REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mechanizm podzielonej płatności w VAT 2025: kiedy jest obowiązkowy, w jakich transakcjach się go stosuje i których towarów dotyczy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mechanizm podzielonej płatności w VAT - kiedy jest obowiązkowy?
Mechanizm podzielonej płatności w VAT - kiedy jest obowiązkowy?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy będący podatnikami VAT-u muszą w niektórych przypadkach liczyć się z dodatkowymi obowiązkami związanymi z tym podatkiem. Jednym z nich jest mechanizm podzielonej płatności (MPP), który można stosować dobrowolnie lub obligatoryjnie. Podpowiadamy, dla kogo MPP jest obowiązkowy, w jakich transakcjach się go stosuje i których towarów dotyczy.

Co to jest mechanizm podzielonej płatności?

Mechanizm podzielonej płatności (z ang. split payment) polega na tym, że kwotę zapłaty za transakcję dzieli się na 2 strumienie - kwota netto trafia na konto firmowe przedsiębiorcy, natomiast kwota podatku VAT wpływa na specjalne subkonto odrębne od głównego rachunku. Mechanizm ten dotyczy wyłącznie transakcji zawieranych pomiędzy przedsiębiorcami. MPP stosuje się przy sprzedaży towarów i usług opodatkowanych VAT.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Kto musi stosować mechanizm podzielonej płatności?

Wymogi związane z obowiązkowym zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności dotyczą obrotu tzw. towarami wrażliwymi, wymienionymi w załączniku nr 15 ustawy o podatku od towarów i usług (VAT). Oprócz tego liczy się także wartość transakcji i jej charakter.

Split payment jest więc obowiązkowy dla czynnych podatników VAT, których transakcje:
- związane są z obrotem towarami lub usługami wrażliwymi wymienionymi w załączniku nr 15 - węglem kamiennym, wyrobami ze stali, srebra, złota, miedzi, aluminium, elektroniką, odpadami i surowcami wtórnymi, płytami, arkuszami, foliami z tworzyw sztucznych, paliwami, częściami do silników, dyskami twardymi, układami scalonymi oraz pracami budowlanymi czy związanymi z wykonywaniem instalacji elektrycznych, cieplnych czy gazowych;
- są zawierane pomiędzy przedsiębiorcami;
- opiewają na kwotę równą lub wyższą niż 15 000 zł brutto.

Jak zauważa Karolina Kasprzyk, Księgowa i ekspert podatkowy z CashDirector S.A., część przedsiębiorców decyduje się na stosowanie mechanizmu podzielonej płatności nawet wtedy, kiedy ich transakcje tego nie wymagają:
- Dobrowolne stosowanie mechanizmu podzielonej płatności wspiera strategię zarządzania ryzykiem podatkowym w firmie. Przedsiębiorcy, którzy decydują się na ten krok, zabezpieczają się przed ewentualnym zakwestionowaniem ich transakcji przez organy skarbowe. Ponadto stosowanie MPP może pozytywnie wpłynąć na relacje z kontrahentami, zwiększając transparentność operacji finansowych i budując wizerunek rzetelnego partnera biznesowego.

Ekspert CashDirector zaznacza jednak, że stosowanie tego mechanizmu niesie ze sobą również pewne konsekwencje:
- Środki wpływające na odrębny rachunek VAT mogą być wykorzystywane jedynie w określony sposób i nie można nimi swobodnie dysponować. Warto o tym pamiętać zarówno planując dobrowolne stosowanie mechanizmu podzielonej płatności, jak i w sytuacji, kiedy jest on dla nas obligatoryjny. Jeśli przedsiębiorca zastanawia się, czy powinien stosować split payment, zawsze zachęcam do konsultacji ze swoim księgowym, który pomoże rozwiać wątpliwości.

Kto może stosować split payment i kiedy to się opłaca?

Czynni podatnicy VAT mogą stosować mechanizm podzielonej płatności niezależnie od wartości faktury i rodzaju świadczonej usługi. Wielu przedsiębiorców dostrzega związane z nim zalety, takie jak poprawa bezpieczeństwa podatkowego oraz zwiększenie wiarygodności w oczach kontrahentów. Dzięki split payment mogą oni zmniejszyć ryzyko zakwestionowania transakcji przez urząd skarbowy oraz uniknąć ewentualnych sankcji VAT.

Dodatkowym udogodnieniem jest możliwość ubiegania się o zwrot środków na rachunek VAT w przyspieszonym terminie 25 dni. MPP pozwala także ograniczyć ryzyko nieświadomego udziału w karuzelach VAT i jest dowodem należytej staranności w rozliczeniach tego podatku. Co ważne, środki zgromadzone na rachunku VAT są w pewnym stopniu chronione przed egzekucją.

Jak działa rachunek VAT w systemie MPP?

Kwota VAT-u z transakcji objętych mechanizmem podzielonej płatności wpływa na odrębny rachunek. Zgromadzone na nim środki przedsiębiorca może przeznaczyć jedynie na pokrycie wymienionych w ustawie zobowiązań. Są to:
- zapłata VAT wynikającego z faktur otrzymanych od kontrahentów w systemie split payment,
- regulowanie zobowiązań podatkowych wobec urzędu skarbowego, w tym VAT, PIT i CIT,
- opłacanie składek na ubezpieczenia społeczne (ZUS),
- zapłata ceł i akcyzy,
- odsetki od zobowiązań podatkowych.

Fundusze dostępne na rachunku VAT mogą być wykorzystane wyłącznie na wymienione w ustawie cele. Oznacza to, że nie można ich przeznaczyć na inne wydatki firmowe, takie jak wynagrodzenia dla pracowników, czynsz za wynajem lokalu czy zakup bieżących materiałów i usług. Jeśli jednak firma ma nadwyżkę na tym koncie i potrzebuje środków na bieżącą działalność, właściciel może wystąpić do urzędu skarbowego z wnioskiem o ich uwolnienie.

Jak podkreśla Karolina Kasprzyk: - To urząd decyduje, czy wyrazić zgodę na takie przeniesienie, a na wydanie decyzji ma maksymalnie 60 dni. Sama procedura nie jest skomplikowana, ale wymaga czasu, dlatego firmy powinny uwzględniać to w swoim planowaniu finansowym.

REKLAMA

Jakie są sankcje za niestosowanie obowiązkowego MPP?

Niespełnienie obowiązków związanych z mechanizmem podzielonej płatności wiąże się z poważnymi konsekwencjami. Do najważniejszych z nich należą:
- dodatkowe zobowiązanie podatkowe w wysokości 30% podatku VAT – może zostać nałożone zarówno na nabywcę, jak i sprzedawcę, jeśli transakcja podlegająca obowiązkowemu MPP została rozliczona w sposób niezgodny z przepisami,
- konsekwencje karno-skarbowe – wystawienie faktury bez adnotacji MPP może być ukarane grzywną,
- wyłączenie wydatku z kosztów uzyskania przychodów – jeśli płatność za fakturę objętą obowiązkowym split payment została dokonana w sposób niezgodny z przepisami, przedsiębiorca traci możliwość zaliczenia tego wydatku do kosztów prowadzenia działalności.

Ze względu na te ryzyka, niezwykle istotne jest prawidłowe stosowanie MPP w transakcjach, w których jest on wymagany. Wątpliwości związane ze stosowaniem mechanizmu podzielonej płatności warto konsultować z księgowym. Jego wsparcie w zakresie kontroli transakcji czy zarządzania środkami zgromadzonymi na rachunku VAT pomoże przedsiębiorcy uniknąć kosztownych błędów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

REKLAMA

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

REKLAMA

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA