REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Deklaracje VAT-7 przy łączeniu spółek

Karolina Gierszewska
Doradca podatkowy
Małgorzata Breda
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Deklaracje VAT-7; łączenie spółek
Deklaracje VAT-7; łączenie spółek

REKLAMA

REKLAMA

Restrukturyzacje polegające na połączeniu spółek handlowych powodują liczne wątpliwości związane z prawidłowym rozliczeniem podatków za okres, w którym dochodzi do połączenia. Jednym z najczęściej zgłaszanych przez podatników problemów, jest kwestia złożenia deklaracji VAT-7 za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiło połączenie.

Załóżmy, że w dniu 15 lipca 2012 r. nastąpiło połączenie spółki z ograniczoną odpowiedzialności (zwana dalej spółką przejmującą) z dwoma podmiotami będącymi osobami prawnymi (zwane dalej spółkami przejętymi). Połączenie zostało dokonane metodą łączenia udziałów.

REKLAMA

Autopromocja

Wszystkie spółki posiadały siedziby w innych miastach i tym samym każda z nich objęta była właściwością innego naczelnika urzędu skarbowego. W związku z powyższym powzięto niewątpliwość, który z podmiotów jest zobowiązany do złożenia deklaracji VAT-7 za okres 1-15 lipca 2012 r. i do którego urzędu te deklaracje winny być one złożone.

W pierwszej kolejności należy wskazać, iż zgodnie z art. 93 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się osób prawnych wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.

Powyższy przepis stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie innej osoby prawnej czy też osobowej spółki handlowej (art. 93 § 2 ww. ustawy).

REKLAMA

Mając na uwadze przywołane regulacje, należy wskazać, iż spółka przejmująca wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki, przysługujące spółkom przejmowanym. W konsekwencji, od dnia połączenia (tut. od dnia 15 lipca 2012 r.), spółka przejmująca odpowiada za wykonanie wynikających m.in. z ustawy o podatku od towarów i usług. Do przedmiotowych obowiązków należy w szczególności złożenie ostatniej deklaracji VAT-7.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W opinii Autorów, w świetle przytoczonych powyżej przepisów, deklaracje podatkowe VAT-7 spółek przejmowanych za okres 1-15 lipca br. powinny zostać złożone przez spółkę przejmującą. Ponieważ będą to deklaracje dotyczące czynności wykonanych przed połączeniem, winny zostać złożone do urzędów skarbowych właściwych dla spółek przejmowanych. Prawidłowość powyższego stanowiska potwierdza m.in. w interpretacja indywidualna wydana w 28 stycznia 2010 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu (nr ILPP1/443-1362/09-5/BP).

VAT-7 – najczęstsze błędy formalne przy wypełnianiu deklaracji

Sankcje karne za niezłożenie deklaracji VAT-7 – stanowisko Ministra Finansów

Ponadto spółka przejmująca zobowiązana będzie do złożenia deklaracji VAT-7 dotyczącej swojej działalności za cały okres rozliczeniowy (1-31 lipca 2012 r.), w którym zarejestrowano połączenie podmiotów, bez uwzględnienia kwot podatku należnego i naliczonego wykazanego w deklaracjach spółek przejmowanych (czyli za okres 1-15 lipca), do właściwego dla siebie urzędu skarbowego.

Jednak w praktyce można się spotkać ze stanowiskiem odmiennym. Przykładowo bowiem, w interpretacji indywidualnej wydanej w 26 stycznia 2012 r. (nr ITPP1/443-1064a/10/MN) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy uznał, iż: „(...) w przypadku połączenia się podmiotów gospodarczych, deklaracja podatkowa za ostatni okres działalności podmiotu przejmowanego powinna zostać złożona przez podmiot przejmujący do urzędu skarbowego, właściwego dla podmiotu przejmującego oraz zostać podpisana przez następcę prawnego. W konsekwencji należy uznać, iż deklaracja podatkowa VAT-7 za ostatni okres działalności spółki przejmowanej powinna zostać złożona w urzędzie skarbowym właściwym dla następcy prawnego – Wnioskodawcy”.

Powyższą argumentację organ podatkowy oparł na przepisie § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 sierpnia 2005 r. w sprawie właściwości organów podatkowych, zgodnie z którym, organem podatkowym właściwym miejscowo w sprawach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego za dany okres rozliczeniowy dla podatników, którzy w trakcie okresu rozliczeniowego zmienili miejsce wykonywania czynności, miejsce zamieszkania lub adres siedziby, wskutek czego właściwy stał się organ podatkowy inny niż dotychczasowy - jest organ podatkowy właściwy dla podatnika z tytułu rozliczeń podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego w ostatnim dniu tego okresu.

Zdaniem Autorów, niniejsza regulacja nie znajduje zastosowania w analizowanym przypadku (nie zachodzi bowiem tutaj żadna ze wskazanych w cytowanej regulacji przesłanka). Tym samym, zaprezentowane powyżej stanowisko organu podatkowego należy uznać za nieprawidłowe.

VAT-7 i PCC-3 przez internet bez podpisu elektronicznego

Na zakończenie warto nadmienić, iż z uwagi na rozbieżne stanowiska organów podatkowych (co nie powinno mieć miejsca) dotyczące kwestii składania deklaracji VAT-7 w przypadku połączenia spółek, w praktyce zdarza się, iż celem uniknięcia sporu z organami podatkowymi następcy prawni składają deklarację VAT-7 za ostatni okres rozliczeniowy w imieniu poprzednika zarówno do swojego organu podatkowego, jak i do organu właściwego dla owego poprzednika. Do deklaracji dołącza się pismo przewodnie, w którym informuje się, iż deklaracja VAT-7 została złożona równocześnie do innego organu podatkowego).

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przełomowy wyrok SN: Naczelna Izba Aptekarska może być traktowana jak przedsiębiorca

Czy samorząd zawodowy może działać jak przedsiębiorca? Sąd Najwyższy uznał, że w przypadku Naczelnej Izby Aptekarskiej to możliwe. Wyrok zapadł w sprawie sporu z siecią aptek Gemini, dotyczącego ochrony dóbr osobistych i nieuczciwej konkurencji. Sprawa wraca do ponownego rozpatrzenia, a decyzja SN może mieć dalekosiężne konsekwencje dla funkcjonowania organizacji samorządowych.

Nowa luka w VAT od 2025 roku. Prof. Modzelewski: możliwość nieograniczonych zwrotów; konieczna szybka nowelizacja

Najnowsza nowelizacja ustawy o VAT, obowiązująca od początku 2025 roku, wprowadza w Polsce nieznaną w całej ponad trzydziestoletniej historii tego podatku lukę umożliwiającą nieograniczony zwrot tego podatku – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Każdy podatnik wykonujący czynności w sensie prawnym poza terytorium kraju, które w Polsce byłyby zwolnione od tego podatku, uzyska z tego tytułu od początku roku zwrot podatku naliczonego - dodaje Profesor.

Faktura korygująca - do kiedy można wystawić (termin graniczny)

Na przedawnienie zobowiązania podatkowego nie wpływa wystawienie przez podatnika faktury korygującej, również zwiększającej. Korekta faktury nie kreuje bowiem obowiązku podatkowego, gdyż odnosi się do faktury pierwotnej, która odzwierciedla zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego. Nie ma więc żadnych podstaw prawnych, by w przypadku korekty faktury początek 5-letniego terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego wiązać z datą korekty faktury, a nie ze zdarzeniem powodującym powstanie obowiązku podatkowego. Dlatego po upływie 5-letniego terminu przedawnienia nie istnieje możliwość wystawiania przez podatników faktur korygujących.

Fałszowanie faktur: jakie skutki w VAT dla kupującego i sprzedawcy. Faktury puste, wystawione przez osoby nieuprawnione, bez wiedzy i zgody podatnika

Odpowiedzialność podatników VAT za „puste” lub nierzetelne faktury wywołuje od dłuższego czasu spore kontrowersje, szczególnie gdy wystawcą był pracownik. Po korzystnym wyroku TSUE pracodawca może uwolnić się od obowiązku zapłaty VAT wynikającego z faktur wystawionych przez nieuczciwych pracowników. Wymaga to jednak od niego dochowania należytej staranności przy kontrolowaniu poczynań pracowników. NSA w wyroku z 3 września 2024 r. (sygn. akt I FSK 1212/18) uznał, że pracodawca nie dochował staranności, skoro proceder trwał przez dłuższy okres (ponad 3 lata).

REKLAMA

ZUS wycofuje decyzje i umarza postępowania wobec przedsiębiorców. Skuteczna interwencja Rzecznika MŚP

Dzięki interwencji Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców ZUS wycofał błędne decyzje oraz umorzył postępowania wobec przedsiębiorców korzystających z ulgi „Mały ZUS Plus”. To ważne zwycięstwo w walce o sprawiedliwe traktowanie firm.

Księgowi nie muszą się bać sztucznej inteligencji – AI jako konkurenta do miejsc pracy. Wystarczy, że postawią na rozwój pewnych swoich kompetencji, jakich

Niemal wszyscy są zgodni, iż w księgowości sztuczna inteligencja nie ma szans z ludzkim ekspertem w budowaniu relacji z klientem, kreatywności czy w negocjacjach. I na takie tak zwane kompetencje miękkie powinni stawiać księgowi w swoim rozwoju i edukacji.

Podatek od ogrodzenia w 2025 r. Ministerstwo Finansów wyjaśnia kto nie musi płacić podatku od płotu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 19 stycznia 2025 r. poinformowało, że wszelkie informacje pojawiające się w przestrzeni publicznej i powielane przez media na temat wprowadzenia nowego obciążenia w postaci podatku od ogrodzeń należy uznać za wprowadzające w błąd.

Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

REKLAMA

Wyślesz skutecznie pismo do urzędu i sądu w ostatnim dniu terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu lub sądu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

REKLAMA