REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT od wysyłki zamówionego przez internet towaru

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bartosz Nowodworski
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
VAT od wysyłki zamówionego przez internet towaru
VAT od wysyłki zamówionego przez internet towaru

REKLAMA

REKLAMA

Wzrost popularności handlu przez internet w ostatnich latach spowodował, że przedsiębiorcy, którzy zdecydowali się rozpocząć działalność w ten właśnie sposób, zetknęli się z wieloma nowymi problemami związanymi z rozliczeniem podatku VAT. Jak prawidłowo – dla celów podatku VAT – zewidencjonować i rozliczyć koszty wysyłki towaru do klienta?

Podatnicy zajmujący się sprzedażą wysyłkową mają często problem z prawidłowym ustaleniem podstawy opodatkowania dokonanej dostawy. Nie wiedzą bowiem czy winna obejmować ona jedynie sprzedawany towar czy też może wszelkie koszty dodatkowe z tym związane.

REKLAMA

W  pierwszej kolejności należy zauważyć, iż dostawa towaru dla zamawiającego go klienta oraz usługa wysyłki tego towaru stanowi jedno świadczenie kompleksowe (złożone). Świadczenie to dla celów podatkowych należy traktować jako jedną niepodzielną całość.

Pojęcie świadczenia złożonego nie zostało zdefiniowane w polskiej ustawie o VAT.  Koncepcja ta została wypracowana przez Europejski Trybunał Sprawiedliwości (vide: wyrok ETS z dnia 25 lutego 1999 r. C-349/96 Card Protection Plan Ltd v Commissioners of Customs and Excise) jak i polskie sądy administracyjne.

Jej istotą jest traktowanie jako jednej całości świadczenia składającego się z kilku różnych świadczeń, jeżeli te gospodarczo i funkcjonalnie stanowią jedną całość.

Przyjęcie, iż dostawa towaru oraz świadczenie usługi jego przesłania stanowi jedno świadczenie złożone (kwalifikowane jako sprzedaż towaru) pozwala jednoznacznie rozstrzygnąć kilka problemów, z którymi mają do czynienia przedsiębiorcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Koszty przesyłki należy wykazać na paragonie/fakturze

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, obrotem jest zaś kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej.

Zatem sprzedawca internetowy nie powinien oddzielnie na fakturze VAT wykazywać ceny towaru i oddzielnie kosztów jego zapakowania/spedycji j przesłania.

W analizowanej sytuacji wydatek polegający na poniesieniu kosztów przesłania towaru winien bowiem stanowić jedynie element kalkulacyjny ceny tegoż towaru.

Przesłanką zasadniczą i podstawową czynności wykonywanej przez sprzedawcę jest dostarczenie na zamówienie zainteresowanego klienta towaru jaki chce nabyć (i który w tym celu ten towar zamówił).

Skorzystanie z usług spedycyjnych/pakowania a także poczty polskiej (i obciążenie następnie jej kosztami zamawiającego) jest czynnością pomocniczą, za pomocą której cel (dostawa towaru) zostaje zrealizowany.

Natomiast w przypadkach, gdy jedno lub więcej świadczeń ma charakter czynności zasadniczej, a inne elementy transakcji mają charakter czynności pomocniczych, czynności pomocnicze powinny być opodatkowane jak czynność główna.

REKLAMA

Czynności pomocnicze nie stanowią bowiem celu samego w sobie lecz są jedynie środkiem do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej. Bez czynności zasadniczej (dostawa towaru) w analizowanym przypadku reszta czynności (pakowanie/spedycja oraz przesyłka) w ogóle by nie zaistniały.

W konsekwencji, wartość kosztów pocztowych powinna zostać wliczona w cenę towaru. Nie dochodzi bowiem w omawianym przypadku do sprzedaży oddzielnie towaru, a oddzielnie usługi pocztowej. W fakturze/na paragonie winna być ujęta jedna cena. Klient może zaś być dodatkowo poinformowany (na odrębnym dokumencie jakie były elementy kalkulacyjne ceny [np. książka 20zł, koszt wysyłki 8 zł]).

Jak fiskus kontroluje handel internetowy?

Stawka podatku VAT

Traktowanie dostawy towaru oraz jego wysyłki jako jednego świadczenia przesądza także, jaką stawkę podatku VAT należy zastosować do usługi przesyłki.

Otóż, dla całości tego rodzaju świadczenia prawidłowym jest zastosowanie stawki podatku VAT właściwej dla dostarczanego towaru. Trzeba w tym miejscu szczególnie zwrócić uwagę na fakt, że nie ma znaczenia, jaką stawkę podatku zastosował faktyczny wykonawca usług (operator pocztowy/ firma kurierska).

Przedsiębiorca prowadzący sklep internetowy z aparatami słuchowymi (stawka 8%) wysyła oferowane przez siebie towary z pomocą firmy kurierskiej. Firma kurierska dolicza do swoich usług 23% podatek VAT. Przedsiębiorca powinien wykazać na fakturze/paragonie jedną transakcję sprzedaży aparatu słuchowego ze stawką 8%. Jednocześnie, przedsiębiorca zachowuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabytej usługi kurierskiej.

Przedsiębiorca prowadzi sprzedaż wysyłkową produktów, dążąc do zapewnienia jak najniższej końcowej ceny towarów oferuje kupującym przesyłkę za pośrednictwem Poczty Polskiej. Usługi świadczone przez Pocztę Polską są zwolnione z podatku VAT. W tej sytuacji przedsiębiorca powinien opodatkować całość sprzedaży 23% stawką podatku VAT. Sytuacja, ta jest o tyle niekorzystna, że przedsiębiorca jest zobowiązany do wykazania podatku należnego, a jednocześnie nie występuje podatek naliczony, który mógłby zostać odliczony.

Wyłączenie kosztów przesyłki z podstawy opodatkowania

Warto też wspomnieć o treści art. 79 Dyrektywy 112/2006/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

REKLAMA

Otóż, przepis ten wyłącza z podstawy opodatkowania VAT otrzymany przez podatnika zwrot wydatków poniesionych na rzecz zleceniodawcy pod warunkiem, że podatnik zaksięgował na koncie przejściowym i dysponuje dowodami dokumentującymi rzeczywiste kwoty poniesionych kosztów, przy czym dowody te są wystawione na nabywcę (usługobiorcę), w którego imieniu i na rzecz którego zostały poniesione.

Podstawowym wymogiem zastosowania wyłączenia jest zatem działanie w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy, co powinno wynikać z wyraźnego upoważnienia nabywcy do nabycia w jego imieniu i na jego rzecz usług przesyłki nabywanego towaru.

W takim przypadku przedsiębiorca nie powinien wykazywać kwoty odpowiadającej kosztom wysyłki nabywanego towaru na dokumencie potwierdzającym sprzedaż.

Przedsiębiorca prowadzi sklep internetowy (zakres oferowanych towarów nie ma znaczenia). Klient w celu zamówienia towaru musi założyć imienne konto w sklepie, ponadto przy każdym zamówieniu proszony jest on o wyrażenie zgody na nabycie w jego imieniu i na jego rzecz usługi firmy kurierskiej. Klient wraz z należnością za towar przelewa na konto przedsiębiorcy kwotę stanowiącą zwrot koszów przesyłki. W takim przypadku przedsiębiorca nie powinien wykazywać tej dodatkowej kwoty na paragonie/fakturze. Jednocześnie należy pamiętać, iż zastosowanie tej konstrukcji powoduje, że przedsiębiorca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od usługi kurierskiej, bowiem usługę kurierską nabył klient, a nie przedsiębiorca.

Na zakończenie jeszcze parę słów o obowiązku podatkowym...

Obowiązek podatkowy

W przypadku sprzedaży wysyłkowej na terytorium Polski, moment powstania obowiązku podatkowego uzależniony został od sposobu uregulowania należności za zamówiony przez nabywcę towar.

W praktyce, w odniesieniu do ww. sprzedaży, najczęściej mamy do czynienia z następującymi sposobami regulowania należności (za zakupiony towar):

1) towar jest wysyłany za zaliczeniem pocztowym,

2) nabywca dokonuje przedpłaty (wpłata na rachunek bankowy sprzedawcy).

Przypadek sprzedaży wysyłkowej dokonywanej za zaliczeniem pocztowym (dokładnie za pobraniem) dotyczy sytuacji, w której sprzedawca wysyła zamówione przez nabywcę towary za pośrednictwem poczty lub firmy kurierskiej.

Zakupy przez Internet - poradnik

Pracownik poczty lub firmy kurierskiej w chwili oddawania towaru pobiera za niego zapłatę w gotówce. Następnie pieniądze te są przekazywane sprzedawcy. Dla sprzedaży wysyłkowej za zaliczeniem pocztowym ustawodawca określił szczególny moment powstania obowiązku podatkowego. Powstaje on z chwilą otrzymania zapłaty (art. 19 ust. 13 pkt 6 ustawy o VAT).

Natomiast w sytuacji, gdy nabywca zamawiając towar dokonuje płatności przelewem bankowym jeszcze przed jego dostawą obowiązek podatkowy powstanie w momencie otrzymania należności przez sprzedawcę (art. 19 ust. 11 ustawy o VAT).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonej księgowości

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Dalsze obniżki stóp procentowych NBP dopiero jesienią 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

REKLAMA

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA