REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Deklaracje VAT-7 przy łączeniu spółek

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Karolina Gierszewska
Doradca podatkowy
Małgorzata Breda
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Deklaracje VAT-7; łączenie spółek
Deklaracje VAT-7; łączenie spółek

REKLAMA

REKLAMA

Restrukturyzacje polegające na połączeniu spółek handlowych powodują liczne wątpliwości związane z prawidłowym rozliczeniem podatków za okres, w którym dochodzi do połączenia. Jednym z najczęściej zgłaszanych przez podatników problemów, jest kwestia złożenia deklaracji VAT-7 za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiło połączenie.

Załóżmy, że w dniu 15 lipca 2012 r. nastąpiło połączenie spółki z ograniczoną odpowiedzialności (zwana dalej spółką przejmującą) z dwoma podmiotami będącymi osobami prawnymi (zwane dalej spółkami przejętymi). Połączenie zostało dokonane metodą łączenia udziałów.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Wszystkie spółki posiadały siedziby w innych miastach i tym samym każda z nich objęta była właściwością innego naczelnika urzędu skarbowego. W związku z powyższym powzięto niewątpliwość, który z podmiotów jest zobowiązany do złożenia deklaracji VAT-7 za okres 1-15 lipca 2012 r. i do którego urzędu te deklaracje winny być one złożone.

W pierwszej kolejności należy wskazać, iż zgodnie z art. 93 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się osób prawnych wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.

Powyższy przepis stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie innej osoby prawnej czy też osobowej spółki handlowej (art. 93 § 2 ww. ustawy).

REKLAMA

Mając na uwadze przywołane regulacje, należy wskazać, iż spółka przejmująca wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki, przysługujące spółkom przejmowanym. W konsekwencji, od dnia połączenia (tut. od dnia 15 lipca 2012 r.), spółka przejmująca odpowiada za wykonanie wynikających m.in. z ustawy o podatku od towarów i usług. Do przedmiotowych obowiązków należy w szczególności złożenie ostatniej deklaracji VAT-7.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W opinii Autorów, w świetle przytoczonych powyżej przepisów, deklaracje podatkowe VAT-7 spółek przejmowanych za okres 1-15 lipca br. powinny zostać złożone przez spółkę przejmującą. Ponieważ będą to deklaracje dotyczące czynności wykonanych przed połączeniem, winny zostać złożone do urzędów skarbowych właściwych dla spółek przejmowanych. Prawidłowość powyższego stanowiska potwierdza m.in. w interpretacja indywidualna wydana w 28 stycznia 2010 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu (nr ILPP1/443-1362/09-5/BP).

VAT-7 – najczęstsze błędy formalne przy wypełnianiu deklaracji

Sankcje karne za niezłożenie deklaracji VAT-7 – stanowisko Ministra Finansów

Ponadto spółka przejmująca zobowiązana będzie do złożenia deklaracji VAT-7 dotyczącej swojej działalności za cały okres rozliczeniowy (1-31 lipca 2012 r.), w którym zarejestrowano połączenie podmiotów, bez uwzględnienia kwot podatku należnego i naliczonego wykazanego w deklaracjach spółek przejmowanych (czyli za okres 1-15 lipca), do właściwego dla siebie urzędu skarbowego.

Jednak w praktyce można się spotkać ze stanowiskiem odmiennym. Przykładowo bowiem, w interpretacji indywidualnej wydanej w 26 stycznia 2012 r. (nr ITPP1/443-1064a/10/MN) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy uznał, iż: „(...) w przypadku połączenia się podmiotów gospodarczych, deklaracja podatkowa za ostatni okres działalności podmiotu przejmowanego powinna zostać złożona przez podmiot przejmujący do urzędu skarbowego, właściwego dla podmiotu przejmującego oraz zostać podpisana przez następcę prawnego. W konsekwencji należy uznać, iż deklaracja podatkowa VAT-7 za ostatni okres działalności spółki przejmowanej powinna zostać złożona w urzędzie skarbowym właściwym dla następcy prawnego – Wnioskodawcy”.

Powyższą argumentację organ podatkowy oparł na przepisie § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 sierpnia 2005 r. w sprawie właściwości organów podatkowych, zgodnie z którym, organem podatkowym właściwym miejscowo w sprawach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego za dany okres rozliczeniowy dla podatników, którzy w trakcie okresu rozliczeniowego zmienili miejsce wykonywania czynności, miejsce zamieszkania lub adres siedziby, wskutek czego właściwy stał się organ podatkowy inny niż dotychczasowy - jest organ podatkowy właściwy dla podatnika z tytułu rozliczeń podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego w ostatnim dniu tego okresu.

Zdaniem Autorów, niniejsza regulacja nie znajduje zastosowania w analizowanym przypadku (nie zachodzi bowiem tutaj żadna ze wskazanych w cytowanej regulacji przesłanka). Tym samym, zaprezentowane powyżej stanowisko organu podatkowego należy uznać za nieprawidłowe.

VAT-7 i PCC-3 przez internet bez podpisu elektronicznego

Na zakończenie warto nadmienić, iż z uwagi na rozbieżne stanowiska organów podatkowych (co nie powinno mieć miejsca) dotyczące kwestii składania deklaracji VAT-7 w przypadku połączenia spółek, w praktyce zdarza się, iż celem uniknięcia sporu z organami podatkowymi następcy prawni składają deklarację VAT-7 za ostatni okres rozliczeniowy w imieniu poprzednika zarówno do swojego organu podatkowego, jak i do organu właściwego dla owego poprzednika. Do deklaracji dołącza się pismo przewodnie, w którym informuje się, iż deklaracja VAT-7 została złożona równocześnie do innego organu podatkowego).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

REKLAMA

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

Kapitał zakładowy w spółce z o.o. w 2025 r. okiem adwokata - praktyka. Wymogi prawne, pułapki, podatki, księgowość, odpowiedzialność zarządu i wspólników

Wyobraź sobie, że chcesz wystartować z nową firmą albo przekształcić jednoosobową działalność w spółkę z o.o. Formalności nie brakuje, ale jedna kwestia wraca jak bumerang: kapitał zakładowy. To pierwszy, obowiązkowy „wkład własny”, bez którego sąd nie zarejestruje spółki. Jego ustawowe minimum – 5 000 zł – może wydawać się symboliczne, jednak od sposobu, w jaki je wnosisz i później „pilnujesz”, zależy wiarygodność Twojej firmy, a czasem nawet osobista odpowiedzialność zarządu. Poniżej znajdziesz najświeższe przepisy, praktyczne podpowiedzi i pułapki, na które trzeba uważać od pierwszego przelewu aż po ewentualne obniżenie kapitału lata później.

REKLAMA