REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mechanizm podzielonej płatności w VAT 2025: kiedy jest obowiązkowy, w jakich transakcjach się go stosuje i których towarów dotyczy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mechanizm podzielonej płatności w VAT - kiedy jest obowiązkowy?
Mechanizm podzielonej płatności w VAT - kiedy jest obowiązkowy?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy będący podatnikami VAT-u muszą w niektórych przypadkach liczyć się z dodatkowymi obowiązkami związanymi z tym podatkiem. Jednym z nich jest mechanizm podzielonej płatności (MPP), który można stosować dobrowolnie lub obligatoryjnie. Podpowiadamy, dla kogo MPP jest obowiązkowy, w jakich transakcjach się go stosuje i których towarów dotyczy.

Co to jest mechanizm podzielonej płatności?

Mechanizm podzielonej płatności (z ang. split payment) polega na tym, że kwotę zapłaty za transakcję dzieli się na 2 strumienie - kwota netto trafia na konto firmowe przedsiębiorcy, natomiast kwota podatku VAT wpływa na specjalne subkonto odrębne od głównego rachunku. Mechanizm ten dotyczy wyłącznie transakcji zawieranych pomiędzy przedsiębiorcami. MPP stosuje się przy sprzedaży towarów i usług opodatkowanych VAT.

REKLAMA

Kto musi stosować mechanizm podzielonej płatności?

Wymogi związane z obowiązkowym zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności dotyczą obrotu tzw. towarami wrażliwymi, wymienionymi w załączniku nr 15 ustawy o podatku od towarów i usług (VAT). Oprócz tego liczy się także wartość transakcji i jej charakter.

Split payment jest więc obowiązkowy dla czynnych podatników VAT, których transakcje:
- związane są z obrotem towarami lub usługami wrażliwymi wymienionymi w załączniku nr 15 - węglem kamiennym, wyrobami ze stali, srebra, złota, miedzi, aluminium, elektroniką, odpadami i surowcami wtórnymi, płytami, arkuszami, foliami z tworzyw sztucznych, paliwami, częściami do silników, dyskami twardymi, układami scalonymi oraz pracami budowlanymi czy związanymi z wykonywaniem instalacji elektrycznych, cieplnych czy gazowych;
- są zawierane pomiędzy przedsiębiorcami;
- opiewają na kwotę równą lub wyższą niż 15 000 zł brutto.

Jak zauważa Karolina Kasprzyk, Księgowa i ekspert podatkowy z CashDirector S.A., część przedsiębiorców decyduje się na stosowanie mechanizmu podzielonej płatności nawet wtedy, kiedy ich transakcje tego nie wymagają:
- Dobrowolne stosowanie mechanizmu podzielonej płatności wspiera strategię zarządzania ryzykiem podatkowym w firmie. Przedsiębiorcy, którzy decydują się na ten krok, zabezpieczają się przed ewentualnym zakwestionowaniem ich transakcji przez organy skarbowe. Ponadto stosowanie MPP może pozytywnie wpłynąć na relacje z kontrahentami, zwiększając transparentność operacji finansowych i budując wizerunek rzetelnego partnera biznesowego.

Ekspert CashDirector zaznacza jednak, że stosowanie tego mechanizmu niesie ze sobą również pewne konsekwencje:
- Środki wpływające na odrębny rachunek VAT mogą być wykorzystywane jedynie w określony sposób i nie można nimi swobodnie dysponować. Warto o tym pamiętać zarówno planując dobrowolne stosowanie mechanizmu podzielonej płatności, jak i w sytuacji, kiedy jest on dla nas obligatoryjny. Jeśli przedsiębiorca zastanawia się, czy powinien stosować split payment, zawsze zachęcam do konsultacji ze swoim księgowym, który pomoże rozwiać wątpliwości.

Kto może stosować split payment i kiedy to się opłaca?

Czynni podatnicy VAT mogą stosować mechanizm podzielonej płatności niezależnie od wartości faktury i rodzaju świadczonej usługi. Wielu przedsiębiorców dostrzega związane z nim zalety, takie jak poprawa bezpieczeństwa podatkowego oraz zwiększenie wiarygodności w oczach kontrahentów. Dzięki split payment mogą oni zmniejszyć ryzyko zakwestionowania transakcji przez urząd skarbowy oraz uniknąć ewentualnych sankcji VAT.

Dodatkowym udogodnieniem jest możliwość ubiegania się o zwrot środków na rachunek VAT w przyspieszonym terminie 25 dni. MPP pozwala także ograniczyć ryzyko nieświadomego udziału w karuzelach VAT i jest dowodem należytej staranności w rozliczeniach tego podatku. Co ważne, środki zgromadzone na rachunku VAT są w pewnym stopniu chronione przed egzekucją.

Jak działa rachunek VAT w systemie MPP?

Kwota VAT-u z transakcji objętych mechanizmem podzielonej płatności wpływa na odrębny rachunek. Zgromadzone na nim środki przedsiębiorca może przeznaczyć jedynie na pokrycie wymienionych w ustawie zobowiązań. Są to:
- zapłata VAT wynikającego z faktur otrzymanych od kontrahentów w systemie split payment,
- regulowanie zobowiązań podatkowych wobec urzędu skarbowego, w tym VAT, PIT i CIT,
- opłacanie składek na ubezpieczenia społeczne (ZUS),
- zapłata ceł i akcyzy,
- odsetki od zobowiązań podatkowych.

Fundusze dostępne na rachunku VAT mogą być wykorzystane wyłącznie na wymienione w ustawie cele. Oznacza to, że nie można ich przeznaczyć na inne wydatki firmowe, takie jak wynagrodzenia dla pracowników, czynsz za wynajem lokalu czy zakup bieżących materiałów i usług. Jeśli jednak firma ma nadwyżkę na tym koncie i potrzebuje środków na bieżącą działalność, właściciel może wystąpić do urzędu skarbowego z wnioskiem o ich uwolnienie.

Jak podkreśla Karolina Kasprzyk: - To urząd decyduje, czy wyrazić zgodę na takie przeniesienie, a na wydanie decyzji ma maksymalnie 60 dni. Sama procedura nie jest skomplikowana, ale wymaga czasu, dlatego firmy powinny uwzględniać to w swoim planowaniu finansowym.

Jakie są sankcje za niestosowanie obowiązkowego MPP?

Niespełnienie obowiązków związanych z mechanizmem podzielonej płatności wiąże się z poważnymi konsekwencjami. Do najważniejszych z nich należą:
- dodatkowe zobowiązanie podatkowe w wysokości 30% podatku VAT – może zostać nałożone zarówno na nabywcę, jak i sprzedawcę, jeśli transakcja podlegająca obowiązkowemu MPP została rozliczona w sposób niezgodny z przepisami,
- konsekwencje karno-skarbowe – wystawienie faktury bez adnotacji MPP może być ukarane grzywną,
- wyłączenie wydatku z kosztów uzyskania przychodów – jeśli płatność za fakturę objętą obowiązkowym split payment została dokonana w sposób niezgodny z przepisami, przedsiębiorca traci możliwość zaliczenia tego wydatku do kosztów prowadzenia działalności.

Ze względu na te ryzyka, niezwykle istotne jest prawidłowe stosowanie MPP w transakcjach, w których jest on wymagany. Wątpliwości związane ze stosowaniem mechanizmu podzielonej płatności warto konsultować z księgowym. Jego wsparcie w zakresie kontroli transakcji czy zarządzania środkami zgromadzonymi na rachunku VAT pomoże przedsiębiorcy uniknąć kosztownych błędów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA