Sponsoring – opodatkowanie i rozliczanie VAT
REKLAMA
REKLAMA
W polskim porządku prawnym sponsoring nie został odrębnie uregulowany. Umowa sponsoringu jest więc umową nienazwaną, tworzoną w oparciu o ogólną zasadę swobody umów (art. 3531 k.c.).
REKLAMA
Zasadniczą jej cechą jest ekwiwalentność świadczeń (por. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 09.07.2002 r., sygn. akt I SA/Ka 1062-1063/01), a więc przede wszystkim zobowiązanie się sponsora do finansowania lub współfinansowania działalności zamierzonej lub realizowanej już przez sponsorowanego, w zamian za co sponsorowany zobowiązuje się do poinformowania opinii publicznej o finansowaniu lub współfinansowaniu wyżej wymienionej działalności przez sponsora poprzez popularyzowanie oznaczenia indywidualizującego sponsora w obrocie w trakcie tego przedsięwzięcia (por. wyrok Sądu Apelacyjnego w Warszawie z 19.04.2004 r., sygn. akt VI Aca 709/03).
Należy przy tym wyróżnić dwa zasadnicze rodzaje umowy sponsoringu. W ramach sponsoringu finansowego sponsor przekazuje pewną kwotę pieniężną w zamian za usługę reklamową świadczoną przez sponsorowanego. Z kolei w przypadku sponsoringu rzeczowego (usługowego), sponsor przekazuje na rzecz sponsorowanego towary bądź usługi.
Przewodnik po zmianach przepisów 2015/2016 dla firm
REKLAMA
Niewątpliwie samo świadczenie usługi przez sponsorowanego jest usługą w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług tak jak usługa reklamowa. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, powinien on z tytułu świadczonej usługi reklamowej naliczyć VAT należny i udokumentować wykonanie usługi fakturą.
Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT będzie więc miała zastosowanie podstawowa, 23-proc. stawka podatku. Tak wynika z interpretacji indywidualnej z 23.08.2012 r. Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, znak IPPP2/443-523/12-4/AO, cyt.: „Wobec powyższego, przekazana kwota wsparcia finansowego na rzecz Wnioskodawcy stanowi wynagrodzenie za odpłatne świadczenie usług określone w art. 8 ustawy o podatku od towarów i usług podlegające opodatkowaniu stawką właściwą dla świadczonych usług.
W związku z tym, że ww. usługi nie zostały wymienione w ustawie ani w rozporządzeniach wykonawczych jako objęte preferencyjnym opodatkowaniem zastosowanie będzie miała 23% stawka podatku VAT.” Analogicznie interpretacja indywidualna z 30.08.2012 r. Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, znak IPPP2/443-509/12-5/RR.
Odsetki 2016 – rewolucyjne zmiany
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podmiotowi sponsorującemu będzie więc przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturze wystawionej przez sponsorowanego z tytułu świadczonej usługi reklamowej. Oczywiście warunkiem jest, aby usługi wykorzystywane przez sponsora służyły do reklamowania (wykonywania) czynności opodatkowanych VAT.
Tak wynika również z interpretacji indywidualnej z 04.12.2007 r. Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, znak ILPP1/443-195/07-2/MT, cyt.: „Podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zawartego w fakturach VAT wystawionych przez jednostkę sponsorowaną za usługę reklamowo-promocyjną na rzecz sponsora.”. Podobnie interpretacja indywidualna z 03.10.2012 r. Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, znak IPPP2/443-701/12-2/KOM.
W przypadku wariantu barterowego (sponsoring rzeczowy), przekazanie towarów przez sponsorującego stanowić będzie odpłatną dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT. Sponsorujący powinien więc wykazać należny podatek VAT od przekazywanych towarów i udokumentować ich dostawę fakturą. Analogiczna sytuacja będzie miała miejsce w przypadku sponsoringu usługowego.
W przypadku uzyskania od sponsora towarów/usług, sponsorowany będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego z otrzymanej faktury, jeśli zakupy te będą służyć mu do działalności opodatkowanej w VAT.
Piotr Sobczak, Praktykant w zespole VAT ECDDP Sp. z o.o.
Paweł Barnik, Zastępca Dyrektora Departamentu ds Podatków Pośrednich ECDDP Sp. z o.o.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat