REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć faktury korygujące in minus w podatku VAT naliczonym

Karolina Gierszewska
Doradca podatkowy
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Faktura korygująca in minus
Faktura korygująca in minus

REKLAMA

REKLAMA

Omawiając zasady dokonywania odliczeń VAT naliczonego, należy zwrócić uwagę na równie istotną w tym zakresie kwestię sposobu korygowania VAT naliczonego w związku z otrzymaniem przez nabywcę faktur korygujących. W przypadku faktur korygujących in minus kwestia ta została uregulowana wprost w przepisach ustawy o VAT. Natomiast brak jest takiej regulacji w odniesieniu do otrzymywanych przez nabywców faktur korygujących zwiększających podstawę opodatkowania (i tym samym kwotę podatku naliczonego).

Moment odliczenia podatku w przypadku otrzymania faktur korygujących in minus

Zobacz ujednolicony tekst ustawy: USTAWA z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW z dnia 3 grudnia 2013 r. w sprawie wystawiania faktur

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zgodnie z art. 86 ust. 10a ustawy o VAT, w przypadku gdy nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, o której mowa w 29 ust. 4a-4c (zmniejszającą, dokumentującą upust, rabat, reklamację itp.), jest on obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym te korektę faktury otrzymał.

Zatem, otrzymujący fakturę korygującą zmniejszającą podstawę opodatkowania nabywca towarów lub usług ma obowiązek skorygowania odliczonego uprzednio w zbyt wysokiej kwocie podatku naliczonego w miesiącu otrzymania takiej faktury.

Co istotne, miesiąc ten jest jedynym okresem uprawniającym do dokonania omawianego odliczenia.

REKLAMA

W szczególności podkreślić należy, iż podatnicy nie mają możliwości skorygowania podatku w dwóch kolejnych (tj. następujących po miesiącu wpływu faktury korygującej do firmy) okresach rozliczeniowych. Powyższe wynika z faktu, iż przepis przewidujący możliwość dokonania odliczeń w dwóch kolejnych okresach rozliczeniowych (tj. art. 86 ust. 11 ustawy o VAT) nie zawiera odniesienia do terminu określonego w art. 86 ust. 10a ustawy o VAT. Zgodnie z treścią art. 86 ust. 11 ustawy o VAT obniżenia podatku w dwóch kolejnych okresach rozliczeniowych może dokonać wyłącznie ten podmiot, który nie dokonał odliczenia w terminach określonych ust. 10 analizowanego artykułu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podatnik otrzymał w styczniu 2011 r. fakturę VAT dokumentującą nabycie usług naprawy maszyny. Wynikający z powyższej faktury podatek naliczony został odliczony w rozliczeniu za marzec 2011 r. (zgodnie z uprawnieniem wynikającym z treści art. 86 ust. 11 ustawy o VAT, które wskazuje, że odliczenia dokonuje się w miesiącu otrzymania faktury lub w dwóch kolejnych okresach rozliczeniowych). W listopadzie 2011 r. podatnik otrzymał fakturę korygującą, na mocy której otrzymał należny od sprzedawcy rabat.
Skorygowanie uprzednio odliczonego podatku naliczonego powinno nastąpić w listopadzie 2011 r. (dokonanie tej korekty w grudniu 2011 r. bądź styczniu 2012 r. byłoby postępowaniem nieprawidłowym a podatnik naraziłby się na zarzut zawyżenia podatku naliczonego za listopad 2011 r.).

Przepis art. 86 ust. 10a ustawy o VAT zawiera jeszcze jedną interesującą regulację. Przewiduje mianowicie, że w przypadku, gdy podatnik nie odliczył podatku naliczonego określonego w fakturze, która następnie została skorygowana, a miał do tego prawo, wówczas zmniejszenie kwoty podatku naliczonego uwzględnia się w rozliczeniu za okres, w którym podatnik dokonuje tego obniżenia.

Polecamy: Nowa matryca stawek VAT

Wprowadzenie powyższego rozwiązania należy ocenić jako prawidłowe. Może się bowiem okazać, że podatnik z pewnych względów nie dokonał odliczenia podatku naliczonego, mimo iż takie prawo mu przysługiwało.

W braku omawianego przepisu podatnik byłby zobowiązany do obniżenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał korektę mimo że nie dokonał odliczenia podatku naliczonego z pierwotnej faktury. Taka sytuacja byłaby niewątpliwie nieprawidłowa.

Spółka otrzymała w styczniu 2010 r. fakturę VAT dokumentującą prace serwisowe. Dyrektor finansowy Spółki odmówił akceptacji przedmiotowej faktury, uznając że powyższych prac nigdy nie zamawiał. Fakturę odesłano sprzedawcy. W wyniku wewnętrznych wyjaśnień okazało się, że usługa została zamówiona (jej zamówienie zaakceptował szef działu maszyn). W konsekwencji fakturę należało zaakceptować. Przy czym ustalono jednocześnie, iż faktura ta zawierała błędnie skalkulowaną stawkę godzinową, w konsekwencji czego sprzedawca wystawił fakturę korygująca in minus. Faktura VAT (w kształcie odesłanym wcześniej) oraz wystawiona do niej faktura korygująca wpłynęły do spółki w kwietniu 2010 r.
W takiej sytuacji uznać należy, iż Spółka była uprawniona do odliczenia VAT już w dacie wpływu pierwotnej faktury do jej siedziby a więc w styczniu 2010 r. (lub w dwóch kolejnych okresach rozliczeniowych). Oznacza to, że otrzymana następnie faktura korygująca nie może być ujęta w dacie jej wpływu do Spółki, ale w miesiącu, w którym podatnik uprawniony był do dokonania odliczenia z faktury pierwotnej (tj. w styczniu, lutym bądź marcu 2010 r.).

Faktury korygujące in plus

Z uwagi na brak wyraźnych regulacji prawnych w tym zakresie, najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest ujmowanie faktur korygujących in plus każdorazowo w miesiącu ich otrzymania od sprzedawcy.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA