REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Split payment przy rozliczeniach VAT?

Split payment przy rozliczeniach VAT?
Split payment przy rozliczeniach VAT?
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów rozważa możliwość wprowadzenia mechanizmu dzielonej płatności (split payment) w rozliczeniach VAT. Model ten jest jednym ze sposobów gromadzenia należności podatkowych, a jednocześnie stanowi rozwiązanie, które miałoby wyeliminować oszustwa i nadużycia w VAT.

Resort finansów, nawiązując do interpelacji nr 9620 oraz zapytania poselskiego nr 2033 w sprawie nowych rozwiązań dotyczących sposobu płatności VAT, wyjaśnił, że podatek od towarów i usług jest najważniejszym źródłem dochodów budżetu państwa, dlatego też wielkość i stabilność wpływów z tytułu tego podatku jest niezwykle istotna z punktu widzenia bezpieczeństwa państwa, a także polityki społecznej i gospodarczej państwa.

REKLAMA

REKLAMA

Wzrost w ostatnich latach luki w VAT (różnica między VAT teoretycznie należnym a VAT faktycznie pobranym) w głównej mierze jest wynikiem wzrostu tzw. czarnej strefy (zorganizowane oszustwa podatkowe) oraz tzw. szarej strefy (unikanie opodatkowania np. przez nierejestrowanie obrotów). Szczególnym zagrożeniem dla systemu VAT, a zatem również dla stabilności strumienia wpływów budżetowych z tego podatku, stał się ostatnimi laty problem narastającej skali oszustw w tym podatku, w tym szczególnie szkodliwego ich rodzaju, jakim są oszustwa karuzelowe. Z problemem nieprawidłowości w podatku VAT borykają się też inne państwa członkowskie UE.

Wprowadzone w ostatnich latach rozwiązania ukierunkowane na zmniejszenie luki w VAT, poprzez eliminację oszustw i nadużyć oraz poprawę ściągalności tego podatku, okazały się niewystarczające, walka z tymi procederami jest nadal jednym z najbardziej palących wyzwań, przed którymi stoi polska administracja podatkowa.

REKLAMA

Model dzielonej płatności (ang. split payment) jest jednym ze sposobów gromadzenia należności podatkowych, a jednocześnie jednym z rozwiązań, które ma na celu eliminację oszustw i nadużyć oraz poprawę ściągalności VAT (co przekłada się na zmniejszenie luki w tym podatku). Głównym założeniem tego mechanizmu jest podzielenie płatności za dostarczone towary lub wyświadczone usługi na kwotę netto, która wpłacana jest przez nabywcę na konto dostawcy lub usługodawcy oraz kwotę podatku, która trafia bezpośrednio na odrębne konto bankowe pozostające pod „nadzorem” organu podatkowego. Model ten umożliwia organom podatkowym monitorowanie i blokowanie środków na rachunkach bankowych VAT, eliminując ryzyko znikania podatników wraz z zapłaconym im przez kontrahentów, a nieodprowadzonym podatkiem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tak stosowany split payment ma też charakter instrumentu ochronnego dla uczciwych podatników, stanowiąc zabezpieczenie przed negatywnymi skutkami transakcji z oszustami (np. w odniesieniu do ewentualnego kwestionowania prawa do odliczenia podatku naliczonego). Jest to niezmiernie ważne dla tych podatników, ponieważ umożliwia uniknięcia prowadzenia przez nich procedur mających na celu weryfikację, czy przeprowadzana przez kontrahenta-oszusta transakcja służy wyłudzeniu VAT. Wprowadzenie omawianego mechanizmu wymaga szeregu zmian w funkcjonowaniu nie tylko organów podatkowych, ale również samych podatników (np. w zakresie systemów informatycznych dedykowanych obsłudze płatności, czy też rozliczeń księgowych i podatkowych dokonywanych w ramach tego modelu). Niezwykle istotne jest dla resortu finansów, aby przedmiotowe rozwiązanie, jakkolwiek mające na celu wyeliminowanie oszukańczych praktyk i ochronę uczciwych podatników nie prowadziło do nadmiernego obciążania i pogorszenia warunków prowadzenia przez nich działalności gospodarczej. Dlatego też powyższe zagadnienie wymaga przeprowadzenia wnikliwej, wielopłaszczyznowej analizy, obejmującej zarówno aspekt ekonomiczny, prawny, jak i organizacyjny tego modelu i poszczególnych jego wariantów. Taka analiza jest obecnie prowadzona w resorcie finansów, ostateczne decyzje co do wariantu i zakresu stosowania w praktyce przedmiotowego mechanizmu nie zostały jednak jeszcze podjęte.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Mechanizm split payment jest jednym z analizowanych przez resort finansów rozwiązań nakierowanych na zmniejszenie luki w VAT. Biorąc pod uwagę, że najbardziej efektywnym działaniem w tym zakresie byłoby wprowadzenie pakietu rozwiązań wzajemnie się uzupełniających, w sposób kompleksowy eliminujących nieprawidłowości w rozliczaniu tegoż podatku, przedmiotem analiz są także inne koncepcje w tym zakresie.

Autor: A. Jeleńska

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA