REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dostosowanie rozliczeń VAT do nowych zasad odliczenia przy pomocy pre-współczynnika

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dostosowanie rozliczeń VAT do nowych zasad odliczenia przy pomocy pre-współczynnika /Fotolia
Dostosowanie rozliczeń VAT do nowych zasad odliczenia przy pomocy pre-współczynnika /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rok 2016 przyniósł niewielkie, ale za to istotne zmiany w przepisach VAT. Istotne, bo po raz pierwszy wprowadzono w polskiej ustawie o VAT obowiązek stosowania pre-współczynnika przy odliczaniu podatku naliczonego od zakupów wykorzystywanych zarówno do działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza.

Kogo dotyczą zmiany w VAT od 2016 r. w zakresie pre-proporcji?

REKLAMA

REKLAMA

Zamiarem ustawodawcy było uregulowanie sytuacji, kiedy podatnik poza wykonywaniem czynności opodatkowanych w ramach działalności gospodarczej prowadzi działalność w celach, określonych przez ustawodawcę, jako „inne niż działalność gospodarcza”. Czym są te „inne cele” niestety w ustawie już nie wyjaśniono. Co prawda, w uzasadnieniu projektodawca wskazał, że chodzi tutaj głównie o działalność podmiotów takich jak jednostki samorządu terytorialnego, organów rządowych oraz innych podmiotów prawa publicznego, nie można jednak wykluczyć że nowe przepisy będą miały również zastosowanie do podmiotów, które prowadząc działalność biznesową dokonują pewnych, czasami niestandardowych czynności, które można ogólnie nazwać aktywnością prywatną.

Podejście ustawodawcy zostało potwierdzone w odpowiedzi na interpelację nr 30157, w której Minister Finansów wskazał, że „obowiązek wydzielenia podatku naliczonego przy zastosowaniu ww. pre-współczynnika dotyczy bowiem tylko wąskiej grupy podatników, którzy poza działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy o VAT wykonują również działalność nieobjętą systemem VAT (np. jako organ władzy publicznej), i nie jest możliwe bezpośrednie przyporządkowanie podatku należnego do każdego z tych typów działalności.”

Zmiany w odliczaniu VAT w 2016 r. – jak stosować preproporcję?

REKLAMA

Pozostaje jednak pytanie, jak w praktyce organy podatkowe będą interpretować nowe przepisy – wąsko jak sugeruje uzasadnienie i powyższe stanowisko Ministra Finansów czy może szeroko – uznając, że pewne niestandardowe czynności podatników, które nie podlegają systemowi opodatkowania VAT, powinny być uwzględnione przy wyliczaniu kwoty podatku do odliczenia. Przykładowo można tutaj podać czynności zbycia przedsiębiorstwa, czy jego zorganizowanej części, sprzedaż wierzytelności własnych, rozliczenia w ramach konsorcjum, czy chociażby otrzymywanie odsetek od lokat bankowych, odszkodowań, kar umownych i dywidend.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Radio publiczne pełni misję i nie odliczy całego VAT…

Dotychczasowe interpretacje indywidualne wydane przez organy podatkowe dotyczą podmiotów, które rzeczywiście poza działalnością komercyjną wykonują działania, które mieszczą się w szeroko pojętej działalności publicznej. Dla przykładu, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z dnia 2 grudnia 2015 r. nr IBPP3/4512-788/15/MN stwierdził, że radio które ma realizować misję kulturalną uzyskuje z tego tytułu opłatę abonamentową nie mającą związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. „Zatem w świetle ww. norm prawa podatkowego należy wskazać, że Spółka wykonując czynności nałożone na nią ustawą o radiofonii i telewizji – realizując misję – nie prowadzi działalności gospodarczej, a tym samym nie działa w charakterze podatnika podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy.”

Refakturowanie opłat niepodlegających VAT - czy trzeba ustalić preproporcję?

Tym samym wydaje się, że takie instytucje jak radio, telewizja, klub sportowy dotowany przez samorząd wykonujące działalność mieszaną – podlegającą i niepodlegającą systemowi VAT będą zobowiązane do stosowania pre-proporcji.

… a Instytut nastawiony na działalność komercyjną już tak

Co ciekawe, w innej interpretacji czytamy już, że działalność instytutu, który zajmuje się prowadzeniem badań naukowych i prac rozwojowych dotyczących rozwoju technik i technologii włókienniczych, jest działalnością gospodarczą. Istotne w tym przypadku jest przeznaczenie wyników badań i prac instytutu na cele komercyjne. Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji z dnia 26 listopada 2015 r., nr IPTPP1/4512-488/15-4/RG wskazał, że „badania, które mają charakter komercyjny, tzn. zakładane jest osiągnięcie wyników, które będą przedmiotem sprzedaży (…) prowadzone są w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.”

Polecamy: Zmiany w odliczaniu VAT od 1 stycznia 2016 r. - jak przygotować się do stosowania preproporcji


Kiedy alokacja, a kiedy pre-proporcja

Jeżeli podatnik uzna, że wykonuje działalność mieszaną to dokonując nabyć towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, powinien w pierwszej kolejności dokonać alokacji – przypisania tych towarów i usług do konkretnej działalności.

Dopiero, gdy przypisanie tych towarów i usług do konkretnego rodzaju działalności nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego do odliczenia, oblicza się proporcjonalnie, co wynika z dodanego art. 86 ust. 2a ustawy o VAT. Przy czym sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych  nabyć.

Warto zaznaczyć, że ustawodawca nie narzuca podatnikom jednego sposobu kalkulacji. Wśród przykładowych metod obliczania pre-współczynnika wskazano te oparte o liczbę osób zaangażowanych w wykonywanie danych prac, liczbę godzin roboczych przeznaczonych na te prace, obrót z działalności, jak i powierzchnię wykorzystywaną do danej działalności. Przy czym wydaje się, że metoda oparta o obrót z działalności, ze względu na łatwość obliczania, ale również względną obiektywność będzie najczęściej stosowaną.

Nie zapomnieć o proporcji

Podatnicy, którzy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonują jedynie czynności opodatkowane, obliczony pre-współczynnik stosują do wyliczenia ostatecznej kwoty podatku do odliczenia. Niemniej podatnicy, którzy dokonują również czynności zwolnionych z VAT, muszą również pamiętać o zastosowaniu proporcji (bądź alokacji, jeśli jest to możliwe) do wyliczenia ostatecznej kwoty odliczenia. Przyjmując, że zastosowanie pre-proporcji było pierwszym etapem obliczeń, następnie trzeba zastosować drugi etap w oparciu o przepisy art. 90 ustawy o VAT.

Metody ustalania preproporcji

O ile więc, zastosowanie pre-współczynnika pozwoli nam na określenie kwoty podatku naliczonego związanego z działalnością podlegającą systemowi VAT, o tyle dopiero zastosowanie proporcji, w przypadku podatników wykonujących czynności zwolnione, pozwala na wyliczenie ostatecznej kwoty podatku do odliczenia.

Reasumując, w celu dostosowania rozliczeń VAT do nowych zasad odliczenia podatku przy pomocy pre-współczynnika należy dokonać szeregu czynności analityczno-kalkulacyjnych, które doprowadzić mają do określenia kwoty podatku naliczonego do odliczenia. Szczególnie istotne jest zweryfikowanie prowadzonej działalności pod względem określenia czy w całości podlega systemowi opodatkowania VAT, następnie należy przeanalizować jej specyfikę, tak aby wybrać najwłaściwszą metodę kalkulacji pre-proporcji. Kolejne kroki to odpowiednia kalkulacja i wyliczenie ostatecznej kwoty, przy uwzględnieniu charakteru działalności. Co ważne, pre-współczynnik należy wyliczyć na początku roku, uwzględniając dane za poprzedni rok podatkowy. Jednak, po zakończeniu roku podatkowego podatnik ma obowiązek dokonać korekty podatku naliczonego na takich samych zasadach jak w przypadku korekty proporcji, co wynika z art. 90c ustawy o VAT.

Autor: Urszula Płusa-Szpadzik, doradca podatkowy, starszy konsultant w Accreo sp. z o.o.

Accreo
Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA