REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odsprzedaż (refakturowanie) usługi turystyki – rozliczenie VAT

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Odsprzedaż (refakturowanie) usługi turystyki – rozliczenie VAT
Odsprzedaż (refakturowanie) usługi turystyki – rozliczenie VAT

REKLAMA

REKLAMA

Zagadnieniem wywołującym liczne wątpliwości odnośnie opodatkowania VAT jest odsprzedawanie (refakturowanie) usług nabywanych we własnym imieniu, ale na rzecz innego podmiotu. Co więcej, odsprzedawane świadczenie może podlegać szczególnym regułom, np. właściwym dla usług turystyki opodatkowanych na zasadzie VAT marża. Warto przeanalizować jak odsprzedaż usługi będzie opodatkowana w tym przypadku.

REKLAMA

Autopromocja

Podatnik gości przedstawiciela spółki powiązanej. W związku z tym, podatnik nabył od agencji turystycznej dla tego przedstawiciela usługę pobytu w hotelu wraz z wycieczką. Agencja zastosowała dla świadczonej usługi zasady właściwe dla usługi turystyki - opodatkowane na zasadzie VAT marża. W związku z tym agencja wystawiła fakturę na kwotę 3.000 zł (w fakturze VAT marża podatek nie jest wyróżniony). Podatnik zamierza obciążyć spółkę powiązaną kwotą 3.000 zł, a więc kosztem usługi turystyki.

W analizowanej sytuacji należy przywołać art. 8 ust. 2a ustawy o VAT, zgodnie z którym, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi. Regulacja ta ma zastosowanie w przedstawionym przykładzie. Podatnik nabył usługę w swoim imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej - spółki powiązanej. W związku z tym, zgodnie z art. 8 ust. 2a, przyjmuje się,  że podatnik sam otrzymał i wyświadczył tę usługę. Występuje on więc w podwójnej roli. Najpierw jako usługobiorca usługi świadczonej przez agencję turystyczną. Następnie zaś jako usługodawca, który świadczy usługę (odsprzedaje ją) na rzecz spółki powiązanej.

Odsprzedający usługę turystyki powinien zastosować szczególne zasady opodatkowania właściwe przy dla tego rodzaju świadczeń. Zgodnie zaś z art. 119 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania przy wykonywaniu usługi turystyki jest kwota marży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Jeżeli więc podatnik, tak jak w analizowanym przypadku, odsprzedaje usługę turystyki po cenie w jakiej ją nabył (czyli nie dolicza swojej marży), to nie nie wystąpi podstawa opodatkowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Biuletyn VAT

W sytuacji jak wyżej, podatnik jedynie obciąża spółkę powiązaną jedynie poniesionym kosztem usługi. Z racji tego, że cena zakupu usługi jest równa cenie sprzedaży (3.000 zł), to marża wynosi 0 zł. Z powodu braku marży nie wystąpi natomiast podstawa opodatkowania VAT i podatek należny (podstawa opodatkowania oraz podatek wynoszą 0zł). Z tego powodu, podatnik nie powinien doliczać podatku VAT przy odsprzedawaniu usługi na rzecz spółki powiązanej. Czynność ta nie będzie także wykazana w deklaracji na potrzeby podatku.

Należy jednakże zauważyć, że brak opodatkowania nie wyklucza obowiązków dokumentacyjnych. W przedstawionym przykładzie  usługa jest odprzedawana na rzecz innego podatnika  W związku z tym wystąpi obowiązek wystawienia faktury, zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. Przy czym, z uwagi na art. 106e ust. 2 ustawy o VAT, faktura w tym przypadku powinna zawierać jedynie:

  • datę wystawienia;
  • kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;
  • nazwę podatnika i nabywcy usługi oraz ich adresy;
  • numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku
  • datę wykonania usługi, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury;
  • nazwę usługi;
  • miarę i ilość (liczbę) wykonanej usługi;
  • kwotę należności ogółem;
  • wyrazy "procedura marży dla biur podróży".

Michał Samborski, doradca podatkowy w ECDDP sp. z o.o.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA