REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto musi złożyć deklarację podatkową w podatku VAT?

Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
deklaracja podatkowa
deklaracja podatkowa

REKLAMA

REKLAMA

Elementem prowadzonej działalności jest rozliczenie podatkowe. To jak powinno ono wyglądać, jaki zakres obejmować, determinowane jest wieloma czynnikami. Znaczenie ma chociażby przedmiot prowadzonej działalności, czy wysokość osiąganego obrotu. W podatku VAT obowiązek podatkowy powstaje z mocy prawa w związku z wykonaniem czynności podlegających opodatkowaniu.

Podatnik jest więc zobligowany do prawidłowego zewidencjonowania zdarzeń gospodarczych mających wpływ na rozliczenie podatku, a następnie do złożenia zeznania podatkowego.

REKLAMA

REKLAMA

Prawidłowo wypełniona deklaracja podatkowa, zarówno pod względem formalnym jak i materialnym, stanowi element realizacji prawa, a często też sposób na uniknięcie przykrych konsekwencji – chociażby wezwania do wyjaśnień przez organy podatkowe.

Zanim jednak dojdzie do złożenia deklaracji podatkowej warto odpowiedzieć sobie na pytanie:

REKLAMA

Kto powinien złożyć zeznanie w podatku VAT?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z ogólną regułą do złożenia deklaracji podatkowej obowiązani są podatnicy, o których mowa w art. 15 ustawy o VAT.

Przywołany przepis art. 15 stanowi, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jednocześnie działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy.

Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Choć z ogólnej reguły wynika, iż zobowiązanym do złożenia deklaracji podatkowej jest każdy podatnik, to dalsze regulacje w tym zakresie wprowadzają wyjątki od tej zasady. Przede wszystkim nie jest obowiązany do złożenia zeznania podmiot prowadzący działalność gospodarczą, który jest zwolniony podmiotowo z podatku VAT. To samo dotyczy też podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku.

Jak wynika z powyższego, podatnicy zwolnieni podmiotowo i wykonujący czynności zwolnione z podatku VAT nie składają deklaracji w podatku od towarów i usług, to od zasady tej przewidziano pewne odstępstwo.

Mają oni bowiem obowiązek złożenia deklaracji podatkowej za okres, w którym muszą dokonać korekty, jeśli powstaje u nich obowiązek dokonania korekty w ramach odliczeń częściowych. Tacy podatnicy składają deklarację za okres, w którym wystąpiła przyczyna dokonania korekty.

Odliczenie VAT naliczonego przy utracie prawa do zwolnienia podmiotowego

Podatnik, który zawiesza prowadzenie działalności zostaje zwolniony z obowiązku składania deklaracji w okresach rozliczeniowych, których to zawieszenie dotyczy. Wspomnieć jedynie należy w tym miejscu, że zawieszenie działalności gospodarczej powinno nastąpić na podstawie przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Tryb zawieszenia działalności ma znaczenie. Jeśli bowiem u podatnika wystąpi sytuacja kiedy przez jakiś czas (miesiąc, kwartał), nie dokonywał sprzedaży i zakupów – nie wystąpiły więc zdarzenia podlegające opodatkowaniu i mające wpływ na wymiar podatku – i nie dokonał on zawieszenia działalności w trybie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej - jest on zobligowany do złożenia deklaracji - można ją przy tym określić mianem deklaracji pustej.

Zawieszenie działalności gospodarczej a obowiązki wynikające z VAT

Fakt, iż podmiot gospodarczy znajduje się w stanie upadłości bądź likwidacji nie stanowi przesłanki zwalniającej z obowiązku złożenia deklaracji podatkowej.

Złożenie deklaracji podatkowej dotyczy przede wszystkim osób prowadzących działalność gospodarczą. Przepisy ustawy o VAT przewidują jednakże jednostkowe sytuacja, kiedy złożenie rozliczenia podatkowego w podatku od towarów i usług związane jest z dokonaniem określonej czynności przez podmiot nieprowadzący działalności. Wiąże się to rzecz jasna z obowiązkiem zapłaty podatku VAT. Ma to miejsce chociażby w sytuacji importu usług, czy wewnątrzwspólnotowego nabycia nowego środka transportu.

Kwestią sporną jest prawo do złożenia deklaracji w podatku VAT przez spadkobiercę po śmierci podatnika.

Co z podatkami po śmierci podatnika?

W interpretacji indywidualnej z dnia 12.01.2011 r. nr IPPP2-443-812/10-2/AK Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie zajął stanowisko, zgodnie z którym w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego nie ma obowiązku złożenia deklaracji podatkowej za zmarłego podatnika przez jego następców prawnych.

Odmienne stanowisko w tym względzie zajął Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie, w wyroku z dnia 15.10.2003 r. sygn. akt III SA 3566/01. W takiej sytuacji, zdaniem Sądu, spadkobierca (następca) składa deklarację VAT-7 na nazwisko zmarłego, ale ze swoim podpisem.

Przedmiotowa kwestia złożenia deklaracji podatkowej przez spadkobiercę jest jednak sporna, założyć jednak można, że przy ocenie takiej sytuacji przez organy podatkowe podpisanie deklaracji przez spadkobiercę spotka się to z brakiem akceptacji.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA