REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Split payment – czy dalej warto prowadzić firmę w Polsce?

Tax Angels Group Limited
Tax Angels Group Limited to kancelaria podatkowa, tworzona przez zespół doradców wspierających przedsiębiorców w zakresie otwierania firm za granicą, w szczególności w Wielkiej Brytanii i Szkocji.
Split payment – czy dalej warto prowadzić firmę w Polsce? /fot.Shutterstock
Split payment – czy dalej warto prowadzić firmę w Polsce? /fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zastosowanie mechanizmu podzielonej płatności (split payment) może przyczynić się do utraty płynności finansowej małych firm, które z powodu braku bieżących środków zmuszone będą do zaciągania kredytów obarczonych odsetkami, a nawet likwidacji działalności. Rozwiązanie to nie sprzyja osobom prowadzącym działalności na terenie Polski i płacącym podatki w naszym kraju.

W lipcu bieżącego roku w życie weszły regulacje dotyczące split payment, czyli tzw. podzielonej płatności. Zapłata poprzez split payment oznacza podział wpłaty na kwotę netto trafiającej bezpośrednio na konto przedsiębiorcy i kwoty VAT, która zostaje zamrożona na subkoncie VAT. Osoba prowadząca działalność gospodarczą po otrzymaniu zapłaty za wykonane usługi/sprzedany towar może swobodnie dysponować jedynie kwotą netto. Z subkonta VAT można dokonać jedynie zapłaty kwoty VAT z faktury kosztowej lub zlecić przelew do urzędu skarbowego w celu uregulowania zobowiązania z tytułu podatku VAT. W razie, gdyby przedsiębiorca chciał przeznaczyć środki zgromadzone na koncie VAT na jakikolwiek inny cel, musi wystąpić z wnioskiem o przelew środków. Może się jednak zdarzyć, że naczelnik urzędu skarbowego nie wyda zgody na przekazanie środków na rachunek przedsiębiorcy. Może się tak zdarzyć w następujących przypadkach:

REKLAMA

REKLAMA

1. Podatnik ma zaległość podatkową w podatku – organ odmówi przekazania kwoty w wysokości odpowiadającej zaległości podatkowej w podatku wraz z odsetkami za zwłokę, istniejącej na dzień wydania decyzji;

2. Zachodzi uzasadniona obawa, że:

- zobowiązanie podatkowe z tytułu podatku nie zostanie wykonane, w     szczególności gdy podatnik trwale nie uiszcza wymagalnych zobowiązań z tytułu podatku lub dokonuje czynności polegających na zbywaniu majątku, które mogą utrudnić lub udaremnić egzekucję zobowiązań z tytułu podatku, lub

REKLAMA

- wystąpi zaległość podatkowa w podatku lub zostanie ustalone dodatkowe zobowiązanie podatkowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak widzimy organy podatkowe mają dość duże pole manewru, co oznacza że złożenie wniosku, na rozpatrzenie którego musimy czekać aż 30 dni może okazać się niewystarczające aby uwolnić środki z subkonta VAT.

Nowe przepisy mogą przyczynić się do utraty płynności finansowej małych firm, które z powodu braku bieżących środków zmuszone będą do zaciągania kredytów obarczonych odsetkami, a nawet likwidacji działalności.

Pozorna dobrowolność split payment

Ustawodawcy podkreślają, że mechanizm podzielonej płatności jest rozwiązaniem dobrowolnym i w razie braku chęci korzystania z tej opcji zapłaty za nasze zobowiązania wobec kontrahentów, nie musimy go stosować. Zwróćmy jednak uwagę na fakt, że to nabywca podejmuje ostateczną decyzję dotyczącą sposobu zapłaty za usługę czy towar. Otrzymanie wpłaty w postaci split payment wydaje się zatem nieuniknione w szerszej perspektywie czasu. W przypadku, gdy zgromadzona kwota VAT na subkoncie VAT jest niewielka, w pierwszej kolejności możemy zapłacić zobowiązanie podatkowe, jednak w razie zamrożenia większej ilości środków i chęci uniknięcia dodatkowych formalności związanych z dostarczaniem wniosku o przekazanie pieniędzy na standardowy rachunek bankowy będziemy zmuszeni do uregulowania swoich zobowiązań wobec kontrahentów korzystając z mechanizmu podzielonej płatności.

Jak uciec przed split payment?

Jak widzimy polskie prawo nie sprzyja osobom prowadzącym działalności na terenie Rzeczypospolitej i płacących podatki w naszym kraju. Od kilku lat możemy zaobserwować tendencję utrudniania prowadzenia biznesu przedsiębiorcom. Trudno się dziwić, że coraz więcej osób szuka innych rozwiązań i rejestrują swoje firmy w innych państwach. Jeżeli szukasz innych opcji, jedną z nich jest rejestracja firmy w Wielkiej Brytanii. Spółkę Limited może założyć każdy, o ile firma nie będzie posiadać na terenie Rzeczypospolitej stałej, fizycznej placówki prowadzenia działalności. Oznacza to, że chcąc rozliczać się na Wyspach nie możemy kupić ani wynająć biura, punktu usługowego czy sklepu. Nie ma konieczności posiadania statusu rezydenta w UK, bez przeszkód można kierować swoją spółką Limited z poza granic Wielkiej Brytanii (w tym z Polski).

Jakie korzyści płyną z rejestracji firmy w UK?

Firma w Anglii to przede wszystkim wyższa kwota wolna od podatku, która na ten moment wynosi aż 11 850 funtów (około 57 000 zł). Dyrektor spółki LTD nie musi również płacić składek na ubezpieczenia do momentu przekroczenia kwoty dochodu 8 424 funtów rocznie.
Rozliczanie się na Wyspach oznacza również prawo do brytyjskiej emerytury oraz mniej formalności związanych z prowadzeniem i rozliczeniem działalności.

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat rejestracji firmy w Wielkiej Brytanii skontaktuj się z nami!

Polecamy: VAT 2018. Komentarz

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

REKLAMA

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

REKLAMA

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA