REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Błędy w informacji VAT-UE - na co zwracać uwagę?

e-file sp. z o.o.
Producent aplikacji i rozwiązań pomocnych w biznesie oraz w kontaktach z urzędami
Błędy w informacji VAT-UE  - na co zwracać uwagę?
Błędy w informacji VAT-UE - na co zwracać uwagę?

REKLAMA

REKLAMA

Wypełnianie informacji podsumowującej o dokonanych transakcjach wewnątrzwspólnotowych może sprawić szereg problemów.Obliczanie poszczególnych transakcji oraz składanie druku wymaga zatem uwagi oraz skrupulatnych kalkulacji. Istnieje szereg zasad prawidłowego wypełniania VAT-UE. Każdy podatnik będzie miał jednak odrębne problemy wynikające ze specyfiki jego transakcji.

Właściwa wersja druku VAT-UE

Istotna kwestią, pozostaje posługiwanie się prawidłową wersją deklaracji VAT-UE. Aktualna wersja deklaracji VAT-UE(3) obowiązuje od od rozliczenia za lipiec 2013 r. - w przypadku informacji składanej za okresy miesięczne, a w przypadku informacji składanej za okresy kwartalne obowiązuje od rozliczenia za III kwartał 2013 r.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Deklaracja ta dostępna jest m.in. w programie www.fillup.pl. Podatnik VAT może korzystać tu zarówno z najnowszej wersji deklaracji, jak i informacji podatkowych, nie tylko wyszukując je samodzielnie w programie, ale również korzystając z kreatora deklaracji VAT.

Posłużenie się nieaktualną wersją informacji może narazić podatnika na zarzut polegający na niezłożeniu w ogóle niezbędnych danych (wyłącznie informacja w wersji obowiązującej, pozostaje drukiem akceptowanym przez organy podatkowe chyba, że przepisy w tym względzie pozwalają na okres przejściowy stosowania starych druków VAT-UE) . 

Biuletyn VAT

REKLAMA

VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sumowanie deklarowanych kwot – limity miesięczne i kwartalne

Podstawowym problemem okazuje się sumowanie poszczególnych kwot transakcji, które wprowadzić należy do informacji VAT-UE. Jest to szczególnie istotne u podatników, którzy deklaracje VAT-UE składają za okresy kwartalne. Jeżeli wartość transakcji przekroczy bowiem limity wskazane w ustawie – podatnik zobowiązany jest składać informacje miesięcznie, a nie kwartalnie. Składający informacje podsumowujące za okresy kwartalne, u których:

1) całkowita wartość wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów a także dostaw realizowanych w transakcjach trójstronnych przez drugiego podatnika w łańcuchu dostaw -  bez podatku od wartości dodanej - przekroczyła w danym kwartale kwotę 250 000 zł lub

2) całkowita wartość wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów, bez podatku - przekroczyła w danym kwartale kwotę 50 000 zł,

- są obowiązani do składania informacji podsumowujących za okresy miesięczne.

W obu przypadkach limity należy obliczać osobno, sumując osobno kwoty z pkt 1 i osobno z pkt 2, niemniej przekroczenie jednego z nich – powoduje, że informacje podsumowujące  miesięczne należy składać w stosunku do wszystkich wskazanych w nich transakcji.

Dla ustalenia limitów podatnik powinien dokładnie sprawdzać moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu poszczególnych transakcji. Przesunięcie ich lub wykazanie w sposób niewłaściwy spowoduje błąd w złożonej informacjach. Ta sama zasada dotyczy prawidłowego stosowania przeliczeń transakcji wyrażonych w walutach obcych, a także właściwe ustalanie podstawy opodatkowania tych czynności.

Transakcji nie należy w sposób szczególny zaokrąglać. 

Monitor Księgowego – prenumerata

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Kontrahent z numerem NIP-UE

W deklaracji osobno  należy wskazywać transakcje na rzecz każdego pojedynczego nabywcy towarów lub usług. Jeżeli na rzecz tego samego nabywcy świadczone są transakcje WDT, WNT oraz usługi – należy je wpisać na informacji osobno – sumując je w tych trzech grupach transakcji.

Nie wykazuje się w VAT-UE transakcji dokonywanych na rzecz konsumentów lub tzw. transakcji sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju lub na terytorium kraju.  

Usługi na VAT-UE

Należy pamiętać, że w zakresie świadczenia usług – podatnik wprowadza wyłącznie część z tych o charakterze wewnątrzwspólnotowym. Zalicza się do nich wyłącznie usługi świadczone, a nie nabywane przez podatnika składającego informację VAT-UE. Dodatkowo są to wyłącznie transakcje:

  • usług, do których stosuje się art. 28b ustawy o podatku VAT (transakcje między przedsiębiorcami, dla których miejsce opodatkowania ustala się na zasadach ogólnych w siedzibie nabywcy usługi z innego kraju UE), na rzecz podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej,
  • dla których miejscem świadczenia jest terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium Polski (stosować należy zasadę wskazaną w art. 28b ustawy o VAT)
  • inne niż: zwolnione od podatku od wartości dodanej lub opodatkowane stawką 0%,
  • dla których zobowiązanym do zapłaty podatku od wartości dodanej jest usługobiorca .

Obowiązanym do zapłaty jest usługobiorca, jeżeli podatnik składający VAT-UE będący usługodawcą nie posiada na terytorium tego państwa członkowskiego siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej lub siedziby działalności gospodarczej, posiada natomiast na tym terytorium stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, przy czym to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej lub inne miejsce prowadzenia działalności gospodarczej usługodawcy, jeżeli usługodawca posiada takie inne miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na tym terytorium, nie uczestniczy w tych transakcjach.

Należy zatem szczegółowo ustalić, które z czynności dokonywanych zaliczają się i które należy deklarować w VAT-UE.

Porównanie VAT-7 (VAT-7K, VAT-7D) z VAT-UE

Należy pamiętać, aby kwoty wewnątrzwspólnotowych nabyć i dostaw wykazane na informacji VAT-UE były równe sumie tych samych transakcji wykazywanych na standardowych deklaracjach VAT: czyli w trzech kolejnych deklaracjach VAT-7 lub w deklaracji kwartalnej. Ewentualne różnice w kwotach występujące między tymi deklaracjami wynikać mogą z zaokrągleń i nie mogą przekraczać łącznie kilkunastu złotych.

Inaczej będzie natomiast w przypadku usług wykazywanych na VAT-UE oraz deklaracjach VAT-7, VAT-7K czy VAT-7D. Kwoty wskazywane mogą się wówczas różnić ze względu m.in. na ustalenie miejsca opodatkowania usług oraz naliczenie w odrębny sposób podatku VAT wykazywanych w tych deklaracjach. Zasadą jednak będzie, że na VAT-UE sumy obrotu pochodzącego ze świadczenia usług nie będą wyższe niż kwoty z tych transakcji wskazane w deklaracjach VAT-7, VAT-7K lub VAT-7D.

Wszystkie wskazane powyżej deklaracje: VAT-UE, VAT-7, VAT-7K, VAT-7D w najnowszych wersjach znaleźć można w programie www.fillup.pl  i wypełnić w przypisanym do tych deklaracji kreatorze druków VAT.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA