Sprzedaż majątku firmy po likwidacji działalności gospodarczej – rozliczenie VAT
REKLAMA
REKLAMA
Co powinien zawierać spis z natury?
REKLAMA
W spisie z natury powinny znaleźć się zarówno towary handlowe, składniki majątku firmy tj. środki trwałe, wyposażenia jak i drobne przedmioty, które na dzień likwidacji firmy posiadają wartość użytkową (konsumpcyjną). Warto też zwrócić uwagę na to, że zapis ustawy mówi wprost, iż są to wszelkie towary, od których odliczenie VAT podatnikowi przysługiwało bez względu na to, czy podatnik z tego skorzystał czy nie. Innymi słowy, brak rozliczenia VAT z faktury zakupu nie zwalania podatnika z obowiązku wykazania towaru przy likwidacji firmy i odprowadzenia od niego podatku.
Remanent nie jest trudny - czyli jak przygotować spis z natury
Podatek VAT
Zgodnie z ustawą o VAT podstawę opodatkowania majątku firmy stanowi cena nabycia towarów netto (bez podatku). Gdy zaś nie ma ceny nabycia, wówczas podstawę opodatkowania stanowi koszt wytworzenia, określony w momencie dostawy towarów. Oznacza to, że towar wymieniony na spisie z natury wycenia się według ceny rynkowej, przedstawiającej wartość, jaką skłonny byłby konsument zapłacić za określony towar.
Z uwagi, na to, że przedsiębiorca rozliczy VAT od remanentu w ostatniej składanej deklaracji VAT-7 (VAT-7K), sprzedaż składników majątku po likwidacji działalności nie będzie rodziła dodatkowych konsekwencji w podatku VAT.
Sprzedaż składników majątku firmy byłaby opodatkowana VAT tylko wtedy, gdyby przedsiębiorca ponownie założył firmę i dokonał sprzedaży majątku już jako czynny płatnik VAT. Wyjątek od danej sytuacji powstałby, gdyby przedsiębiorca założył kolejną działalność, wprowadzając do niej składniki majątku wcześniej wykazane w remanencie i dokonał ich sprzedaży przed upływem 12 miesięcy od zamknięcia poprzedniej firmy. Taka sprzedaż byłaby bowiem zwolniona z VAT na podstawie art. 14 ust. 7 ustawy o VAT.
Remanent w firmie po likwidacji działalności gospodarczej
Data likwidacji majątku
REKLAMA
Jeśli chodzi o datę likwidacji majątku firmy dla podatku VAT, sprzedaż niekoniecznie musi nastąpić w dacie zamknięcia działalności – podatnik może sprzedać majątek przed likwidacją, wycofać majątek z firmy do majątku prywatnego, lub też (jeżeli sprzęt jest zużyty czy zniszczony) po prostu komisyjnie przeprowadzić jego fizyczną likwidację.
W przypadku pierwszej i drugiej opcji firma naliczy VAT od sprzedaży, ponieważ przekazanie składnika majątku firmowego do majątku prywatnego, od którego odliczono VAT jest traktowana na równi ze sprzedażą. Firma wycofująca sprzęt ma obowiązek wykazać jego wartość w ewidencji sprzedaży VAT. W wypadku trzeciej opcji, tj. likwidacji, podatnik powinien sporządzić protokół, na którym wyszczególni zniszczony sprzęt. W związku z tym, że sprzętu elektronicznego nie powinno się po prostu wyrzucać, dla celów dowodowych wskazane jest posiadanie dowodu, że został on oddany do odpowiedniej instytucji.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat