REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Specjalistyczna prasa regionalna i lokalna z 5% stawką VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Specjalistyczna prasa regionalna i lokalna objęta 5% stawką VAT /fot. Fotolia
Specjalistyczna prasa regionalna i lokalna objęta 5% stawką VAT /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów uwzględniło część argumenty wydawców prasy dotyczących planowanych zmian w stawkach VAT na prasę specjalistyczną. W efekcie specjalistyczne czasopisma lokalne oraz regionalne będą nadal korzystać z 5% stawki VAT. Zostaną one szczegółowo zdefiniowane w ustawie o VAT.

REKLAMA

Nowa matryca stawek VAT

Na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowany został raport z konsultacji publicznych projektu z dnia 8 listopada 2018 r. ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Ordynacja podatkowa.

Podstawowym elementem nowelizacji jest propozycja wprowadzenia nowego sposobu identyfikowania towarów i usług na potrzeby podatku VAT i odejście od stosowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2008) na rzecz Nomenklatury scalonej (CN) w zakresie towarów, oraz aktualnej Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług PKWiU 2015 w zakresie usług.

Proponowane rozwiązanie pociągnęło za sobą istotne zmiany w zakresie stawek VAT, tj. wprowadzona zostanie nowa matryca stawek VAT. W efekcie część stawek zostanie obniżona, ale znajdą się również przypadki podwyższenia VAT na niektóre towary. Ta druga sytuacja wystąpiła w przypadku czasopism specjalistycznych.

VAT na czasopisma specjalistyczne

Pierwotny projekt ustawy przewidywał podwyższenie stawki VAT na czasopisma specjalistyczne, które są zdefiniowane w art. 2 pkt 27f ustawy o VAT. Zaproponowano podwyższenie stawki na tego rodzaju czasopisma z 5% na 8%.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wprowadzenie wyższej stawki na czasopisma specjalistyczne, jak wyjaśniało Ministerstwo Finansów, podyktowane było, przyjętym w projekcie, ujednoliceniem stawki do 8% na wszystkie gazety i czasopisma (w tym w formie elektronicznej).

Zgodnie z nowelą, art. 2 pkt 27 f ustawy o VAT, zawierający definicję czasopism specjalistycznych, miałby zostać uchylony z dniem 1 stycznia 2020 r.

REKLAMA

W toku konsultacji publicznych Izba Wydawców Prasy wskazała, że podniesienie stawki podatku VAT z 5 do 8% dla czasopism specjalistycznych dotyczy czasopism wydawanych w przeważającej mierze przez małych, lokalnych wydawców. Według Izby taka nowelizacja przyniesie, o ile w ogóle - marginalny zysk budżetowy, podczas gdy spowodowane nią straty społeczno-gospodarcze będą ogromne, tj.:

- podniesienie stawki VAT (zwiększające obciążenie podatkowe o 60%) - czynnika cenotwórczego, przy zapowiadanych dodatkowo kosztach wzrostu cen energii, papieru itp. skutkować będzie koniecznością redukcji kosztów poprzez zwalnianie pracowników, obniżanie nakładów czy wręcz spowoduje zniknięcie z rynku niektórych tytułów, w szczególności lokalnych czasopism. To zaś oznaczać będzie zmniejszenie wpływów budżetowych, przy równoczesnym zwiększeniu kosztów - pomocy społecznej i socjalnej;

- podniesienie stawki dla tytułów lokalnych, wydawanych przez małe, krajowe przedsiębiorstwa. Wydawane na poziomie społeczności lokalnych czasopisma, odgrywają fundamentalną rolę społeczną, kulturalną i gospodarczą.

W związku z zaproponowaną zmianą Izba wymieniła następujące problemy dla wydawców lokalnych:

- prowadzą swoją działalność praktycznie tylko i wyłącznie w oparciu o prasę drukowaną, nie będą oni zatem beneficjentami obniżki podatku VAT dla prasy elektronicznej;

- podniesienie podatku będzie oznaczało konieczność podniesienia ceny tytułu lokalnego, co z kolei przełoży się na zmniejszenie sprzedaży, w efekcie czego zakładane zwiększenie wpływów budżetowych nie tylko nie wzrośnie, ale wręcz przeciwnie - zmaleje;

- wydawcy lokalni, którzy już zakontraktowali sprzedaż prenumeraty na 2019 rok, uwzględniając w umowach 5% stawkę podatku VAT.

- nie będą w stanie dostarczać odpowiedniej porcji wiarygodnych, lokalnych informacji (co zatem będzie skutkować dalszym spadkiem czytelnictwa i sprzedaży), ale zwiększą się też obciążenia dla budżetu państwa (brak wpływów z podatku dochodowego, zmniejszenie siły nabywczej, konieczność wypłaty zasiłków);

- zwiększenie stawki podatku VAT dla wydawców lokalnych będzie miało marginalny wpływ na zwiększenie wpływów budżetowych.

Polecamy: VAT 2019. Komentarz

Zdaniem Izby nowela powinna przynajmniej przewidywać wprowadzenie tzw. okresu przejściowego dla umów zawartych przed wejściem w życie nowelizacji, zaplanowanym na 1 maja 2019 roku.

REKLAMA

Ministerstwo Finansów przychyliło się do powyższych argumentów Izby Wydawców Prasy. W związku z czym należy przewidywać, że specjalistyczne czasopisma lokalne oraz regionalne nadal będą korzystać z 5% stawki VAT. Zostaną one szczegółowo zdefiniowane w projektowanym art. 2 pkt 27g ustawy o VAT.

Ustawodawca uznał również, że 5% stawka VAT będzie miała zastosowanie przy sprzedaży roczników oraz audiobooków i e-booków. Preferencje dla audiobooków i e-booków mają wejść w życie już od 1 czerwca 2019 r., a nie od początku 2020 r. jak cała matryca stawek VAT.

Powyższe oznacza, że nie wszystkie czasopisma specjalistyczne będą korzystały z preferencyjnej stawki VAT, o co także apelowała Izba.

Zobacz: Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Ordynacja podatkowa

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA