REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dostosowanie rozliczeń VAT do nowych zasad odliczenia przy pomocy pre-współczynnika

Dostosowanie rozliczeń VAT do nowych zasad odliczenia przy pomocy pre-współczynnika /Fotolia
Dostosowanie rozliczeń VAT do nowych zasad odliczenia przy pomocy pre-współczynnika /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rok 2016 przyniósł niewielkie, ale za to istotne zmiany w przepisach VAT. Istotne, bo po raz pierwszy wprowadzono w polskiej ustawie o VAT obowiązek stosowania pre-współczynnika przy odliczaniu podatku naliczonego od zakupów wykorzystywanych zarówno do działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza.

Kogo dotyczą zmiany w VAT od 2016 r. w zakresie pre-proporcji?

REKLAMA

Autopromocja

Zamiarem ustawodawcy było uregulowanie sytuacji, kiedy podatnik poza wykonywaniem czynności opodatkowanych w ramach działalności gospodarczej prowadzi działalność w celach, określonych przez ustawodawcę, jako „inne niż działalność gospodarcza”. Czym są te „inne cele” niestety w ustawie już nie wyjaśniono. Co prawda, w uzasadnieniu projektodawca wskazał, że chodzi tutaj głównie o działalność podmiotów takich jak jednostki samorządu terytorialnego, organów rządowych oraz innych podmiotów prawa publicznego, nie można jednak wykluczyć że nowe przepisy będą miały również zastosowanie do podmiotów, które prowadząc działalność biznesową dokonują pewnych, czasami niestandardowych czynności, które można ogólnie nazwać aktywnością prywatną.

Podejście ustawodawcy zostało potwierdzone w odpowiedzi na interpelację nr 30157, w której Minister Finansów wskazał, że „obowiązek wydzielenia podatku naliczonego przy zastosowaniu ww. pre-współczynnika dotyczy bowiem tylko wąskiej grupy podatników, którzy poza działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy o VAT wykonują również działalność nieobjętą systemem VAT (np. jako organ władzy publicznej), i nie jest możliwe bezpośrednie przyporządkowanie podatku należnego do każdego z tych typów działalności.”

Zmiany w odliczaniu VAT w 2016 r. – jak stosować preproporcję?

Pozostaje jednak pytanie, jak w praktyce organy podatkowe będą interpretować nowe przepisy – wąsko jak sugeruje uzasadnienie i powyższe stanowisko Ministra Finansów czy może szeroko – uznając, że pewne niestandardowe czynności podatników, które nie podlegają systemowi opodatkowania VAT, powinny być uwzględnione przy wyliczaniu kwoty podatku do odliczenia. Przykładowo można tutaj podać czynności zbycia przedsiębiorstwa, czy jego zorganizowanej części, sprzedaż wierzytelności własnych, rozliczenia w ramach konsorcjum, czy chociażby otrzymywanie odsetek od lokat bankowych, odszkodowań, kar umownych i dywidend.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Radio publiczne pełni misję i nie odliczy całego VAT…

Dotychczasowe interpretacje indywidualne wydane przez organy podatkowe dotyczą podmiotów, które rzeczywiście poza działalnością komercyjną wykonują działania, które mieszczą się w szeroko pojętej działalności publicznej. Dla przykładu, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z dnia 2 grudnia 2015 r. nr IBPP3/4512-788/15/MN stwierdził, że radio które ma realizować misję kulturalną uzyskuje z tego tytułu opłatę abonamentową nie mającą związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. „Zatem w świetle ww. norm prawa podatkowego należy wskazać, że Spółka wykonując czynności nałożone na nią ustawą o radiofonii i telewizji – realizując misję – nie prowadzi działalności gospodarczej, a tym samym nie działa w charakterze podatnika podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy.”

Refakturowanie opłat niepodlegających VAT - czy trzeba ustalić preproporcję?

Tym samym wydaje się, że takie instytucje jak radio, telewizja, klub sportowy dotowany przez samorząd wykonujące działalność mieszaną – podlegającą i niepodlegającą systemowi VAT będą zobowiązane do stosowania pre-proporcji.

… a Instytut nastawiony na działalność komercyjną już tak

Co ciekawe, w innej interpretacji czytamy już, że działalność instytutu, który zajmuje się prowadzeniem badań naukowych i prac rozwojowych dotyczących rozwoju technik i technologii włókienniczych, jest działalnością gospodarczą. Istotne w tym przypadku jest przeznaczenie wyników badań i prac instytutu na cele komercyjne. Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji z dnia 26 listopada 2015 r., nr IPTPP1/4512-488/15-4/RG wskazał, że „badania, które mają charakter komercyjny, tzn. zakładane jest osiągnięcie wyników, które będą przedmiotem sprzedaży (…) prowadzone są w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.”

Polecamy: Zmiany w odliczaniu VAT od 1 stycznia 2016 r. - jak przygotować się do stosowania preproporcji


Kiedy alokacja, a kiedy pre-proporcja

Jeżeli podatnik uzna, że wykonuje działalność mieszaną to dokonując nabyć towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, powinien w pierwszej kolejności dokonać alokacji – przypisania tych towarów i usług do konkretnej działalności.

Dopiero, gdy przypisanie tych towarów i usług do konkretnego rodzaju działalności nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego do odliczenia, oblicza się proporcjonalnie, co wynika z dodanego art. 86 ust. 2a ustawy o VAT. Przy czym sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych  nabyć.

Warto zaznaczyć, że ustawodawca nie narzuca podatnikom jednego sposobu kalkulacji. Wśród przykładowych metod obliczania pre-współczynnika wskazano te oparte o liczbę osób zaangażowanych w wykonywanie danych prac, liczbę godzin roboczych przeznaczonych na te prace, obrót z działalności, jak i powierzchnię wykorzystywaną do danej działalności. Przy czym wydaje się, że metoda oparta o obrót z działalności, ze względu na łatwość obliczania, ale również względną obiektywność będzie najczęściej stosowaną.

Nie zapomnieć o proporcji

Podatnicy, którzy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonują jedynie czynności opodatkowane, obliczony pre-współczynnik stosują do wyliczenia ostatecznej kwoty podatku do odliczenia. Niemniej podatnicy, którzy dokonują również czynności zwolnionych z VAT, muszą również pamiętać o zastosowaniu proporcji (bądź alokacji, jeśli jest to możliwe) do wyliczenia ostatecznej kwoty odliczenia. Przyjmując, że zastosowanie pre-proporcji było pierwszym etapem obliczeń, następnie trzeba zastosować drugi etap w oparciu o przepisy art. 90 ustawy o VAT.

Metody ustalania preproporcji

O ile więc, zastosowanie pre-współczynnika pozwoli nam na określenie kwoty podatku naliczonego związanego z działalnością podlegającą systemowi VAT, o tyle dopiero zastosowanie proporcji, w przypadku podatników wykonujących czynności zwolnione, pozwala na wyliczenie ostatecznej kwoty podatku do odliczenia.

Reasumując, w celu dostosowania rozliczeń VAT do nowych zasad odliczenia podatku przy pomocy pre-współczynnika należy dokonać szeregu czynności analityczno-kalkulacyjnych, które doprowadzić mają do określenia kwoty podatku naliczonego do odliczenia. Szczególnie istotne jest zweryfikowanie prowadzonej działalności pod względem określenia czy w całości podlega systemowi opodatkowania VAT, następnie należy przeanalizować jej specyfikę, tak aby wybrać najwłaściwszą metodę kalkulacji pre-proporcji. Kolejne kroki to odpowiednia kalkulacja i wyliczenie ostatecznej kwoty, przy uwzględnieniu charakteru działalności. Co ważne, pre-współczynnik należy wyliczyć na początku roku, uwzględniając dane za poprzedni rok podatkowy. Jednak, po zakończeniu roku podatkowego podatnik ma obowiązek dokonać korekty podatku naliczonego na takich samych zasadach jak w przypadku korekty proporcji, co wynika z art. 90c ustawy o VAT.

Autor: Urszula Płusa-Szpadzik, doradca podatkowy, starszy konsultant w Accreo sp. z o.o.

Accreo
Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF tuż za rogiem! Księgowi mówią jasno: za zgodność e-faktur odpowiadać będą przedsiębiorcy

KSeF już jest na horyzoncie. Przedsiębiorcy wciąż jednak zwlekają z przygotowaniami do e-faktur, licząc na pomoc księgowych z biur rachunkowych. Tymczasem to oni sami będą odpowiadać za zgodność z nowymi przepisami. Jak dobrze przygotować firmę i uniknąć kosztownych potknięć? Sprawdź, co zrobić już teraz.

Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Wielką Brytanią – kompendium wiedzy dla polskich rezydentów podatkowych

W erze globalnej mobilności zawodowej i kapitałowej coraz więcej Polaków uzyskuje dochody z zagranicy. Najczęściej chodzi o Wielką Brytanię – kraj, który od lat przyciąga naszych obywateli do pracy, prowadzenia działalności gospodarczej czy inwestowania. W takim kontekście kluczowa staje się znajomość zasad opodatkowania dochodów uzyskiwanych w UK przez osoby będące polskimi rezydentami podatkowymi.

Prof. W. Modzelewski: VAT unijny to największe zagrożenie dla uczciwych podatników. Trzeba zrezygnować z pozornych działań uszczelniających i napisać od nowa ustawę o VAT

Powoli ale skutecznie przebija się do świadomości podatników diagnoza, że VAT unijny, wprowadzony w Polsce w 2004 r., był od początku nieznaną w historii pułapką zastawioną nie tylko na nasze państwo, lecz również na dziesiątki tysięcy naiwnych i uczciwych podatników, którzy mieli być (i są nadal) ofiarami tego eksperymentu – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ordynacja podatkowa - MF szykuje liczne zmiany od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR i wiele innych nowości w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

REKLAMA

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

REKLAMA

PKPiR 2026: będzie 15 poważnych zmian i nowe rozporządzenie od 1 stycznia. Terminy wpisów, dodatkowe kolumny do KSeF, dowody księgowe i inne nowości

Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir). Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Sprawdziliśmy co się zmieni w zasadach prowadzenia pkpir w porównaniu do obecnego stanu prawnego.

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

REKLAMA