REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy wzór VAT-R i innych druków dot. rejestracji podatników VAT od 1 kwietnia 2020 r.

Nowy wzór VAT-R i innych druków dot. rejestracji podatników VAT od 1 kwietnia 2020 r.
Nowy wzór VAT-R i innych druków dot. rejestracji podatników VAT od 1 kwietnia 2020 r.

REKLAMA

REKLAMA

Minister finansów przygotował projekt rozporządzenia z nowymi drukami dotyczącymi procedury rejestracji podatników VAT, dostosowanymi do przepisów wprowadzających nowy JPK_VAT z deklaracją. Nowe wzory dokumentów związanych z rejestracją w zakresie VAT (tj. VAT-R, VAT-5, VAT-5UE, VAT-Z) będą obowiązywać od 1 kwietnia 2020 r.

Nowe rozporządzenie wydane zostanie na podstawie art. 98 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jednolity: Dz. U. z 2020 r. poz. 106), zwanej dalej „ustawą o VAT”, w związku ze zmianami wprowadzonymi ustawą z dnia 4 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1520), zwaną dalej „ustawą zmieniającą”.

REKLAMA

REKLAMA

Na podstawie art. 1 pkt 17 ustawy zmieniającej wprowadzono do ustawy o VAT obowiązek przesyłania deklaracji podatkowych zgodnie z wzorem dokumentu elektronicznego. Dokumentem elektronicznym będzie nowy plik JPK_VAT, obejmujący deklarację VAT - która zastąpi obecne deklaracje VAT-7(20) i VAT-7K(14) - oraz ewidencję VAT. Obowiązek składania nowego pliku JPK_VAT będzie dotyczył:
1/ począwszy od dnia 1 kwietnia 2020 r. - dużych przedsiębiorców (art. 99 ust. 11c ustawy o VAT);
2/ począwszy od dnia 1 lipca 2020 r. - m. in. mikroprzedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2019 r. poz. 1292 i 1495) na podstawie art. 11 ustawy zmieniającej, przy czym podmioty te za okres od dnia 1 kwietnia 2020 r. do 30 czerwca 2020 r. będą mogły przesyłać do właściwego urzędu skarbowego za pomocą środków komunikacji elektronicznej ewidencję wraz z deklaracją na zasadach określonych w art. 99 ust. 11c ustawy o VAT (art. 11 ust. 4 ustawy zmieniającej).

Wyżej wskazane zmiany wymagają m.in. zmian w formularzach podatkowych, w tym także wprowadzonych aktualnie obowiązującym rozporządzeniem Ministra Rozwoju i Finansów z  27 grudnia 2016 r. w sprawie wzorów dokumentów związanych z rejestracją podatników w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. poz. 2301). Dlatego proponuje się zastąpienie ww. rozporządzenia nowym rozporządzeniem z następującymi nowymi wzorami formularzy:

- VAT-R(14) - zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług,

REKLAMA

- VAT-5(3) - potwierdzenia zarejestrowania podmiotu jako podatnika VAT,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- VAT-5UE(3) - potwierdzenia zarejestrowania podmiotu jako podatnika VAT UE oraz

- VAT-Z(6) - zgłoszenia o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Do wzoru VAT-R(13) wprowadzono następujące zmiany:

1) w bloku B.1. Dane identyfikacyjne w polu 13 zniesiono wymóg podawania numeru REGON, zgodnie z art. 20 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców;

2) w bloku C.1. Okoliczności określające obowiązek podatkowy dodano pole „35. Podatnik wykonuje czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy”.

3) w bloku C.2. Informacje dotyczące składania deklaracji zmianie uległy nazwy pól na:
„50. Deklaracje miesięczne, zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy”;
„51. Deklaracje kwartalne, zgodnie z art. 99 ust. 2 lub 3 ustawy”;
„52. VAT-8, zgodnie z art. 99 ust. 8 ustawy”;
„53. VAT-12, zgodnie z art. 114 ust. 3 ustawy”.

Do wzoru VAT-Z(5) wprowadzono następujące zmiany:

1) nazwę bloku C. Zgłoszenie o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zmieniono na „Dane o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług”;

2) w bloku C. Dane o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług usunięto pole „3. śmierć podatnika” - w związku z nowym brzmieniem art. 96 ust. 7 ustawy – w razie śmierci podatnika wykreślenie z rejestru jako podatnika VAT następuje z urzędu.

Ponadto we wszystkich wzorach dokumentów uaktualniono publikatory, wprowadzono również drobne zmiany uściślające i redakcyjne, m. in. usunięto pocztę z danych adresowych we wzorach VAT-R i VAT-Z, zgodnie z regulacjami pocztowymi.

Nowe rozporządzenie z nowymi wzorami ww. formularzy ma wejść w życie 1 kwietnia 2020 r.

Proponowany termin wejścia w życie wynika z przepisów, które wejdą w życie z dniem 1 kwietnia 2020 r., na podstawie ustawy zmieniającej, która wprowadza przepisy w zakresie obowiązku przesyłania nowego pliku JPK_VAT, zawierającego deklarację i ewidencję.

W uzasadnieniu omawianego projektu podkreślono, że podmioty, o których mowa w art. 11 ust. 1 ustawy zmieniającej będą obowiązane rozliczać się z zastosowaniem pliku JPK_VAT, w miejsce dotychczasowych deklaracji VAT-7 oraz VAT-7K, począwszy od dnia 1 lipca 2020 r. W okresie od dnia 1 kwietnia 2020 r. do dnia 30 czerwca 2020 r. podmioty te będą mogły same zdecydować o wcześniejszym niż obowiązkowy termin przejściu na składanie deklaracji i ewidencji VAT w formie nowego JPK_VAT (art. 11 ust. 4 ustawy zmieniającej).

Stąd pola 50 i 51 formularza VAT-R w projekcie rozporządzenia, odnoszące się do deklaracji odpowiednio miesięcznych i kwartalnych, w okresie od 1 kwietnia 2020 r. do 30 czerwca 2020 r. dotyczą zarówno deklaracji VAT-7 / VAT-7K jak również – w przypadku zadeklarowania przejścia – do nowego pliku JPK_VAT, składanego także za okresy miesięczne i kwartalne, a obejmującego zarówno ewidencję, jak i deklarację.

Projekt (z 4 lutego 2020 r.) rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wzorów dokumentów związanych z rejestracją w zakresie podatku od towarów i usług

Polecamy: Instrukcje VAT

Polecamy: Biuletyn VAT

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA