierolniczego i złomu, których sprzedaż w sierpniu ubiegłego roku notowała blisko 60 proc. wzrost r/r a w sierpniu tego roku spadła w ujęciu rocznym o ponad 47 proc.

Wymiana towaru na nowy w toku reklamacji a VAT. Czy trzeba wystawić fakturę korygującą i nową fakturę?

Jesteśmy spółką z o.o. W maju 2023 r. sprzedaliśmy klientowi towar. Sprzedaż została udokumentowana fakturą. Na początku sierpnia klient zareklamował sprzedany mu towar i odesłał go do nas. Zamierzamy uznać reklamację i wysłać klientowi nowy towar. Czy w tej sytuacji powinniśmy wystawić fakturę korygującą "zerującą" oraz fakturę dokumentującą nową sprzedaż?

Podatek Belki drenuje kieszenie Polaków. W pół roku fiskus ściągnął ponad 5 mld zł

Podatek Belki coraz bardziej uwiera Polaków. Tylko w pół roku fiskus ściągnął od nich ponad 5 mld zł.

Darowizna w formie aktu notarialnego z zagranicy. Co jest istotne podatkowo?

W dzisiejszych czasach, coraz częściej obywatele Polski otrzymują darowizny z zagranicy. Czy jednak taka darowizna podlega opodatkowaniu w Polsce? Jakie są obowiązki podatkowe osoby, która otrzymała taką darowiznę w formie aktu notarialnego?

Odliczenie VAT od alkoholu dla kontrahenta. Inaczej traktowany poczęstunek a inaczej prezent

Czy można odliczyć VAT od zakupu alkoholu dla kontrahenta? Czy ma znaczenie, że alkohol jest kupiony jako prezent, czy jako poczęstunek podczas spotkania biznesowego?

Zatrudnienie i płace w sektorze przedsiębiorstw. Co pokazują dane GUS z sierpnia?

GUS zaprezentował dane o zatrudnieniu i płacach w sektorze przedsiębiorstw w sierpniu 2023 roku. Jakie tendy pokazują najnowsze dane?

Korekta zgłoszenia celnego wywozowego w przypadku obniżki/podwyżki cen towaru po wywozie towaru

Korekta zgłoszenia wywozowego będzie miała wpływ na rozliczenie VATu w przedsiębiorstwie, więc warto dochować należytej staranności i mylić się jak najmniej. W przypadku pomyłki w trakcie wywozu może się tak zdarzyć, że towaru umieścimy za dużo, za mało lub w ogóle pomylimy towar i wyślemy nie to co było zamówione. Zdarza się również tak, że odprawimy towar zamówiony przez klienta, ale nie na tych dokumentach co powinniśmy. Ścieżki postępowania w takich sytuacjach są podobne i niestety długotrwałe.

Fundacja rodzinna jako family office

Od połowy maja 2023 r. przedsiębiorcy mogą korzystać z rozwiązania, na które środowisko czekało ponad trzy dekady, czyli z fundacji rodzinnej na prawie polskim. Większość komentarzy dotyczy fundacji rodzinnej jako wehikułu sukcesyjnego. Jest to rzeczywiście najczęstszy powód, dla którego fundacje są powoływane, czyli budowanie biznesu na pokolenia. Tymczasem można spojrzeć na fundację w szerszej perspektywie. Jedną z nich jest wykorzystanie fundacji jako rozwiązania o charakterze family office.

REKLAMA