REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pakiet VAT e-commerce szansą dla sklepów internetowych

Systim
Księgowość przez Internet – online
Pakiet VAT e-commerce szansą dla sklepów internetowych
Pakiet VAT e-commerce szansą dla sklepów internetowych

REKLAMA

REKLAMA

Pakiet VAT e-commerce. Nowe zasady rozliczania VAT weszły w życie z początkiem lipca tego roku. Nowelizacja ustawy „ukróciła” tanie zakupy na platformach e-commerce spoza UE, takich jak AliExpress. Większe znaczenie ma jednak dla przedsiębiorców. Według ekspertów, stwarza ona doskonałe warunki dla dalszego dynamicznego rozwoju dla unijnych sklepów internetowych oraz sprzedawców.

Pakiet VAT e-commerce

Jednym z głównych założeń nowelizacji ustawy o VAT jest wyrównanie szans unijnych przedsiębiorców w konkurowaniu w obszarze handlu elektronicznego z podmiotami z krajów trzecich, czyli spoza wspólnoty. Dzięki dotychczasowym regulacjom w zakresie prawa podatkowego oferowały one tańsze zakupy niż ich europejskie odpowiedniki. Obowiązujące od 1 lipca br. przepisy znacząco upraszczają obowiązki dotyczące rozliczeń VAT, a przez to stwarzają dla polskich sklepów internetowych oraz sprzedawców atrakcyjną możliwość wkroczenia ze swoimi towarami na inne rynki unijne przy spełnieniu mniejszej liczby formalności niż dotychczas.

REKLAMA

REKLAMA

Większa liczba przedsiębiorców zapłaci VAT za granicą, ale w uproszczonej formule

Nowe zasady rozliczenia VAT dotkną głównie małych podatników, którzy sprzedają swoje produkty przez Internet do konsumentów z innych krajów UE.

– Nowelizacja ustawy znacząco obniżyła próg sprzedażowy dla rejestracji VAT za granicą i opodatkowania według tamtejszych stawek. Z dniem 1 lipca br. obowiązuje jeden próg w wysokości 10 tys. EUR dla wszystkich państw UE. Wcześniej nie mógł on być niższy niż 35 tys. EUR i wyższy niż 100 tys. EUR w odniesieniu do danego kraju. Co ciekawe, przedsiębiorcy dostali wybór - albo zarejestrować się dla celów VAT w danym kraju - właściwym dla konsumenta, i tam odprowadzać lokalny VAT, albo skorzystać z procedury OSS (tzw. One Stop Shop), polegającej na zgłaszaniu VAT w formie kwartalnego zeznania do jednej administracji podatkowej, czyli Urzędu Skarbowego – tłumaczy Teresa Warska, ekspert od prawa podatkowego w Systim, oferującej oprogramowanie do zarządzania firmą.

Jest to spore ułatwienie dla przedsiębiorców, którzy będą mogli raportować wszystkie transakcje wysyłkowe na jednej deklaracji VAT, ale przy zastosowaniu różnych stawek, właściwych dla kraju konsumenta. Tym samym unikną oni obowiązku rejestracji VAT we wszystkich państwach, do których sprzedawane są ich towary bądź świadczone usługi.

REKLAMA

Więcej obowiązków dla urzędników i konieczność prowadzenia ewidencji przez przedsiębiorców

O ile z takiego rozwiązania cieszą się podatnicy, o tyle urzędnicy podchodzą do niego z mniejszym entuzjazmem. Okazuje się bowiem, że pakiet e-commerce nakłada na nich dodatkowe obowiązki. Uzyskawszy jedną, zbiorczą (kwartalną) deklarację VAT od przedsiębiorcy, będą musieli ją szczegółowo rozdzielić i przekazać odpowiednie kwoty podatku do poszczególnych krajów. Jak wyjaśnia Teresa Warska z Systim, obowiązki sprzedawców internetowych też nie kończą się na złożeniu deklaracji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– Zgodnie z nowymi regulacjami, konieczne będzie prowadzenie przez nich szczegółowej ewidencji transakcji dokonywanych w procedurze One Stop Shop. Co prawda nie trzeba jej składać wraz z kwartalnym zeznaniem, ale wymagany jest obowiązek jej posiadania - na wypadek kontroli. Brak aktualnej ewidencji transakcji będzie skutkować stosownymi karami. Jak duże one będą, tego jeszcze nie wiadomo – podkreśla.

Łatwiejsza procedura zapłaty podatku od importu, ale nie maszyn i urządzeń

Uproszczona procedura obejmuje również proces deklarowania i zapłaty podatku z tytułu importu towarów w przesyłkach o wartości nieprzekraczającej 150 euro. Od teraz przedsiębiorcy muszą składać jedną deklarację w trybie miesięcznym dla wszystkich dokonanych transakcji z terenu UE i realizować jedną płatność. Od tej procedury są jednak pewne wyjątki - nie dotyczy ona nowych środków transportu, czyli takich, które dopiero opuściły taśmy produkcyjne i nie były jeszcze używane. Nie obejmuje ona również sprowadzanych towarów, dla których wymagany jest transport w częściach i dopiero na miejscu są one instalowane lub montowane w całość, np. skomplikowanych urządzeń czy maszyn przemysłowych.

Więcej obowiązków platform e-commerce, mniej dla sprzedawców

Co w sytuacji, gdy sprzedawcy korzystają z zewnętrznych platform e-commerce bądź portali aukcyjnych? W świetle nowych rozporządzeń, przy sprzedaży na odległość towarów importowanych spoza UE w przesyłkach o wartości do 150 EUR lub dostawie towarów (niezależnie od wartości przesyłki) realizowanej na terenie wspólnotowym przez dostawcę spoza krajów członkowskich, obowiązek pobrania i zapłaty VAT spoczywa na tychże platformach.

– W praktyce oznacza to, że ciężar wykonania obowiązków związanych z dostawami towarów zostanie przeniesiony z bardzo dużej grupy przedsiębiorców, czyli faktycznych sprzedawców, na mniej liczną grupę operatorów interfejsów elektronicznych, takich jak na przykład serwis zakupowy Allegro. Operatorzy będą również zobowiązani do prowadzenia ewidencji tych transakcji w postaci elektronicznej – dodaje Teresa Warska.

W niedawnym komunikacie skierowanym do sprzedawców władze serwisu Allegro poinformowały, że będą pobierać od sprzedawców podatek VAT. Jednocześnie zasugerowały im, aby sprawdzili, czy w ofertach z produktami wysyłanymi spoza UE uwzględniają VAT w cenie i kosztach dostawy.

Zmiany potrzebne, ale nie na ostatnią chwilę – czy zapanuje chaos wśród sprzedawców?

Zmiany w sposobie rozliczania VAT są niezbędne w celu poprawy konkurencyjności unijnych przedsiębiorstw. To co jednak budzi zastrzeżenia, to tempo ich wprowadzania. Wdrażane są na ostatnią chwilę, przez co firmy nie mają czasu na poznanie i przyswojenie nowych zasad rozliczania podatku. Z podobną sytuacją mieliśmy już do czynienia w ubiegłym roku, kiedy to z dużym opóźnieniem zostały uchwalone przepisy wdrażające inne rozwiązania unijne w zakresie VAT. Chcąc uniknąć możliwego chaosu proceduralnego, w połowie czerwca br. Senat w głosowaniu opowiedział się za opóźnieniem wejścia w życie pakietu e-commerce o trzy miesiące. Niestety, Sejm odrzucił wszystkie poprawki Senatu do nowelizacji ustawy o VAT. Czas pokaże, czy krótkie vacatio legis nie pokrzyżuje planów bądź utrudni działania wielu internetowym przedsiębiorcom.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
KSeF 2.0 sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

REKLAMA

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

REKLAMA

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA