REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Specjalistyczna prasa regionalna i lokalna z 5% stawką VAT

Specjalistyczna prasa regionalna i lokalna objęta 5% stawką VAT /fot. Fotolia
Specjalistyczna prasa regionalna i lokalna objęta 5% stawką VAT /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów uwzględniło część argumenty wydawców prasy dotyczących planowanych zmian w stawkach VAT na prasę specjalistyczną. W efekcie specjalistyczne czasopisma lokalne oraz regionalne będą nadal korzystać z 5% stawki VAT. Zostaną one szczegółowo zdefiniowane w ustawie o VAT.

REKLAMA

Autopromocja

Nowa matryca stawek VAT

Na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowany został raport z konsultacji publicznych projektu z dnia 8 listopada 2018 r. ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Ordynacja podatkowa.

Podstawowym elementem nowelizacji jest propozycja wprowadzenia nowego sposobu identyfikowania towarów i usług na potrzeby podatku VAT i odejście od stosowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2008) na rzecz Nomenklatury scalonej (CN) w zakresie towarów, oraz aktualnej Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług PKWiU 2015 w zakresie usług.

Proponowane rozwiązanie pociągnęło za sobą istotne zmiany w zakresie stawek VAT, tj. wprowadzona zostanie nowa matryca stawek VAT. W efekcie część stawek zostanie obniżona, ale znajdą się również przypadki podwyższenia VAT na niektóre towary. Ta druga sytuacja wystąpiła w przypadku czasopism specjalistycznych.

VAT na czasopisma specjalistyczne

Pierwotny projekt ustawy przewidywał podwyższenie stawki VAT na czasopisma specjalistyczne, które są zdefiniowane w art. 2 pkt 27f ustawy o VAT. Zaproponowano podwyższenie stawki na tego rodzaju czasopisma z 5% na 8%.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wprowadzenie wyższej stawki na czasopisma specjalistyczne, jak wyjaśniało Ministerstwo Finansów, podyktowane było, przyjętym w projekcie, ujednoliceniem stawki do 8% na wszystkie gazety i czasopisma (w tym w formie elektronicznej).

Zgodnie z nowelą, art. 2 pkt 27 f ustawy o VAT, zawierający definicję czasopism specjalistycznych, miałby zostać uchylony z dniem 1 stycznia 2020 r.

W toku konsultacji publicznych Izba Wydawców Prasy wskazała, że podniesienie stawki podatku VAT z 5 do 8% dla czasopism specjalistycznych dotyczy czasopism wydawanych w przeważającej mierze przez małych, lokalnych wydawców. Według Izby taka nowelizacja przyniesie, o ile w ogóle - marginalny zysk budżetowy, podczas gdy spowodowane nią straty społeczno-gospodarcze będą ogromne, tj.:

- podniesienie stawki VAT (zwiększające obciążenie podatkowe o 60%) - czynnika cenotwórczego, przy zapowiadanych dodatkowo kosztach wzrostu cen energii, papieru itp. skutkować będzie koniecznością redukcji kosztów poprzez zwalnianie pracowników, obniżanie nakładów czy wręcz spowoduje zniknięcie z rynku niektórych tytułów, w szczególności lokalnych czasopism. To zaś oznaczać będzie zmniejszenie wpływów budżetowych, przy równoczesnym zwiększeniu kosztów - pomocy społecznej i socjalnej;

- podniesienie stawki dla tytułów lokalnych, wydawanych przez małe, krajowe przedsiębiorstwa. Wydawane na poziomie społeczności lokalnych czasopisma, odgrywają fundamentalną rolę społeczną, kulturalną i gospodarczą.

W związku z zaproponowaną zmianą Izba wymieniła następujące problemy dla wydawców lokalnych:

- prowadzą swoją działalność praktycznie tylko i wyłącznie w oparciu o prasę drukowaną, nie będą oni zatem beneficjentami obniżki podatku VAT dla prasy elektronicznej;

- podniesienie podatku będzie oznaczało konieczność podniesienia ceny tytułu lokalnego, co z kolei przełoży się na zmniejszenie sprzedaży, w efekcie czego zakładane zwiększenie wpływów budżetowych nie tylko nie wzrośnie, ale wręcz przeciwnie - zmaleje;

- wydawcy lokalni, którzy już zakontraktowali sprzedaż prenumeraty na 2019 rok, uwzględniając w umowach 5% stawkę podatku VAT.

- nie będą w stanie dostarczać odpowiedniej porcji wiarygodnych, lokalnych informacji (co zatem będzie skutkować dalszym spadkiem czytelnictwa i sprzedaży), ale zwiększą się też obciążenia dla budżetu państwa (brak wpływów z podatku dochodowego, zmniejszenie siły nabywczej, konieczność wypłaty zasiłków);

- zwiększenie stawki podatku VAT dla wydawców lokalnych będzie miało marginalny wpływ na zwiększenie wpływów budżetowych.

Polecamy: VAT 2019. Komentarz

Zdaniem Izby nowela powinna przynajmniej przewidywać wprowadzenie tzw. okresu przejściowego dla umów zawartych przed wejściem w życie nowelizacji, zaplanowanym na 1 maja 2019 roku.

REKLAMA

Ministerstwo Finansów przychyliło się do powyższych argumentów Izby Wydawców Prasy. W związku z czym należy przewidywać, że specjalistyczne czasopisma lokalne oraz regionalne nadal będą korzystać z 5% stawki VAT. Zostaną one szczegółowo zdefiniowane w projektowanym art. 2 pkt 27g ustawy o VAT.

Ustawodawca uznał również, że 5% stawka VAT będzie miała zastosowanie przy sprzedaży roczników oraz audiobooków i e-booków. Preferencje dla audiobooków i e-booków mają wejść w życie już od 1 czerwca 2019 r., a nie od początku 2020 r. jak cała matryca stawek VAT.

Powyższe oznacza, że nie wszystkie czasopisma specjalistyczne będą korzystały z preferencyjnej stawki VAT, o co także apelowała Izba.

Zobacz: Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Ordynacja podatkowa

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA