REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dostosowanie rozliczeń VAT do nowych zasad odliczenia przy pomocy pre-współczynnika

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dostosowanie rozliczeń VAT do nowych zasad odliczenia przy pomocy pre-współczynnika /Fotolia
Dostosowanie rozliczeń VAT do nowych zasad odliczenia przy pomocy pre-współczynnika /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rok 2016 przyniósł niewielkie, ale za to istotne zmiany w przepisach VAT. Istotne, bo po raz pierwszy wprowadzono w polskiej ustawie o VAT obowiązek stosowania pre-współczynnika przy odliczaniu podatku naliczonego od zakupów wykorzystywanych zarówno do działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza.

Kogo dotyczą zmiany w VAT od 2016 r. w zakresie pre-proporcji?

REKLAMA

REKLAMA

Zamiarem ustawodawcy było uregulowanie sytuacji, kiedy podatnik poza wykonywaniem czynności opodatkowanych w ramach działalności gospodarczej prowadzi działalność w celach, określonych przez ustawodawcę, jako „inne niż działalność gospodarcza”. Czym są te „inne cele” niestety w ustawie już nie wyjaśniono. Co prawda, w uzasadnieniu projektodawca wskazał, że chodzi tutaj głównie o działalność podmiotów takich jak jednostki samorządu terytorialnego, organów rządowych oraz innych podmiotów prawa publicznego, nie można jednak wykluczyć że nowe przepisy będą miały również zastosowanie do podmiotów, które prowadząc działalność biznesową dokonują pewnych, czasami niestandardowych czynności, które można ogólnie nazwać aktywnością prywatną.

Podejście ustawodawcy zostało potwierdzone w odpowiedzi na interpelację nr 30157, w której Minister Finansów wskazał, że „obowiązek wydzielenia podatku naliczonego przy zastosowaniu ww. pre-współczynnika dotyczy bowiem tylko wąskiej grupy podatników, którzy poza działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy o VAT wykonują również działalność nieobjętą systemem VAT (np. jako organ władzy publicznej), i nie jest możliwe bezpośrednie przyporządkowanie podatku należnego do każdego z tych typów działalności.”

Zmiany w odliczaniu VAT w 2016 r. – jak stosować preproporcję?

Pozostaje jednak pytanie, jak w praktyce organy podatkowe będą interpretować nowe przepisy – wąsko jak sugeruje uzasadnienie i powyższe stanowisko Ministra Finansów czy może szeroko – uznając, że pewne niestandardowe czynności podatników, które nie podlegają systemowi opodatkowania VAT, powinny być uwzględnione przy wyliczaniu kwoty podatku do odliczenia. Przykładowo można tutaj podać czynności zbycia przedsiębiorstwa, czy jego zorganizowanej części, sprzedaż wierzytelności własnych, rozliczenia w ramach konsorcjum, czy chociażby otrzymywanie odsetek od lokat bankowych, odszkodowań, kar umownych i dywidend.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Radio publiczne pełni misję i nie odliczy całego VAT…

Dotychczasowe interpretacje indywidualne wydane przez organy podatkowe dotyczą podmiotów, które rzeczywiście poza działalnością komercyjną wykonują działania, które mieszczą się w szeroko pojętej działalności publicznej. Dla przykładu, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z dnia 2 grudnia 2015 r. nr IBPP3/4512-788/15/MN stwierdził, że radio które ma realizować misję kulturalną uzyskuje z tego tytułu opłatę abonamentową nie mającą związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. „Zatem w świetle ww. norm prawa podatkowego należy wskazać, że Spółka wykonując czynności nałożone na nią ustawą o radiofonii i telewizji – realizując misję – nie prowadzi działalności gospodarczej, a tym samym nie działa w charakterze podatnika podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy.”

Refakturowanie opłat niepodlegających VAT - czy trzeba ustalić preproporcję?

Tym samym wydaje się, że takie instytucje jak radio, telewizja, klub sportowy dotowany przez samorząd wykonujące działalność mieszaną – podlegającą i niepodlegającą systemowi VAT będą zobowiązane do stosowania pre-proporcji.

… a Instytut nastawiony na działalność komercyjną już tak

Co ciekawe, w innej interpretacji czytamy już, że działalność instytutu, który zajmuje się prowadzeniem badań naukowych i prac rozwojowych dotyczących rozwoju technik i technologii włókienniczych, jest działalnością gospodarczą. Istotne w tym przypadku jest przeznaczenie wyników badań i prac instytutu na cele komercyjne. Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji z dnia 26 listopada 2015 r., nr IPTPP1/4512-488/15-4/RG wskazał, że „badania, które mają charakter komercyjny, tzn. zakładane jest osiągnięcie wyników, które będą przedmiotem sprzedaży (…) prowadzone są w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.”

Polecamy: Zmiany w odliczaniu VAT od 1 stycznia 2016 r. - jak przygotować się do stosowania preproporcji


Kiedy alokacja, a kiedy pre-proporcja

REKLAMA

Jeżeli podatnik uzna, że wykonuje działalność mieszaną to dokonując nabyć towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, powinien w pierwszej kolejności dokonać alokacji – przypisania tych towarów i usług do konkretnej działalności.

Dopiero, gdy przypisanie tych towarów i usług do konkretnego rodzaju działalności nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego do odliczenia, oblicza się proporcjonalnie, co wynika z dodanego art. 86 ust. 2a ustawy o VAT. Przy czym sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych  nabyć.

Warto zaznaczyć, że ustawodawca nie narzuca podatnikom jednego sposobu kalkulacji. Wśród przykładowych metod obliczania pre-współczynnika wskazano te oparte o liczbę osób zaangażowanych w wykonywanie danych prac, liczbę godzin roboczych przeznaczonych na te prace, obrót z działalności, jak i powierzchnię wykorzystywaną do danej działalności. Przy czym wydaje się, że metoda oparta o obrót z działalności, ze względu na łatwość obliczania, ale również względną obiektywność będzie najczęściej stosowaną.

Nie zapomnieć o proporcji

Podatnicy, którzy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonują jedynie czynności opodatkowane, obliczony pre-współczynnik stosują do wyliczenia ostatecznej kwoty podatku do odliczenia. Niemniej podatnicy, którzy dokonują również czynności zwolnionych z VAT, muszą również pamiętać o zastosowaniu proporcji (bądź alokacji, jeśli jest to możliwe) do wyliczenia ostatecznej kwoty odliczenia. Przyjmując, że zastosowanie pre-proporcji było pierwszym etapem obliczeń, następnie trzeba zastosować drugi etap w oparciu o przepisy art. 90 ustawy o VAT.

Metody ustalania preproporcji

O ile więc, zastosowanie pre-współczynnika pozwoli nam na określenie kwoty podatku naliczonego związanego z działalnością podlegającą systemowi VAT, o tyle dopiero zastosowanie proporcji, w przypadku podatników wykonujących czynności zwolnione, pozwala na wyliczenie ostatecznej kwoty podatku do odliczenia.

Reasumując, w celu dostosowania rozliczeń VAT do nowych zasad odliczenia podatku przy pomocy pre-współczynnika należy dokonać szeregu czynności analityczno-kalkulacyjnych, które doprowadzić mają do określenia kwoty podatku naliczonego do odliczenia. Szczególnie istotne jest zweryfikowanie prowadzonej działalności pod względem określenia czy w całości podlega systemowi opodatkowania VAT, następnie należy przeanalizować jej specyfikę, tak aby wybrać najwłaściwszą metodę kalkulacji pre-proporcji. Kolejne kroki to odpowiednia kalkulacja i wyliczenie ostatecznej kwoty, przy uwzględnieniu charakteru działalności. Co ważne, pre-współczynnik należy wyliczyć na początku roku, uwzględniając dane za poprzedni rok podatkowy. Jednak, po zakończeniu roku podatkowego podatnik ma obowiązek dokonać korekty podatku naliczonego na takich samych zasadach jak w przypadku korekty proporcji, co wynika z art. 90c ustawy o VAT.

Autor: Urszula Płusa-Szpadzik, doradca podatkowy, starszy konsultant w Accreo sp. z o.o.

Accreo
Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA