REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż rzeczy z zachowaniem prawa do jej używania - skutki w VAT

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Sprzedaż rzeczy z zachowaniem prawa do jej używania - skutki w VAT
Sprzedaż rzeczy z zachowaniem prawa do jej używania - skutki w VAT

REKLAMA

REKLAMA

W ramach sprzedaży strony mogą umówić się, że sprzedawca, po przeniesieniu prawa własności, będzie korzystał z rzeczy przez pewien czas. W momencie przeniesienia prawa własności nie dochodzi więc do fizycznego wydania rzeczy. Zatem jakie skutki wywoła tego rodzaju czynność na gruncie podatku od towarów i usług?

W świetle art. 349 Kodeksu cywilnego, przeniesienie posiadania samoistnego może nastąpić także w ten sposób, że dotychczasowy posiadacz samoistny zachowa rzecz w swoim władaniu jako posiadacz zależny albo jako dzierżyciel na podstawie stosunku prawnego, który strony jednocześnie ustalą.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Przepis powyższy określa sposób przeniesienia posiadania, zwany constitutum possessorium. W ramach stosunku ukształtowanego wedle powyższej normy, strony mogą postanowić, że sprzedawca (będący właścicielem rzeczy - posiadaczem samoistnym) zachowa po dokonaniu sprzedaży władztwo faktyczne nad rzeczą, ale w charakterze posiadacza zależnego albo dzierżyciela.

REKLAMA

Spółka ABC jest właścicielem budynku z lokalami użytkowymi, który zamierza sprzedać (Spółka planuje przenieść się do nowego budynku dostosowanego do Jej potrzeb). Z uwagi na znaczne potrzeby finansowe, Spółka zamierza dokonać sprzedaży budynku w najszybszym możliwym terminie, przy czym chciałaby z budynku korzystać jeszcze rok po dokonaniu sprzedaży (tyle czasu zajmie dostosowanie nowych lokali do Jej potrzeb i przeprowadzenie działalności do nowego budynku). Nowy kupujący, tj. Spółka Alfa zgodziła się po zakupie nieruchomości wydzierżawić ją na rzecz Spółki ABC (Spółka Alfa zamierza wykorzystywać zakupiony budynek wyłącznie w celach wynajmu lub dzierżawy). Strony mają wątpliwość kiedy powstanie obowiązek podatkowy z tytułu sprzedaży ww. budynku, czy będzie to moment przeniesienia prawa własności budynku (zawarcia umowy), czy też chwila, w której Spółka ABC opuści przedmiotowy budynek (po upływie okresu dzierżawy - kiedy dojdzie do faktycznego wydania rzeczy).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Biuletyn VAT

W świetle art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług (zwana dalej ustawą o VAT), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju. Aby ustalić moment, w którym doszło do dostawy towarów, należy odwołać się do jej definicji zawartej w ustawie o VAT. W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów rozumie się zasadniczo przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Z definicji powyższej wynika, że pojęcie dostawy towarów nie jest tożsame z przeniesieniem prawa własności (w rozumieniu Kodeksu cywilnego). Nie oznacza również samego fizycznego wydania rzeczy, bowiem odnosi się wyraźnie do przeniesienia prawa. Dostawa towarów stanowi czynność, w ramach której dochodzi do przeniesienia ekonomicznego władztwa nad rzeczą, prawa do rozporządzania nią jak właściciel. Przy constitutum possessorium dochodzi do przeniesienia prawa własności, nie następuje natomiast zasadniczo fizyczne wydanie rzeczy bowiem dotychczasowy właściciel korzysta z niej pod innym tytułem (np. na podstawie umowy dzierżawy lub najmu).

Należy wskazać, że moment, w którym nastąpi fizyczne wydanie rzeczy (np. wejście do budynku przez kupującego) nie ma na gruncie ustawy o VAT znaczenia. W wyniku zawartej umowy dochodzi do przeniesienia prawa własności, od tego momentu kupującemu przysługują wszystkie prawa właścicielskie. Dotychczasowy właściciel (po zawarciu umowy - dzierżawca lub najemca) faktycznie włada rzeczą, niemniej jednak jest podporządkowany nowemu właścicielowi na podstawie stosunku prawnego uprawniającego go do władania rzeczą. W wyniku constitutum possessorium dochodzi więc do przeniesienia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, a więc do dostawy towarów.

Zatem w przedstawionym przykładzie strony powinny rozpoznać obowiązek podatkowy z momentem przeniesienia prawa własności budynku, bowiem wtedy dojdzie do dostawy towaru (nieruchomości).

Spółka zajmująca się produkcją kartonów zawarła z kontrahentem umowę sprzedaży jednej z maszyn produkcyjnych. Sprzedaż ma nastąpić w ramach constitutum possessorium. Po przeniesieniu prawa własności Spółka będzie na podstawie umowy najmu korzystała z maszyny przez pół roku (uiszczając czynsz za każdy miesiąc z dołu, w terminie 7 dni od dnia wystawienia faktury). Strony mają wątpliwość jak rozliczyć najem zawarty w ramach constitutum possessorium (kiedy rozpoznać obowiązek podatkowy).

Fakt, że umowa najmu, czy dzierżawy została zawarta w ramach constitutum possessorium nie ma wpływu na sposób rozliczeń usługi na gruncie ustawy o VAT. Obowiązek podatkowy z tytułu najmu należy rozpoznać odwołując się do reguł przewidzianych w Dziale IV ustawy o VAT. W świetle art. 19a ust. 5 pkt 4 lit. b tiret  trzecie ustawy o VAT, w przypadku umowy najmu obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury. Zatem w przedstawionym przykładzie sprzedawca powinien rozpoznać obowiązek podatkowy (z tytułu najmu) w dniu wystawienia każdej faktury odnoszącej się do usługi najmu.

Piotr Kępisty, konsultant podatkowy w ECDDP Sp. z o.o.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026: ZUS wyjaśnia na przykładach co się zmienia. Niższe składki ZUS przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA