REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Deklaracje VAT-7 przy łączeniu spółek

Karolina Gierszewska
Doradca podatkowy
Małgorzata Breda
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Deklaracje VAT-7; łączenie spółek
Deklaracje VAT-7; łączenie spółek

REKLAMA

REKLAMA

Restrukturyzacje polegające na połączeniu spółek handlowych powodują liczne wątpliwości związane z prawidłowym rozliczeniem podatków za okres, w którym dochodzi do połączenia. Jednym z najczęściej zgłaszanych przez podatników problemów, jest kwestia złożenia deklaracji VAT-7 za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiło połączenie.

Załóżmy, że w dniu 15 lipca 2012 r. nastąpiło połączenie spółki z ograniczoną odpowiedzialności (zwana dalej spółką przejmującą) z dwoma podmiotami będącymi osobami prawnymi (zwane dalej spółkami przejętymi). Połączenie zostało dokonane metodą łączenia udziałów.

Autopromocja

Wszystkie spółki posiadały siedziby w innych miastach i tym samym każda z nich objęta była właściwością innego naczelnika urzędu skarbowego. W związku z powyższym powzięto niewątpliwość, który z podmiotów jest zobowiązany do złożenia deklaracji VAT-7 za okres 1-15 lipca 2012 r. i do którego urzędu te deklaracje winny być one złożone.

W pierwszej kolejności należy wskazać, iż zgodnie z art. 93 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się osób prawnych wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.

Powyższy przepis stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie innej osoby prawnej czy też osobowej spółki handlowej (art. 93 § 2 ww. ustawy).

Mając na uwadze przywołane regulacje, należy wskazać, iż spółka przejmująca wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki, przysługujące spółkom przejmowanym. W konsekwencji, od dnia połączenia (tut. od dnia 15 lipca 2012 r.), spółka przejmująca odpowiada za wykonanie wynikających m.in. z ustawy o podatku od towarów i usług. Do przedmiotowych obowiązków należy w szczególności złożenie ostatniej deklaracji VAT-7.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W opinii Autorów, w świetle przytoczonych powyżej przepisów, deklaracje podatkowe VAT-7 spółek przejmowanych za okres 1-15 lipca br. powinny zostać złożone przez spółkę przejmującą. Ponieważ będą to deklaracje dotyczące czynności wykonanych przed połączeniem, winny zostać złożone do urzędów skarbowych właściwych dla spółek przejmowanych. Prawidłowość powyższego stanowiska potwierdza m.in. w interpretacja indywidualna wydana w 28 stycznia 2010 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu (nr ILPP1/443-1362/09-5/BP).

VAT-7 – najczęstsze błędy formalne przy wypełnianiu deklaracji

Sankcje karne za niezłożenie deklaracji VAT-7 – stanowisko Ministra Finansów

Ponadto spółka przejmująca zobowiązana będzie do złożenia deklaracji VAT-7 dotyczącej swojej działalności za cały okres rozliczeniowy (1-31 lipca 2012 r.), w którym zarejestrowano połączenie podmiotów, bez uwzględnienia kwot podatku należnego i naliczonego wykazanego w deklaracjach spółek przejmowanych (czyli za okres 1-15 lipca), do właściwego dla siebie urzędu skarbowego.

Jednak w praktyce można się spotkać ze stanowiskiem odmiennym. Przykładowo bowiem, w interpretacji indywidualnej wydanej w 26 stycznia 2012 r. (nr ITPP1/443-1064a/10/MN) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy uznał, iż: „(...) w przypadku połączenia się podmiotów gospodarczych, deklaracja podatkowa za ostatni okres działalności podmiotu przejmowanego powinna zostać złożona przez podmiot przejmujący do urzędu skarbowego, właściwego dla podmiotu przejmującego oraz zostać podpisana przez następcę prawnego. W konsekwencji należy uznać, iż deklaracja podatkowa VAT-7 za ostatni okres działalności spółki przejmowanej powinna zostać złożona w urzędzie skarbowym właściwym dla następcy prawnego – Wnioskodawcy”.

Powyższą argumentację organ podatkowy oparł na przepisie § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 sierpnia 2005 r. w sprawie właściwości organów podatkowych, zgodnie z którym, organem podatkowym właściwym miejscowo w sprawach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego za dany okres rozliczeniowy dla podatników, którzy w trakcie okresu rozliczeniowego zmienili miejsce wykonywania czynności, miejsce zamieszkania lub adres siedziby, wskutek czego właściwy stał się organ podatkowy inny niż dotychczasowy - jest organ podatkowy właściwy dla podatnika z tytułu rozliczeń podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego w ostatnim dniu tego okresu.

Zdaniem Autorów, niniejsza regulacja nie znajduje zastosowania w analizowanym przypadku (nie zachodzi bowiem tutaj żadna ze wskazanych w cytowanej regulacji przesłanka). Tym samym, zaprezentowane powyżej stanowisko organu podatkowego należy uznać za nieprawidłowe.

VAT-7 i PCC-3 przez internet bez podpisu elektronicznego

Na zakończenie warto nadmienić, iż z uwagi na rozbieżne stanowiska organów podatkowych (co nie powinno mieć miejsca) dotyczące kwestii składania deklaracji VAT-7 w przypadku połączenia spółek, w praktyce zdarza się, iż celem uniknięcia sporu z organami podatkowymi następcy prawni składają deklarację VAT-7 za ostatni okres rozliczeniowy w imieniu poprzednika zarówno do swojego organu podatkowego, jak i do organu właściwego dla owego poprzednika. Do deklaracji dołącza się pismo przewodnie, w którym informuje się, iż deklaracja VAT-7 została złożona równocześnie do innego organu podatkowego).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kasowy PIT: Projekt ustawy trafił do konsultacji. Nowe przepisy od 1 stycznia 2025 r. Kto z nich skorzysta?

Prawo do tzw. kasowego PIT będzie warunkowane wysokością przychodów z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie osiągniętych w roku poprzednim - nie będzie ona mogła przekroczyć kwoty odpowiadającej równowartości 250 tys. euro. Projekt ustawy wprowadzającej kasowy PIT trafił do konsultacji międzyresortowych.

Jak przygotować się do ESG? Oto przetłumaczony unijny dokument dla firm: „Dobrowolne ESRS dla MŚP Nienotowanych na Giełdzie”

Jak małe i średnie firmy mogą przygotować się do ESG? Krajowa Izba Gospodarcza przetłumaczyła unijny dokument dla MŚP: „Dobrowolne ESRS dla MŚP Nienotowanych na Giełdzie”. Dokumentu po polsku jest dostępny bezpłatnie.

Czy to nie dyskryminacja? Jeden członek zarządu może się uwolnić od odpowiedzialności, a inny już nie, bo spółka miała jednego wierzyciela

Czy mamy do czynienia z dyskryminacją, gdy jeden członek zarządu może się uwolnić od odpowiedzialności za zobowiązania spółki przez zgłoszenie w porę wniosku o ogłoszenie jej upadłości, podczas gdy inny nie może tego zrobić tylko dlatego, że spółka miała jednego wierzyciela? Czy organy skarbowe mogą dochodzić zapłaty podatków od takiego członka zarządu bez wcześniejszego wykazania, że działał on w złej wierze albo w sposób niedbały? Z takimi pytaniami do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wystąpił niedawno polski sąd.

Kasowy PIT - projekt ustawy opublikowany

Projekt ustawy o kasowym PIT został opublikowany. Od kiedy wchodzi w życie? Dla kogo jest kasowy PIT? Co to jest i na czym polega?

Obligacje skarbowe [maj 2024 r.] - oprocentowanie i oferta obligacji oszczędnościowych (detalicznych)

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 24 kwietnia 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w maju 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmieniły się w porównaniu do oferowanych w kwietniu br. Od 25 kwietnia można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany.

Kasowy PIT dla przedsiębiorców z przychodami do 250 tys. euro od 2025 roku. I tylko do transakcji fakturowanych [projekt ustawy]

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 24 kwietnia 2024 r. projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ta nowelizacja przewiduje wprowadzenie kasowej metody rozliczania podatku dochodowego. Z tej metody będą mogli skorzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność, a także ci przedsiębiorcy, których przychody w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Coraz więcej kontroli firm logistycznych. Urzędy celno-skarbowe sprawdzają pozwolenia na uproszczenia celne

Urzędy celno-skarbowe zintensyfikowały kontrole firm logistycznych. Chodzi o monitoring pozwoleń na uproszczenia celne, szczególnie tych wydanych w czasie pandemii. Jeśli organy celno-skarbowe natrafią na jakiekolwiek uchybienia, to może dojść do zawieszenia pozwolenia, a nawet jego odebrania.

Ostatnie dni na złożenia PIT-a. W pośpiechu nie daj szansy cyberoszustowi! Podstawowe zasady bezpieczeństwa

Obecnie już prawie co drugi Polak (49%) przyznaje, że otrzymuje podejrzane wiadomości drogą mailową. Tak wynika z najnowszego raportu SMSAPI „Bezpieczeństwo Cyfrowe Polaków 2024”. Ok. 20% Polaków niestety klika w linki zawarte w mailu, gdy wiadomość dotyczy ważnych spraw. Jak zauważa Leszek Tasiemski, VP w firmie WithSecure – ostatnie dni składania zeznań podatkowych to idealna okazja dla oszustów do przeprowadzenia ataków phishingowych i polowania na nieuważnych podatników.

Czy przepis podatkowy napisany w złej wierze nie rodzi normy prawnej? Dlaczego podatnicy unikają stosowania takich przepisów?

Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą często kontestują obowiązki nakładane na podstawie przepisów podatkowych. Nigdy wcześniej nie spotkałem się z tym w takim natężeniu – może na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku, gdy wprowadzono drakońskie przepisy tzw. popiwku – pisze prof. Witold Modzelewski. Dlaczego tak się dzieje?

Szef KAS: Fundacje rodzinne nie są środkiem do unikania opodatkowania

Szef Krajowej Administracji skarbowej wydał opinię zabezpieczającą w której potwierdził, że utworzenie fundacji, wniesienie do niej akcji i następnie ich sprzedaż nie będzie tzw. „unikaniem opodatkowania”, mimo wysokich korzyści podatkowych. Opinię zabezpieczające wydaje się właśnie w celu rozstrzygnięcia, czy proponowana czynność tym unikaniem by była.
Przedmiotowa opinia została wydana na wniosek przedsiębiorcy, który planuje utworzenie rodzinnej platformy inwestycyjnej przy wykorzystaniu Fundacji poprzez wniesienie do niej m.in. akcji spółki. Natomiast spółka jest właścicielem spółek zależnych, które uzyskują przychody prowadząc działalność operacyjną w różnych krajach świata. 

REKLAMA