REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Split payment - szanse i zagrożenia

Split payment - szanse i zagrożenia
Split payment - szanse i zagrożenia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wicepremier Mateusz Morawiecki zapowiada wprowadzenie w Polsce mechanizmu split payment (podzielona płatność). Eksperci wskazują, że jest to skuteczne narzędzie przeciwko oszustom wyłudzającym VAT. Tym niemniej rozwiązanie to może przynieść negatywne skutki (np. mniejsza płynność finansowa) dla uczciwych podatników VAT.

Wicepremier, minister rozwoju i finansów Mateusz Morawiecki poinformował 22 lutego 2017 r. dziennikarzy, że za kilka miesięcy będzie gotowe polskie rozwiązanie split payment.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Split payment (podzielona płatność) w VAT - projekt jeszcze w 2017 roku

Zgodnie z dotychczasowymi informacjami resortu finansów projektowane rozwiązanie ma przewidywać, że sprzedawca będzie otrzymywać kwotę netto na swój rachunek podstawowy, natomiast VAT wpływałby na jego specjalne konto VAT. Z tego konta firma mogłaby płacić VAT naliczony na fakturach, które otrzymuje od swoich dostawców. Różnica byłaby odprowadzana do urzędu skarbowego.

REKLAMA

"Starannie analizujemy modele takiego rozwiązania. W trosce o budżet ważne jest aby mechanizmy wpływające na uszczelnienie systemu podatkowego wprowadzane były w stosunkowo nieodległych terminach" - poinformowało PAP biuro prasowe ministerstwa finansów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sekretarz Rady Podatkowej Konfederacji Lewiatan Przemysław Pruszyński powiedział w rozmowie z PAP, że w jego ocenie split payment jest skutecznym narzędziem walki z oszustami VAT. "To nie tylko nasza ocena, ale i doświadczenia innych krajów wskazują, że podzielona płatność jest skutecznym rozwiązaniem w walce z karuzelami VAT" - powiedział Pruszyński.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Dodał, że problem polega jedynie na tym, iż koszty dla uczciwych przedsiębiorców związane ze split payment mogą być wyższe niż kilka miliardów złotych zysków, które uzyska państwo. "W praktyce może okazać się, że budżet nie odniesie realnej korzyści. Największym zagrożeniem dla biznesu może okazać się ograniczenie płynności firm, co ma miejsce w przypadku split payment" - powiedział.

Wyjaśnił, że obecnie firma wpłaca VAT do urzędu pod koniec następnego miesiąca od otrzymania zapłaty, a w przypadku split payment w ogóle nie będzie mogła dysponować kwotą tego podatku - przy sprzedaży będzie otrzymywała kwotę netto. "Ta wyrwa, która się pojawi w płynności, może doprowadzić do tego, że wiele firm nie będzie w stanie sfinansować swojej działalności i upadnie. Na rynku zostaną tylko silniejsze podmioty na czym straci cała gospodarka i w konsekwencji budżet" - dodał.

Doradca podatkowy były członek działającego przy Komisji Europejskiej ciała doradczego VAT Expert Group Roman Namysłowski, powiedział PAP, że jeżeli nie zostanie zmieniony mechanizm rozliczeń dostaw między krajami UE, to jedynymi skutecznymi rozwiązaniami w walce z karuzelami VAT jest tzw. odwrócony VAT i właśnie split payment. Oba uniemożliwiają wyłudzenie VAT-u. "Jeżeli weźmiemy po uwagę skuteczność rozwiązania i realną możliwość wprowadzenia do polskiej gospodarki, to możemy mówić wyłącznie o podzielonej płatności. Zachowuje ona dobre elementy systemu VAT" - powiedział.

"Trzeba jednak będzie wyważyć dwie wartości; bezpieczeństwo państwa, żeby nie dochodziło do wyłudzeń VAT, a z drugiej strony interes przedsiębiorcy, który chce mieć możliwość dysponowania tymi środkami" - powiedział. Według niego nie wiadomo, czy zaproponowany przez resort finansów mechanizm będzie zawierał rozwiązanie, które nie wpłynie negatywnie na płynność firm i pozwoli podatnikom w jakimś sensie dysponować pieniędzmi znajdującym się na specjalnym koncie.

"Pytanie dotyczy też tego, co się stanie, w przypadku, gdy na koncie tym powstanie nadwyżka, którą podatnik chciałby zapłacić zobowiązania inne niż podatkowe. Nie wiemy, czy możliwość odzyskania tych środków będzie łatwa, czy nie. Trzeba pamiętać o przykładzie Włoch, gdzie zwracano nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym w długoterminowych obligacjach skarbowych" - powiedział Namysłowski.

Natomiast przewodnicząca Krajowej Rady Doradców Podatkowych prof. Jadwiga Glumińska-Pawlic uważa, że trzeba pomyśleć kompleksowo nad całościowymi zmianami w systemie podatkowym. "Takie doraźne działania czasem chwilowo poprawiają sytuację, a potem zaczyna się poszukiwanie ścieżek obejścia prawa" - powiedziała. Jej zdaniem mechanizm split payment może się okazać skutecznym rozwiązaniem w walce z oszustami, ale nie jest pewne, że tak się stanie. "Nie wykluczone, że na krótką metę przyniesie korzyści budżetowi, ale w dłuższym terminie straty" - dodała.

Z wprowadzenia split payment, jako sposobu uszczelnienia systemu podatkowego zadowolony jest rząd włoski, który chce wydłużyć czas jego stosowania. Mechanizm podzielonej płatności obecny jest w zamówieniach publicznych we Włoszech od stycznia 2015 r. Dzięki niemu - jak informuje rząd w Rzymie - kwota odprowadzonego VAT systematycznie rośnie.

We Włoszech split payment zastosowano w relacjach prywatnych firm z urzędami publicznymi. Polega na tym, że kwota płatności brutto jest dzielona na dwie części. Kwota netto jest wpłacana przez zamawiającego jego dostawcy, a równowartość VAT jest przekazywana na specjalne konto bankowe publicznej instytucji. Operacje podzielonej płatności są dokonywane za pomocą elektronicznych faktur.

Polecamy: Biuletyn VAT

Stowarzyszenia zrzeszające właścicieli firm nazywają jednak ten system „przymusową pożyczką” i twierdzą, że wiele firm ma kłopoty z płynnościami z tego powodu, ponieważ otrzymują tylko kwotę netto. Nakładają się na to, podkreślają, ogromne opóźnienia, zwłaszcza w zwrotach należnych sum, które są powszechne w rozliczeniach z państwowymi podmiotami.

Wicepremier, minister rozwoju i finansów Mateusz Morawiecki poinformował w środę dziennikarzy, że za kilka miesięcy będzie gotowe polskie rozwiązanie split payment. Wyjaśnił, że jest to jedno z działań dotyczących uszczelnienia systemu VAT, o którym Polska rozmawia z Komisją Europejską. „Idziemy w tym kierunku, żeby za kilka miesięcy być gotowym również z takim rozwiązaniem” – powiedział.

Wicepremier pytany o to, czy Komisja Europejska wyrazi zgodę na to, by wprowadzić split payment w Polsce powiedział, że w przypadku Włoch Komisja wyraziła zgodę pół roku po wdrożeniu tego rozwiązania. Wyjaśnił, że na swoim rozwiązaniu Włosi odzyskali ok. 2 mld euro, co - przekładając na nasze warunki - dałoby ok. 3-4 mld zł.

„Mogę powiedzieć, że z ogromną dozą prawdopodobieństwa jeszcze w tym roku zastosujemy, podobnie jak Włosi, ten wariant i nie spodziewam się innego potraktowania przez Komisję Europejską Polski, niż potraktowała Włochów” – powiedział.


Dodał, że resort finansów pracuje także nad szerszym mechanizmem. Wiceminister finansów Paweł Gruza był w Brukseli i rozmawiał o tym w KE. „Jest tam wstępny pozytywny oddźwięk, aczkolwiek nie mamy jeszcze oficjalnych not po obu stronach. Jestem optymistą (…), jestem pozytywnie nastawiony do tego" - powiedział Morawiecki.

Wskazał, że wdrażaniem split paymentu w Polsce rząd chciałby minimalizować tzw. solidarną odpowiedzialność (kiedy nabywca odpowiada za zobowiązania podatkowe sprzedającego - PAP). „Czyli z kolei model czeski. Bo Czesi wdrożyli split payment w dużym obszarze, w dużej części swojej gospodarki. To jest kierunek, w którym idziemy” – powiedział.

Marcin Musiał (PAP)

mmu/ pb

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA