REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć faktury korygujące in minus w podatku VAT naliczonym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Karolina Gierszewska
Doradca podatkowy
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Faktura korygująca in minus
Faktura korygująca in minus

REKLAMA

REKLAMA

Omawiając zasady dokonywania odliczeń VAT naliczonego, należy zwrócić uwagę na równie istotną w tym zakresie kwestię sposobu korygowania VAT naliczonego w związku z otrzymaniem przez nabywcę faktur korygujących. W przypadku faktur korygujących in minus kwestia ta została uregulowana wprost w przepisach ustawy o VAT. Natomiast brak jest takiej regulacji w odniesieniu do otrzymywanych przez nabywców faktur korygujących zwiększających podstawę opodatkowania (i tym samym kwotę podatku naliczonego).

Moment odliczenia podatku w przypadku otrzymania faktur korygujących in minus

Zobacz ujednolicony tekst ustawy: USTAWA z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW z dnia 3 grudnia 2013 r. w sprawie wystawiania faktur

REKLAMA

Zgodnie z art. 86 ust. 10a ustawy o VAT, w przypadku gdy nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, o której mowa w 29 ust. 4a-4c (zmniejszającą, dokumentującą upust, rabat, reklamację itp.), jest on obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym te korektę faktury otrzymał.

Zatem, otrzymujący fakturę korygującą zmniejszającą podstawę opodatkowania nabywca towarów lub usług ma obowiązek skorygowania odliczonego uprzednio w zbyt wysokiej kwocie podatku naliczonego w miesiącu otrzymania takiej faktury.

Co istotne, miesiąc ten jest jedynym okresem uprawniającym do dokonania omawianego odliczenia.

REKLAMA

W szczególności podkreślić należy, iż podatnicy nie mają możliwości skorygowania podatku w dwóch kolejnych (tj. następujących po miesiącu wpływu faktury korygującej do firmy) okresach rozliczeniowych. Powyższe wynika z faktu, iż przepis przewidujący możliwość dokonania odliczeń w dwóch kolejnych okresach rozliczeniowych (tj. art. 86 ust. 11 ustawy o VAT) nie zawiera odniesienia do terminu określonego w art. 86 ust. 10a ustawy o VAT. Zgodnie z treścią art. 86 ust. 11 ustawy o VAT obniżenia podatku w dwóch kolejnych okresach rozliczeniowych może dokonać wyłącznie ten podmiot, który nie dokonał odliczenia w terminach określonych ust. 10 analizowanego artykułu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podatnik otrzymał w styczniu 2011 r. fakturę VAT dokumentującą nabycie usług naprawy maszyny. Wynikający z powyższej faktury podatek naliczony został odliczony w rozliczeniu za marzec 2011 r. (zgodnie z uprawnieniem wynikającym z treści art. 86 ust. 11 ustawy o VAT, które wskazuje, że odliczenia dokonuje się w miesiącu otrzymania faktury lub w dwóch kolejnych okresach rozliczeniowych). W listopadzie 2011 r. podatnik otrzymał fakturę korygującą, na mocy której otrzymał należny od sprzedawcy rabat.
Skorygowanie uprzednio odliczonego podatku naliczonego powinno nastąpić w listopadzie 2011 r. (dokonanie tej korekty w grudniu 2011 r. bądź styczniu 2012 r. byłoby postępowaniem nieprawidłowym a podatnik naraziłby się na zarzut zawyżenia podatku naliczonego za listopad 2011 r.).

Przepis art. 86 ust. 10a ustawy o VAT zawiera jeszcze jedną interesującą regulację. Przewiduje mianowicie, że w przypadku, gdy podatnik nie odliczył podatku naliczonego określonego w fakturze, która następnie została skorygowana, a miał do tego prawo, wówczas zmniejszenie kwoty podatku naliczonego uwzględnia się w rozliczeniu za okres, w którym podatnik dokonuje tego obniżenia.

Polecamy: Nowa matryca stawek VAT

Wprowadzenie powyższego rozwiązania należy ocenić jako prawidłowe. Może się bowiem okazać, że podatnik z pewnych względów nie dokonał odliczenia podatku naliczonego, mimo iż takie prawo mu przysługiwało.

REKLAMA

W braku omawianego przepisu podatnik byłby zobowiązany do obniżenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał korektę mimo że nie dokonał odliczenia podatku naliczonego z pierwotnej faktury. Taka sytuacja byłaby niewątpliwie nieprawidłowa.

Spółka otrzymała w styczniu 2010 r. fakturę VAT dokumentującą prace serwisowe. Dyrektor finansowy Spółki odmówił akceptacji przedmiotowej faktury, uznając że powyższych prac nigdy nie zamawiał. Fakturę odesłano sprzedawcy. W wyniku wewnętrznych wyjaśnień okazało się, że usługa została zamówiona (jej zamówienie zaakceptował szef działu maszyn). W konsekwencji fakturę należało zaakceptować. Przy czym ustalono jednocześnie, iż faktura ta zawierała błędnie skalkulowaną stawkę godzinową, w konsekwencji czego sprzedawca wystawił fakturę korygująca in minus. Faktura VAT (w kształcie odesłanym wcześniej) oraz wystawiona do niej faktura korygująca wpłynęły do spółki w kwietniu 2010 r.
W takiej sytuacji uznać należy, iż Spółka była uprawniona do odliczenia VAT już w dacie wpływu pierwotnej faktury do jej siedziby a więc w styczniu 2010 r. (lub w dwóch kolejnych okresach rozliczeniowych). Oznacza to, że otrzymana następnie faktura korygująca nie może być ujęta w dacie jej wpływu do Spółki, ale w miesiącu, w którym podatnik uprawniony był do dokonania odliczenia z faktury pierwotnej (tj. w styczniu, lutym bądź marcu 2010 r.).

Faktury korygujące in plus

Z uwagi na brak wyraźnych regulacji prawnych w tym zakresie, najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest ujmowanie faktur korygujących in plus każdorazowo w miesiącu ich otrzymania od sprzedawcy.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonej księgowości

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Dalsze obniżki stóp procentowych NBP dopiero jesienią 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

REKLAMA

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA