REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odwrotne obciążenie VAT na usługi związane z robotami budowlanymi

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Kancelaria Prawa Sportowego i Gospodarczego „Dauerman”
Kancelaria specjalizuje się w prawie sportowym i gospodarczym.
Odwrotne obciążenie VAT przy usługach związanych z robotami budowlanymi /Fot. Fotolia
Odwrotne obciążenie VAT przy usługach związanych z robotami budowlanymi /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Z początkiem tego roku ustawodawca zafundował niektórym podmiotom świadczącym szeroko rozumiane usługi związane z robotami budowlanymi odwrotne obciążenie VAT. Jak prawidłowo interpretować i stosować nowe regulacje?

Zgodnie z załącznikiem nr 14 do ustawy o z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. z dnia 10 maja 2016 r., Dz.U. z 2016 r. poz. 710) wskazane tam usługi należy opodatkować na zasadzie tzw. odwrotnego obciążenia.

REKLAMA

Ustawa stawia jednak pewne warunki. I tak, podatnikiem rozliczającym VAT w powyższy sposób jest podmiot nabywający usługi wymienione w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli łącznie spełnione są następujące okoliczności:

- usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT (limit zwolnienia z VAT w tym roku to 200 000 złotych),

- usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

REKLAMA

Dodatkowy warunek stawiany dalej w ustawie (widocznie dalej, tak żeby mniej uważny podatnik nie zauważył), to konieczność świadczenia usług wskazanych w załączniku nr 14 przez podwykonawców. Prawodawca nie wyjaśnia, co znaczy podwykonawca, więc należy to sformułowanie rozumieć zgodnie z potocznym jego brzmieniem (firma lub osoba wykonująca pracę na zlecenie głównego wykonawcy).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zwracam uwagę, że ustawa zawiera pewne pułapki i nie do końca potrafię powiedzieć, czy jest to zabieg celowy, czy niezamierzony przypadek. Sygnalizuję, że rozporządzenie poszerza zakres usług, które opodatkowane są według ustawy na zasadzie odwrotnego obciążenia. Zgodnie bowiem z wyjaśnieniami do rozporządzenia usługi wymienione w załączniku nr 14 swoim zakresem obejmują również wynajem sprzętu z operatorem, który należy klasyfikować w zakresie ugrupowań obejmujących m.in. roboty budowlane wykonywane z jego użyciem.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Pytanie za sto punktów, na które chyba nawet autorzy nowelizacji nie potrafią odpowiedzieć, to sytuacja, w której przykładowo podwykonawca świadczy dostawy towarów na rzecz dewelopera, ale przy wykorzystaniu usługi najmu dajmy na to ciężarówki z kierowcą.

Czy taki zakup usługi najmu sprzętu z operatorem służy wykonaniu przez podwykonawcę dostawy towarów na rzecz głównego wykonawcy (przykładowego dewelopera), czy też obejmuje roboty budowlane wykonywane z użyciem przedmiotu najmu?


REKLAMA

Dokonując wykładni językowej, należy stwierdzić, że jeżeli przedmiotem świadczenia jest dostawa towaru (np. desek na budowę), to nie można mówić o powiązaniu świadczenia usługi najmu sprzętu wraz z operatorem z usługą zwaną robotami budowlanymi. W konsekwencji na gruncie VAT nie dojdzie do tzw. odwrotnego obciążenia. Natomiast jeśli zapis rozporządzenia potraktujemy funkcjonalnie, to jeżeli dostawy realizowane są na rzecz przykładowego dewelopera (odbiorcy desek), to podmiot, który najmuje sprzęt wraz operatorem (kierowcą) na rzecz dostawcy desek (czyli na rzecz podwykonawcy dewelopera) świadczy usługi, o których mowa w załączniku nr 14 ustawy o VAT.

Podatkowy ból głowy. I ukojenia nie przyniesie tu raczej art. 2a Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym „niedające się usunąć wątpliwości co do treści przepisów prawa podatkowego rozstrzyga się na korzyść podatnika". Organ pewnie uzna, że omawiany przepis był dostatecznie jasny (jasne).

Co zatem może zrobić podatnik? Interpretacji podatkowej nie zalecam. Niezależnie od rozstrzygnięcia, ktoś i tak będzie musiał zapłacić podatek należny (nie dajcie się zwieść tzw. odwrotnemu obciążeniu).

Rozwiązaniem tej patowej sytuacji jest zwrócenie się do urzędowego organu, jakim jest Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi, który za odpłatnością dokonuje urzędowej klasyfikacji przedstawionego stanu faktycznego. Doradzam więc wystąpienie do tego ośrodka o wydanie opinii, jakiego PKWiU dotyczą usługi świadczone przez Was lub przez Waszych podwykonawców.

Autor: Maciej Broniecki, Radca Prawny

Kancelaria Prawa Sportowego i Gospodarczego „Dauerman”

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników

Rozliczenie kosztów działań marketingowych przez dealerów samochodowych może stanowić problem na gruncie prawa podatkowego. Szczególne wątpliwości budzą wydatki poniesione w ramach programów motywacyjnych dystrybutorów, które mają na celu uzyskanie bonusów jakościowych. Kluczowym problemem interpretacyjnym jest rozgraniczenie między kosztami uzyskania przychodów, a wydatkami na reprezentację, które zgodnie z przepisami ustawy o CIT nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych pokazuje jednak, że organy podatkowe często błędnie kwalifikują tego typu wydatki, nie uwzględniając ich rzeczywistego celu gospodarczego i związku z osiąganymi przychodami.

Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury. Czy ktoś się w tym połapie?

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Self-billing w KSeF jako nowe możliwości dla zagranicznych podmiotów

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) budzi wiele pytań wśród polskich podatników, ale coraz częściej także wśród podmiotów zagranicznych działających w Polsce i rozliczających tu VAT. Jednym z kluczowych zagadnień – rzadko poruszanych publicznie – jest możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formule self-billingu przez podmioty nieposiadające siedziby w Polsce. Czy KSeF przewiduje taką opcję? Jakie warunki muszą zostać spełnione i z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć?

Certyfikaty KSeF – ostatni dzwonek dla firm! Bez nich fiskus zablokuje faktury

Od listopada 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli wnioskować o certyfikaty KSeF. Brak tego dokumentu od 2026 r. może oznaczać paraliż wystawiania faktur. A od 2027 r. system nie uzna już żadnej innej metody logowania.

REKLAMA

KSeF już nadchodzi! Skarbówka przejmuje faktury od 2026 roku! Kto jest zobowiązany do korzystania z KSeF, a kto jest wyłączony?

Od 1 lutego 2026 r. żadna firma nie ucieknie przed KSeF. Wszystkie faktury trafią do centralnego systemu skarbowego, a przedsiębiorcy będą musieli wystawiać je wyłącznie w nowym formacie. Najwięksi podatnicy wejdą w obowiązek pierwsi, a reszta już od kwietnia 2026 r. Sprawdź, kto i kiedy zostanie objęty nowymi rygorami – i jakie wyjątki jeszcze ratują niektórych z obowiązkowego e-fakturowania.

Nowe prawo ratuje rolników przed komornikiem! Teraz egzekucje długów wstrzymane po złożeniu wniosku do KOWR

Rolnicy w tarapatach finansowych zyskali tarczę ochronną. Dzięki nowelizacji ustawy o restrukturyzacji zadłużenia złożenie wniosku do Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa wstrzymuje egzekucję komorniczą. Zmiana ma dać czas na rozmowy z wierzycielami, ułatwić restrukturyzację i uchronić tysiące gospodarstw przed nagłą utratą majątku. To krok, który eksperci określają jako bardzo istotny dla bezpieczeństwa produkcji żywności w Polsce.

KSeF 2026: Tryb offline24, offline, awaria i awaria całkowita - co trzeba wiedzieć? MF wyjaśnia

Nowe przepisy dotyczące Krajowego Systemu e-Faktur, które wejdą w życie od lutego 2026 r., przewidują różne procedury na wypadek problemów technicznych i awarii systemu. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, czym różni się tryb offline24, tryb offline, tryb awaryjny oraz procedura na wypadek awarii całkowitej – a także jakie obowiązki w zakresie wystawiania, przesyłania i udostępniania faktur będą spoczywać na podatnikach w każdej z tych sytuacji.

KSeF 2.0: Wielka rewolucja w fakturowaniu i VAT! Co dokładnie się zmieni i kogo obejmą nowe przepisy?

KSeF wchodzi na stałe i już od 2026 roku każda faktura będzie musiała być wystawiona elektronicznie. Nowa ustawa całkowicie zmienia zasady rozliczeń i obejmie zarówno podatników czynnych, jak i zwolnionych z VAT. To największa rewolucja w fakturowaniu od lat.

REKLAMA

Od kwietnia 2026 r. bez KSeF nie wystawisz żadnej faktury. To prosta droga do paraliżu rozliczeń firmy

Od 2026 r. KSeF stanie się obowiązkiem dla wszystkich przedsiębiorców w Polsce. System zmieni sposób wystawiania faktur, obieg dokumentów i współpracę z księgowością. W zamian przewidziano m.in. szybszy zwrot VAT. Eksperci podkreślają jednak, że firmy powinny rozpocząć przygotowania już teraz – zwlekanie może skończyć się paraliżem rozliczeń.

Rewolucja w fakturach: już od 2026 KSeF obowiązkowy dla wszystkich! Firmy mają mniej czasu, niż myślą

Mamy już ustawę wprowadzającą obowiązkowy Krajowy System e-Faktur. Od lutego 2026 r. część przedsiębiorców straci możliwość wystawiania tradycyjnych faktur, a od kwietnia – wszyscy podatnicy VAT będą musieli korzystać wyłącznie z KSeF. Eksperci ostrzegają: realnego czasu na wdrożenie jest dużo mniej, niż się wydaje.

REKLAMA