REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wiążąca Informacja Stawkowa w VAT od 1 listopada 2019 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Wiążąca Informacja Stawkowa w VAT od 1 czerwca 2019 r.
Wiążąca Informacja Stawkowa w VAT od 1 czerwca 2019 r.

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy w sprawie wiążącej informacji stawkowej (WIS) wejdą w życie od 1 listopada 2019 r., a nie od 1 czerwca jak wcześniej przewidywał projekt nowelizacji ustawy o VAT. Nowa matryca stawek VAT wejdzie w życie od 1 kwietnia 2020 roku. Tak wynika z uchwalonej przez Sejm 19 lipca 2019 r. ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw.

Ostatecznie, zgodnie z uchwaloną 19 lipca 2019 r. ustawą o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw,  przepisy określające zasady dot. wiążącej informacji stawkowej (WIS) wejdą w życie od 1 listopada 2019 r. i od tego dnia będzie można składać wnioski o WIS.
Natomiast dopiero od 1 kwietnia 2020 r. będą mogły formalnie wiązać organy podatkowe pierwsze wiążące informacje stawkowe, które dotyczyć mogą wyłącznie obowiązującej od tej daty nowej matrycy stawek VAT.

REKLAMA

Autopromocja

W toku konsultacji publicznych i opiniowania projektu z 8 listopada 2018 r. ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Ordynacja podatkowa swoje uwagi zgłosiło szereg organizacji przedsiębiorców, stowarzyszeń zawodowych, izb przemysłowo-handlowych, firm doradczych. Niektóre z tych wag zostało przez Ministerstwo Finansów uwzględnionych, co znajdzie wyraz w zmienionym projekcie.

Jedną z kluczowych zmian będzie zmiana planowanego terminu wejścia w życie nowej instytucji prawnej - Wiążącej Informacji Stawkowej.

"Nowe zasady związane z systemem stawek VAT będą stosowane od 1 stycznia 2020 r., od 1 czerwca 2019 r. (a nie jak pierwotnie przewidywał projekt od 1 kwietnia 2019 r.) wejdą w życie przepisy umożliwiające podatnikom i określonym w ustawie podmiotom uzyskanie WIS, co pozwoli im na wcześniejsze otrzymanie informacji istotnych z punktu widzenia prowadzonej działalności, dotyczących opodatkowania podatkiem VAT, a zatem odpowiednie przygotowanie się do nowych realiów" - napisało Ministerstwo Finansów w raporcie z konsultacji publicznych projektu nowelizacji ustawy o VAT i Ordynacji podatkowej, który przygotowano 15 lutego 2019 r. Resort finansów uwzględnił szereg uwag zgłoszonych w toku tych konsultacji.

Polecamy: Biuletyn VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: VAT 2019. Komentarz

Ważniejsze uwagi zgłoszone w toku konsultacji, uwzględnione przez Ministerstwo Finansów

Stawka VAT na leki weterynaryjne

Produkty lecznicze weterynaryjne pozostaną objęte stawką w wysokości 8% - projekt z 8 listopada zakładał objęcie tych produktów stawką podstawową (obecnie 23%).

Wiążąca Informacja Stawkowa przy świadczeniach kompleksowych i zestawach towarów

W związku z charakterem WIS  i celem wprowadzenia tej instytucji, jakim jest m.in. zapewnienie stosownej ochrony dla podmiotów prawidłowo ją stosujących, propozycja, aby WIS odnosiła się również do świadczeń kompleksowych (w tym zestawów składających się z kilku towarów) została uznana za zasadną, co znalazło odzwierciedlenie w projektowanym przepisie art. 41a ustawy o VAT. Wniosek o WIS może dotyczyć kilku towarów, jeżeli stanowią zestaw.

WIS będzie wydawany przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej

Projekt zakładał, że WIS wydawane będą przez wyznaczonego przez Ministra Finansów dyrektora izby administracji skarbowej, który będzie występował w tym przypadku w roli organu pierwszej instancji. Organem odwoławczym od WIS (organem drugiej instancji) będzie szef Krajowej Administracji Skarbowej. Po analizie zgłoszonych w toku konsultacji uwag MF uznał, że WIS będzie wydawana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. Wydane przez Dyrektora KIS WIS-y będą publikowane w Biuletynie Informacji Publicznej tego organu.

Dietetyczne środki spożywcze specjalnego przeznaczenia medycznego z 5% stawką VAT

Projekt przewiduje objęcie wszystkich towarów posiadających status dietetycznych środków spożywczych specjalnego przeznaczenia medycznego obniżoną stawką podatku 5%  - „bez względu na CN”.

Licencja na wyroby medyczne z 8% stawką VAT

Obniżoną stawka podatku 8% zostały objęte usługi udzielania licencji lub inne usługi o podobnym charakterze w stosunku do wyrobów medycznych w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych, dopuszczonych do obrotu na terytorium Polski.

Wiążąca informacja stawkowa (WIS) 2019/2020

Nowa matryca stawek VAT - uproszczenie systemu

REKLAMA

Ministerstwo Finansów podkreśla, że podstawowym celem nowego systemu stawek VAT jest uproszczenie zasad i przepisów dotyczących tego obszaru (zasada 3P: prostota – przejrzystość – przyjazność stosowania). Założeniem zatem było: obejmowanie jedną stawką takich samych/podobnych towarów i usług, w przypadku konieczności zmiany stawki – generalnie obniżka („równanie w dół”), zaś dla zapewnienia neutralności budżetu (brak celu fiskalnego z punktu widzenia całości systemu) punktowe, nieliczne podwyżki stawek.

Wspomniana realizacja zasady prostoty matrycy VAT została ucieleśniona w  koncepcji stosowania tej samej stawki VAT dla towarów klasyfikowanych w tym samym grupowaniu CN – całe (w miarę możliwości i przy zachowaniu racjonalności systemu) działy CN w załącznikach do ustawy, np. cały dział CN 19 Przetwory ze zbóż, maki, skrobi lub mleka, pieczywa cukiernicze. Powyższe oznacza, że jedna stawka 5% będzie stosowana do wszelkiego rodzaju wyrobów piekarniczych i cukierniczych, objętych obecnie trzema stawkami VAT, uzależnionymi od takich subiektywnych i kontrowersyjnych kryteriów jak np. zawartość wody, termin przydatności do spożycia czy termin minimalnej trwałości).

Takie uproszczenie ma także ten skutek, że nie pozwala np. na wyłączenie z tej obniżonej stawki mniej zdrowej żywności mieszczącej się w tym dziale CN (jak np. chipsy, słodkie gofry, słone paluszki). Zdaniem MF enumeratywne wyłączenie określonych (wybranych w sposób subiektywny) produktów z tej grupy ze stawki obniżonej spowodowałoby powstanie bardzo skomplikowanych przepisów, których stosowanie w praktyce byłoby utrudnione, a wobec reguł i zasad, którymi rządzi się CN (brak definicji np. paluszków, gofrów itd.) prowadziłoby do powstania wielu wątpliwości interpretacyjnych.   

Ośmiorniczki z 23% VAT

Projekt nowej matrycy stawek VAT wyłącza możliwość stosowania obniżonych stawek VAT w odniesieniu do tzw. sprzedaży „owoców morza”, czyli np. homarów i ośmiornic oraz innych towarów objętych kodami CN 0306 – CN 0308. Wyłączenie ze stosowania obniżonych stawek VAT przewidziano również dla wyrobów przetworzonych powstałych z powyższych produktów (wyłączenia z działu 16 CN). Ponadto sprzedaż ww. produktów przez placówkę gastronomiczną w ramach usługi gastronomicznej także będzie objęta stawką 23%. Niektóre podmioty sugerowały w toku konsultacji objęcie sprzedaży tzw. „owoców morza” oraz innych towarów objętych kodami CN 0306 – CN 0308 5% stawką VAT bez względu na to, czy sprzedaż ta nastąpi w placówce handlowej czy gastronomicznej. Jednak Ministerstwo Finansów nie zgodziło się na to. MF argumentuje, że stawka obniżona w wysokości najniższej dopuszczalnej, tj. 5% obejmuje zasadniczo podstawowe produkty spożywcze. Trudno za takie jednak uznać w naszych warunkach kulturowych, klimatycznych tzw. owoce morza.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA