REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Karnety sportowe dla pracowników – rozliczenie VAT

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Karnety sportowe dla pracowników – rozliczenie VAT
Karnety sportowe dla pracowników – rozliczenie VAT
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Świadczenie usług wstępu do obiektów sportowych jest opodatkowane preferencyjną stawką 8% podatku VAT. Pracodawca odsprzedający i częściowo finansujący takie usługi swoim pracownikom nie ma obowiązku wystawienia faktury, chyba, że pracownik zgłosi takie żądanie. Pracodawca nie musi także ewidencjonować takiej sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej.

Spółka X oferuje do sprzedaży karnety sportowe uprawniające do wstępu do wybranych obiektów sportowych na rzecz swoich pracowników i członków ich rodzin (Spółka płaci 180 zł brutto przy nabyciu każdego karnetu). W przypadku karnetów przeznaczonych dla pracowników X finansuje 80% ich wartości, zaś pozostałe 20% jest potrącane z wynagrodzenia pracownika. Natomiast, przy zakupie karnetu dla członka rodziny, z wynagrodzenia pracownika potrącana jest pełna wartość karnetu (180 zł brutto).

REKLAMA

REKLAMA

Na podstawie art. 5 ust. 1 w zw. z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT opodatkowaniu tym podatkiem podlegają usługi świadczone odpłatnie, tj. takie, które wiążą się z ekwiwalentnym świadczeniem otrzymywanym od beneficjenta tychże usług. Pod pewnymi warunkami opodatkowane VAT mogą zostać również świadczenia realizowane nieodpłatnie. Zgodnie bowiem z art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, opodatkowaniu podlegają  nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Powyższe oznacza, że świadczenia podlegające opodatkowaniu VAT mogą być wyłącznie: odpłatne albo nieodpłatne – ustawa o VAT nie zna pojęcia częściowej odpłatności. Bez znaczenia jest więc fakt, że usługodawca oferuje do sprzedaży świadczenia w wartości poniżej ceny ich nabycia, czyli de facto finansuje częściowo koszt tych świadczeń. A zatem, jeśli w związku ze sprzedażą, Spółka X potrąca z wynagrodzenia pracownika jakąkolwiek kwotę, wówczas dochodzi do odpłatnego świadczenia usług na rzecz pracownika w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Jednocześnie, należy podkreślić, że faktycznym nabywcą usług dotyczących wstępu do obiektów sportowych (potwierdzonych karnetem) jest każdorazowo pracownik Spółki X – w zakresie świadczeń, z których korzystać będą zarówno pracownicy X, jak i członkowie ich rodzin. To bowiem pracownik dokonuje bezpośrednio zakupu usługi i dokona zapłaty za to świadczenie w drodze potrącenia stosownej kwoty z jego wynagrodzenia za pracę. Dlatego też należy stwierdzić, że w obu tych przypadkach mamy do czynienia ze świadczeniem przez X opodatkowanych usług na rzecz pracowników.

REKLAMA

Podstawą opodatkowania usług jest zgodnie z art. 29a ust. 1 wszystko, co stanowi zapłatę, którą usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży. Podstawą opodatkowania przedmiotowego świadczenia wykonywanego na rzecz pracowników Spółki X jest więc kwota wynagrodzenia należna Spółce za sprzedaż usług wstępu do obiektów sportowych (tu: kwota potrącana z wynagrodzenia pracownika). Przy czym, ze względu na to, że ww. świadczenie jest realizowane na rzecz pracowników (osoby nieprowadzące działalności gospodarczej i nieposiadające prawa do obniżenia kwoty podatku należnego) w analizowanym przypadku zachodzi ryzyko szacowania podstawy opodatkowania przez organ podatkowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W świetle bowiem z art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy między nabywcą a  usługodawcą istnieje stosunek pracy, a wynagrodzenie jest niższe od wartości rynkowej i jednocześnie, nabywca usługi nie ma pełnego prawa do odliczenia podatku naliczonego, wówczas organ podatkowy określa podstawę opodatkowania zgodnie z wartością rynkową, jeżeli stwierdzi, że ww. związek (stosunek pracy) miał wpływ na ustalenie wynagrodzenia z tytułu świadczenia usług.

Świadczenie usług, o których mowa w stanie faktycznym, podlega preferencyjnej stawce 8% podatku VAT, gdyż mieści się w katalogu usług wymienionych w poz. 183 załącznika nr 3 do ustawy o VAT (usługi związane z rozrywką i rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych, bez względu na symbol PKWiU). Zgodnie zaś z art. 41 ust. 2 w zw. art. 146a pkt 2 ww. ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 8%.

Spółka X nie ma przy tym obowiązku wystawienia faktury dokumentującej sprzedaż usług dot. wstępu do obiektów sportowych, które są świadczone na rzecz osób fizycznych. Na podstawie jednak art. 106b ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy pracownik zgłosi żądanie wystawienia faktury  w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym wykonano usługę, wówczas X musi wystawić fakturę z tytułu tej sprzedaży, wskazując w jej treści jako nabywcę ww. pracownika.


Sprzedaż przedmiotowych usług na rzecz pracowników nie będzie podlegać (do końca 2016 r.) obowiązkowi ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej. Zgodnie bowiem z § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz.U. 2014 poz. 1544) zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2016 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 32 załącznika do ww. rozporządzenia wymieniono zaś dostawy towarów i świadczenie usług przez podatnika na rzecz jego pracowników. Powyższe nie dotyczy jednak sytuacji, gdy Spółka X rozpoczęła już w poprzednim roku podatkowym ewidencjonowanie sprzedaży na rzecz pracowników (lub przestała spełniać warunki do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania), o czym stanowi § 3 ust. 2 ww. rozporządzenia (wówczas przedmiotowe zwolnienie nie ma zastosowania).

Ewelina Kalita, Młodszy konsultant podatkowy

ECDDP Sp. z o.o.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA