REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mechanizm podzielonej płatności w VAT 2025: kiedy jest obowiązkowy, w jakich transakcjach się go stosuje i których towarów dotyczy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mechanizm podzielonej płatności w VAT - kiedy jest obowiązkowy?
Mechanizm podzielonej płatności w VAT - kiedy jest obowiązkowy?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy będący podatnikami VAT-u muszą w niektórych przypadkach liczyć się z dodatkowymi obowiązkami związanymi z tym podatkiem. Jednym z nich jest mechanizm podzielonej płatności (MPP), który można stosować dobrowolnie lub obligatoryjnie. Podpowiadamy, dla kogo MPP jest obowiązkowy, w jakich transakcjach się go stosuje i których towarów dotyczy.

Co to jest mechanizm podzielonej płatności?

Mechanizm podzielonej płatności (z ang. split payment) polega na tym, że kwotę zapłaty za transakcję dzieli się na 2 strumienie - kwota netto trafia na konto firmowe przedsiębiorcy, natomiast kwota podatku VAT wpływa na specjalne subkonto odrębne od głównego rachunku. Mechanizm ten dotyczy wyłącznie transakcji zawieranych pomiędzy przedsiębiorcami. MPP stosuje się przy sprzedaży towarów i usług opodatkowanych VAT.

REKLAMA

Kto musi stosować mechanizm podzielonej płatności?

Wymogi związane z obowiązkowym zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności dotyczą obrotu tzw. towarami wrażliwymi, wymienionymi w załączniku nr 15 ustawy o podatku od towarów i usług (VAT). Oprócz tego liczy się także wartość transakcji i jej charakter.

Split payment jest więc obowiązkowy dla czynnych podatników VAT, których transakcje:
- związane są z obrotem towarami lub usługami wrażliwymi wymienionymi w załączniku nr 15 - węglem kamiennym, wyrobami ze stali, srebra, złota, miedzi, aluminium, elektroniką, odpadami i surowcami wtórnymi, płytami, arkuszami, foliami z tworzyw sztucznych, paliwami, częściami do silników, dyskami twardymi, układami scalonymi oraz pracami budowlanymi czy związanymi z wykonywaniem instalacji elektrycznych, cieplnych czy gazowych;
- są zawierane pomiędzy przedsiębiorcami;
- opiewają na kwotę równą lub wyższą niż 15 000 zł brutto.

Jak zauważa Karolina Kasprzyk, Księgowa i ekspert podatkowy z CashDirector S.A., część przedsiębiorców decyduje się na stosowanie mechanizmu podzielonej płatności nawet wtedy, kiedy ich transakcje tego nie wymagają:
- Dobrowolne stosowanie mechanizmu podzielonej płatności wspiera strategię zarządzania ryzykiem podatkowym w firmie. Przedsiębiorcy, którzy decydują się na ten krok, zabezpieczają się przed ewentualnym zakwestionowaniem ich transakcji przez organy skarbowe. Ponadto stosowanie MPP może pozytywnie wpłynąć na relacje z kontrahentami, zwiększając transparentność operacji finansowych i budując wizerunek rzetelnego partnera biznesowego.

Ekspert CashDirector zaznacza jednak, że stosowanie tego mechanizmu niesie ze sobą również pewne konsekwencje:
- Środki wpływające na odrębny rachunek VAT mogą być wykorzystywane jedynie w określony sposób i nie można nimi swobodnie dysponować. Warto o tym pamiętać zarówno planując dobrowolne stosowanie mechanizmu podzielonej płatności, jak i w sytuacji, kiedy jest on dla nas obligatoryjny. Jeśli przedsiębiorca zastanawia się, czy powinien stosować split payment, zawsze zachęcam do konsultacji ze swoim księgowym, który pomoże rozwiać wątpliwości.

Kto może stosować split payment i kiedy to się opłaca?

Czynni podatnicy VAT mogą stosować mechanizm podzielonej płatności niezależnie od wartości faktury i rodzaju świadczonej usługi. Wielu przedsiębiorców dostrzega związane z nim zalety, takie jak poprawa bezpieczeństwa podatkowego oraz zwiększenie wiarygodności w oczach kontrahentów. Dzięki split payment mogą oni zmniejszyć ryzyko zakwestionowania transakcji przez urząd skarbowy oraz uniknąć ewentualnych sankcji VAT.

Dodatkowym udogodnieniem jest możliwość ubiegania się o zwrot środków na rachunek VAT w przyspieszonym terminie 25 dni. MPP pozwala także ograniczyć ryzyko nieświadomego udziału w karuzelach VAT i jest dowodem należytej staranności w rozliczeniach tego podatku. Co ważne, środki zgromadzone na rachunku VAT są w pewnym stopniu chronione przed egzekucją.

Jak działa rachunek VAT w systemie MPP?

Kwota VAT-u z transakcji objętych mechanizmem podzielonej płatności wpływa na odrębny rachunek. Zgromadzone na nim środki przedsiębiorca może przeznaczyć jedynie na pokrycie wymienionych w ustawie zobowiązań. Są to:
- zapłata VAT wynikającego z faktur otrzymanych od kontrahentów w systemie split payment,
- regulowanie zobowiązań podatkowych wobec urzędu skarbowego, w tym VAT, PIT i CIT,
- opłacanie składek na ubezpieczenia społeczne (ZUS),
- zapłata ceł i akcyzy,
- odsetki od zobowiązań podatkowych.

Fundusze dostępne na rachunku VAT mogą być wykorzystane wyłącznie na wymienione w ustawie cele. Oznacza to, że nie można ich przeznaczyć na inne wydatki firmowe, takie jak wynagrodzenia dla pracowników, czynsz za wynajem lokalu czy zakup bieżących materiałów i usług. Jeśli jednak firma ma nadwyżkę na tym koncie i potrzebuje środków na bieżącą działalność, właściciel może wystąpić do urzędu skarbowego z wnioskiem o ich uwolnienie.

Jak podkreśla Karolina Kasprzyk: - To urząd decyduje, czy wyrazić zgodę na takie przeniesienie, a na wydanie decyzji ma maksymalnie 60 dni. Sama procedura nie jest skomplikowana, ale wymaga czasu, dlatego firmy powinny uwzględniać to w swoim planowaniu finansowym.

Jakie są sankcje za niestosowanie obowiązkowego MPP?

Niespełnienie obowiązków związanych z mechanizmem podzielonej płatności wiąże się z poważnymi konsekwencjami. Do najważniejszych z nich należą:
- dodatkowe zobowiązanie podatkowe w wysokości 30% podatku VAT – może zostać nałożone zarówno na nabywcę, jak i sprzedawcę, jeśli transakcja podlegająca obowiązkowemu MPP została rozliczona w sposób niezgodny z przepisami,
- konsekwencje karno-skarbowe – wystawienie faktury bez adnotacji MPP może być ukarane grzywną,
- wyłączenie wydatku z kosztów uzyskania przychodów – jeśli płatność za fakturę objętą obowiązkowym split payment została dokonana w sposób niezgodny z przepisami, przedsiębiorca traci możliwość zaliczenia tego wydatku do kosztów prowadzenia działalności.

Ze względu na te ryzyka, niezwykle istotne jest prawidłowe stosowanie MPP w transakcjach, w których jest on wymagany. Wątpliwości związane ze stosowaniem mechanizmu podzielonej płatności warto konsultować z księgowym. Jego wsparcie w zakresie kontroli transakcji czy zarządzania środkami zgromadzonymi na rachunku VAT pomoże przedsiębiorcy uniknąć kosztownych błędów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Praktyczne aspekty korzystania z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - o czym warto wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

30-krotność ZUS 2025. Limit 30-krotności - ile wynosi? Kogo dotyczy przekroczenie składek ZUS? Co zrobić jeśli nastąpi przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS?

W 2025 roku limit składek ZUS na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został już ustalony. Po jego przekroczeniu składki nie są już naliczane – ale uwaga: za błędy w rozliczeniach może odpowiadać pracownik. Sprawdź, co oznacza 30-krotność ZUS, jak się liczy limit, kto go pilnuje i co zrobić, gdy opłaciłeś składki ponad próg.

REKLAMA

Raz w roku wakacje od płacenia składek. Budżet państwa zapłaci za ciebie. ZUS przypomina kto ma prawo do tej ulgi i jak ją uzyskać w 2025 roku

Letnie wakacje to doskonały czas na odpoczynek nie tylko od pracy, ale również od spraw finansowych związanych z prowadzeniem własnej działalności. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że mikroprzedsiębiorcy wpisani do CEIDG oraz komornicy sądowi mogą skorzystać z wakacji składkowych. Od uruchomienia programu w listopadzie 2024 roku ZUS przyjął już niemal 2 miliony wniosków.

KSeF: Podatkowa rewolucja od 1 lutego 2026! Księgowi alarmują: chaos, niejasne przepisy i strach przed zmianami

Od 1 lutego 2026 roku Krajowy System e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowy dla największych firm, a dwa miesiące później dla całej reszty przedsiębiorców. Mimo zbliżającego się terminu, wciąż brakuje ostatecznych przepisów, a dokumentacja techniczna nie rozwiewa wszystkich wątpliwości. Księgowi biją na alarm – obawiają się chaosu organizacyjnego, przeciążenia obowiązkami i braku jasnych wytycznych. Przedsiębiorców czeka rewolucja, na którą wielu z nich wciąż nie jest gotowych.

Obowiązkowy KSeF 2026: Prof. W. Modzelewski: Dlaczego trzeba wywrócić do góry nogami obecny system fakturowania? Sprzeczności w kolejnej wersji nowelizacji ustawy o VAT

Obecny system fakturowania w bólach rodził się przed trzydziestu laty – dlaczego teraz trzeba go wywrócić do góry nogami, wprowadzając obowiązkowy model KSeF? Pyta prof. dr hab. Witold Modzelewski. I jednocześnie zauważa, że po uważnej lekturze kolejnej wersji przepisów dot. obowiązkowego KSeF, można dojść do wniosku, że oczywiste sprzeczności w nich zawarte uniemożliwiają ich legalne zastosowanie.

Obowiązki podatkowe pracowników transgranicznych - zasady, terminy, reguła 183 dni, rezydencja podatkowa

W dobie rosnącej mobilności zawodowej coraz więcej osób podejmuje zatrudnienie poza granicami swojego kraju. W niniejszym artykule omawiamy kluczowe zagadnienia dotyczące obowiązków podatkowych pracowników transgranicznych, którzy zdecydowali się podjąć zatrudnienie w Polsce.

REKLAMA

Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

REKLAMA