REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Konieczny jest plan ratunkowy dla VAT-u
Konieczny jest plan ratunkowy dla VAT-u

REKLAMA

REKLAMA

Katastrofalny stan podatku od towarów i usług jest już nieukrywanym faktem: dochody w sierpniu 2015 roku były rekordowo niskie, a wrzesień będzie jeszcze gorszy. Władza niechętnie potwierdza, że jak zwykle nie sprawdzają się jej prognozy, a dochody budżetu państwa z tego podatku za osiem miesięcy wyniosły około 80 mld zł, czyli mniej niż w zeszłym roku, a w kasie państwa zabraknie do końca roku około 16 mld zł.

A może nawet więcej, bo na finiszu liberalnych rządów „agresywne planowanie podatkowe” zbiera ostatnie żniwo, gdyż opozycja zapowiedziała coś, co nazywa się „uszczelnieniem” tego podatku. Czyli źródło łatwych pieniędzy może szybko wyschnąć. Nasza wspólnotowa wersja VAT-u należy do najgorszych w zjednoczonej Europie, tracimy 25% potencjalnych dochodów, co potwierdzają nawet oficjalne raporty Komisji Europejskiej. Dlaczego tak się dzieje?

REKLAMA

REKLAMA

Odpowiedź jest prosta: podatkiem tym w naszym kraju rządzi tylko pozornie dziwny sojusz urzędników, lobbystów i zagranicznego biznesu doradczego. Nikt nie kryje tych związków, bardzo często odbywają się nawet oficjalne konwentykle, gdzie wysocy urzędnicy „radzą” razem z biznesem optymalizacyjnym jak „uprościć” ten podatek, co zwykłemu człowiekowi raczej się w głowie nie mieści.

Większość wprowadzonych ostatnio przepisów było faktycznie napisanych poza resortem finansów, a politykom i posłom pozostawiono rolę figurantów, którzy mają to grzecznie akcentować. Ciekawe, czy szefowa rządu wie, kto jest głównym beneficjentem a przede wszystkim inicjatorem zmian wprowadzonych w latach 2011-2015, które kosztowały budżet co najmniej kilkanaście miliardów złotych? Dlaczego np. sprzedawcy stali i wyrobów stalowych nie płacą ani grosza tego podatku oraz ile uzyskują zwrotów z urzędów skarbowych? Przecież to bardzo łatwo sprawdzić, żądając od tych organów krótkiej informacji, ile wpłacano do czasu wprowadzenia tzw. odwróconego VAT-u, a ile potem zwraca się adresatom „przepisów korzystnych dla podatników”?

Dokumentacja VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

REKLAMA

Biuletyn VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Aby uratować ten podatek przed dalszą degradacją najpierw trzeba przerwać wszelkie związki urzędników z biznesem optymalizacyjnym. Musi być naczelną i nie doznającą żadnych wyjątków zasadą, że ten, kto pomaga podatnikom jak nie płacić VAT-u, nie może mieć jakichkolwiek kontaktów z rządzącymi8, a przede wszystkim nie może pisać przepisów, które później uchwala nasz parlament. Na razie jest to mało prawdopodobne, a wielu wyższych urzędników z resortu finansów widzi swoje kariery w tym biznesie. Były już „wielkie transfery personalne” z ulicy Świętokrzyskiej do tych firm: teraz pewnie szykują się następne.

Czy wiemy co zrobić, aby ten podatek przestał być przysłowiową dojną krową dla biznesu optymalizacyjnego i kliki lobbystów? Oczywiście tak i nie należy tu oglądać się na pomysły brukselskich biurokratów, bo oni niczego nie wymyślą: przecież mieli na to co najmniej cztery lata. Przy okazji warto przyjrzeć się, kto reprezentuje nasz kraj w gremiach opiniodawczych tamtych struktur. Nie byłbym zaskoczony, gdybyśmy spotkali tam przedstawicieli… biznesu optymalizacyjnego. To też wymaga szybkich i precyzyjnych posunięć.

Teraz o koniecznych zmianach w tym podatku, które powstrzymają jego upadek. Do najważniejszych z nich trzeba zaliczyć:

  1. stworzenie Centralnego Rejestru Podatników, który w jednym miejscu zgromadzi wszystkie podstawowe i weryfikowane na bieżąco informacje na temat faktycznie istniejących podmiotów dokonujących dostawy towarów i świadczących usługi na terytorium kraju: rejestr ten służyłby zarówno podatnikom jak i organom władzy: dziś nikt nie wie nawet, ile mamy realnie podmiotów, które powinny płacić ten podatek,
  2. wprowadzenie nakazu zapłaty podatku należnego z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego tych masowych towarów, które dziś są powszechnie wykorzystywane do wyłudzeń zwrotów (np. paliwa silnikowe): przywożący musiałby – podobnie jak w przypadku pojazdów samochodowych – zapłacić podatek należny bezpośrednio po przywozie tego towaru, a jego krajowi kontrahenci nie ryzykowaliby utraty prawa do odliczenia, jeżeli otrzymywaliby urzędowe potwierdzenie, że została dokonana zapłata tego podatku,
  3. nabywcy towarów i usług odpowiadaliby solidarnie za zaległości podatkowe krajowych dostawców (usługodawców) od pewnej, relatywnie wysokiej kwoty zakupów, chyba że dokonywaliby wpłaty części ceny zakupu odpowiadającej kwocie podatku naliczonego na rachunek bankowy dostawcy (usługodawcy), będący pod nadzorem organów podatkowych, z którego to rachunku byłby płacony podatek dostawców,
  4. zaniżenie podatku należnego oraz zawyżenie zwrotów wiązałoby się z koniecznością zapłaty dodatkowego zobowiązania podatkowego, które czyniłoby nieopłacalnym tego rodzaju praktyki: należy przypomnieć, że do 2008 roku były w Polsce tego rodzaju przepisy usunięte z ustawy pod wpływem biznesu optymalizacyjnego, który najzwyczajniej oszukał Sejm twierdząc, że są to przepisy sprzeczne z prawem UE,
  5. podatnicy będą mogli, a w określonym zakresie będą musieli informować organy podatkowe o stosowanych praktykach optymalizacyjnych mających na celu uzyskanie korzyści podatkowych: jeżeli nie poinformowaliby o tych działaniach, a korzyści podatkowe z tego tytułu byłyby relatywnie wysokie, ich kwota będzie opodatkowana na podwyższonym poziomie,
  6. uzyskanie zwrotu podatku – w zależności od wielkości żądanej kwoty – byłoby uzależnione od przedstawienia dodatkowych informacji o wielkości podatku naliczonego, które wraz z deklaracją podatkową składaliby podatnicy ubiegający się o te kwoty,
  7. należy usunąć wszystkie patologiczne rozwiązania, które wprowadzono w latach 2011-2015 tylko po to, aby nie płacić podatku a przede wszystkim wyłudzać nienależne zwroty.

VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

To główne zmiany, które należy wprowadzić możliwie najszybciej. Oczywiście można je „włożyć” do obecnej ustawy, ale dużo prościej i skuteczniej będzie napisać ją od nowa: będzie to z korzyścią dla uczciwych podatników oraz organów skarbowych.

Witold Modzelewski

Profesor Uniwersytetu Warszawskiego

Instytut Studiów Podatkowych

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

REKLAMA

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

REKLAMA

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA