REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczenie VAT z umowy najmu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 ifirma.pl
Z ifirma.pl księgujesz gdziekolwiek jesteś.
Rozliczenie VAT z umowy najmu
Rozliczenie VAT z umowy najmu
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ogólną zasadą rozliczenia podatku VAT należnego jest moment dokonania dostawy lub wykonania usługi. W pewnych przypadkach obowiązek podatkowy powstaje w szczególnym momencie, tak jak dla świadczenia usług najmu.

W myśl art. 19a ust. 1 ustawy o VAT obowiązek podatkowy powstaje w chwili dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi. Ponadto ustawa wskazuje również, iż obowiązek podatkowy powstaje w sytuacji, kiedy dana usługa zostanie wykonana częściowo lub nastąpiło otrzymanie części zapłaty.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Firma X, która jest płatnikiem VAT, wynajmuje lokal użytkowy na rzecz firmy Y – również płatnika VAT. Faktury wystawiane są 3 dnia każdego kolejnego miesiąca za dany miesiąc. Termin zapłaty został ustalony w umowie. Wskazano, iż wpłata będzie dokonywana do 10 dnia danego miesiąca. Obowiązek podatkowy u podatnika wynajmującego powstaje w dniu wystawienia faktury. Np. Firma X wystawiła fakturę 3 kwietnia, obowiązek podatkowy u podatnika wynajmującego powstaje w dniu wystawienia faktury, czyli 3 kwietnia.

W przypadku, kiedy ustalono następujące po sobie terminy płatności lub rozliczenia przyjmuje się, iż usługa została wykonana z upływem każdego okresu związanego z rozliczeniem lub płatnością, do momentu zakończenia usługi.

Rozważając kwestię najmu należy przeanalizować art. 19a ust. 5 pkt 4 ustawy o VAT, w którym ustawodawca określa szczególny moment powstania obowiązku, odnosząc się do daty wystawienia faktury. Podatnicy powinni jednak pamiętać o sytuacji, kiedy nie zostanie wystawiona faktura, ale upłynie termin płatności określony w umowie. Wówczas termin płatności jest jednoznaczny z momentem powstania obowiązku.

VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Podstawową zasadą jest to, że fakturę wystawia się nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru lub wykonano usługę. Natomiast zgodnie z art. 106i ust. 3 pkt 4 fakturę dotyczącą najmu wystawiamy nie później niż z upływem terminu płatności. Należy zwrócić uwagę na art. 106b ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT omawiający kwestię pobrania zaliczki. W przypadku najmu nie ma zastosowania przepis wskazujący, iż należy wystawić fakturę na pobraną zaliczkę, ponieważ u wynajmującego nie powstanie obowiązek wystawienia faktury na otrzymaną zaliczkę.

Firma Alfa (podatnik VAT) w listopadzie 2014 r. podpisała umowę najmu lokalu użytkowego z innym podatnikiem VAT (firma Beta). Zgodnie z umową czynsz ma być płatny za poszczególne kwartały w terminie do 10 dnia miesiąca, następującego po każdym kolejnym kwartale. W lutym 2015 r. (wcześniej niż wynika z umowy) Firma Beta wpłaciła czynsz za pierwszy okres rozliczeniowy (pierwszy kwartał 2015). W Firmie Alfa nie wystąpił obowiązek udokumentowania fakturą otrzymanej zaliczki.

Ustawodawca przewiduje także inne postępowanie w przypadku osób nie prowadzących działalności. Zgodnie z art. 106b ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT dla osoby fizycznej nieprowadzącej działalności podatnik nie ma obowiązku wystawiania faktury dotyczącej najmu również wtedy, gdy żąda wystawiania takiej faktury.

Zmiany w Prawie Pracy 2015 (Komplet 4 książek) + Kodeks pracy 2015 z komentarzem gratis

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Omawiając sytuację księgowania wydatku związanego z najmem należy wskazać terminy wykazania kosztu w KPiR i ewidencji zakupów VAT. W sytuacji, kiedy:
- posiadamy fakturę za najem – księgujemy w dacie wystawienia w KPiR, natomiast w ewidencji zakupów VAT, nie wcześniej niż w dniu otrzymania faktury,
- jeżeli dokonamy wpłaty zgodnie z terminem płatności wskazanym w umowie, ale nie otrzymamy faktury – księgujemy w dacie zapłaty w KPiR, natomiast w ewidencji zakupów VAT nie wykazujemy transakcji nieudokumentowanej fakturą.

Firma X, która jest płatnikiem VAT, wynajmuje lokal użytkowy na rzecz firmy Y – również płatnika VAT. Firma X wystawiła fakturę 3 kwietnia, obowiązek podatkowy u podatnika wynajmującego powstaje w dniu wystawienia faktury, czyli 3 kwietnia. Firma Y otrzymała fakturę za najem 10 kwietnia, może dokonać odliczenia VAT z dniem otrzymania faktury.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec z bieganiem po zaświadczenia! Rewolucyjne zmiany w podatku od spadków i darowizn, dotyczące zaświadczeń z urzędu skarbowego oraz rozliczeń rent prywatnych

Koniec z obowiązkiem przedstawiania zaświadczeń z urzędu skarbowego przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny! Nowelizacja ustawy o podatku od spadków i darowizn upraszcza formalności i rozliczenia rent prywatnych. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe przepisy wchodzą w życie.

2 mln zł zamiast 1 mln! Rząd luzuje zasady w podatku PIT – to przełom dla przedsiębiorców, którzy korzystają z rozliczenia kasowego

Rząd szykuje istotną zmianę w podatku dochodowym – limit przychodów uprawniający do kasowego PIT ma wzrosnąć z 1 mln do 2 mln zł. To ogromna ulga dla tysięcy firm, które dzięki nowym przepisom poprawią swoją płynność finansową i uproszczą rozliczenia z fiskusem.

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

Nowe Centrum Kompetencyjne i Zespół ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego – jest ważny krok w uszczelnianiu CIT

Ministerstwo Finansów ogłosiło powstanie Centrum Kompetencyjnego ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego w CIT oraz nowego Zespołu analizującego systemowe rozwiązania w tym obszarze. KAS zmienia też priorytety kontroli – liczyć się będą efekty, nie liczba postępowań.

REKLAMA

Nowe projekty KSR do konsultacji publicznych: wartości niematerialne i inwestycje w nieruchomości

Komitet Standardów Rachunkowości opublikował dwa projekty Krajowych Standardów Rachunkowości – dotyczące wartości niematerialnych i prawnych oraz inwestycji w nieruchomości. Dokumenty mają ujednolicić zasady ewidencji, wyceny i prezentacji tych aktywów. Opinie można zgłaszać do 30 września 2025 r.

Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

REKLAMA

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

3 poprawki Senatu do ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF

Ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur została uchwalona przez Sejm 25 lipca 2025 roku i trafiła do Senatu. Na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2025 r. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała jedynie 3 poprawki redakcyjne do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nie wprowadzając innych zmian.

REKLAMA