REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Eksport usług – zasady ogólne rozliczania VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bartosz Nowodworski
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Eksport usług – zasady ogólne rozliczania VAT
Eksport usług – zasady ogólne rozliczania VAT
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

„Eksport usług” to potoczne określenie odnoszące się do świadczenia usług przez polskich podatników VAT, które podlegają opodatkowaniu w innym niż Polska kraju. W takiej sytuacji na podatniku, pomimo braku obowiązku opodatkowania usługi podatkiem VAT ciążą jednak pewne obowiązki natury formalnej.

W założeniu podatek od wartości dodanej (VAT) ma charakter terytorialny, co oznacza, że – co do zasady – opodatkowaniu w danym kraju podlegają świadczenia wykonane na terytorium tego kraju. Zasada ta znajduje swoje odzwierciedlenie zarówno w polskiej ustawie o podatku od towarów i usług (ustawie o VAT), jak również w przepisach wspólnotowych tj. Dyrektywie w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

REKLAMA

Dlatego też dla określenia, w jakim kraju usługę należy opodatkować, kluczowym jest właściwe określenie tzw. miejsca świadczenia (czyli kraju opodatkowania). Do tzw. „eksportu usług” dochodzi, gdy miejsce jej świadczenia (a zatem także kraj opodatkowania) znajduje się poza terytorium Polski.

Chcesz otrzymywać więcej aktualnych informacji? Zapisz się na newsletter!

Polecamy produkt: 100 pytań o obowiązek podatkowy VAT – PDF

Zasada ogólna odnosząca się do miejsca świadczenia usług na rzecz podatników tj. m.in. podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, określona została w art. 28b ustawy o VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przepis ten stanowi, iż miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej.

REKLAMA

Polska Spółka A świadczy na rzecz Spółki N usługę doradztwa technicznego. Spółka N jest zarejestrowanym w Niemczech podatnikiem podatku od wartości dodanej i nie posiada w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej (np. oddziału), dla którego świadczona byłaby usługa, a zatem uznać należy, że miejsce świadczenia (opodatkowania) usługi doradztwa technicznego przypada na terytorium Niemiec (miejsce siedziby działalności gospodarczej usługobiorcy). W konsekwencji usługa tam  podlega opodatkowaniu.

Dla określenia jak i w jakich terminach świadczenie tego typu usług należy udokumentować, w pierwszej kolejności należy odwołać się do przepisów o powstawaniu obowiązku podatkowego.

Trzeba jednak pamiętać, iż przepisy te służą jedynie określeniu właściwego terminu rozliczenia usługi, w żadnym razie nie powstaje obowiązek zapłaty podatku w Polsce.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Obowiązek podatkowy

Otóż obowiązek podatkowy w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b, powstaje w dacie wykonania usługi (art. 19 ust. 19a w zw. z art. 109 ust. 3a ustawy o VAT).

Powyższa zasada wydaje się być dość prosta, jednak jej zastosowanie w przypadku usług rozliczanych w cyklach rozliczeniowych może budzić wątpliwości. Otóż, jak wyjaśniono w dalszej części ww. przepisu, usługi, dla których, w związku z ich świadczeniem, ustalane są następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się za wykonane z upływem każdego okresu, do którego odnoszą się te rozliczenia lub płatności, do momentu zakończenia świadczenia tych usług.

Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne

Komplet Podatki 2015

REKLAMA

Natomiast usługi świadczone w sposób ciągły przez okres dłuższy niż rok, dla których w związku z ich świadczeniem w danym roku nie upływają terminy rozliczeń lub płatności, uznaje się za wykonane z upływem każdego roku podatkowego, do momentu zakończenia świadczenia tych usług.

Pamiętać należy także, iż w przypadku eksportu usług na zasadach określonych w art. 28b ustawy o VAT, w  przypadku otrzymania przed wykonaniem usługi części należności (przedpłaty, zaliczki, zadatku, raty), obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części (wynika to z odpowiedniego stosowania art. 19 ust. 11 ustawy o VAT).

Polska Spółka A jest producentem oprogramowania komputerowego. Spółka udziela następujących rodzajów licencji na rzecz przedsiębiorcy francuskiego: bezterminowej (dożywotniej), za którą nabywca płaci całość przy nabyciu, wówczas obowiązek podatkowy powstaje w momencie  udzielenia licencji; bezterminowej, za którą nabywca płaci comiesięczną opłatę, w tej sytuacji obowiązek podatkowy powstaje z upływem terminu płatności każdej należności;  bezterminowej, za którą nabywca płaci opłatę co 24 miesiące, przy czym pierwsza opłata wnoszona jest po upływie 24 miesięcy od momentu udzielenia licencji, w tym przypadku obowiązek podatkowy powstanie na koniec roku, w którym nie upłynął termin płatności, a w roku, na który przypada termin płatności, w dacie upływu tego terminu; rocznej, za którą nabywca płaci jeszcze przed udzieleniem licencji, w takiej sytuacji obowiązek podatkowy powstaje w chwili otrzymania płatności (otrzymaną kwotę traktujemy bowiem jako zaliczkę).

Deklaracja / informacja podsumowująca

Zgodnie z art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT usługę należy wykazać w tzw. informacji podsumowującej, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  • do usługi stosuje się art. 28b ustawy o VAT;
  • usługa została wykonana na rzecz podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej (podatnik podatku od wartości dodanej to po prostu podatnik podatku VAT nałożonego przez inny niż Polska kraj UE);
  • usługobiorca został zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej w innym niż Polska kraju UE;
  • miejscem świadczenia usług jest  terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium Polski;
  • usługa w kraju, w którym podlega opodatkowaniu, nie jest zwolniona od podatku od wartości dodanej lub opodatkowana stawką 0%.

Warto w tym miejscu zauważyć, iż świadczenie usług opodatkowanych na zasadach określonych w art. 28b ustawy o VAT na rzecz kontrahenta spoza UE nigdy nie będzie podlegać wykazaniu w informacji podsumowującej.

VAT 2013 – stawka 0% przy eksporcie i WDT

Jak rozliczyć transakcję gdy zagraniczny nabywca nie jest podatnikiem VAT-UE?

Świadczenie usług podlegających opodatkowaniu poza Polską podatnik powinien wykazać w deklaracji VAT-7 po stronie podatku należnego – w pozycji:

2 – „Dostawa towarów oraz świadczenie usług poza terytorium kraju” – pole: 21 części C deklaracji VAT-7, oraz

2a – „ w tym świadczenie usług, o których mowa w art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy” – pole 22 części C deklaracji VAT-7, jeżeli oczywiście usługę tę należy wykazać w informacji podsumowującej zgodnie z omówionymi powyżej regułami.


Faktura

Usługa opodatkowana na zasadach określonych w art. 28b ustawy o VAT powinna zostać udokumentowana fakturą VAT, określaną powszechnie jako „faktur VAT NP” lub „faktura handlowa” – art. 106 ust. 2 ustawy o VAT.

Faktura taka zawiera wszystkie elementy „normalnej” faktury VAT z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem (§ 26 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie m.in. wystawiania faktur).

Ponadto – w przypadku usług, które podatnik zobowiązany jest wykazać w informacji podsumowującej  – wystawiona faktura powinna zawierać numer, pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju (numer VAT UE) oraz jedną z poniższych uwag:

  1. adnotację, że podatek rozlicza nabywca lub
  2. wskazanie właściwego przepisu ustawy (np. art. 28b) lub dyrektywy (np. art.          196), wskazującego, że podatek rozlicza nabywca, lub
  3. oznaczenie „odwrotne obciążenie”.

Podatnik zobowiązany jest do wystawienia faktury dokumentującej „eksport usługi” na zasadach właściwych dla art. 28b ustawy o VAT nie później niż z dniem powstania obowiązku podatkowego oraz nie wcześniej niż 30. dnia przed wykonaniem usługi (§ 11 ust. 1 rozporządzenia w sprawie m.in. wystawiania faktur).

Jak pokazuje praktyka, faktury stwierdzające „eksport usług” często wystawiane są w walucie euro.

Toteż warto wyjaśnić, iż – jak stanowi art. 31a ust. 2 ustawy o VAT – przeliczenie kwot wyrażonych w walucie obcej powinno nastąpić według kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień wystawienia faktury.

Wyjątki

Przedstawiono zasady ogólne rozliczania „eksportu usług” tj. te związane z rozliczeniem usług, do których zastosowanie ma art. 28b ustawy o VAT. Na zakończenie trzeba wspomnieć, iż zasady te  ulegają modyfikacji w przypadku, gdy miejsce świadczenia ustalane jest na podstawie przepisów szczególnych.

Tez tego artykułu nie należy stosować do:

  • usług związanych z nieruchomościami (art. 28e ustawy o VAT);
  • transportu pasażerów (art. 28f ust.1 i 1a ustawy o VAT);
  • szeroko pojętych usług kulturalnych (art. 28g ust.1 i 1a ustawy o VAT)
  • usług restauracyjnych i cateringowych (art. 28i ustawy o VAT);
  • usług krótkoterminowego wynajmu środków transportu (art. 28j ustawy o VAT);
  • usług turystycznych (art. 28n).

Bartosz Nowodworski, konsultant podatkowy, ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat omawia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat wyjaśnia jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

REKLAMA

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

REKLAMA