REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Klasyfikacja PKWiU w interpretacji podatkowej

Robert Nogacki
radca prawny
Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Firmy mogą pytać o klasyfikację PKWiU
Firmy mogą pytać o klasyfikację PKWiU
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Klasyfikacja PKWiU. Organ podatkowy w toku wydawania interpretacji podatkowych musi dokładniej analizować stan faktyczny i dokonywać własnych ocen w zakresie klasyfikacji towarów lub usług do określonego PKWiU, zwłaszcza jeżeli od tej klasyfikacji zależą skutki podatkowe, o które pyta podatnik - tak wynika z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Klasyfikacja PKWiU

Przepisy podatkowe wymagają od przedsiębiorców dokonywania klasyfikacji świadczonych usług oraz sprzedawanych towarów. Wiele przepisów odnosi się bezpośrednio do klasyfikacji PKWiU i uzależnia od niej określone skutki prawne. W szczególności widoczne jest to w przypadku podatku VAT. Przyjęcie odpowiedniej klasyfikacji jest istotne z punktu widzenia opodatkowania danych transakcji, stawki podatku, podmiotu, który powinien opodatkować transakcję, mechanizmu podzielonej płatności oraz innych obowiązków w podatkach.

Autopromocja

Podatnicy mają różne możliwości potwierdzenia klasyfikacji podatkowej towarów i usług. Jedną z nich jest opinia GUS. Pomimo niechęci organów podatkowych ostatnio NSA w wyroku z dnia 12 marca 2021 r., sygn. akt I FSK 134/19, potwierdził, że także w toku wydawania interpretacji podatkowej organ podatkowy powinien odnieść się do dokonanej przez podatnika klasyfikacji i jeżeli ma wątpliwości, powinien je zaznaczyć.

Grupowanie PKWiU w interpretacji podatkowej

W związku z wątpliwościami dotyczącymi klasyfikacji podatkowej towarów i usług podatnicy często we wnioskach dokonują klasyfikacji pod kątem grupowania PKWiU. Spółka będąca czynnym, niezwolnionym podatnikiem VAT świadczyła usługi polegające na wynajmie żurawi wieżowych wraz z obsługą, a także bez obsługi. Ponadto spółka świadczyła usługi transportu żurawi na plac oraz z placu budowy, a także instalacji i demontażu żurawi. Spółka przedstawiła posiadaną opinię GUS w zakresie klasyfikacji przedstawionych usług.

Organ podatkowy pozostawił wniosek spółki bez rozpoznania, wskazując, że nie można wydać interpretacji podatkowej w sytuacji, gdy wskazane przez spółkę grupowanie PKWiU jest sprzeczne z opisem nabywanej usługi. Organ wskazał, że w opisie stanu faktycznego należy w sposób zupełny i precyzyjny przedstawić wszelkie istotne z punktu widzenia sprawy elementy.

W konsekwencji organ podatkowy w sposób „milczący” wskazał, że nie dokona klasyfikacji PKWiU kupowanych usług. Argumentacja organu spotkała się z aprobatą Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. Dopiero Naczelny Sąd Administracyjny zauważył rację i sens argumentów podnoszonych przez wnioskodawcę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Klasyfikacja statystyczna a obowiązek podatkowy - wyrok NSA

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 12 marca 2021 r., sygn. akt I FSK 134/19, wskazał, że przedmiotem indywidualnej interpretacji podatkowej może być zakwalifikowanie towaru albo usługi do konkretnego grupowania PKWiU. W ocenie NSA brak jest uzasadnienia, aby klasyfikacja statystyczna, która ma wpływ na obowiązek podatkowy, była wyłączona z interpretacji. Tym samym NSA potwierdził, że spółka przedstawiła stan faktyczny w sposób umożliwiający wydanie interpretacji indywidualnej i określenie, czy nabywane przez skarżącą usługi mogą zostać zakwalifikowane jako usługi budowlane. Powstałe wątpliwości dotyczyły nie stanu faktycznego, lecz kwalifikacji usług, która wpływała na obowiązek podatkowy.

W ocenie NSA przyjęcie przez organy podatkowe, że symbol PKWiU stanowi jedynie element stanu faktycznego wniosku, z pominięciem normatywnego charakteru takiej kwalifikacji, mogłoby skutkować związaniem organu interpretacyjnego wskazaniem wnioskodawcy, co przekreślałoby sens wydawania interpretacji podatkowej. Jeżeli więc organ stwierdza nieprawidłowość pomiędzy opisem kupowanych usług a przyjętą przez wnioskodawcę klasyfikacją podatkową, powinien wskazać to w interpretacji podatkowej, a nie pozostawiać wniosek podatnika bez rozpatrzenia.

Komentarz

Stanowisko NSA wskazane w omawianym wyroku jest bardzo korzystne dla podatników, którzy chcą potwierdzić konsekwencje podatkowe w zakresie transakcji dostawy sprzedawanych przez siebie towarów lub świadczenia przez siebie usług. Wyrok ten jest sprzeczny z dotychczasowym podejściem fiskusa, który odmawiał dokonywania weryfikacji przyjętej klasyfikacji, bazując na oświadczeniu wnioskodawcy (przykładowo interpretacja z 17 marca 2017 r., nr 0461-ITPP3.4512.26.2017.2.MD). W efekcie organy podatkowe albo pozostawiały wnioski bez rozpoznania, albo wydawały interpretacje z zastrzeżeniem, że jej ważność jest ograniczona do prawidłowości wskazanego przez wnioskodawcę kodu PKWiU, co oznaczało, że zakwestionowanie przez organ podatkowy klasyfikacji PKWiU sprzedawanych usług lub towarów prowadziło do odmiennych skutków podatkowych niż zabezpieczone interpretacją. Takie sytuacje ograniczały walor ochronny interpretacji podatkowych.

Stanowisko NSA zrywa z tą praktyką, wskazując, że organ w toku wydawania interpretacji podatkowych musi dokładniej analizować stan faktyczny i dokonywać własnych ocen w zakresie klasyfikacji towarów lub usług do określonego PKWiU, zwłaszcza jeżeli od tej klasyfikacji zależą skutki podatkowe, o które pyta podatnik. Podobne stanowiska można już znaleźć w innych orzeczeniach sądów administracyjnych. Już wcześniej sądy administracyjne wskazywały na podobne stanowisko. Przykładowo Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w wyroku z 10 września 2015 r., sygn. akt I SA/Kr 1206/15, wskazał, że organ interpretacyjny nie może uchylać się od dokonania klasyfikacji świadczonych usług, jeżeli ma ona wpływ na potrzeby podatkowe. Miejmy zatem nadzieję, że korzystny wyrok NSA zwiększy bezpieczeństwo podatników i zaufanie do państwa.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(1)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • Niedowiarek
    2022-02-09 09:19:54
    Akurat kis się przejmie
    0
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekoschematy obszarowe - są już stawki płatności za 2023 rok [tabela]

Ustalone zostały stawki płatności w ramach ekoschematów obszarowych za 2023 rok - informuje resort rolnictwa.

Zwrot podatku - kiedy? Czy da się przyspieszyć?

Gdy z zeznania podatkowego PIT wynika nadpłata podatku, to urząd skarbowy dokona jej zwrotu. W jakim terminie można spodziewać się zwrotu podatku? Czy można przyspieszyć zwrot korzystając z usługi Twój e-PIT?

Zwrot akcyzy za paliwo rolnicze a zmiana powierzchni użytków rolnych

Jak wygląda kwestia zwrotu akcyzy za paliwo rolnicze w przypadku zmiany powierzchni posiadanych przez producenta rolnego użytków rolnych? W jakich terminach składać wnioski o zwrot podatku akcyzowego wykorzystywanego do produkcji rolnej w 2024 roku?

Wynagrodzenie kierowcy zawodowego w 2024 roku. Co się zmienia? O czym muszą wiedzieć firmy transportowe i sami kierowcy?

Rok 2024 rozpoczął się kolejnymi, ważnymi zmianami dla polskich przewoźników, które przekładają się na wyższe koszty pracownicze, a wszystko wskazuje na to, że to jeszcze nie koniec. Od lipca czeka nas druga podwyżka płacy minimalnej, która może oznaczać wzrost kosztów zatrudnienia kierowców blisko o 900 zł. Istnieją jednak pewne sposoby optymalizacji wynagrodzeń kierowców, dzięki którym mogą zyskać nie tylko przedsiębiorcy transportowi, ale również sami truckerzy, wykonujący przewozy za granicę. Jakie są najważniejsze zmiany w wynagrodzeniach kierowców i co mogą zrobić firmy, by jak najwięcej zaoszczędzić?

Umowa o pracę na czas określony. TSUE: trzeba podać przyczynę wypowiedzenia

W wyroku z 20 lutego 2024 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) orzekł, że pracownik zatrudniony na czas określony musi zostać poinformowany przez pracodawcę o przyczynach rozwiązania z nim umowy o pracę za wypowiedzeniem, jeśli informacji takiej udziela się pracownikowi zatrudnionemu na czas nieokreślony. Zdaniem TSUE polskie przepisy przewidujące wskazanie tych przyczyn jedynie pracownikom zatrudnionym na czas nieokreślony naruszają prawo podstawowe pracownika na czas określony do skutecznego środka prawnego. W Polsce dopiero od 26 kwietnia 2023 r w Kodeksie pracy istnieje obowiązek podawania przyczyny wypowiedzenia umowy o pracę zawartej na czas określony. Wcześniej przyczynę wypowiedzenia pracodawca musiał wskazywać tylko w przypadku rozwiązania umowy bez zachowania wypowiedzenia. 

Ile wynosi przeciętne wynagrodzenie? Najnowsze dane GUS

GUS zaprezentował dane o zatrudnieniu i wynagrodzeniach w sektorze przedsiębiorstw w styczniu 2024 roku.

Tabela kursów średnich NBP z 20 lutego 2024 roku [nr 036/A/NBP/2024]

Tabela kursów średnich waluty krajowej w stosunku do walut obcych ogłoszona przez NBP 20 lutego 2024 roku [nr 036/A/NBP/2024]. Jaki dzisiaj kurs euro? Jakie zmiany w kursach walut?

Projekt CPK - potrzebne będą zmiany w prawie celno-podatkowym

Żeby projekt CPK miał szanse powodzenia, niezbędne będą zmian w prawie celno-podatkowym. Powstanie hubu lotniczo-kolejowego powinno się zacząć od przygotowań do prawno-celnej jego obsługi.

Ulga dla pracujących seniorów w usłudze Twój e-PIT. Czy jest automatycznie uwzględniana?

Czy ulga dla pracujących seniorów w usłudze Twój e-PIT jest uwzględniana automatycznie? Jak skorzystać z ulgi dla pracujących seniorów w rozliczeniu rocznym PIT?

Obowiązek raportowania ESG już za 2024 rok. Jak mierzyć oddziaływanie biznesu na otoczenie społeczne i środowisko?

Dyrektywa ds. sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju (CSRD), opublikowana w grudniu 2022 r., nakłada na firmy obowiązek ujawniania konkretnych informacji pozafinansowych. Regulacje w zakresie ESG zaczną obowiązywać już od 2024 roku. Dzisiaj decydenci nie zastanawiają się czy mierzyć skalę oddziaływania biznesu na otoczenie społeczne i środowisko, ale jak to realnie robić. 

REKLAMA