REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto musi złożyć deklarację podatkową w podatku VAT?

Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
deklaracja podatkowa
deklaracja podatkowa

REKLAMA

REKLAMA

Elementem prowadzonej działalności jest rozliczenie podatkowe. To jak powinno ono wyglądać, jaki zakres obejmować, determinowane jest wieloma czynnikami. Znaczenie ma chociażby przedmiot prowadzonej działalności, czy wysokość osiąganego obrotu. W podatku VAT obowiązek podatkowy powstaje z mocy prawa w związku z wykonaniem czynności podlegających opodatkowaniu.

Podatnik jest więc zobligowany do prawidłowego zewidencjonowania zdarzeń gospodarczych mających wpływ na rozliczenie podatku, a następnie do złożenia zeznania podatkowego.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Prawidłowo wypełniona deklaracja podatkowa, zarówno pod względem formalnym jak i materialnym, stanowi element realizacji prawa, a często też sposób na uniknięcie przykrych konsekwencji – chociażby wezwania do wyjaśnień przez organy podatkowe.

Zanim jednak dojdzie do złożenia deklaracji podatkowej warto odpowiedzieć sobie na pytanie:

REKLAMA

Kto powinien złożyć zeznanie w podatku VAT?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z ogólną regułą do złożenia deklaracji podatkowej obowiązani są podatnicy, o których mowa w art. 15 ustawy o VAT.

Przywołany przepis art. 15 stanowi, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jednocześnie działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy.

Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Choć z ogólnej reguły wynika, iż zobowiązanym do złożenia deklaracji podatkowej jest każdy podatnik, to dalsze regulacje w tym zakresie wprowadzają wyjątki od tej zasady. Przede wszystkim nie jest obowiązany do złożenia zeznania podmiot prowadzący działalność gospodarczą, który jest zwolniony podmiotowo z podatku VAT. To samo dotyczy też podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku.

Jak wynika z powyższego, podatnicy zwolnieni podmiotowo i wykonujący czynności zwolnione z podatku VAT nie składają deklaracji w podatku od towarów i usług, to od zasady tej przewidziano pewne odstępstwo.

Mają oni bowiem obowiązek złożenia deklaracji podatkowej za okres, w którym muszą dokonać korekty, jeśli powstaje u nich obowiązek dokonania korekty w ramach odliczeń częściowych. Tacy podatnicy składają deklarację za okres, w którym wystąpiła przyczyna dokonania korekty.

Odliczenie VAT naliczonego przy utracie prawa do zwolnienia podmiotowego

Podatnik, który zawiesza prowadzenie działalności zostaje zwolniony z obowiązku składania deklaracji w okresach rozliczeniowych, których to zawieszenie dotyczy. Wspomnieć jedynie należy w tym miejscu, że zawieszenie działalności gospodarczej powinno nastąpić na podstawie przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Tryb zawieszenia działalności ma znaczenie. Jeśli bowiem u podatnika wystąpi sytuacja kiedy przez jakiś czas (miesiąc, kwartał), nie dokonywał sprzedaży i zakupów – nie wystąpiły więc zdarzenia podlegające opodatkowaniu i mające wpływ na wymiar podatku – i nie dokonał on zawieszenia działalności w trybie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej - jest on zobligowany do złożenia deklaracji - można ją przy tym określić mianem deklaracji pustej.

Zawieszenie działalności gospodarczej a obowiązki wynikające z VAT

Fakt, iż podmiot gospodarczy znajduje się w stanie upadłości bądź likwidacji nie stanowi przesłanki zwalniającej z obowiązku złożenia deklaracji podatkowej.

Złożenie deklaracji podatkowej dotyczy przede wszystkim osób prowadzących działalność gospodarczą. Przepisy ustawy o VAT przewidują jednakże jednostkowe sytuacja, kiedy złożenie rozliczenia podatkowego w podatku od towarów i usług związane jest z dokonaniem określonej czynności przez podmiot nieprowadzący działalności. Wiąże się to rzecz jasna z obowiązkiem zapłaty podatku VAT. Ma to miejsce chociażby w sytuacji importu usług, czy wewnątrzwspólnotowego nabycia nowego środka transportu.

Kwestią sporną jest prawo do złożenia deklaracji w podatku VAT przez spadkobiercę po śmierci podatnika.

Co z podatkami po śmierci podatnika?

W interpretacji indywidualnej z dnia 12.01.2011 r. nr IPPP2-443-812/10-2/AK Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie zajął stanowisko, zgodnie z którym w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego nie ma obowiązku złożenia deklaracji podatkowej za zmarłego podatnika przez jego następców prawnych.

Odmienne stanowisko w tym względzie zajął Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie, w wyroku z dnia 15.10.2003 r. sygn. akt III SA 3566/01. W takiej sytuacji, zdaniem Sądu, spadkobierca (następca) składa deklarację VAT-7 na nazwisko zmarłego, ale ze swoim podpisem.

Przedmiotowa kwestia złożenia deklaracji podatkowej przez spadkobiercę jest jednak sporna, założyć jednak można, że przy ocenie takiej sytuacji przez organy podatkowe podpisanie deklaracji przez spadkobiercę spotka się to z brakiem akceptacji.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA