REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć faktury korygujące in minus w podatku VAT naliczonym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Karolina Gierszewska
Doradca podatkowy
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Faktura korygująca in minus
Faktura korygująca in minus

REKLAMA

REKLAMA

Omawiając zasady dokonywania odliczeń VAT naliczonego, należy zwrócić uwagę na równie istotną w tym zakresie kwestię sposobu korygowania VAT naliczonego w związku z otrzymaniem przez nabywcę faktur korygujących. W przypadku faktur korygujących in minus kwestia ta została uregulowana wprost w przepisach ustawy o VAT. Natomiast brak jest takiej regulacji w odniesieniu do otrzymywanych przez nabywców faktur korygujących zwiększających podstawę opodatkowania (i tym samym kwotę podatku naliczonego).

Moment odliczenia podatku w przypadku otrzymania faktur korygujących in minus

Zobacz ujednolicony tekst ustawy: USTAWA z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW z dnia 3 grudnia 2013 r. w sprawie wystawiania faktur

REKLAMA

Autopromocja

Zgodnie z art. 86 ust. 10a ustawy o VAT, w przypadku gdy nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, o której mowa w 29 ust. 4a-4c (zmniejszającą, dokumentującą upust, rabat, reklamację itp.), jest on obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym te korektę faktury otrzymał.

Zatem, otrzymujący fakturę korygującą zmniejszającą podstawę opodatkowania nabywca towarów lub usług ma obowiązek skorygowania odliczonego uprzednio w zbyt wysokiej kwocie podatku naliczonego w miesiącu otrzymania takiej faktury.

Co istotne, miesiąc ten jest jedynym okresem uprawniającym do dokonania omawianego odliczenia.

REKLAMA

W szczególności podkreślić należy, iż podatnicy nie mają możliwości skorygowania podatku w dwóch kolejnych (tj. następujących po miesiącu wpływu faktury korygującej do firmy) okresach rozliczeniowych. Powyższe wynika z faktu, iż przepis przewidujący możliwość dokonania odliczeń w dwóch kolejnych okresach rozliczeniowych (tj. art. 86 ust. 11 ustawy o VAT) nie zawiera odniesienia do terminu określonego w art. 86 ust. 10a ustawy o VAT. Zgodnie z treścią art. 86 ust. 11 ustawy o VAT obniżenia podatku w dwóch kolejnych okresach rozliczeniowych może dokonać wyłącznie ten podmiot, który nie dokonał odliczenia w terminach określonych ust. 10 analizowanego artykułu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podatnik otrzymał w styczniu 2011 r. fakturę VAT dokumentującą nabycie usług naprawy maszyny. Wynikający z powyższej faktury podatek naliczony został odliczony w rozliczeniu za marzec 2011 r. (zgodnie z uprawnieniem wynikającym z treści art. 86 ust. 11 ustawy o VAT, które wskazuje, że odliczenia dokonuje się w miesiącu otrzymania faktury lub w dwóch kolejnych okresach rozliczeniowych). W listopadzie 2011 r. podatnik otrzymał fakturę korygującą, na mocy której otrzymał należny od sprzedawcy rabat.
Skorygowanie uprzednio odliczonego podatku naliczonego powinno nastąpić w listopadzie 2011 r. (dokonanie tej korekty w grudniu 2011 r. bądź styczniu 2012 r. byłoby postępowaniem nieprawidłowym a podatnik naraziłby się na zarzut zawyżenia podatku naliczonego za listopad 2011 r.).

Przepis art. 86 ust. 10a ustawy o VAT zawiera jeszcze jedną interesującą regulację. Przewiduje mianowicie, że w przypadku, gdy podatnik nie odliczył podatku naliczonego określonego w fakturze, która następnie została skorygowana, a miał do tego prawo, wówczas zmniejszenie kwoty podatku naliczonego uwzględnia się w rozliczeniu za okres, w którym podatnik dokonuje tego obniżenia.

Polecamy: Nowa matryca stawek VAT

Wprowadzenie powyższego rozwiązania należy ocenić jako prawidłowe. Może się bowiem okazać, że podatnik z pewnych względów nie dokonał odliczenia podatku naliczonego, mimo iż takie prawo mu przysługiwało.

REKLAMA

W braku omawianego przepisu podatnik byłby zobowiązany do obniżenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał korektę mimo że nie dokonał odliczenia podatku naliczonego z pierwotnej faktury. Taka sytuacja byłaby niewątpliwie nieprawidłowa.

Spółka otrzymała w styczniu 2010 r. fakturę VAT dokumentującą prace serwisowe. Dyrektor finansowy Spółki odmówił akceptacji przedmiotowej faktury, uznając że powyższych prac nigdy nie zamawiał. Fakturę odesłano sprzedawcy. W wyniku wewnętrznych wyjaśnień okazało się, że usługa została zamówiona (jej zamówienie zaakceptował szef działu maszyn). W konsekwencji fakturę należało zaakceptować. Przy czym ustalono jednocześnie, iż faktura ta zawierała błędnie skalkulowaną stawkę godzinową, w konsekwencji czego sprzedawca wystawił fakturę korygująca in minus. Faktura VAT (w kształcie odesłanym wcześniej) oraz wystawiona do niej faktura korygująca wpłynęły do spółki w kwietniu 2010 r.
W takiej sytuacji uznać należy, iż Spółka była uprawniona do odliczenia VAT już w dacie wpływu pierwotnej faktury do jej siedziby a więc w styczniu 2010 r. (lub w dwóch kolejnych okresach rozliczeniowych). Oznacza to, że otrzymana następnie faktura korygująca nie może być ujęta w dacie jej wpływu do Spółki, ale w miesiącu, w którym podatnik uprawniony był do dokonania odliczenia z faktury pierwotnej (tj. w styczniu, lutym bądź marcu 2010 r.).

Faktury korygujące in plus

Z uwagi na brak wyraźnych regulacji prawnych w tym zakresie, najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest ujmowanie faktur korygujących in plus każdorazowo w miesiącu ich otrzymania od sprzedawcy.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA