REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Split payment przy rozliczeniach VAT?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Split payment przy rozliczeniach VAT?
Split payment przy rozliczeniach VAT?
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów rozważa możliwość wprowadzenia mechanizmu dzielonej płatności (split payment) w rozliczeniach VAT. Model ten jest jednym ze sposobów gromadzenia należności podatkowych, a jednocześnie stanowi rozwiązanie, które miałoby wyeliminować oszustwa i nadużycia w VAT.

Resort finansów, nawiązując do interpelacji nr 9620 oraz zapytania poselskiego nr 2033 w sprawie nowych rozwiązań dotyczących sposobu płatności VAT, wyjaśnił, że podatek od towarów i usług jest najważniejszym źródłem dochodów budżetu państwa, dlatego też wielkość i stabilność wpływów z tytułu tego podatku jest niezwykle istotna z punktu widzenia bezpieczeństwa państwa, a także polityki społecznej i gospodarczej państwa.

REKLAMA

Autopromocja

Wzrost w ostatnich latach luki w VAT (różnica między VAT teoretycznie należnym a VAT faktycznie pobranym) w głównej mierze jest wynikiem wzrostu tzw. czarnej strefy (zorganizowane oszustwa podatkowe) oraz tzw. szarej strefy (unikanie opodatkowania np. przez nierejestrowanie obrotów). Szczególnym zagrożeniem dla systemu VAT, a zatem również dla stabilności strumienia wpływów budżetowych z tego podatku, stał się ostatnimi laty problem narastającej skali oszustw w tym podatku, w tym szczególnie szkodliwego ich rodzaju, jakim są oszustwa karuzelowe. Z problemem nieprawidłowości w podatku VAT borykają się też inne państwa członkowskie UE.

Wprowadzone w ostatnich latach rozwiązania ukierunkowane na zmniejszenie luki w VAT, poprzez eliminację oszustw i nadużyć oraz poprawę ściągalności tego podatku, okazały się niewystarczające, walka z tymi procederami jest nadal jednym z najbardziej palących wyzwań, przed którymi stoi polska administracja podatkowa.

Model dzielonej płatności (ang. split payment) jest jednym ze sposobów gromadzenia należności podatkowych, a jednocześnie jednym z rozwiązań, które ma na celu eliminację oszustw i nadużyć oraz poprawę ściągalności VAT (co przekłada się na zmniejszenie luki w tym podatku). Głównym założeniem tego mechanizmu jest podzielenie płatności za dostarczone towary lub wyświadczone usługi na kwotę netto, która wpłacana jest przez nabywcę na konto dostawcy lub usługodawcy oraz kwotę podatku, która trafia bezpośrednio na odrębne konto bankowe pozostające pod „nadzorem” organu podatkowego. Model ten umożliwia organom podatkowym monitorowanie i blokowanie środków na rachunkach bankowych VAT, eliminując ryzyko znikania podatników wraz z zapłaconym im przez kontrahentów, a nieodprowadzonym podatkiem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tak stosowany split payment ma też charakter instrumentu ochronnego dla uczciwych podatników, stanowiąc zabezpieczenie przed negatywnymi skutkami transakcji z oszustami (np. w odniesieniu do ewentualnego kwestionowania prawa do odliczenia podatku naliczonego). Jest to niezmiernie ważne dla tych podatników, ponieważ umożliwia uniknięcia prowadzenia przez nich procedur mających na celu weryfikację, czy przeprowadzana przez kontrahenta-oszusta transakcja służy wyłudzeniu VAT. Wprowadzenie omawianego mechanizmu wymaga szeregu zmian w funkcjonowaniu nie tylko organów podatkowych, ale również samych podatników (np. w zakresie systemów informatycznych dedykowanych obsłudze płatności, czy też rozliczeń księgowych i podatkowych dokonywanych w ramach tego modelu). Niezwykle istotne jest dla resortu finansów, aby przedmiotowe rozwiązanie, jakkolwiek mające na celu wyeliminowanie oszukańczych praktyk i ochronę uczciwych podatników nie prowadziło do nadmiernego obciążania i pogorszenia warunków prowadzenia przez nich działalności gospodarczej. Dlatego też powyższe zagadnienie wymaga przeprowadzenia wnikliwej, wielopłaszczyznowej analizy, obejmującej zarówno aspekt ekonomiczny, prawny, jak i organizacyjny tego modelu i poszczególnych jego wariantów. Taka analiza jest obecnie prowadzona w resorcie finansów, ostateczne decyzje co do wariantu i zakresu stosowania w praktyce przedmiotowego mechanizmu nie zostały jednak jeszcze podjęte.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Mechanizm split payment jest jednym z analizowanych przez resort finansów rozwiązań nakierowanych na zmniejszenie luki w VAT. Biorąc pod uwagę, że najbardziej efektywnym działaniem w tym zakresie byłoby wprowadzenie pakietu rozwiązań wzajemnie się uzupełniających, w sposób kompleksowy eliminujących nieprawidłowości w rozliczaniu tegoż podatku, przedmiotem analiz są także inne koncepcje w tym zakresie.

Autor: A. Jeleńska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA