REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Split payment – czy dalej warto prowadzić firmę w Polsce?

 Tax Angels Group Limited
Tax Angels Group Limited to kancelaria podatkowa, tworzona przez zespół doradców wspierających przedsiębiorców w zakresie otwierania firm za granicą, w szczególności w Wielkiej Brytanii i Szkocji.
Split payment – czy dalej warto prowadzić firmę w Polsce? /fot.Shutterstock
Split payment – czy dalej warto prowadzić firmę w Polsce? /fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zastosowanie mechanizmu podzielonej płatności (split payment) może przyczynić się do utraty płynności finansowej małych firm, które z powodu braku bieżących środków zmuszone będą do zaciągania kredytów obarczonych odsetkami, a nawet likwidacji działalności. Rozwiązanie to nie sprzyja osobom prowadzącym działalności na terenie Polski i płacącym podatki w naszym kraju.

W lipcu bieżącego roku w życie weszły regulacje dotyczące split payment, czyli tzw. podzielonej płatności. Zapłata poprzez split payment oznacza podział wpłaty na kwotę netto trafiającej bezpośrednio na konto przedsiębiorcy i kwoty VAT, która zostaje zamrożona na subkoncie VAT. Osoba prowadząca działalność gospodarczą po otrzymaniu zapłaty za wykonane usługi/sprzedany towar może swobodnie dysponować jedynie kwotą netto. Z subkonta VAT można dokonać jedynie zapłaty kwoty VAT z faktury kosztowej lub zlecić przelew do urzędu skarbowego w celu uregulowania zobowiązania z tytułu podatku VAT. W razie, gdyby przedsiębiorca chciał przeznaczyć środki zgromadzone na koncie VAT na jakikolwiek inny cel, musi wystąpić z wnioskiem o przelew środków. Może się jednak zdarzyć, że naczelnik urzędu skarbowego nie wyda zgody na przekazanie środków na rachunek przedsiębiorcy. Może się tak zdarzyć w następujących przypadkach:

REKLAMA

Autopromocja

1. Podatnik ma zaległość podatkową w podatku – organ odmówi przekazania kwoty w wysokości odpowiadającej zaległości podatkowej w podatku wraz z odsetkami za zwłokę, istniejącej na dzień wydania decyzji;

2. Zachodzi uzasadniona obawa, że:

- zobowiązanie podatkowe z tytułu podatku nie zostanie wykonane, w     szczególności gdy podatnik trwale nie uiszcza wymagalnych zobowiązań z tytułu podatku lub dokonuje czynności polegających na zbywaniu majątku, które mogą utrudnić lub udaremnić egzekucję zobowiązań z tytułu podatku, lub

- wystąpi zaległość podatkowa w podatku lub zostanie ustalone dodatkowe zobowiązanie podatkowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak widzimy organy podatkowe mają dość duże pole manewru, co oznacza że złożenie wniosku, na rozpatrzenie którego musimy czekać aż 30 dni może okazać się niewystarczające aby uwolnić środki z subkonta VAT.

Nowe przepisy mogą przyczynić się do utraty płynności finansowej małych firm, które z powodu braku bieżących środków zmuszone będą do zaciągania kredytów obarczonych odsetkami, a nawet likwidacji działalności.

Pozorna dobrowolność split payment

Ustawodawcy podkreślają, że mechanizm podzielonej płatności jest rozwiązaniem dobrowolnym i w razie braku chęci korzystania z tej opcji zapłaty za nasze zobowiązania wobec kontrahentów, nie musimy go stosować. Zwróćmy jednak uwagę na fakt, że to nabywca podejmuje ostateczną decyzję dotyczącą sposobu zapłaty za usługę czy towar. Otrzymanie wpłaty w postaci split payment wydaje się zatem nieuniknione w szerszej perspektywie czasu. W przypadku, gdy zgromadzona kwota VAT na subkoncie VAT jest niewielka, w pierwszej kolejności możemy zapłacić zobowiązanie podatkowe, jednak w razie zamrożenia większej ilości środków i chęci uniknięcia dodatkowych formalności związanych z dostarczaniem wniosku o przekazanie pieniędzy na standardowy rachunek bankowy będziemy zmuszeni do uregulowania swoich zobowiązań wobec kontrahentów korzystając z mechanizmu podzielonej płatności.

Jak uciec przed split payment?

Jak widzimy polskie prawo nie sprzyja osobom prowadzącym działalności na terenie Rzeczypospolitej i płacących podatki w naszym kraju. Od kilku lat możemy zaobserwować tendencję utrudniania prowadzenia biznesu przedsiębiorcom. Trudno się dziwić, że coraz więcej osób szuka innych rozwiązań i rejestrują swoje firmy w innych państwach. Jeżeli szukasz innych opcji, jedną z nich jest rejestracja firmy w Wielkiej Brytanii. Spółkę Limited może założyć każdy, o ile firma nie będzie posiadać na terenie Rzeczypospolitej stałej, fizycznej placówki prowadzenia działalności. Oznacza to, że chcąc rozliczać się na Wyspach nie możemy kupić ani wynająć biura, punktu usługowego czy sklepu. Nie ma konieczności posiadania statusu rezydenta w UK, bez przeszkód można kierować swoją spółką Limited z poza granic Wielkiej Brytanii (w tym z Polski).

Jakie korzyści płyną z rejestracji firmy w UK?

Firma w Anglii to przede wszystkim wyższa kwota wolna od podatku, która na ten moment wynosi aż 11 850 funtów (około 57 000 zł). Dyrektor spółki LTD nie musi również płacić składek na ubezpieczenia do momentu przekroczenia kwoty dochodu 8 424 funtów rocznie.
Rozliczanie się na Wyspach oznacza również prawo do brytyjskiej emerytury oraz mniej formalności związanych z prowadzeniem i rozliczeniem działalności.

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat rejestracji firmy w Wielkiej Brytanii skontaktuj się z nami!

Polecamy: VAT 2018. Komentarz

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA