REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Karnety sportowe dla pracowników – rozliczenie VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Karnety sportowe dla pracowników – rozliczenie VAT
Karnety sportowe dla pracowników – rozliczenie VAT
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Świadczenie usług wstępu do obiektów sportowych jest opodatkowane preferencyjną stawką 8% podatku VAT. Pracodawca odsprzedający i częściowo finansujący takie usługi swoim pracownikom nie ma obowiązku wystawienia faktury, chyba, że pracownik zgłosi takie żądanie. Pracodawca nie musi także ewidencjonować takiej sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej.

Spółka X oferuje do sprzedaży karnety sportowe uprawniające do wstępu do wybranych obiektów sportowych na rzecz swoich pracowników i członków ich rodzin (Spółka płaci 180 zł brutto przy nabyciu każdego karnetu). W przypadku karnetów przeznaczonych dla pracowników X finansuje 80% ich wartości, zaś pozostałe 20% jest potrącane z wynagrodzenia pracownika. Natomiast, przy zakupie karnetu dla członka rodziny, z wynagrodzenia pracownika potrącana jest pełna wartość karnetu (180 zł brutto).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Na podstawie art. 5 ust. 1 w zw. z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT opodatkowaniu tym podatkiem podlegają usługi świadczone odpłatnie, tj. takie, które wiążą się z ekwiwalentnym świadczeniem otrzymywanym od beneficjenta tychże usług. Pod pewnymi warunkami opodatkowane VAT mogą zostać również świadczenia realizowane nieodpłatnie. Zgodnie bowiem z art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, opodatkowaniu podlegają  nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Powyższe oznacza, że świadczenia podlegające opodatkowaniu VAT mogą być wyłącznie: odpłatne albo nieodpłatne – ustawa o VAT nie zna pojęcia częściowej odpłatności. Bez znaczenia jest więc fakt, że usługodawca oferuje do sprzedaży świadczenia w wartości poniżej ceny ich nabycia, czyli de facto finansuje częściowo koszt tych świadczeń. A zatem, jeśli w związku ze sprzedażą, Spółka X potrąca z wynagrodzenia pracownika jakąkolwiek kwotę, wówczas dochodzi do odpłatnego świadczenia usług na rzecz pracownika w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Jednocześnie, należy podkreślić, że faktycznym nabywcą usług dotyczących wstępu do obiektów sportowych (potwierdzonych karnetem) jest każdorazowo pracownik Spółki X – w zakresie świadczeń, z których korzystać będą zarówno pracownicy X, jak i członkowie ich rodzin. To bowiem pracownik dokonuje bezpośrednio zakupu usługi i dokona zapłaty za to świadczenie w drodze potrącenia stosownej kwoty z jego wynagrodzenia za pracę. Dlatego też należy stwierdzić, że w obu tych przypadkach mamy do czynienia ze świadczeniem przez X opodatkowanych usług na rzecz pracowników.

REKLAMA

Podstawą opodatkowania usług jest zgodnie z art. 29a ust. 1 wszystko, co stanowi zapłatę, którą usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży. Podstawą opodatkowania przedmiotowego świadczenia wykonywanego na rzecz pracowników Spółki X jest więc kwota wynagrodzenia należna Spółce za sprzedaż usług wstępu do obiektów sportowych (tu: kwota potrącana z wynagrodzenia pracownika). Przy czym, ze względu na to, że ww. świadczenie jest realizowane na rzecz pracowników (osoby nieprowadzące działalności gospodarczej i nieposiadające prawa do obniżenia kwoty podatku należnego) w analizowanym przypadku zachodzi ryzyko szacowania podstawy opodatkowania przez organ podatkowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W świetle bowiem z art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy między nabywcą a  usługodawcą istnieje stosunek pracy, a wynagrodzenie jest niższe od wartości rynkowej i jednocześnie, nabywca usługi nie ma pełnego prawa do odliczenia podatku naliczonego, wówczas organ podatkowy określa podstawę opodatkowania zgodnie z wartością rynkową, jeżeli stwierdzi, że ww. związek (stosunek pracy) miał wpływ na ustalenie wynagrodzenia z tytułu świadczenia usług.

Świadczenie usług, o których mowa w stanie faktycznym, podlega preferencyjnej stawce 8% podatku VAT, gdyż mieści się w katalogu usług wymienionych w poz. 183 załącznika nr 3 do ustawy o VAT (usługi związane z rozrywką i rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych, bez względu na symbol PKWiU). Zgodnie zaś z art. 41 ust. 2 w zw. art. 146a pkt 2 ww. ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 8%.

Spółka X nie ma przy tym obowiązku wystawienia faktury dokumentującej sprzedaż usług dot. wstępu do obiektów sportowych, które są świadczone na rzecz osób fizycznych. Na podstawie jednak art. 106b ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy pracownik zgłosi żądanie wystawienia faktury  w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym wykonano usługę, wówczas X musi wystawić fakturę z tytułu tej sprzedaży, wskazując w jej treści jako nabywcę ww. pracownika.


Sprzedaż przedmiotowych usług na rzecz pracowników nie będzie podlegać (do końca 2016 r.) obowiązkowi ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej. Zgodnie bowiem z § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz.U. 2014 poz. 1544) zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2016 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 32 załącznika do ww. rozporządzenia wymieniono zaś dostawy towarów i świadczenie usług przez podatnika na rzecz jego pracowników. Powyższe nie dotyczy jednak sytuacji, gdy Spółka X rozpoczęła już w poprzednim roku podatkowym ewidencjonowanie sprzedaży na rzecz pracowników (lub przestała spełniać warunki do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania), o czym stanowi § 3 ust. 2 ww. rozporządzenia (wówczas przedmiotowe zwolnienie nie ma zastosowania).

Ewelina Kalita, Młodszy konsultant podatkowy

ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie wychwyci? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

REKLAMA