REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć faktury korygujące in minus w podatku VAT naliczonym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Karolina Gierszewska
Doradca podatkowy
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Faktura korygująca in minus
Faktura korygująca in minus

REKLAMA

REKLAMA

Omawiając zasady dokonywania odliczeń VAT naliczonego, należy zwrócić uwagę na równie istotną w tym zakresie kwestię sposobu korygowania VAT naliczonego w związku z otrzymaniem przez nabywcę faktur korygujących. W przypadku faktur korygujących in minus kwestia ta została uregulowana wprost w przepisach ustawy o VAT. Natomiast brak jest takiej regulacji w odniesieniu do otrzymywanych przez nabywców faktur korygujących zwiększających podstawę opodatkowania (i tym samym kwotę podatku naliczonego).

Moment odliczenia podatku w przypadku otrzymania faktur korygujących in minus

Zobacz ujednolicony tekst ustawy: USTAWA z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW z dnia 3 grudnia 2013 r. w sprawie wystawiania faktur

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z art. 86 ust. 10a ustawy o VAT, w przypadku gdy nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, o której mowa w 29 ust. 4a-4c (zmniejszającą, dokumentującą upust, rabat, reklamację itp.), jest on obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym te korektę faktury otrzymał.

Zatem, otrzymujący fakturę korygującą zmniejszającą podstawę opodatkowania nabywca towarów lub usług ma obowiązek skorygowania odliczonego uprzednio w zbyt wysokiej kwocie podatku naliczonego w miesiącu otrzymania takiej faktury.

Co istotne, miesiąc ten jest jedynym okresem uprawniającym do dokonania omawianego odliczenia.

REKLAMA

W szczególności podkreślić należy, iż podatnicy nie mają możliwości skorygowania podatku w dwóch kolejnych (tj. następujących po miesiącu wpływu faktury korygującej do firmy) okresach rozliczeniowych. Powyższe wynika z faktu, iż przepis przewidujący możliwość dokonania odliczeń w dwóch kolejnych okresach rozliczeniowych (tj. art. 86 ust. 11 ustawy o VAT) nie zawiera odniesienia do terminu określonego w art. 86 ust. 10a ustawy o VAT. Zgodnie z treścią art. 86 ust. 11 ustawy o VAT obniżenia podatku w dwóch kolejnych okresach rozliczeniowych może dokonać wyłącznie ten podmiot, który nie dokonał odliczenia w terminach określonych ust. 10 analizowanego artykułu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podatnik otrzymał w styczniu 2011 r. fakturę VAT dokumentującą nabycie usług naprawy maszyny. Wynikający z powyższej faktury podatek naliczony został odliczony w rozliczeniu za marzec 2011 r. (zgodnie z uprawnieniem wynikającym z treści art. 86 ust. 11 ustawy o VAT, które wskazuje, że odliczenia dokonuje się w miesiącu otrzymania faktury lub w dwóch kolejnych okresach rozliczeniowych). W listopadzie 2011 r. podatnik otrzymał fakturę korygującą, na mocy której otrzymał należny od sprzedawcy rabat.
Skorygowanie uprzednio odliczonego podatku naliczonego powinno nastąpić w listopadzie 2011 r. (dokonanie tej korekty w grudniu 2011 r. bądź styczniu 2012 r. byłoby postępowaniem nieprawidłowym a podatnik naraziłby się na zarzut zawyżenia podatku naliczonego za listopad 2011 r.).

Przepis art. 86 ust. 10a ustawy o VAT zawiera jeszcze jedną interesującą regulację. Przewiduje mianowicie, że w przypadku, gdy podatnik nie odliczył podatku naliczonego określonego w fakturze, która następnie została skorygowana, a miał do tego prawo, wówczas zmniejszenie kwoty podatku naliczonego uwzględnia się w rozliczeniu za okres, w którym podatnik dokonuje tego obniżenia.

Polecamy: Nowa matryca stawek VAT

Wprowadzenie powyższego rozwiązania należy ocenić jako prawidłowe. Może się bowiem okazać, że podatnik z pewnych względów nie dokonał odliczenia podatku naliczonego, mimo iż takie prawo mu przysługiwało.

W braku omawianego przepisu podatnik byłby zobowiązany do obniżenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał korektę mimo że nie dokonał odliczenia podatku naliczonego z pierwotnej faktury. Taka sytuacja byłaby niewątpliwie nieprawidłowa.

Spółka otrzymała w styczniu 2010 r. fakturę VAT dokumentującą prace serwisowe. Dyrektor finansowy Spółki odmówił akceptacji przedmiotowej faktury, uznając że powyższych prac nigdy nie zamawiał. Fakturę odesłano sprzedawcy. W wyniku wewnętrznych wyjaśnień okazało się, że usługa została zamówiona (jej zamówienie zaakceptował szef działu maszyn). W konsekwencji fakturę należało zaakceptować. Przy czym ustalono jednocześnie, iż faktura ta zawierała błędnie skalkulowaną stawkę godzinową, w konsekwencji czego sprzedawca wystawił fakturę korygująca in minus. Faktura VAT (w kształcie odesłanym wcześniej) oraz wystawiona do niej faktura korygująca wpłynęły do spółki w kwietniu 2010 r.
W takiej sytuacji uznać należy, iż Spółka była uprawniona do odliczenia VAT już w dacie wpływu pierwotnej faktury do jej siedziby a więc w styczniu 2010 r. (lub w dwóch kolejnych okresach rozliczeniowych). Oznacza to, że otrzymana następnie faktura korygująca nie może być ujęta w dacie jej wpływu do Spółki, ale w miesiącu, w którym podatnik uprawniony był do dokonania odliczenia z faktury pierwotnej (tj. w styczniu, lutym bądź marcu 2010 r.).

Faktury korygujące in plus

Z uwagi na brak wyraźnych regulacji prawnych w tym zakresie, najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest ujmowanie faktur korygujących in plus każdorazowo w miesiącu ich otrzymania od sprzedawcy.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości 2026: stawki maksymalne. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

REKLAMA

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy niemal dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

REKLAMA