REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Klasyfikacja PKWiU w interpretacji podatkowej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Nogacki
radca prawny
Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Firmy mogą pytać o klasyfikację PKWiU
Firmy mogą pytać o klasyfikację PKWiU
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Klasyfikacja PKWiU. Organ podatkowy w toku wydawania interpretacji podatkowych musi dokładniej analizować stan faktyczny i dokonywać własnych ocen w zakresie klasyfikacji towarów lub usług do określonego PKWiU, zwłaszcza jeżeli od tej klasyfikacji zależą skutki podatkowe, o które pyta podatnik - tak wynika z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Klasyfikacja PKWiU

Przepisy podatkowe wymagają od przedsiębiorców dokonywania klasyfikacji świadczonych usług oraz sprzedawanych towarów. Wiele przepisów odnosi się bezpośrednio do klasyfikacji PKWiU i uzależnia od niej określone skutki prawne. W szczególności widoczne jest to w przypadku podatku VAT. Przyjęcie odpowiedniej klasyfikacji jest istotne z punktu widzenia opodatkowania danych transakcji, stawki podatku, podmiotu, który powinien opodatkować transakcję, mechanizmu podzielonej płatności oraz innych obowiązków w podatkach.

REKLAMA

Autopromocja

Podatnicy mają różne możliwości potwierdzenia klasyfikacji podatkowej towarów i usług. Jedną z nich jest opinia GUS. Pomimo niechęci organów podatkowych ostatnio NSA w wyroku z dnia 12 marca 2021 r., sygn. akt I FSK 134/19, potwierdził, że także w toku wydawania interpretacji podatkowej organ podatkowy powinien odnieść się do dokonanej przez podatnika klasyfikacji i jeżeli ma wątpliwości, powinien je zaznaczyć.

Grupowanie PKWiU w interpretacji podatkowej

REKLAMA

W związku z wątpliwościami dotyczącymi klasyfikacji podatkowej towarów i usług podatnicy często we wnioskach dokonują klasyfikacji pod kątem grupowania PKWiU. Spółka będąca czynnym, niezwolnionym podatnikiem VAT świadczyła usługi polegające na wynajmie żurawi wieżowych wraz z obsługą, a także bez obsługi. Ponadto spółka świadczyła usługi transportu żurawi na plac oraz z placu budowy, a także instalacji i demontażu żurawi. Spółka przedstawiła posiadaną opinię GUS w zakresie klasyfikacji przedstawionych usług.

Organ podatkowy pozostawił wniosek spółki bez rozpoznania, wskazując, że nie można wydać interpretacji podatkowej w sytuacji, gdy wskazane przez spółkę grupowanie PKWiU jest sprzeczne z opisem nabywanej usługi. Organ wskazał, że w opisie stanu faktycznego należy w sposób zupełny i precyzyjny przedstawić wszelkie istotne z punktu widzenia sprawy elementy.

W konsekwencji organ podatkowy w sposób „milczący” wskazał, że nie dokona klasyfikacji PKWiU kupowanych usług. Argumentacja organu spotkała się z aprobatą Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. Dopiero Naczelny Sąd Administracyjny zauważył rację i sens argumentów podnoszonych przez wnioskodawcę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Klasyfikacja statystyczna a obowiązek podatkowy - wyrok NSA

REKLAMA

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 12 marca 2021 r., sygn. akt I FSK 134/19, wskazał, że przedmiotem indywidualnej interpretacji podatkowej może być zakwalifikowanie towaru albo usługi do konkretnego grupowania PKWiU. W ocenie NSA brak jest uzasadnienia, aby klasyfikacja statystyczna, która ma wpływ na obowiązek podatkowy, była wyłączona z interpretacji. Tym samym NSA potwierdził, że spółka przedstawiła stan faktyczny w sposób umożliwiający wydanie interpretacji indywidualnej i określenie, czy nabywane przez skarżącą usługi mogą zostać zakwalifikowane jako usługi budowlane. Powstałe wątpliwości dotyczyły nie stanu faktycznego, lecz kwalifikacji usług, która wpływała na obowiązek podatkowy.

W ocenie NSA przyjęcie przez organy podatkowe, że symbol PKWiU stanowi jedynie element stanu faktycznego wniosku, z pominięciem normatywnego charakteru takiej kwalifikacji, mogłoby skutkować związaniem organu interpretacyjnego wskazaniem wnioskodawcy, co przekreślałoby sens wydawania interpretacji podatkowej. Jeżeli więc organ stwierdza nieprawidłowość pomiędzy opisem kupowanych usług a przyjętą przez wnioskodawcę klasyfikacją podatkową, powinien wskazać to w interpretacji podatkowej, a nie pozostawiać wniosek podatnika bez rozpatrzenia.

Komentarz

Stanowisko NSA wskazane w omawianym wyroku jest bardzo korzystne dla podatników, którzy chcą potwierdzić konsekwencje podatkowe w zakresie transakcji dostawy sprzedawanych przez siebie towarów lub świadczenia przez siebie usług. Wyrok ten jest sprzeczny z dotychczasowym podejściem fiskusa, który odmawiał dokonywania weryfikacji przyjętej klasyfikacji, bazując na oświadczeniu wnioskodawcy (przykładowo interpretacja z 17 marca 2017 r., nr 0461-ITPP3.4512.26.2017.2.MD). W efekcie organy podatkowe albo pozostawiały wnioski bez rozpoznania, albo wydawały interpretacje z zastrzeżeniem, że jej ważność jest ograniczona do prawidłowości wskazanego przez wnioskodawcę kodu PKWiU, co oznaczało, że zakwestionowanie przez organ podatkowy klasyfikacji PKWiU sprzedawanych usług lub towarów prowadziło do odmiennych skutków podatkowych niż zabezpieczone interpretacją. Takie sytuacje ograniczały walor ochronny interpretacji podatkowych.

Stanowisko NSA zrywa z tą praktyką, wskazując, że organ w toku wydawania interpretacji podatkowych musi dokładniej analizować stan faktyczny i dokonywać własnych ocen w zakresie klasyfikacji towarów lub usług do określonego PKWiU, zwłaszcza jeżeli od tej klasyfikacji zależą skutki podatkowe, o które pyta podatnik. Podobne stanowiska można już znaleźć w innych orzeczeniach sądów administracyjnych. Już wcześniej sądy administracyjne wskazywały na podobne stanowisko. Przykładowo Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w wyroku z 10 września 2015 r., sygn. akt I SA/Kr 1206/15, wskazał, że organ interpretacyjny nie może uchylać się od dokonania klasyfikacji świadczonych usług, jeżeli ma ona wpływ na potrzeby podatkowe. Miejmy zatem nadzieję, że korzystny wyrok NSA zwiększy bezpieczeństwo podatników i zaufanie do państwa.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak wystawiać faktury w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

REKLAMA