REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczanie VAT - kiedy proporcja sprzedaży wynosi 100%

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Odliczanie VAT - kiedy proporcja sprzedaży wynosi 100%
Odliczanie VAT - kiedy proporcja sprzedaży wynosi 100%

REKLAMA

REKLAMA

Odliczanie VAT powinno następować według tzw. proporcji sprzedaży. W trakcie roku podatkowego podatnik stosuje proporcję wstępną, wynikającą z poprzedniego roku. Po zakończeniu roku dokonuje się korekty według faktycznej proporcji sprzedaży z danego roku. W przypadku, gdy proporcja przekroczy 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, jest mniejsza niż 500 zł - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%.

Odliczanie VAT wg proporcji

W świetle art. 90 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (zwanej dalej ustawą o VAT), podatnik jest zobowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku, do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (odliczenia VAT).

REKLAMA

Chodzi tu zasadniczo o podatników, którzy oprócz wykonywania czynności opodatkowanych według odpowiedniej stawki VAT (które z zasady dają prawo do odliczenia podatku naliczonego), dokonują także sprzedaży zwolnionej z VAT (z tytułu, której prawo do odliczenia nie przysługuje).

REKLAMA

Podatnicy ci powinni, z zasady, dokonywać wyodrębnienia spośród nabywanych przez siebie towarów i usług, tych które służą do wykonywania działalności dających prawo do odliczenia od tych, które służą do czynności nie dających tego prawa (zasadniczo- czynności zwolnionych).

Jeżeli wyodrębnienie to nie jest możliwe, wtedy odliczanie VAT powinno następować według tzw. proporcji sprzedaży (art. 90 ust. 2 i nast. ustawy o VAT). W trakcie roku podatkowego podatnik stosuje proporcję wstępną, wynikającą z poprzedniego roku. Po zakończeniu roku dokonuje się korekty według faktycznej proporcji sprzedaży z danego roku.

Należy przy tym podkreślić, że obliczanie proporcji sprzedaży odnosi się do czynności, które są objęte regulacjami VAT, czyli zasadniczo do dostawy towarów i świadczenia usług wykonywanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Regulacje te nie dotyczą zaś czynności w ogóle nie mieszczących się w zakresie opodatkowania VAT (przede wszystkim chodzi tu o działalność organów władzy publicznej). W takim przypadku, przy odliczaniu podatku naliczonego, konieczne byłoby dodatkowo stosowanie tzw. prewspółczynnika odliczenia. Kwestia ta nie jest jednakże przedmiotem niniejszego artykułu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obliczanie proporcji

W celu ustalenia proporcji należy porównać dwie wartości:

  1. roczny obrót  z tytułu czynności w związku, z którymi podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego – czyli z tytułu czynności opodatkowanych;
  2. całkowity obrót obejmujący zarówno czynności z tytułu, których podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i z tytułu, których podatnikowi nie przysługiwało prawo do odliczenia (są to czynności zwolnione z podatku).

Polecamy: Biuletyn VAT

Zaokrąglanie

Proporcję zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Na potrzeby odliczania podatku naliczonego znaczenie ma więc proporcja po zaokrągleniu (w górę) do liczby całkowitej (art. 90 ust. 4 ustawy o VAT).

Przykład 1

Spółka A świadczy usługi budowlane (opodatkowane VAT). Jednocześnie Spółka udziela innym podmiotom w sposób częstotliwy pożyczek (działalność ta nie ma charakteru pomocniczego), co stanowi usługę zwolnioną z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o VAT. Spółka dokonała w 2014 r. sprzedaży usług budowlanych na kwotę 328.000 zł netto. Obrót z tytułu świadczonych usług pożyczek w 2014 r. wyniósł zaś 12.000 zł. Obliczamy proporcję za 2014 r.: 328.000 zł/(328.000 zł+12.000 zł)≈96,47%. Proporcję zaokrąglamy do 97%. W konsekwencji w trakcie 2015 r. Spółka A odliczała podatek naliczony według proporcji wynoszącej 97%.

Przykład 2

Spółka B świadczy usługi transportowe (które z zasady są opodatkowane VAT). W niewielkim zakresie Spółka wykonuje usługi transportu sanitarnego zwolnione na mocy art. 43 ust. 1 pkt 20 ustawy o VAT. Spółka świadczyła w 2014 r. usługi transportu opodatkowane VAT na kwotę 633.000 zł netto. Dodatkowo Spółka w tym okresie świadczyła usługi transportu sanitarnego na kwotę 5.700 zł. Obliczamy proporcję za 2014 r.: 633.000/(633.000 zł + 5.700 zł)≈99,1%. Proporcję zaokrąglamy do 100%. Spółka odliczała w trakcie 2015 r. całość podatku naliczonego.

Kiedy proporcja może wynieść 100%?

REKLAMA

W przypadku, gdy proporcja przekroczy 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, jest mniejsza niż 500 zł - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100% (art. 90 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT).

Powyższy przepis daje prawo do przyjęcia, że proporcja sprzedaży wynosi 100% (a więc daje możliwość odliczenia całości podatku naliczonego). Wymaga to jednakże spełnienia dwóch warunków:

  1. obliczona proporcja musi przekraczać 98%, podkreślić przy tym należy, że chodzi tutaj o wartość po zaokrągleniu w górę do pełnej liczby całkowitej;
  2. podatek naliczony, który nie podlegałby odliczeniu z powodu zastosowania proporcji wyniósłby mniej niż 500 zł.

Przykład 3

Po zakończeniu 2015 r. okazało się, że Spółka A z przykładu 1 dokonała w tamtym okresie sprzedaży opodatkowanej (świadczenia usług budowlanych) na kwotę 350.000 zł oraz sprzedaży zwolnionej (udzielania pożyczek) na kwotę 6.400 zł.

a) W trakcie roku Spółka A stosowała proporcję sprzedaży do nabyć towarów i usług, z których podatek naliczony wyniósł w sumie 60.000 zł (Spółka A odliczyła w trakcie roku w sumie 97% tej kwoty). Spółka A dokonując korekty za 2015 r.: Oblicza proporcję sprzedaży za 2015 r.: 350.000 zł/(350.000 zł+ 6.400 zł)≈ 98,2% - co po zaokrągleniu daje 99 %. Podatek nieodliczany według tej proporcji wynosi: 1% z 60.000 zł, czyli 600 zł. Spółka A nie może przyjąć, że proporcja sprzedaży za 2015 r. wyniosła 100%. do rocznej korekty należy zastosować proporcję w wysokości 99%.

b) Zakładamy, że w powyższej sytuacji łączna kwota podatku naliczonego wyniosła 45.000 zł. Podatek nieodliczony wynikający z zastosowania proporcji w wysokości 99% wyniósłby 450 z., czyli mniej niż 500 zł. Przy dokonaniu korekty za 2015 r. Spółka mogłaby więc wtedy przyjąć proporcję w wysokości 100%.


Kiedy kwota podatku naliczonego nie ma znaczenia?

Można postawić wniosek, że art. 90 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT, znajdzie zastosowanie tylko wtedy, gdy obliczona proporcja sprzedaży (przed zaokrągleniem) przekracza 98%, a nie przekracza 99%. W sytuacji bowiem, gdy obliczana proporcja jest wyższa (choćby minimalnie) od 99%, to po zaokrągleniu w górę proporcja zawsze wyniesie 100%. Bez znaczenia będzie natomiast wysokość podatku naliczonego.

Zdaniem autora, wniosek ten, mimo mogących się pojawić wątpliwości, wynika wprost z całokształtu regulacji dotyczących obliczania proporcji sprzedaży. Ponadto stanowisko to znajduje jednoznaczne potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych, min. w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 27.6.2014 r., znak IPPP1/443-429/14-4/AW; oraz w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 22.7.2011 r., znak ILPP/443-669/11-2/NS.

Przykład 4:

Spółka B z przykładu 3 sprzedała w 2015 r. usługi budowlane opodatkowane VAT na kwotę 600.000 zł netto. Ponadto Spółka B świadczyła usługi transportu sanitarnego (zwolnione z VAT) na kwotę 5.050 zł. Łączna kwota podatku naliczonego za 2015 r. wyniosła 115.000 zł (Spółka B odliczyła cały podatek naliczony ponieważ proporcja sprzedaży za 2014 r. wyniosła 100%). Proporcja sprzedaży za 2015 r. wyniosła więc: 600.000 zł/(600.000 zł+5.050zł)≈99,17%, co po zaokrągleniu daje 100%. Bez znaczenia pozostaje tu znaczna kwota podatku naliczonego z tytułu nabytych przez Spółkę towarów i usług. W rezultacie Spółka nie będzie korygowała podatku naliczonego za 2015 r.

Michał Samborski, młodszy konsultant podatkowy ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonego księgowania

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Kolejne obniżki stóp procentowych NBP dopiero na jesieni 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada obecnie dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

REKLAMA

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA