REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczenie VAT z umowy najmu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 ifirma.pl
Z ifirma.pl księgujesz gdziekolwiek jesteś.
Rozliczenie VAT z umowy najmu
Rozliczenie VAT z umowy najmu
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ogólną zasadą rozliczenia podatku VAT należnego jest moment dokonania dostawy lub wykonania usługi. W pewnych przypadkach obowiązek podatkowy powstaje w szczególnym momencie, tak jak dla świadczenia usług najmu.

W myśl art. 19a ust. 1 ustawy o VAT obowiązek podatkowy powstaje w chwili dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi. Ponadto ustawa wskazuje również, iż obowiązek podatkowy powstaje w sytuacji, kiedy dana usługa zostanie wykonana częściowo lub nastąpiło otrzymanie części zapłaty.

REKLAMA

REKLAMA

Firma X, która jest płatnikiem VAT, wynajmuje lokal użytkowy na rzecz firmy Y – również płatnika VAT. Faktury wystawiane są 3 dnia każdego kolejnego miesiąca za dany miesiąc. Termin zapłaty został ustalony w umowie. Wskazano, iż wpłata będzie dokonywana do 10 dnia danego miesiąca. Obowiązek podatkowy u podatnika wynajmującego powstaje w dniu wystawienia faktury. Np. Firma X wystawiła fakturę 3 kwietnia, obowiązek podatkowy u podatnika wynajmującego powstaje w dniu wystawienia faktury, czyli 3 kwietnia.

W przypadku, kiedy ustalono następujące po sobie terminy płatności lub rozliczenia przyjmuje się, iż usługa została wykonana z upływem każdego okresu związanego z rozliczeniem lub płatnością, do momentu zakończenia usługi.

Rozważając kwestię najmu należy przeanalizować art. 19a ust. 5 pkt 4 ustawy o VAT, w którym ustawodawca określa szczególny moment powstania obowiązku, odnosząc się do daty wystawienia faktury. Podatnicy powinni jednak pamiętać o sytuacji, kiedy nie zostanie wystawiona faktura, ale upłynie termin płatności określony w umowie. Wówczas termin płatności jest jednoznaczny z momentem powstania obowiązku.

REKLAMA

VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podstawową zasadą jest to, że fakturę wystawia się nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru lub wykonano usługę. Natomiast zgodnie z art. 106i ust. 3 pkt 4 fakturę dotyczącą najmu wystawiamy nie później niż z upływem terminu płatności. Należy zwrócić uwagę na art. 106b ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT omawiający kwestię pobrania zaliczki. W przypadku najmu nie ma zastosowania przepis wskazujący, iż należy wystawić fakturę na pobraną zaliczkę, ponieważ u wynajmującego nie powstanie obowiązek wystawienia faktury na otrzymaną zaliczkę.

Firma Alfa (podatnik VAT) w listopadzie 2014 r. podpisała umowę najmu lokalu użytkowego z innym podatnikiem VAT (firma Beta). Zgodnie z umową czynsz ma być płatny za poszczególne kwartały w terminie do 10 dnia miesiąca, następującego po każdym kolejnym kwartale. W lutym 2015 r. (wcześniej niż wynika z umowy) Firma Beta wpłaciła czynsz za pierwszy okres rozliczeniowy (pierwszy kwartał 2015). W Firmie Alfa nie wystąpił obowiązek udokumentowania fakturą otrzymanej zaliczki.

Ustawodawca przewiduje także inne postępowanie w przypadku osób nie prowadzących działalności. Zgodnie z art. 106b ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT dla osoby fizycznej nieprowadzącej działalności podatnik nie ma obowiązku wystawiania faktury dotyczącej najmu również wtedy, gdy żąda wystawiania takiej faktury.

Zmiany w Prawie Pracy 2015 (Komplet 4 książek) + Kodeks pracy 2015 z komentarzem gratis

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Omawiając sytuację księgowania wydatku związanego z najmem należy wskazać terminy wykazania kosztu w KPiR i ewidencji zakupów VAT. W sytuacji, kiedy:
- posiadamy fakturę za najem – księgujemy w dacie wystawienia w KPiR, natomiast w ewidencji zakupów VAT, nie wcześniej niż w dniu otrzymania faktury,
- jeżeli dokonamy wpłaty zgodnie z terminem płatności wskazanym w umowie, ale nie otrzymamy faktury – księgujemy w dacie zapłaty w KPiR, natomiast w ewidencji zakupów VAT nie wykazujemy transakcji nieudokumentowanej fakturą.

Firma X, która jest płatnikiem VAT, wynajmuje lokal użytkowy na rzecz firmy Y – również płatnika VAT. Firma X wystawiła fakturę 3 kwietnia, obowiązek podatkowy u podatnika wynajmującego powstaje w dniu wystawienia faktury, czyli 3 kwietnia. Firma Y otrzymała fakturę za najem 10 kwietnia, może dokonać odliczenia VAT z dniem otrzymania faktury.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy KSeF sprawi, że księgowi będą mieli mniej pracy? Niekoniecznie

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) to jedno z najważniejszych przedsięwzięć cyfryzacyjnych w polskim systemie podatkowym, mające na celu uproszczenie i zautomatyzowanie obiegu faktur – od ich wystawienia, przez przesyłanie, aż po archiwizację. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada, że dzięki obowiązkowemu modelowi KSeF przedsiębiorcy i księgowi zyskają czas, w praktyce księgowi nie spodziewają się mniejszego nakładu pracy. Wręcz przeciwnie, 36,1% księgowych oczekuje, że wdrożenie KSeF przysporzy im więcej obowiązków, a 75% z nich nadal czuje, że ich firma nie jest przygotowana do wdrożenia KseF – wynika z raportu fillup k24 “Księgowi i firmy wobec wdrożenia KSeF”.

Polskie jabłka na Łotwie… a w Białorusi? Spór podatkowy trafia do TSUE

Wyobraźmy sobie typowy dzień w polskiej firmie eksportującej jabłka. Towar gotowy, kontrahent zarejestrowany na Łotwie, formalności załatwione – wszystko wydaje się proste. Ale niespodziewanie pojawia się problem: jabłka wylądowały w Białorusi. I nagle w centrum uwagi znajduje się VAT – czy to wciąż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT), czy już eksport?

Ministerstwo Finansów i KAS: budujemy Tax Morale. Czy moralność podatkowa zastąpi mechanizmy kontroli podatkowej?

W dniu 28 października 2025 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się konferencja na temat moralności podatkowej w społeczeństwie i gospodarce. Uczestnikami spotkania byli m.in. wiceminister finansów Szef KAS Marcin Łoboda, przedstawiciele szwedzkiej administracji podatkowej, Krajowej Administracji Skarbowej, środowiska naukowego i biznesu. Spotkanie było okazją do dyskusji na temat budowania moralności podatkowej i jej wpływu na skuteczność poboru podatków.

Jak dobrze żyć (efektywnie współpracować) z księgowym? Przychody, koszty, bartery, dokumenty. Praktyczne rady dla twórców internetowych i influencerów

Jesteś influencerem, twórcą internetowym, a może dopiero zaczynasz swoją przygodę z działalnością online? Niezależnie od etapu, na którym jesteś – prędzej czy później przyjdzie moment, w którym będziesz musiał zmierzyć się z rozliczeniami podatkowymi. Współpraca z księgowym to w takim przypadku nie tylko konieczność, ale przede wszystkim ogromne ułatwienie i wsparcie w prowadzeniu legalnej, uporządkowanej działalności twórczej.

REKLAMA

Zwolnienia z kasy fiskalnej – aktualne przepisy i wyjątki 2025

Kasy fiskalne od lat stanowią nieodłączny element prowadzenia działalności gospodarczej. Z jednej strony są narzędziem do rejestrowania sprzedaży, z drugiej wspomagają rozliczenia podatkowe, zapewniając transparentność transakcji pomiędzy sprzedawcą i nabywcą.

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Jak rozliczać auta kupione do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

REKLAMA

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co się zmieni już od lutego 2026 roku?

Już od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

REKLAMA