REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Split payment – czy dalej warto prowadzić firmę w Polsce?

 Tax Angels Group Limited
Tax Angels Group Limited to kancelaria podatkowa, tworzona przez zespół doradców wspierających przedsiębiorców w zakresie otwierania firm za granicą, w szczególności w Wielkiej Brytanii i Szkocji.
Split payment – czy dalej warto prowadzić firmę w Polsce? /fot.Shutterstock
Split payment – czy dalej warto prowadzić firmę w Polsce? /fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zastosowanie mechanizmu podzielonej płatności (split payment) może przyczynić się do utraty płynności finansowej małych firm, które z powodu braku bieżących środków zmuszone będą do zaciągania kredytów obarczonych odsetkami, a nawet likwidacji działalności. Rozwiązanie to nie sprzyja osobom prowadzącym działalności na terenie Polski i płacącym podatki w naszym kraju.

W lipcu bieżącego roku w życie weszły regulacje dotyczące split payment, czyli tzw. podzielonej płatności. Zapłata poprzez split payment oznacza podział wpłaty na kwotę netto trafiającej bezpośrednio na konto przedsiębiorcy i kwoty VAT, która zostaje zamrożona na subkoncie VAT. Osoba prowadząca działalność gospodarczą po otrzymaniu zapłaty za wykonane usługi/sprzedany towar może swobodnie dysponować jedynie kwotą netto. Z subkonta VAT można dokonać jedynie zapłaty kwoty VAT z faktury kosztowej lub zlecić przelew do urzędu skarbowego w celu uregulowania zobowiązania z tytułu podatku VAT. W razie, gdyby przedsiębiorca chciał przeznaczyć środki zgromadzone na koncie VAT na jakikolwiek inny cel, musi wystąpić z wnioskiem o przelew środków. Może się jednak zdarzyć, że naczelnik urzędu skarbowego nie wyda zgody na przekazanie środków na rachunek przedsiębiorcy. Może się tak zdarzyć w następujących przypadkach:

REKLAMA

Autopromocja

1. Podatnik ma zaległość podatkową w podatku – organ odmówi przekazania kwoty w wysokości odpowiadającej zaległości podatkowej w podatku wraz z odsetkami za zwłokę, istniejącej na dzień wydania decyzji;

2. Zachodzi uzasadniona obawa, że:

- zobowiązanie podatkowe z tytułu podatku nie zostanie wykonane, w     szczególności gdy podatnik trwale nie uiszcza wymagalnych zobowiązań z tytułu podatku lub dokonuje czynności polegających na zbywaniu majątku, które mogą utrudnić lub udaremnić egzekucję zobowiązań z tytułu podatku, lub

- wystąpi zaległość podatkowa w podatku lub zostanie ustalone dodatkowe zobowiązanie podatkowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak widzimy organy podatkowe mają dość duże pole manewru, co oznacza że złożenie wniosku, na rozpatrzenie którego musimy czekać aż 30 dni może okazać się niewystarczające aby uwolnić środki z subkonta VAT.

Nowe przepisy mogą przyczynić się do utraty płynności finansowej małych firm, które z powodu braku bieżących środków zmuszone będą do zaciągania kredytów obarczonych odsetkami, a nawet likwidacji działalności.

Pozorna dobrowolność split payment

Ustawodawcy podkreślają, że mechanizm podzielonej płatności jest rozwiązaniem dobrowolnym i w razie braku chęci korzystania z tej opcji zapłaty za nasze zobowiązania wobec kontrahentów, nie musimy go stosować. Zwróćmy jednak uwagę na fakt, że to nabywca podejmuje ostateczną decyzję dotyczącą sposobu zapłaty za usługę czy towar. Otrzymanie wpłaty w postaci split payment wydaje się zatem nieuniknione w szerszej perspektywie czasu. W przypadku, gdy zgromadzona kwota VAT na subkoncie VAT jest niewielka, w pierwszej kolejności możemy zapłacić zobowiązanie podatkowe, jednak w razie zamrożenia większej ilości środków i chęci uniknięcia dodatkowych formalności związanych z dostarczaniem wniosku o przekazanie pieniędzy na standardowy rachunek bankowy będziemy zmuszeni do uregulowania swoich zobowiązań wobec kontrahentów korzystając z mechanizmu podzielonej płatności.

Jak uciec przed split payment?

Jak widzimy polskie prawo nie sprzyja osobom prowadzącym działalności na terenie Rzeczypospolitej i płacących podatki w naszym kraju. Od kilku lat możemy zaobserwować tendencję utrudniania prowadzenia biznesu przedsiębiorcom. Trudno się dziwić, że coraz więcej osób szuka innych rozwiązań i rejestrują swoje firmy w innych państwach. Jeżeli szukasz innych opcji, jedną z nich jest rejestracja firmy w Wielkiej Brytanii. Spółkę Limited może założyć każdy, o ile firma nie będzie posiadać na terenie Rzeczypospolitej stałej, fizycznej placówki prowadzenia działalności. Oznacza to, że chcąc rozliczać się na Wyspach nie możemy kupić ani wynająć biura, punktu usługowego czy sklepu. Nie ma konieczności posiadania statusu rezydenta w UK, bez przeszkód można kierować swoją spółką Limited z poza granic Wielkiej Brytanii (w tym z Polski).

Jakie korzyści płyną z rejestracji firmy w UK?

Firma w Anglii to przede wszystkim wyższa kwota wolna od podatku, która na ten moment wynosi aż 11 850 funtów (około 57 000 zł). Dyrektor spółki LTD nie musi również płacić składek na ubezpieczenia do momentu przekroczenia kwoty dochodu 8 424 funtów rocznie.
Rozliczanie się na Wyspach oznacza również prawo do brytyjskiej emerytury oraz mniej formalności związanych z prowadzeniem i rozliczeniem działalności.

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat rejestracji firmy w Wielkiej Brytanii skontaktuj się z nami!

Polecamy: VAT 2018. Komentarz

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Naruszenia prawa w Ministerstwie Finansów można zgłaszać nawet anonimowo. Minister określił procedurę przyjmowania i rozpatrywania zgłoszeń

Od 25 września 2024 r. obowiązuje zarządzenie Ministra Finansów z 18 września 2024 r. w sprawie procedury dokonywania zgłoszeń wewnętrznych naruszeń prawa i podejmowania działań następczych w Ministerstwie Finansów. Celem tej procedury jest realizacja obowiązku wynikającego z ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów. Ta nowa procedura rozszerza zakres przedmiotowy zgłoszeń oraz wprowadza możliwość anonimowego informowania o nieprawidłowościach. 

Prof. Modzelewski: firma doradcza faktycznie rządzi polityką podatkową w Polsce. Wieloletni faktyczny wakat na ulicy Świętokrzyskiej

Od prawie piętnastu lat resort finansów korzysta z usług doradczych (chyba nie za darmo) co najmniej jednej „międzynarodowej” czyli anglosaskiej firmy doradczej, która faktycznie rządzi polityką podatkową – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Zdaniem Profesora Modzelewskiego, to jeden z objawów "faktycznego wakatu" na stanowisku ministra finansów.

Cudzoziemcy od 2025 r. tylko na etacie. Krytyka projektu ustawy, który wprowadza ograniczenia w zatrudnianiu

Najnowsza wersja ustawy o warunkach zatrudniania cudzoziemców w Polsce wywołuje obawy przedsiębiorców. Projekt ogranicza możliwość pracy na podstawie umów cywilnoprawnych, co może negatywnie wpłynąć na rynek pracy. Konfederacja Lewiatan ostrzega przed konsekwencjami tych zmian.

Koniec blokady amerykańskich portów. Eksport do USA - duża szansa dla polskich firm

Strajk amerykańskich dokerów a sprawa polska – czy można rozpatrywać w tym świetle kwestię ubiegłotygodniowej blokady amerykańskich portów? Odbiorcy z USA generują w tym roku rekordowo dużo nowych zamówień dla polskich eksporterów, na szczęście krótki czas blokady amerykańskich portów nie powinien wpłynąć na ich sprzedaż - ocenia Allianz Trade.

REKLAMA

Hołownia: Musimy dowieźć sprawiedliwą składkę zdrowotną

Musimy dowieźć sprawiedliwą składkę zdrowotną, tej sprawy nie odpuścimy - deklarował marszałek Sejmu Szymon Hołownia. Mówił też o kredycie zero procent, rozliczeniach i zatrudnianiu w państwowych spółkach.

Nakaz ujawniania informacji o uzgodnieniach podatkowych narusza prawo do prywatności klienta. Wyrok TSUE

Przepis nakazujący pośrednikom ujawnianie organom informacji o transgranicznych uzgodnieniach podatkowych narusza szeroko rozumiane prawo do poszanowania prywatności klienta. W celu ochrony tajemnicy zawodowej z tego obowiązku zwolnić się może prawnik, jednak warunkiem jest poinformowanie o tym innego pośrednika. Wyrokiem z 29 lipca 2024 r. TSUE potwierdził, że obowiązek nie dotyczy sytuacji gdy inny pośrednik nie jest klientem prawnika. W Polsce nakaz nie może obejmować adwokatów i radców prawnych (sprawa C 623/22, Belgian Association of Tax Lawyers i in., przeciwko Premier minister).

Ryczałt 2025 (od przychodów ewidencjonowanych): limity, stawki, najem prywatny, działalność gospodarcza

Jakie limity dla ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych będą obowiązywały w 2025 roku? Kto może płacić ryczałt w 2025 roku? Kto może płacić ryczałt od przychodów ewidencjonowanych kwartalnie w 2025 r.? Jakie stawki ryczałtu obowiązywać będą w przyszłym roku?

Ostateczny termin wykorzystania zaległego urlopu wypoczynkowego. Jakie skutki prawne upływu tego terminu? Kary, przedawnienie

W ostatnim czasie wiele się mówi o zachowaniu równowagi pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym. Zwolennikami doktryny „work-life-balans” nie są już tylko pracownicy, ale coraz częściej przekonują się do niej również pracodawcy, oferując co rusz nowe przywileje swoim współpracownikom. Jednym, nierzadko spotykanym jest udzielenie pracownikom dodatkowych, płatnych dni wolnych np. z okazji urodzin. Jest to jednak dobrowolność zarówno ze strony pracodawcy, jak i pracownika. Przywilejem pracownika, który z pewnością pomoże zachować równowagę w życiu, jest urlop wypoczynkowy. Udzielenie go jest jednym z obowiązków pracodawcy, którego nieprzestrzeganie podlega karze grzywny. 

REKLAMA

Które firmy płacą największy CIT? Orlen już nie jest liderem - zapłacił tylko 1,38 mld zł, rok wcześniej było to 4,37 mld zł

Orlen dopiero na trzecim miejscu. Tym razem to banki zdominowały listę największych indywidualnych podatników CIT w 2023 r. W pierwszej dziesiątce największych podatników znalazło się siedem banków m.in. Pekao, Santander Bank Polska, czy ING BSK.

Stopy procentowe NBP 2024: bez zmian w październiku. Prezes Glapiński: obniżka stóp najwcześniej w II kw. 2025 r.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 października 2024 r. postanowiła pozostawić wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. Stopa referencyjna wynosi nadal 5,75 proc. - podał w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków i ekonomistów. Wydaje się, że Rada Polityki Pieniężnej zacznie cykl obniżek stóp procentowych w II kw. 2025 r. Tak wynika z wypowiedzi prezesa NBP Adama Glapińskiego z comiesięcznej konferencji prasowej, która odbyła się 3 października 2024 r.

REKLAMA