REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Import czy wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paweł Łabno
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Import czy wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów?
Import czy wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów?

REKLAMA

REKLAMA

W związku z faktem, że wielu zagranicznych kontrahentów (nie tylko z Unii Europejskiej ale również spoza jej terytorium) rejestruje się w Polsce jako podatnicy VAT powstaje wątpliwość czy nabywając od nich towar mamy do czynienia z WNT czy może importem towarów. Wątpliwość jest tym większa, gdy towar nabywamy z terytorium UE sam sprzedawca ma siedzibę natomiast np. w Norwegii czy Szwajcarii. Do tego jeszcze posługuje się polskim numerem VAT.

Przykładowy stan faktyczny

Polska Spółka A nabyła towar (cement) od norweskiego kontrahenta. Towar nabyty przez Spółkę A został wysłany z terytorium Niemiec. Organizatorem transportu był sprzedawca. Sprzedawca wystawił na rzecz Spółki fakturę VAT dokumentującą ww. transakcję. Z faktury tej wynika, że siedziba kontrahenta znajduje się w Norwegii, przy czym podmiot ten jest w Polsce zarejestrowany dla celów podatku VAT (tzn. posiada polski numer VAT-PL).

REKLAMA

Spółka A powzięła wątpliwość czy przedmiotowa transakcja stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów (WNT) czy też może import towarów. Zastanawia się również jak prawidłowo zaewidencjonować powyższą transakcję.

Kwalifikacja transakcji

W pierwszej kolejności należy zauważyć, iż co do zasady poprzez import towarów - zgodnie z art. 2 pkt 7 w związku z art. 2 pkt 5 ustawy o podatku od towarów i usług (zwanej dalej ustawą o VAT) rozumie się  przywóz towarów z terytorium państwa nie wchodzącego w skład UE na terytorium kraju (Polski).

Co więcej, towar przywieziony – w ramach importu do Polski – winien podlegać w naszym kraju zgłoszeniu do odprawy celnej.

Z racji tego, iż Spółka A nie dokonała zgłoszenia celnego (i nie posiada wiedzy o zachodzeniu w ogóle takiego obowiązku), zaś z treści faktury VAT wystawionej przez sprzedawcę nie wynika, aby towar był transportowany z Niemiec do Polski w ramach procedury celnej tranzytu, dla potrzeb niniejszej opinii wykluczono możliwość uznania przedmiotowego nabycia za import towarów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dalej należy wskazać, iż stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o VAT, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów (dalej: WNT) zachodzi, o ile łącznie spełnione pozostają następujące warunki:

1. nastąpiło nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami przez ich nabywcę;

2. towary w wyniku ww. nabycia były transportowane na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu;

3. organizatorem transportu był dokonujący dostawy, nabywca towarów lub podmiot działający na rzecz jednego z nich;

Ponadto, dla rozpoznania WNT koniecznym jest także, aby:

a) nabywcą towarów był podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć działalności gospodarczej podatnika,

b) dokonującym dostawy towarów był podatnik, o którym mowa w pkt a).

W przedstawionym przykładzie wszystkie powyższe warunki pozostają spełnione, stąd też zasadnym jest twierdzenie, że zakup towaru od norweskiego kontrahenta stanowi dla Spółki A wewnątrzwspólnotowe nabycie (owego towaru).

Nie stanowi tutaj przeszkody w rozpoznaniu WNT fakt, że towary były transportowe z terytorium innego państwa członkowskiego niż państwo, w którym zarejestrowany jest ich dostawca, a także fakt, iż dostawca towarów posługuje się, podobnie jak Spółka A, numerem VAT-PL.

Polecamy: Podstawa opodatkowania w imporcie usług

Polecamy: Jak płacić VAT z tytułu importu

Rozliczenie WNT przez Spółkę A

Obowiązek podatkowy

Obowiązek podatkowy z tytułu WNT powstaje po stronie Spółki A z chwilą wystawienia faktury VAT przez norweskiego kontrahenta (art. 20 ust. 6 ustawy o VAT). Oczywiście w sytuacji, gdy faktura ta została wystawiona przed 15 dniem następnego miesiąca po dokonaniu dostawy.

Jeżeli w terminie późniejszym, wówczas obowiązek podatkowy powstał w 15 dniu miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy (art. 20 ust. 5 ustawy o VAT).

Podstawa opodatkowania

Podstawę opodatkowania z tytułu WNT stanowi kwota, jaką Spółka A obowiązana jest zapłacić na rzecz norweskiego kontrahenta (art. 31 ust. 1 ustawy o VAT). Dla przeliczenia kwot wyrażonych w walucie obcej Spółka powinna zastosować średni kurs NBP ww. waluty ogłoszony na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego (art. 31a ust. 1 ustawy o VAT).

Stawka VAT, podatek naliczony

WNT wskazanego w treści faktury towaru podlega opodatkowaniu według stawki podatku VAT właściwej dla dostaw tego typu towarów w Polsce.

Jeżeli nabyty towar zostanie w całości wykorzystany do wykonania przez Spółkę A czynności opodatkowanych, wówczas przysługuje jej prawo do odliczenia podatku VAT w związku z dokonanym WNT. W myśl art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. c) ustawy o VAT, kwota podatku należnego z tytułu WNT stanowi zarazem kwotę podatku naliczonego.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy w podatku należnym z tytułu WNT, przy czym może ono zostać zrealizowane w ww. okresie, albo w deklaracji VAT składanej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 10 pkt 2 w zw. z ust. 11 ustawy o VAT).

Faktura VAT wewnętrzna

Stosownie do art. 106 ust. 7 ustawy o VAT, Spółka A winna udokumentować WNT poprzez wystawienie faktury wewnętrznej. W myśl § 24 ust. 1 w zw. z § 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie m.in. wystawiania faktur, faktura wewnętrzna dokumentująca WNT podlega wystawienia w terminie 7 dni od dnia wydania (nabywcy) towarów. Alternatywnie istnieje możliwość wystawienia faktury VAT wewnętrznej (tzw. zbiorczej) na koniec okresu rozliczeniowego, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu importu usług (art. 106 ust. 7 ustawy o VAT).

Deklaracja

Wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru Spółka A powinna wykazać:

a)  po stronie podatku należnego  w pozycji 9 – „ Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów” - pola: 33-34 części C deklaracji VAT-7, 

b) po stronie podatku naliczonego w polach: 49-50 albo 51-52 (w zależności, czy nabywany towar stanowi dla Spółki A środek trwały,czy też nie) części D2 deklaracji VAT-7.

Informacja podsumowująca

Wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru podlega wykazaniu w części D informacji podsumowującej VAT- UE, przy czym Spółka A powinna wskazać numer VAT-PL, którym posłużył się kontrahent norweski.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA