REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT e-commerce - nowe regulacje podatkowe w transgranicznej sprzedaży

VAT e-commerce - nowe regulacje podatkowe w transgranicznej sprzedaży
VAT e-commerce - nowe regulacje podatkowe w transgranicznej sprzedaży

REKLAMA

REKLAMA

VAT e-commerce. Pakiet e-commerce to nic innego, jak szereg zmian w ustawie o podatku od towarów i usług w międzynarodowym handlu elektronicznym i imporcie w relacjach B2C. Adresowany jest do przedsiębiorców, którzy dokonują transgranicznych dostaw towarów i świadczą transgraniczne usługi unijnym konsumentom w transakcjach B2C.

Implementację unijnych przepisów dotyczących pakietu VAT E-commerce reguluje ustawa z 20 maja 2021 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw. Nowe przepisy weszły w życie 1 lipca 2021 r.
Jak wynika z informacji udostępnionych przez Ministerstwo Finansów celem wprowadzenia unijnych regulacji jest
przede wszystkim uszczelnienie podatku VAT w sektorze handlu elektronicznego i importu, ułatwienie jego rozliczanie przy sprzedaży towarów i usług, a także poprawa unijnej konkurencyjności w stosunku do przedsiębiorców spoza Unii Europejskiej. Dodatkowo zwiększy to dochody z VAT, który będzie odprowadzany od wielu towarów i usług dotychczas nieopodatkowanych.

REKLAMA

REKLAMA

VAT od e-handlu - co się zmieniło?

Nowe regulacje wprowadzają w miejsce sprzedaży wysyłkowej pojęcie WSTO, czyli wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość (art. 2 pkt 22a) oraz SOTI – sprzedaży na odległość towarów importowanych (art. 2 pkt 22b).

Od lipca br. zlikwidowano zwolnienia z VAT dla importu towarów w tzw. małych przesyłkach o wartości do 22 euro we wszystkich państwach członkowskich. Być może pomoże to wyrównać szanse specjalizujących się w e-handlu przedsiębiorców z krajów Unii Europejskiej, w tym również z Polski z firmami z państw trzecich. Unijni przedsiębiorcy dotychczas przegrywali w nierównej konkurencji w sprzedaży towarów tańszych o VAT, oferowanych przez firmy spoza Unii.

Obecnie dokonujący wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość nadal muszą naliczać podatek od towarów i usług. Jednak, aby uniknąć rejestracji za granicą i odprowadzania tam lokalnego VAT, wprowadzono uproszczoną unijną procedurę One Stop Shop (OSS). Dzięki niej wystarczy zgłosić zagraniczny podatek VAT w formie kwartalnego zeznania do jednej administracji podatkowej w swoim państwie, czyli co do zasady, państwie siedziby. I to ten kraj dzieli się zapłaconym podatkiem z krajem nabywcy.

REKLAMA

W deklaracjach składanych w procedurze unijnej lub nieunijnej nie wykazuje się podatku naliczonego. Wydatki poniesione na prowadzenie działalności gospodarczej w dalszym ciągu należy rozliczyć w krajowej deklaracji. Niektóre zaś wydatki poniesione w państwie członkowskim nadal będzie można rozliczyć korzystając z procedury VAT-REFUND.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rejestracja w ramach szczególnej procedury OSS wymaga złożenia zgłoszenia rejestracyjnego do naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście. Konieczne jest złożenie wypełnionego zgłoszenia rejestracyjnego dla właściwej procedury szczególnej (unijnej- VIU-R lub nieunijnej VIN-R). A w przypadku działania przez pełnomocnika należy złożyć oryginał pełnomocnictwa na formularzu PPS-1. Rejestracja jest skuteczna od pierwszego dnia kwartału kalendarzowego następującego po kwartale, w którym podatnik złożył zgłoszenie do procedury OSS.

W przypadku rozpoczęcia świadczenia usług lub dostaw towarów przed datą rejestracji, ich rozliczanie zacznie obowiązywać od pierwszego dnia świadczenia tych usług lub dostaw towarów. Warunkiem jest dokonanie zgłoszenia naczelnikowi Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście, o rozpoczęciu działalności w ramach procedury szczególnej. Termin takiego zgłoszenia mija 10. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym po raz pierwszy przedsiębiorca dokonał świadczenia usługi lub dostawy towarów.

Poza tym zmiany są bardziej odczuwalne dla mniejszych przedsiębiorców, którzy sprzedają do różnych państw członkowskich UE. Dla całej UE utworzono jednolity próg 10 tys. euro (42 tys. zł). Co oznacza, że znacznie więcej przedsiębiorców dokona rejestracji VAT w państwie nabywcy, w sytuacji gdy nie skorzystają z procedury szczególnej.

Platforma OSS korzystna dla platform sprzedażowych w Unii Europejskiej

Przedsiębiorcy dokonujący wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, po przekroczeniu ujednoliconego progu 10 tys. euro, mogą zarejestrować się dla celów VAT w kraju nabywcy lub korzystać z procedury OSS.

Wcześniej obowiązywał ściśle określony próg tzw. sprzedaży wysyłkowej, inny w każdym z państw członkowskich UE. Po jego przekroczeniu konieczna była rejestracja dla celów VAT w kraju nabywcy i związany z tym m.in. obowiązek składania deklaracji oraz prowadzenia ewidencji VAT zgodnie z lokalnym prawem podatkowym. Obecnie wybierając procedurę OSS przedsiębiorcy nie muszą rejestrować VAT w kraju odbiorcy. Procedura ta pozwala na ujęcie wszystkich unijnych transakcji wysyłkowych w jednej deklaracji VAT. Wpłacony podatek jest przekazywany przez administrację państwa członkowskiego identyfikacji do państw członkowskich konsumpcji. Znacznie upraszcza to obowiązki sprzedawców internetowych rozliczających VAT, gdyż w ten sposób ograniczona została liczba formalności przy sprzedaży towarów na inne unijne rynki.

Platforma IOSS

Od 1 lipca 2021 r. wszystkie zakupione przez Internet towary o niskiej wartości – do 150 euro, importowane do UE są objęte podatkiem VAT.

Od tego też momentu VAT będą pobierały i płaciły dotychczas z niego zwolnione, a pośredniczące w realizacji transakcji platformy sprzedażowe w sieci, ale też portale aukcyjne, a nawet portale społecznościowe. Zgodnie bowiem z art.7a. 1 jeśli przedsiębiorca ułatwia, poprzez użycie interfejsu elektronicznego sprzedaż na odległość towarów importowanych w przesyłkach o wartości rzeczywistej nieprzekraczającej równowartości 150 euro, uznaje się, że przedsiębiorca ten samodzielnie otrzymał towary i dokonał ich dostawy. Oznacza to przerzucenie części odpowiedzialności za prawidłowe rozliczenie VAT z dostawców towarów i usług na pośredników obsługujących transgraniczne transakcje. Tym samym zmniejszy się liczba przedsiębiorców obarczonych obowiązkiem rozliczenia VAT.

Jednocześnie utworzony został nowy rodzaj sprzedaży na odległość towarów importowanych, czyli towarów wysyłanych z krajów trzecich do odbiorców w UE (SOTI). Firmy, które nie posiadają siedziby w jednym z państw członkowskich UE, muszą ustanowić unijnego pośrednika, odpowiedzialnego za pobór i rozliczenie VAT od ich transakcji. Powstała też szczególna procedura – importowy One Stop Shop (IOSS), która w przypadku przesyłek o wartości do 150 euro umożliwia dostawcy i pośredniczącej w sprzedaży platformie sprzedażowej zadeklarowanie i zapłacenie podatku za pośrednictwem IOSS w państwie członkowskim identyfikacji.

Przedsiębiorcy mogą też skorzystać ze zwolnienia z VAT importując towary o wartości do 150 euro, pod warunkiem, że podatek VAT należny z tytułu SOTI zostanie zadeklarowany w IOSS oraz w momencie importu towaru, przekazano właściwemu organowi celnemu ważny numer identyfikacyjny VAT IOSS podatnika (sprzedawcy/interfejsu elektronicznego) korzystającego z IOSS.

Marek Strządała, koordynator ds. pełnej księgowości Acartus SA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
KSeF 2.0 sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

REKLAMA

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

REKLAMA

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA