REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT e-commerce - nowe regulacje podatkowe w transgranicznej sprzedaży

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
VAT e-commerce - nowe regulacje podatkowe w transgranicznej sprzedaży
VAT e-commerce - nowe regulacje podatkowe w transgranicznej sprzedaży

REKLAMA

REKLAMA

VAT e-commerce. Pakiet e-commerce to nic innego, jak szereg zmian w ustawie o podatku od towarów i usług w międzynarodowym handlu elektronicznym i imporcie w relacjach B2C. Adresowany jest do przedsiębiorców, którzy dokonują transgranicznych dostaw towarów i świadczą transgraniczne usługi unijnym konsumentom w transakcjach B2C.

Implementację unijnych przepisów dotyczących pakietu VAT E-commerce reguluje ustawa z 20 maja 2021 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw. Nowe przepisy weszły w życie 1 lipca 2021 r.
Jak wynika z informacji udostępnionych przez Ministerstwo Finansów celem wprowadzenia unijnych regulacji jest
przede wszystkim uszczelnienie podatku VAT w sektorze handlu elektronicznego i importu, ułatwienie jego rozliczanie przy sprzedaży towarów i usług, a także poprawa unijnej konkurencyjności w stosunku do przedsiębiorców spoza Unii Europejskiej. Dodatkowo zwiększy to dochody z VAT, który będzie odprowadzany od wielu towarów i usług dotychczas nieopodatkowanych.

REKLAMA

Autopromocja

VAT od e-handlu - co się zmieniło?

Nowe regulacje wprowadzają w miejsce sprzedaży wysyłkowej pojęcie WSTO, czyli wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość (art. 2 pkt 22a) oraz SOTI – sprzedaży na odległość towarów importowanych (art. 2 pkt 22b).

REKLAMA

Od lipca br. zlikwidowano zwolnienia z VAT dla importu towarów w tzw. małych przesyłkach o wartości do 22 euro we wszystkich państwach członkowskich. Być może pomoże to wyrównać szanse specjalizujących się w e-handlu przedsiębiorców z krajów Unii Europejskiej, w tym również z Polski z firmami z państw trzecich. Unijni przedsiębiorcy dotychczas przegrywali w nierównej konkurencji w sprzedaży towarów tańszych o VAT, oferowanych przez firmy spoza Unii.

Obecnie dokonujący wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość nadal muszą naliczać podatek od towarów i usług. Jednak, aby uniknąć rejestracji za granicą i odprowadzania tam lokalnego VAT, wprowadzono uproszczoną unijną procedurę One Stop Shop (OSS). Dzięki niej wystarczy zgłosić zagraniczny podatek VAT w formie kwartalnego zeznania do jednej administracji podatkowej w swoim państwie, czyli co do zasady, państwie siedziby. I to ten kraj dzieli się zapłaconym podatkiem z krajem nabywcy.

REKLAMA

W deklaracjach składanych w procedurze unijnej lub nieunijnej nie wykazuje się podatku naliczonego. Wydatki poniesione na prowadzenie działalności gospodarczej w dalszym ciągu należy rozliczyć w krajowej deklaracji. Niektóre zaś wydatki poniesione w państwie członkowskim nadal będzie można rozliczyć korzystając z procedury VAT-REFUND.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rejestracja w ramach szczególnej procedury OSS wymaga złożenia zgłoszenia rejestracyjnego do naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście. Konieczne jest złożenie wypełnionego zgłoszenia rejestracyjnego dla właściwej procedury szczególnej (unijnej- VIU-R lub nieunijnej VIN-R). A w przypadku działania przez pełnomocnika należy złożyć oryginał pełnomocnictwa na formularzu PPS-1. Rejestracja jest skuteczna od pierwszego dnia kwartału kalendarzowego następującego po kwartale, w którym podatnik złożył zgłoszenie do procedury OSS.

W przypadku rozpoczęcia świadczenia usług lub dostaw towarów przed datą rejestracji, ich rozliczanie zacznie obowiązywać od pierwszego dnia świadczenia tych usług lub dostaw towarów. Warunkiem jest dokonanie zgłoszenia naczelnikowi Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście, o rozpoczęciu działalności w ramach procedury szczególnej. Termin takiego zgłoszenia mija 10. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym po raz pierwszy przedsiębiorca dokonał świadczenia usługi lub dostawy towarów.

Poza tym zmiany są bardziej odczuwalne dla mniejszych przedsiębiorców, którzy sprzedają do różnych państw członkowskich UE. Dla całej UE utworzono jednolity próg 10 tys. euro (42 tys. zł). Co oznacza, że znacznie więcej przedsiębiorców dokona rejestracji VAT w państwie nabywcy, w sytuacji gdy nie skorzystają z procedury szczególnej.

Platforma OSS korzystna dla platform sprzedażowych w Unii Europejskiej

Przedsiębiorcy dokonujący wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, po przekroczeniu ujednoliconego progu 10 tys. euro, mogą zarejestrować się dla celów VAT w kraju nabywcy lub korzystać z procedury OSS.

Wcześniej obowiązywał ściśle określony próg tzw. sprzedaży wysyłkowej, inny w każdym z państw członkowskich UE. Po jego przekroczeniu konieczna była rejestracja dla celów VAT w kraju nabywcy i związany z tym m.in. obowiązek składania deklaracji oraz prowadzenia ewidencji VAT zgodnie z lokalnym prawem podatkowym. Obecnie wybierając procedurę OSS przedsiębiorcy nie muszą rejestrować VAT w kraju odbiorcy. Procedura ta pozwala na ujęcie wszystkich unijnych transakcji wysyłkowych w jednej deklaracji VAT. Wpłacony podatek jest przekazywany przez administrację państwa członkowskiego identyfikacji do państw członkowskich konsumpcji. Znacznie upraszcza to obowiązki sprzedawców internetowych rozliczających VAT, gdyż w ten sposób ograniczona została liczba formalności przy sprzedaży towarów na inne unijne rynki.

Platforma IOSS

Od 1 lipca 2021 r. wszystkie zakupione przez Internet towary o niskiej wartości – do 150 euro, importowane do UE są objęte podatkiem VAT.

Od tego też momentu VAT będą pobierały i płaciły dotychczas z niego zwolnione, a pośredniczące w realizacji transakcji platformy sprzedażowe w sieci, ale też portale aukcyjne, a nawet portale społecznościowe. Zgodnie bowiem z art.7a. 1 jeśli przedsiębiorca ułatwia, poprzez użycie interfejsu elektronicznego sprzedaż na odległość towarów importowanych w przesyłkach o wartości rzeczywistej nieprzekraczającej równowartości 150 euro, uznaje się, że przedsiębiorca ten samodzielnie otrzymał towary i dokonał ich dostawy. Oznacza to przerzucenie części odpowiedzialności za prawidłowe rozliczenie VAT z dostawców towarów i usług na pośredników obsługujących transgraniczne transakcje. Tym samym zmniejszy się liczba przedsiębiorców obarczonych obowiązkiem rozliczenia VAT.

Jednocześnie utworzony został nowy rodzaj sprzedaży na odległość towarów importowanych, czyli towarów wysyłanych z krajów trzecich do odbiorców w UE (SOTI). Firmy, które nie posiadają siedziby w jednym z państw członkowskich UE, muszą ustanowić unijnego pośrednika, odpowiedzialnego za pobór i rozliczenie VAT od ich transakcji. Powstała też szczególna procedura – importowy One Stop Shop (IOSS), która w przypadku przesyłek o wartości do 150 euro umożliwia dostawcy i pośredniczącej w sprzedaży platformie sprzedażowej zadeklarowanie i zapłacenie podatku za pośrednictwem IOSS w państwie członkowskim identyfikacji.

Przedsiębiorcy mogą też skorzystać ze zwolnienia z VAT importując towary o wartości do 150 euro, pod warunkiem, że podatek VAT należny z tytułu SOTI zostanie zadeklarowany w IOSS oraz w momencie importu towaru, przekazano właściwemu organowi celnemu ważny numer identyfikacyjny VAT IOSS podatnika (sprzedawcy/interfejsu elektronicznego) korzystającego z IOSS.

Marek Strządała, koordynator ds. pełnej księgowości Acartus SA

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat omawia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat wyjaśnia jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

REKLAMA

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

REKLAMA