REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Specjalistyczna prasa regionalna i lokalna z 5% stawką VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Specjalistyczna prasa regionalna i lokalna objęta 5% stawką VAT /fot. Fotolia
Specjalistyczna prasa regionalna i lokalna objęta 5% stawką VAT /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów uwzględniło część argumenty wydawców prasy dotyczących planowanych zmian w stawkach VAT na prasę specjalistyczną. W efekcie specjalistyczne czasopisma lokalne oraz regionalne będą nadal korzystać z 5% stawki VAT. Zostaną one szczegółowo zdefiniowane w ustawie o VAT.

REKLAMA

Nowa matryca stawek VAT

Na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowany został raport z konsultacji publicznych projektu z dnia 8 listopada 2018 r. ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Ordynacja podatkowa.

Podstawowym elementem nowelizacji jest propozycja wprowadzenia nowego sposobu identyfikowania towarów i usług na potrzeby podatku VAT i odejście od stosowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2008) na rzecz Nomenklatury scalonej (CN) w zakresie towarów, oraz aktualnej Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług PKWiU 2015 w zakresie usług.

Proponowane rozwiązanie pociągnęło za sobą istotne zmiany w zakresie stawek VAT, tj. wprowadzona zostanie nowa matryca stawek VAT. W efekcie część stawek zostanie obniżona, ale znajdą się również przypadki podwyższenia VAT na niektóre towary. Ta druga sytuacja wystąpiła w przypadku czasopism specjalistycznych.

VAT na czasopisma specjalistyczne

Pierwotny projekt ustawy przewidywał podwyższenie stawki VAT na czasopisma specjalistyczne, które są zdefiniowane w art. 2 pkt 27f ustawy o VAT. Zaproponowano podwyższenie stawki na tego rodzaju czasopisma z 5% na 8%.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wprowadzenie wyższej stawki na czasopisma specjalistyczne, jak wyjaśniało Ministerstwo Finansów, podyktowane było, przyjętym w projekcie, ujednoliceniem stawki do 8% na wszystkie gazety i czasopisma (w tym w formie elektronicznej).

Zgodnie z nowelą, art. 2 pkt 27 f ustawy o VAT, zawierający definicję czasopism specjalistycznych, miałby zostać uchylony z dniem 1 stycznia 2020 r.

W toku konsultacji publicznych Izba Wydawców Prasy wskazała, że podniesienie stawki podatku VAT z 5 do 8% dla czasopism specjalistycznych dotyczy czasopism wydawanych w przeważającej mierze przez małych, lokalnych wydawców. Według Izby taka nowelizacja przyniesie, o ile w ogóle - marginalny zysk budżetowy, podczas gdy spowodowane nią straty społeczno-gospodarcze będą ogromne, tj.:

- podniesienie stawki VAT (zwiększające obciążenie podatkowe o 60%) - czynnika cenotwórczego, przy zapowiadanych dodatkowo kosztach wzrostu cen energii, papieru itp. skutkować będzie koniecznością redukcji kosztów poprzez zwalnianie pracowników, obniżanie nakładów czy wręcz spowoduje zniknięcie z rynku niektórych tytułów, w szczególności lokalnych czasopism. To zaś oznaczać będzie zmniejszenie wpływów budżetowych, przy równoczesnym zwiększeniu kosztów - pomocy społecznej i socjalnej;

- podniesienie stawki dla tytułów lokalnych, wydawanych przez małe, krajowe przedsiębiorstwa. Wydawane na poziomie społeczności lokalnych czasopisma, odgrywają fundamentalną rolę społeczną, kulturalną i gospodarczą.

W związku z zaproponowaną zmianą Izba wymieniła następujące problemy dla wydawców lokalnych:

- prowadzą swoją działalność praktycznie tylko i wyłącznie w oparciu o prasę drukowaną, nie będą oni zatem beneficjentami obniżki podatku VAT dla prasy elektronicznej;

- podniesienie podatku będzie oznaczało konieczność podniesienia ceny tytułu lokalnego, co z kolei przełoży się na zmniejszenie sprzedaży, w efekcie czego zakładane zwiększenie wpływów budżetowych nie tylko nie wzrośnie, ale wręcz przeciwnie - zmaleje;

- wydawcy lokalni, którzy już zakontraktowali sprzedaż prenumeraty na 2019 rok, uwzględniając w umowach 5% stawkę podatku VAT.

- nie będą w stanie dostarczać odpowiedniej porcji wiarygodnych, lokalnych informacji (co zatem będzie skutkować dalszym spadkiem czytelnictwa i sprzedaży), ale zwiększą się też obciążenia dla budżetu państwa (brak wpływów z podatku dochodowego, zmniejszenie siły nabywczej, konieczność wypłaty zasiłków);

- zwiększenie stawki podatku VAT dla wydawców lokalnych będzie miało marginalny wpływ na zwiększenie wpływów budżetowych.

Polecamy: VAT 2019. Komentarz

Zdaniem Izby nowela powinna przynajmniej przewidywać wprowadzenie tzw. okresu przejściowego dla umów zawartych przed wejściem w życie nowelizacji, zaplanowanym na 1 maja 2019 roku.

Ministerstwo Finansów przychyliło się do powyższych argumentów Izby Wydawców Prasy. W związku z czym należy przewidywać, że specjalistyczne czasopisma lokalne oraz regionalne nadal będą korzystać z 5% stawki VAT. Zostaną one szczegółowo zdefiniowane w projektowanym art. 2 pkt 27g ustawy o VAT.

Ustawodawca uznał również, że 5% stawka VAT będzie miała zastosowanie przy sprzedaży roczników oraz audiobooków i e-booków. Preferencje dla audiobooków i e-booków mają wejść w życie już od 1 czerwca 2019 r., a nie od początku 2020 r. jak cała matryca stawek VAT.

Powyższe oznacza, że nie wszystkie czasopisma specjalistyczne będą korzystały z preferencyjnej stawki VAT, o co także apelowała Izba.

Zobacz: Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Ordynacja podatkowa

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA