REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pracownik niszczy mienie kontrahenta – rozliczenie VAT przy naprawieniu szkody

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Karolina Gierszewska
Doradca podatkowy
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Rozliczenie VAT przy naprawieniu szkody
Rozliczenie VAT przy naprawieniu szkody

REKLAMA

REKLAMA

Zdarza się, że pracownik za pośrednictwem którego, świadczymy usługę kontrahentowi zniszczy jego mienie. Pojawia się wówczas wątpliwość w jaki sposób dokonać rozliczenia za naprawienie sprzętu.

Rozpatrzmy tą kwestię na następującym przykładzie.

REKLAMA

REKLAMA

Zatrudniony przez Spółkę pracownik uszkodził sprzęt u klienta, na rzecz którego wykonywane były usługi budowlane. Ze szkody został sporządzony protokół.

Sprzęt stanowi własność klienta. Klient wynajął firmę, która dokonała naprawy sprzętu. Koszt usługi został następnie przez klienta zrefakturowany na Spółkę.

Jednocześnie w związku z faktem, że sprzęt był ubezpieczony klient zgłosił szkodę do ubezpieczyciela. Ubezpieczyciel pokrył część kwoty netto przekazując tą należność bezpośrednio do poszkodowanego klienta. Pozostałą część kwoty netto (niezapłaconą przez ubezpieczyciela) zapłaciła klientowi Spółka. Czy strony postąpiły w sposób prawidłowy?

REKLAMA

Odpowiedź jest uzależniona od rodzaju porozumienia jakie strony zawrą pomiędzy sobą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odszkodowanie

Jeżeli strony ustalą, że Spółka - jako podmiot zatrudniający pracownika, który wyrządził szkodę w mieniu klienta – zobowiązana jest do pokrycia szkody, wówczas kwota, którą musi zapłacić na rzecz klienta jest w istocie odszkodowaniem za szkodę wyrządzoną na cudzym mieniu.

POLECAMY: Ustawa o VAT

Wskazana kwalifikacja prowadzi zaś do wniosku, że mamy do czynienia ze świadczeniem, które jest poza zakresem ustawy o podatku od towarów i usług (zwanej dalej ustawą o VAT).

Opodatkowaniu podatkiem VAT podlega bowiem odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium Polski. Odszkodowania nie zostały wymienione wprost w tym katalogu. Nie można ich też uznać za wynagrodzenie za świadczenie usługi.

Definicja świadczenia usług znajduje się w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, który stanowi, że przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów (…). Definicja zawarta ta jest wprawdzie szeroka. Jednakże obejmuje jedynie sytuacje, w których pomiędzy stronami występuje zawsze pewne wzajemne świadczenie.

Pojęcie świadczenia nie zostało zdefiniowane na gruncie ustawy o VAT. Konieczne jest zatem odwołanie się do przepisów Kodeksu cywilnego (dalej kc). Zgodnie z art. 353 § 1 kc, zobowiązanie polega na tym, że wierzyciel może żądać od dłużnika świadczenia, a dłużnik powinien świadczenie spełnić.

Zobacz także: Co zmieniło się w VAT od 1 lipca 2011 r.?

Aby zatem można było mówić o świadczeniu (w konsekwencji czynności opodatkowanej podatkiem VAT) musi istnieć stosunek prawny, w związku z którym jedna strona jest zobowiązana do świadczenia na rzecz drugiej strony.

Jednocześnie, takie świadczenie powinno być wykonane w zamian za wynagrodzenie. Istotny jest tutaj bezpośredni związek pomiędzy świadczeniem, a wynagrodzeniem, które powinno spełniać funkcję świadczenia wzajemnego za wykonaną usługę.

W opisanej na wstępie sytuacji, odszkodowanie nie może zostać uznane za wynagrodzenie z tytułu świadczonej przez kontrahenta usługi, gdyż zupełnie inna jest jego funkcja. Odszkodowanie to rekompensata, zadośćuczynienie. Nie jest to zapłata za pewne działanie lub zaniechanie klienta Spółki (świadczoną usługę), ale element umożliwiający kompensację szkody powstałej w wyniku wadliwego działania pracownika Spółki.

W takiej sytuacji kwota jaką Spółka uiściła względem kontrahenta powinna być potraktowana jako odszkodowanie (gdyż stanowi pokrycie kosztów naprawy cudzej rzeczy, która została uszkodzona przez pracownika Spółki). Jednocześnie opisana w przykładzie faktura VAT nie dokumentuje czynności opodatkowanej podatkiem VAT.

POLECAMY: Kiedy przedawnia się roszczenie o naprawienie szkody

Jak natomiast stanowi art. 88 ust 3a pkt 2 ustawy o VAT, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Zatem, z uwagi na fakt, iż otrzymana przez agencję faktura VAT dotyczy w istocie odszkodowania, które, jak wykazano powyżej, nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, Spółka nie posiada uprawnienia do dokonania obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego we wskazanej fakturze. Kwota jaką obciąża agencję kontrahent winna być udokumentowana księgową notą obciążeniową.

Refaktura

Powyższa kwalifikacja byłaby inna, gdyby strony ustaliły, że Spółka jest zobowiązana do naprawy sprzętu klienta.

Jeżeli powyższego nie uczyni, wówczas klient przywróci mienie do stanu sprzed awarii. Przy czym czynność tą dokona w imieniu własnym, ale na rzecz Spółki. Następnie obciąży Spółkę kosztami nabytej na jej rzecz usługi.

Przy takim ułożeniu stosunków cywilnoprawnych, klient obciążając agencję za opisaną w stanie faktycznym naprawę mógłby wystawić fakturę VAT (refakturę).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

REKLAMA

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA