REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Split payment – czy dalej warto prowadzić firmę w Polsce?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Tax Angels Group Limited
Tax Angels Group Limited to kancelaria podatkowa, tworzona przez zespół doradców wspierających przedsiębiorców w zakresie otwierania firm za granicą, w szczególności w Wielkiej Brytanii i Szkocji.
Split payment – czy dalej warto prowadzić firmę w Polsce? /fot.Shutterstock
Split payment – czy dalej warto prowadzić firmę w Polsce? /fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zastosowanie mechanizmu podzielonej płatności (split payment) może przyczynić się do utraty płynności finansowej małych firm, które z powodu braku bieżących środków zmuszone będą do zaciągania kredytów obarczonych odsetkami, a nawet likwidacji działalności. Rozwiązanie to nie sprzyja osobom prowadzącym działalności na terenie Polski i płacącym podatki w naszym kraju.

W lipcu bieżącego roku w życie weszły regulacje dotyczące split payment, czyli tzw. podzielonej płatności. Zapłata poprzez split payment oznacza podział wpłaty na kwotę netto trafiającej bezpośrednio na konto przedsiębiorcy i kwoty VAT, która zostaje zamrożona na subkoncie VAT. Osoba prowadząca działalność gospodarczą po otrzymaniu zapłaty za wykonane usługi/sprzedany towar może swobodnie dysponować jedynie kwotą netto. Z subkonta VAT można dokonać jedynie zapłaty kwoty VAT z faktury kosztowej lub zlecić przelew do urzędu skarbowego w celu uregulowania zobowiązania z tytułu podatku VAT. W razie, gdyby przedsiębiorca chciał przeznaczyć środki zgromadzone na koncie VAT na jakikolwiek inny cel, musi wystąpić z wnioskiem o przelew środków. Może się jednak zdarzyć, że naczelnik urzędu skarbowego nie wyda zgody na przekazanie środków na rachunek przedsiębiorcy. Może się tak zdarzyć w następujących przypadkach:

REKLAMA

Autopromocja

1. Podatnik ma zaległość podatkową w podatku – organ odmówi przekazania kwoty w wysokości odpowiadającej zaległości podatkowej w podatku wraz z odsetkami za zwłokę, istniejącej na dzień wydania decyzji;

2. Zachodzi uzasadniona obawa, że:

- zobowiązanie podatkowe z tytułu podatku nie zostanie wykonane, w     szczególności gdy podatnik trwale nie uiszcza wymagalnych zobowiązań z tytułu podatku lub dokonuje czynności polegających na zbywaniu majątku, które mogą utrudnić lub udaremnić egzekucję zobowiązań z tytułu podatku, lub

- wystąpi zaległość podatkowa w podatku lub zostanie ustalone dodatkowe zobowiązanie podatkowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak widzimy organy podatkowe mają dość duże pole manewru, co oznacza że złożenie wniosku, na rozpatrzenie którego musimy czekać aż 30 dni może okazać się niewystarczające aby uwolnić środki z subkonta VAT.

Nowe przepisy mogą przyczynić się do utraty płynności finansowej małych firm, które z powodu braku bieżących środków zmuszone będą do zaciągania kredytów obarczonych odsetkami, a nawet likwidacji działalności.

Pozorna dobrowolność split payment

Ustawodawcy podkreślają, że mechanizm podzielonej płatności jest rozwiązaniem dobrowolnym i w razie braku chęci korzystania z tej opcji zapłaty za nasze zobowiązania wobec kontrahentów, nie musimy go stosować. Zwróćmy jednak uwagę na fakt, że to nabywca podejmuje ostateczną decyzję dotyczącą sposobu zapłaty za usługę czy towar. Otrzymanie wpłaty w postaci split payment wydaje się zatem nieuniknione w szerszej perspektywie czasu. W przypadku, gdy zgromadzona kwota VAT na subkoncie VAT jest niewielka, w pierwszej kolejności możemy zapłacić zobowiązanie podatkowe, jednak w razie zamrożenia większej ilości środków i chęci uniknięcia dodatkowych formalności związanych z dostarczaniem wniosku o przekazanie pieniędzy na standardowy rachunek bankowy będziemy zmuszeni do uregulowania swoich zobowiązań wobec kontrahentów korzystając z mechanizmu podzielonej płatności.

Jak uciec przed split payment?

Jak widzimy polskie prawo nie sprzyja osobom prowadzącym działalności na terenie Rzeczypospolitej i płacących podatki w naszym kraju. Od kilku lat możemy zaobserwować tendencję utrudniania prowadzenia biznesu przedsiębiorcom. Trudno się dziwić, że coraz więcej osób szuka innych rozwiązań i rejestrują swoje firmy w innych państwach. Jeżeli szukasz innych opcji, jedną z nich jest rejestracja firmy w Wielkiej Brytanii. Spółkę Limited może założyć każdy, o ile firma nie będzie posiadać na terenie Rzeczypospolitej stałej, fizycznej placówki prowadzenia działalności. Oznacza to, że chcąc rozliczać się na Wyspach nie możemy kupić ani wynająć biura, punktu usługowego czy sklepu. Nie ma konieczności posiadania statusu rezydenta w UK, bez przeszkód można kierować swoją spółką Limited z poza granic Wielkiej Brytanii (w tym z Polski).

Jakie korzyści płyną z rejestracji firmy w UK?

Firma w Anglii to przede wszystkim wyższa kwota wolna od podatku, która na ten moment wynosi aż 11 850 funtów (około 57 000 zł). Dyrektor spółki LTD nie musi również płacić składek na ubezpieczenia do momentu przekroczenia kwoty dochodu 8 424 funtów rocznie.
Rozliczanie się na Wyspach oznacza również prawo do brytyjskiej emerytury oraz mniej formalności związanych z prowadzeniem i rozliczeniem działalności.

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat rejestracji firmy w Wielkiej Brytanii skontaktuj się z nami!

Polecamy: VAT 2018. Komentarz

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie KSeF-u i faktur ustrukturyzowanych wszystkim podatnikom VAT to nie jest deregulacja gospodarki; ten pomysł powinien trafić do kosza

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

REKLAMA

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA