REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Karnety sportowe dla pracowników – rozliczenie VAT

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Karnety sportowe dla pracowników – rozliczenie VAT
Karnety sportowe dla pracowników – rozliczenie VAT
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Świadczenie usług wstępu do obiektów sportowych jest opodatkowane preferencyjną stawką 8% podatku VAT. Pracodawca odsprzedający i częściowo finansujący takie usługi swoim pracownikom nie ma obowiązku wystawienia faktury, chyba, że pracownik zgłosi takie żądanie. Pracodawca nie musi także ewidencjonować takiej sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej.

Spółka X oferuje do sprzedaży karnety sportowe uprawniające do wstępu do wybranych obiektów sportowych na rzecz swoich pracowników i członków ich rodzin (Spółka płaci 180 zł brutto przy nabyciu każdego karnetu). W przypadku karnetów przeznaczonych dla pracowników X finansuje 80% ich wartości, zaś pozostałe 20% jest potrącane z wynagrodzenia pracownika. Natomiast, przy zakupie karnetu dla członka rodziny, z wynagrodzenia pracownika potrącana jest pełna wartość karnetu (180 zł brutto).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Na podstawie art. 5 ust. 1 w zw. z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT opodatkowaniu tym podatkiem podlegają usługi świadczone odpłatnie, tj. takie, które wiążą się z ekwiwalentnym świadczeniem otrzymywanym od beneficjenta tychże usług. Pod pewnymi warunkami opodatkowane VAT mogą zostać również świadczenia realizowane nieodpłatnie. Zgodnie bowiem z art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, opodatkowaniu podlegają  nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Powyższe oznacza, że świadczenia podlegające opodatkowaniu VAT mogą być wyłącznie: odpłatne albo nieodpłatne – ustawa o VAT nie zna pojęcia częściowej odpłatności. Bez znaczenia jest więc fakt, że usługodawca oferuje do sprzedaży świadczenia w wartości poniżej ceny ich nabycia, czyli de facto finansuje częściowo koszt tych świadczeń. A zatem, jeśli w związku ze sprzedażą, Spółka X potrąca z wynagrodzenia pracownika jakąkolwiek kwotę, wówczas dochodzi do odpłatnego świadczenia usług na rzecz pracownika w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Jednocześnie, należy podkreślić, że faktycznym nabywcą usług dotyczących wstępu do obiektów sportowych (potwierdzonych karnetem) jest każdorazowo pracownik Spółki X – w zakresie świadczeń, z których korzystać będą zarówno pracownicy X, jak i członkowie ich rodzin. To bowiem pracownik dokonuje bezpośrednio zakupu usługi i dokona zapłaty za to świadczenie w drodze potrącenia stosownej kwoty z jego wynagrodzenia za pracę. Dlatego też należy stwierdzić, że w obu tych przypadkach mamy do czynienia ze świadczeniem przez X opodatkowanych usług na rzecz pracowników.

REKLAMA

Podstawą opodatkowania usług jest zgodnie z art. 29a ust. 1 wszystko, co stanowi zapłatę, którą usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży. Podstawą opodatkowania przedmiotowego świadczenia wykonywanego na rzecz pracowników Spółki X jest więc kwota wynagrodzenia należna Spółce za sprzedaż usług wstępu do obiektów sportowych (tu: kwota potrącana z wynagrodzenia pracownika). Przy czym, ze względu na to, że ww. świadczenie jest realizowane na rzecz pracowników (osoby nieprowadzące działalności gospodarczej i nieposiadające prawa do obniżenia kwoty podatku należnego) w analizowanym przypadku zachodzi ryzyko szacowania podstawy opodatkowania przez organ podatkowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W świetle bowiem z art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy między nabywcą a  usługodawcą istnieje stosunek pracy, a wynagrodzenie jest niższe od wartości rynkowej i jednocześnie, nabywca usługi nie ma pełnego prawa do odliczenia podatku naliczonego, wówczas organ podatkowy określa podstawę opodatkowania zgodnie z wartością rynkową, jeżeli stwierdzi, że ww. związek (stosunek pracy) miał wpływ na ustalenie wynagrodzenia z tytułu świadczenia usług.

Świadczenie usług, o których mowa w stanie faktycznym, podlega preferencyjnej stawce 8% podatku VAT, gdyż mieści się w katalogu usług wymienionych w poz. 183 załącznika nr 3 do ustawy o VAT (usługi związane z rozrywką i rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych, bez względu na symbol PKWiU). Zgodnie zaś z art. 41 ust. 2 w zw. art. 146a pkt 2 ww. ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 8%.

Spółka X nie ma przy tym obowiązku wystawienia faktury dokumentującej sprzedaż usług dot. wstępu do obiektów sportowych, które są świadczone na rzecz osób fizycznych. Na podstawie jednak art. 106b ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy pracownik zgłosi żądanie wystawienia faktury  w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym wykonano usługę, wówczas X musi wystawić fakturę z tytułu tej sprzedaży, wskazując w jej treści jako nabywcę ww. pracownika.


Sprzedaż przedmiotowych usług na rzecz pracowników nie będzie podlegać (do końca 2016 r.) obowiązkowi ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej. Zgodnie bowiem z § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz.U. 2014 poz. 1544) zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2016 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 32 załącznika do ww. rozporządzenia wymieniono zaś dostawy towarów i świadczenie usług przez podatnika na rzecz jego pracowników. Powyższe nie dotyczy jednak sytuacji, gdy Spółka X rozpoczęła już w poprzednim roku podatkowym ewidencjonowanie sprzedaży na rzecz pracowników (lub przestała spełniać warunki do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania), o czym stanowi § 3 ust. 2 ww. rozporządzenia (wówczas przedmiotowe zwolnienie nie ma zastosowania).

Ewelina Kalita, Młodszy konsultant podatkowy

ECDDP Sp. z o.o.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA