REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Split payment – zmiany od stycznia 2020 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Split payment – zmiany od stycznia 2020 r. /Fot. Fotolia
Split payment – zmiany od stycznia 2020 r. /Fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ustawodawca uzyskał zgodę Komisji Europejskiej na wprowadzenie mechanizmu podzielonej płatności w VAT jako obowiązkowego. Obowiązkowy split payment obejmie branże, które są szczególnie narażone na nadużycia w VAT. Nowe regulacje mają wejść w życie od stycznia 2020 r.

Split payment

Mechanizm podzielonej płatności (zwany również MPP) został wprowadzony już od lipca 2018 roku, natomiast do tej pory jego stosowanie było dobrowolne. Nabywca, który dokonuje przelewem zapłaty za fakturę, może zdecydować, czy środki pieniężne w całości przekazać na rachunek rozliczeniowy sprzedawcy, czy też dzieląc:

REKLAMA

Autopromocja

- wartość netto na rachunek rozliczeniowy,

- kwotę VAT na specjalny rachunek VAT.

Split payment występuje jedynie w płatnościach pomiędzy firmami, gdzie nabywca jest czynnym podatnikiem VAT. Mechanizm ten został wprowadzony w celu ochrony przedsiębiorców przed konsekwencjami wynikającymi z ich nieświadomego uczestnictwa w oszustwie, w którym sprzedawca nie odprowadził VAT należnego do urzędu skarbowego. Podmiot dokonujący zapłaty podatku VAT na rachunek VAT sprzedawcy m.in. nie ponosi sankcji wynikających z art. 105a ustawy o VAT, które dotyczą solidarnej odpowiedzialności podatników. Zabezpieczenie obowiązuje do wysokości kwoty podatku zapłaconego z użyciem split payment.

Rachunek VAT

Aby móc zrealizować płatność z użyciem split payment banki zostały zobowiązane do otwarcia do rachunków rozliczeniowych specjalnego rachunku VAT. Utrzymanie tego konta nie jest obciążone dodatkowymi opłatami dla jego posiadacza. Rachunki VAT nie zostały natomiast utworzone dla rachunków rozliczeniowo-oszczędnościowych, tzw. ROR.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapłata z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności dokonywana jest w złotówkach, przez użycie komunikatu przelewu. Podczas realizacji płatności należy wskazać:

- kwotę podatku VAT, jaka ma zostać przekazana na rachunek VAT,

- kwotę „brutto” stanowiącą kwotę zapłaty ogółem,

- numer faktury, do której dokonywana jest płatność,

- NIP dostawcy/usługodawcy.

Na co można przeznaczyć środki z rachunku VAT?

Przedsiębiorca, który zgromadził środki na rachunku VAT, nie ma możliwości ich dowolnego rozdysponowania. Przepisy zakładają bowiem, że danymi środkami można:

- zapłacić swojemu dostawcy równowartość podatku VAT z otrzymanej faktury na jego rachunek VAT,

- uregulować do urzędu skarbowego należności z tytułu VAT,

- zwrócić się o zwrot środków na rachunek rozliczeniowy.

Polecamy: VAT 2019. Komentarz

W przypadku, gdy przedsiębiorca wybierze ostatnią opcję, czyli zwrot na rachunek, zobowiązany jest do złożenia w tym celu wniosku do naczelnika swojego urzędu skarbowego. Ten z kolei ma aż 60 dni na wydanie postanowienia co do zwrotu środków. W praktyce jednak czas ten jest znacznie krótszy. W ostatnich wypowiedziach prof. Teresa Czerwińska podkreślała, że faktyczny czas oczekiwania na zwrot wynosi średnio 21 dni.

Obowiązkowy split payment od 2020 roku

Ministerstwo Finansów pracuje obecnie nad zmianami w przepisach, które wprowadzą obowiązkowy mechanizm podzielonej płatności od stycznia 2020 roku. Zmiany te możliwe są dzięki zgodzie wydanej przez Komisję Europejską, aby na czas od 1 marca 2019 roku do 28 lutego 2022 roku Polska wprowadziła obowiązkowy split payment. Nie będzie on dotyczyć wszystkich przedsiębiorców, a jedynie wybranych branż, w tym:

- robót budowlanych, wykończeniowych, instalacyjnych i konstrukcyjnych;

REKLAMA

- dostawy wyrobów ze stali, komputerów, laptopów smartfonów, konsol do gier wideo, telewizorów, cyfrowych aparatów fotograficznych i kamer wideo, paliwa napędowego  i opałowego, węgla, biżuterii, niektórych części do samochodów i motocykli.

Aby nabywcy nie mieli wątpliwości, iż w przypadku danej faktury są zobowiązani dokonać zapłaty z zastosowaniem split payment, sprzedawcy będą zamieszczać na swoich fakturach informację o stosowaniu obligatoryjnego mechanizmu podzielonej płatności.


Jakie inne zmiany czekają na przedsiębiorców?

Obowiązek rozliczenia podatku VAT poprzez split payment spowoduje konieczność założenia rachunków rozliczeniowych przez tych przedsiębiorców, którzy ich nie posiadają.

W celu zmniejszenia obaw przedsiębiorców, czy obowiązkowy MPP wpłynie negatywnie na ich płynność finansową, Ministerstwo Finansów zapowiedziało skrócenie terminu oczekiwania na zwrot środków pieniężnych z rachunku VAT z 60 do 25 dni.

Ponadto wraz z nowymi przepisami ma zostać udostępniona dodatkowa opcja wydatkowania środków z rachunku VAT. Planowane jest udostępnienie możliwości płacenia z rachunku VAT innych podatków, a także składek ZUS.

Kto skorzysta na zmianach?

REKLAMA

W branżach, które od 2020 roku będą zobowiązane do rozliczeń z zastosowaniem split payment, zniknie mechanizm odwrotnego obciążenia w VAT. Towary i usługi z załącznika nr 11 i 14 ustawy o VAT, będą opodatkowane na zasadach ogólnych. Tym samym sprzedawcy zostaną zmuszeni do zapłaty podatku VAT wykazanego na wystawionej fakturze.

W takich branżach jak budowlana odwrotne obciążenie w VAT wywołało wcześniej niemałe poruszenie i szereg problemów z ustaleniem poprawności opodatkowania. Przedsiębiorcy będący podwykonawcami mieli szczególne trudności z określeniem, czy są zobowiązani do zastosowania odwrotnego obciążenia, czy też nie. Konsekwencją wyboru odwrotnego obciążenia zamiast opodatkowania na zasadach ogólnych było ryzyko, że w razie pomyłki sprzedawca będzie zobowiązany odprowadzić VAT, którego nabywca mu nie zapłacił.

Wejście w życie nowych przepisów z obowiązkowym mechanizmem podzielonej płatności uprościłoby u podwykonawców usług budowlanych sposób opodatkowania.

Split payment wprowadzony jako obowiązkowy od stycznia 2020 roku przyniesie z jednej strony dodatkowe obowiązki dla przedsiębiorców w postaci przekazywania podatku VAT na specjalny rachunek VAT nabywcy. Z drugiej zaś strony mechanizm podzielonej płatności, który zastąpi obecne odwrotne obciążenie w VAT, będzie dodatkowym źródłem sporych wpływów pieniężnych do budżetu państwa z tytułu VAT.

Autor: Beata Kostrzycka, ekspert wFirma.pl

wfirma.pl
wFirma.pl jest platformą księgowości on­line udostępniającą, poza księgowością i doradztwem nowoczesne narzędzia informatyczne, niezbędne do zarządzania firmą.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA