REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czas na małych i średnich przedsiębiorców – obowiązkowa wysyłka JPK_VAT do 27 lutego

Comarch
Producent i dostawca nowoczesnych systemów informatycznych
Czas na małych i średnich przedsiębiorców – obowiązkowa wysyłka JPK_VAT do 27 lutego
Czas na małych i średnich przedsiębiorców – obowiązkowa wysyłka JPK_VAT do 27 lutego

REKLAMA

REKLAMA

Jeszcze tylko kilka dni mają małe i średnie przedsiębiorstwa, aby przygotować i przesłać do urzędów skarbowych Jednolity Plik Kontrolny zawierający ewidencję sprzedaży i zakupu VAT. Termin przekazania plików upływa w tym miesiącu 27 lutego 2017 roku. Raport musi zawierać faktury sprzedaży i zakupu wykazane w deklaracji VAT za styczeń tego roku.

Dodatkowo duże firmy muszą być przygotowane na przedstawienie struktur obejmujących księgi rachunkowe, magazyny, faktury VAT, podatkową księgę przychodów i rozchodów oraz ewidencję ryczałtową na żądanie organów podatkowych.

REKLAMA

Autopromocja

Kogo objął obowiązek JPK?

1 stycznia 2017 roku weszły w życie przepisy zobowiązujące małe i średnie firmy prowadzące księgi podatkowe przy użyciu programów komputerowych do dostarczania JPK_VAT. Jak sprawdzić, czy nasza firma również podlega temu obowiązkowi?

- Przedsiębiorcy mają jeszcze kilka dni na przesłanie JPK, ale najpierw powinni upewnić się, czy w ogóle te zmiany w przepisach ich objęły. Aby to sprawdzić, należy wziąć pod lupę następujące kryteria: średnioroczne zatrudnienie, roczny obrót netto lub roczną sumę aktywów bilansu. Dwa z nich muszą zostać spełnione równocześnie w co najmniej jednym z dwóch ostatnich lat obrotowych. Wskaźnik, który zawsze jest brany pod uwagę to liczba pracowników a w drugiej kolejności obrót lub suma aktywów – mówi Monika Litwicka, projektant systemów Comarch ERP.  

Jak to wygląda w praktyce, tłumaczy Władysław Varga z biura podatkowego Taxpoint:

- Małym przedsiębiorstwem jest firma, w której pracuje mniej niż 50 osób, a jej roczne obroty netto lub suma aktywów nie przekraczają 10 mln euro. Natomiast średnie przedsiębiorstwo zatrudnia maksymalnie 249 osób i osiąga roczny obrót do 50 mln Euro lub roczna suma aktywów  wynosi nie więcej niż 43 mln Euro.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Elektroniczne okienko

Celem wprowadzenia JPK przez Ministerstwo Finansów miało być ułatwienie życia podatnikom. Wraz z wejściem w życie nowych przepisów  ujednolicony został format dokumentu zawierającego rejestry zakupu i sprzedaży VAT, co rozwiało wiele wątpliwości wśród przedsiębiorców. Do tej pory ustawodawca nie określał jasno, jak taki raport powinien wyglądać. Teraz przedsiębiorcy szybko i wygodnie mogą wysłać pliki za pomocą programów komputerowych, które są wyposażone w funkcjonalność JPK, zgodną z wytycznymi ministerstwa. Tak przygotowany plik JPK_VAT można składać tylko drogą elektroniczną, za pomocą nowego interfejsu komunikacji zdefiniowanego na stronie Ministerstwa Finansów. Można to zrobić za pomocą nowej aplikacji przygotowanej przez MF, albo  szybciej bezpośrednio z programów finansowo-księgowych które maja taką możliwość. Dokumenty muszą być skompresowane, zaszyfrowane, zapisane w formacie XML a ściśle określonej strukturze, a wielkość poszczególnych archiwów nie może przekraczać 60 MB.

- Z kolei pliki, które duzi przedsiębiorcy mają dostarczyć na żądanie organów podatkowych w ramach czynności sprawdzających, kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego, czyli JPK_WB (wyciągi bankowe), JPK_KR (księgi rachunkowe), JPK_MAG (magazyn), JPK_FA (faktury), JPK_PKPIR (podatkowa księga przychodów i rozchodów) oraz JPK_EWP (ewidencja ryczałtowa) mogą być zapisane i przekazane dowolnym nośnikiem typu pendrive, dysk, płyta DVD, itp. – uzupełnia Monika Litwicka z Comarch.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Przedsiębiorcy muszą mieć na uwadze, że ewidencja przekazywana obowiązkowo od 1 stycznia 2017 przez duże, małe i średnie przedsiębiorstwa (JPK_VAT) powinny być właściwie zabezpieczone. Dlatego muszą zostać opatrzone podpisem kwalifikowanym.

- Taki podpis skutecznie zabezpiecza dokument przed nieautoryzowanymi zmianami. Wymóg ten dotyczy tylko plików JPK_VAT przekazywanych bezpośrednio na serwery Ministerstwa Finansów. Taki obowiązek nie jest już stosowany w przypadku plików, które mają być dostarczane na żądanie organów podatkowych – podkreśla Władysław Varga z firmy Taxpoint.


Konsekwencje nieprzekazania pliku w wymaganym terminie

Według zapisów w przepisach o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw przedsiębiorstwa są zobowiązane do przekazania ewidencji zakupu i sprzedaży VAT za miesiąc poprzedzający w postaci JPK_VAT drogą elektroniczną do 25. dnia każdego miesiąca.

Niewywiązanie się z obowiązku terminowego przekazania plików JPK wiąże się z konsekwencjami finansowymi i karą porządkową w wysokości do 2800 zł.  Dlatego, jeżeli przedsiębiorca nie może w określonym terminie przekazać plików JPK, powinien o tym poinformować organ wskazując przyczyny niedotrzymania terminu oraz wskazać termin, w którym wypełni obowiązek. Praktyka pokazuje, że wszystkie tego typu sytuacje są rozpatrywane indywidualnie przez organ podatkowy mówi Władysław Varga z biura podatkowego Taxpoint

O Comarch ERP

REKLAMA

Comarch to firma technologiczna zajmująca się optymalizacją procesów biznesowych od 22 lat. Jednym z oferowanych rozwiązań są systemy klasy Enterprise Resource Planning (ERP). Oferta Comarch ERP to nowoczesne rozwiązania do zarządzania procesami biznesowymi dla mikro-, małych, średnich i dużych przedsiębiorstw. Uniwersalność i elastyczność produktów pozwala podnieść efektywność organizacji dzięki mobilnym aplikacjom, narzędziom e-commerce, Business Intelligence oraz możliwości gromadzenia i bezpiecznego przechowywania danych w Chmurze Comarch. Rozwiązania Comarch ERP są stale rozwijane i dostosowywane do zmieniających się modeli biznesowych, a także zgodne z trendami Internetu Rzeczy i Przemysłu 4.0.

Dzięki sukcesywnemu rozwojowi działalności krajowej i zagranicznej dynamicznie rośnie liczba podpisywanych kontraktów oraz realizowanych wdrożeń. Z rozwiązań Comarch ERP korzysta prawie 100 tys. polskich firm, m.in.: Gerda, Kreisel, Neonet, Ciech Vitrosilicon, Olimp Labs, De Heus, Kupiec, LAKMA, Krakchemia SA oraz reprezentanci innych kluczowych gałęzi rynku.

http://www.comarch.pl/erp/

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA