REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Wiążąca informacja stawkowa (WIS) 2019/2020
Wiążąca informacja stawkowa (WIS) 2019/2020

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzenie wiążącej informacji stawkowej w zakresie VAT przewiduje opublikowany 9 listopada 2018 r. projekt nowelizacji ustawy o VAT i Ordynacji podatkowej. WIS-y podatnicy będą mogli uzyskać już od 1 kwietnia 2019 r. ale WIS-y otrzymane przed 1 stycznia 2020 r. będą chronić podatników dopiero w odniesieniu do transakcji, realizowanych w 2020 roku.

Ostatecznie, zgodnie z uchwaloną 19 lipca 2019 r. ustawą o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw,  przepisy określające zasady dot. wiążącej informacji stawkowej (WIS) wejdą w życie od 1 listopada 2019 r. i od tego dnia będzie można składać wnioski o WIS.
Natomiast dopiero od 1 kwietnia 2020 r. będą mogły formalnie wiązać organy podatkowe pierwsze wiążące informacje stawkowe, które dotyczyć mogą wyłącznie obowiązującej od tej daty nowej matrycy stawek VAT.

REKLAMA

REKLAMA

Co to jest wiążąca informacja stawkowa

WIS to nowa instytucja w podatku VAT łącząca funkcjonalności i zalety opinii klasyfikacyjnych ZUS i indywidualnych interpretacji podatkowych w zakresie stawek VAT dla poszczególnych towarów i usług.

Wiążące informacje stawkowe (w formie decyzji administracyjnych) będzie wydawał dyrektor izby administracji skarbowej, wyznaczony (rozporządzeniem wykonawczym) przez Ministra Finansów.

W wiążącej informacji stawkowej znajdą się następujące informacje:

REKLAMA

  • opis towaru albo usługi, które są przedmiotem decyzji,
  • klasyfikacja danego towaru według działu, pozycji, podpozycji lub kodu Nomenklatury Scalonej (CN) albo usługi według działu, grupy, klasy, kategorii, podkategorii
  • lub pozycji PKWiU,
  • wskazanie stawki VAT właściwej dla danego towaru lub usługi.

Wiążące informacje stawkowe będą wydawane na odnośnie opodatkowania VAT (ustalenia stawki podatku) dostawy, importu, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów albo świadczenia usług.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podatnicy będą też mogli wykorzystać WIS przy stosowaniu przepisów dot. VAT, które nie określają stawki VAT a przywołują klasyfikację statystyczną, np. na potrzeby:
- opodatkowania VAT transakcji na zasadzie odwróconego obciążenia (załącznik nr 11 do ustawy o VAT),

- stosowania instytucji odpowiedzialności solidarnej (załącznik nr 13 do ustawy o VAT),

- zwolnienia podmiotowego (zał. nr 12 do ustawy o VAT określa towary, którymi obrót uniemożliwia zastosowanie zwolnienia podmiotowego),

- zwolnienia z obowiązku stosowania kasy rejestrującej.

W przypadku tych regulacji o ich stosowaniu przesądza odpowiednie klasyfikowanie towarów według CN albo usług według PKWiU. 

Kto będzie mógł uzyskać WIS

Wiążąca informacja stawkowa będzie wydawana na wniosek (wzór wniosku określi w rozporządzeniu minister finansów):

1) Podatnika posiadającego numer identyfikacji podatkowej NIP (w tym podatnika zwolnionego podmiotowo z VAT na podstawie art. 113 ustawy o VAT –  gdy wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł), który np. dokonuje (lub planuje dokonać) krajowej dostawy towarów, importu towarów lub wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, jak również zobowiązany do rozliczenia podatku podatnik nabywający towary od podatnika nieposiadającego siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia tej działalności w Polsce.

2) Zamawiającego w rozumieniu ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych w zakresie mającym wpływ na sposób obliczenia ceny w związku z udzielanym zamówieniem publicznym.

Polecamy: Akademia VAT

Wniosek o WIS

Jeden wniosek o wydanie wiążącej informacji stawkowej będzie mógł dotyczyć tylko jednego towaru albo usługi.

Wzór wniosku zostanie ustalony przez ministra finansów w rozporządzeniu. W uzasadnieniu omawianego projektu nowelizacji ustawy o VAT wskazano następujące elementy (dane), które będzie zawierał wniosek:

- dane wnioskodawcy  a także dane pełnomocnika wnioskodawcy (jeżeli został ustanowiony),

- szczegółowy opis towaru albo usługi będących przedmiotem WIS, który pozwoli na zidentyfikowanie go zgodnie z CN albo PKWiU

Do wniosku będą mogły być również dołączone wszelkiego rodzaju dokumenty, które ułatwią organowi wydającemu WIS dokonanie właściwej klasyfikacji (np. fotografie, plany, instrukcje, katalogi, receptury, atesty, informacje od producenta)

Za każdy wniosek trzeba będzie zapłacić urzędową opłatę w wysokości 40 zł.

Wniosek będzie składany do dyrektora izby administracji skarbowej wyznaczonego do wydawania WIS przez ministra finansów. Wyznaczonych do spraw WIS może być jeden lub więcej dyrektorów izb administracji skarbowej.

Termin wydania WIS

Organ podatkowy (dyrektor izby administracji skarbowej) powinien wydać WIS bez zbędnej zwłoki ale nie później niż w ciągu 3 miesięcy od daty złożenia wniosku.

Do tego terminu nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa podatkowego dla dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu (zgodnie ze wskazanym w art. 41g ustawy o VAT przepisem art. 139 § 4 ustawy Ordynacja podatkowa).

Czasem do rozpatrzenia wniosku o WIS będzie konieczne przeprowadzenie badań lub analiz przez laboratoria jednostek organizacyjnych Krajowej Administracji Skarbowej lub inne akredytowane laboratoria (badania te lub analizy są wykonywane na koszt wnioskodawcy). W takim przypadku termin 3-miesięczny na wydanie WIS zaczyna biec od dnia otrzymania wyników tych badań lub analiz.

Ochrona prawna jaką daje WIS

  Podobnie jak indywidualna interpretacja podatkowa także WIS będzie wiążąca dla organów podatkowych względem podatnika będącego jej posiadaczem i w odniesieniu do konkretnego towaru albo usługi, których dotyczy.

Zatem żaden organ podatkowy nie będzie mógł skutecznie zakwestionować np. wysokości stawki podatkowej na sprzedawany towar stosowanej przez podatnika w oparciu o uzyskaną WIS, o ile sprzedawany towar będzie odpowiadał opisowi zawartemu w WIS i wniosku o jej wydanie.

WIS będą mogli posługiwać się również inne podmioty niż wnioskodawca, który uzyskał WIS jeżeli przedmiotem ich transakcji będą towar lub usługa objęte daną WIS.

Zastosowanie się do WIS wydanej dla innego podatnika, ale dotyczącej tego samego towaru  lub usługi nie może szkodzić podatnikowi, także w razie zakwestionowania np. stawki VAT stosowanej w oparciu o WIS przez organ podatkowy. W takiej sytuacji wobec podatników nie będą prowadzone postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe, nie będą naliczane odsetki za zwłokę lub też podatnicy będą zwolnieni z obowiązku zapłaty podatku.

WIS wydawane będą przez wyznaczonego przez Ministra Finansów dyrektora izby administracji skarbowej, który będzie występował w tym przypadku w roli organu pierwszej instancji. Organem odwoławczym od WIS (organem drugiej instancji) będzie szef Krajowej Administracji Skarbowej.


Wygaśnięcie lub zmiana WIS

W omawianym projekcie nowelizacji ustawy o VAT przewidziano, że WIS wygasa z mocy prawa w przypadku zmiany przepisów dotyczących VAT, które odnoszą się bezpośrednio do towaru  albo usługi będących przedmiotem WIS, o ile WIS stanie się niezgodna z nowymi przepisami (np. zmiana stawki VAT na dany towar). Wygaśnięcie WIS następuje z dniem wejścia w życie przepisów, w wyniku których WIS stała się z nimi niezgodna.

WIS może też być zmieniona lub uchylona przez organ podatkowy (w każdym czasie) – z urzędu lub na wniosek adresata WIS, gdy decyzja WIS jest nieprawidłowa lub gdy staje się niezgodna z prawem w wyniku:

1) przyjęcia zmiany w Nomenklaturze scalonej,

2) przyjęcia przez Komisję Europejską środków, w celu określenia klasyfikacji taryfowej towarów,

3) gdy przestaje być zgodna z interpretacją Nomenklatury scalonej, wynikającą z:

a) not wyjaśniających, o których mowa w art. 9 ust. 1 lit. a) tiret drugie rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej,

b) wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej,

c) decyzji klasyfikacyjnych, opinii klasyfikacyjnych lub zmian not wyjaśniających do Nomenklatury Zharmonizowanego Systemu Oznaczania i Kodowania Towarów, przyjętej przez organizację ustanowioną na mocy Konwencji o utworzeniu Rady Współpracy Celnej, sporządzonej w Brukseli dnia 15 grudnia 1950 r.

4) pomyłki organu podatkowego lub z innych powodów (w tym przypadków, o których mowa w art. 240 i 247 Ordynacji podatkowej).

WIS zamiast indywidualnej interpretacji podatkowej

W zakresie objętym WIS nie będą wydawane indywidualne interpretacje podatkowe. Dlatego też  jeśli podatnik będzie chciał uzyskać informację wyłącznie na temat właściwej stawki  dla sprzedawanego przez niego towaru albo usługi, będzie to możliwe jedynie w formie wystąpienia o WIS.

W okresie przejściowym (tj. od 1 kwietnia 2019 r do 31 grudnia 2019 r.) podatnicy będą mogli uzyskać indywidualne interpretacje podatkowe dotyczące określenia właściwej stawki podatku VAT dla towarów i usług będących przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu przed dniem 1 stycznia 2020 r. Interpretacje te nie będą mogły dotyczyć stanu prawnego, który będzie obowiązywał od tej daty.

Uzyskanie przez podatników WIS będzie możliwe już od 1 kwietnia 2019 r. ale tylko w odniesieniu do transakcji realizowanych od 1 stycznia 2020 r.

Zatem odnośnie transakcji realizowanych do końca 2019 roku ochronę prawną będą jak dotąd dawały jedynie interpretacje podatkowe.

Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Ordynacja podatkowa

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

REKLAMA

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

REKLAMA

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA