REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Import czy wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paweł Łabno
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Import czy wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów?
Import czy wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów?

REKLAMA

REKLAMA

W związku z faktem, że wielu zagranicznych kontrahentów (nie tylko z Unii Europejskiej ale również spoza jej terytorium) rejestruje się w Polsce jako podatnicy VAT powstaje wątpliwość czy nabywając od nich towar mamy do czynienia z WNT czy może importem towarów. Wątpliwość jest tym większa, gdy towar nabywamy z terytorium UE sam sprzedawca ma siedzibę natomiast np. w Norwegii czy Szwajcarii. Do tego jeszcze posługuje się polskim numerem VAT.

Przykładowy stan faktyczny

Polska Spółka A nabyła towar (cement) od norweskiego kontrahenta. Towar nabyty przez Spółkę A został wysłany z terytorium Niemiec. Organizatorem transportu był sprzedawca. Sprzedawca wystawił na rzecz Spółki fakturę VAT dokumentującą ww. transakcję. Z faktury tej wynika, że siedziba kontrahenta znajduje się w Norwegii, przy czym podmiot ten jest w Polsce zarejestrowany dla celów podatku VAT (tzn. posiada polski numer VAT-PL).

REKLAMA

Spółka A powzięła wątpliwość czy przedmiotowa transakcja stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów (WNT) czy też może import towarów. Zastanawia się również jak prawidłowo zaewidencjonować powyższą transakcję.

Kwalifikacja transakcji

W pierwszej kolejności należy zauważyć, iż co do zasady poprzez import towarów - zgodnie z art. 2 pkt 7 w związku z art. 2 pkt 5 ustawy o podatku od towarów i usług (zwanej dalej ustawą o VAT) rozumie się  przywóz towarów z terytorium państwa nie wchodzącego w skład UE na terytorium kraju (Polski).

Co więcej, towar przywieziony – w ramach importu do Polski – winien podlegać w naszym kraju zgłoszeniu do odprawy celnej.

REKLAMA

Z racji tego, iż Spółka A nie dokonała zgłoszenia celnego (i nie posiada wiedzy o zachodzeniu w ogóle takiego obowiązku), zaś z treści faktury VAT wystawionej przez sprzedawcę nie wynika, aby towar był transportowany z Niemiec do Polski w ramach procedury celnej tranzytu, dla potrzeb niniejszej opinii wykluczono możliwość uznania przedmiotowego nabycia za import towarów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dalej należy wskazać, iż stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o VAT, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów (dalej: WNT) zachodzi, o ile łącznie spełnione pozostają następujące warunki:

1. nastąpiło nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami przez ich nabywcę;

2. towary w wyniku ww. nabycia były transportowane na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu;

3. organizatorem transportu był dokonujący dostawy, nabywca towarów lub podmiot działający na rzecz jednego z nich;

Ponadto, dla rozpoznania WNT koniecznym jest także, aby:

a) nabywcą towarów był podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć działalności gospodarczej podatnika,

b) dokonującym dostawy towarów był podatnik, o którym mowa w pkt a).

W przedstawionym przykładzie wszystkie powyższe warunki pozostają spełnione, stąd też zasadnym jest twierdzenie, że zakup towaru od norweskiego kontrahenta stanowi dla Spółki A wewnątrzwspólnotowe nabycie (owego towaru).

Nie stanowi tutaj przeszkody w rozpoznaniu WNT fakt, że towary były transportowe z terytorium innego państwa członkowskiego niż państwo, w którym zarejestrowany jest ich dostawca, a także fakt, iż dostawca towarów posługuje się, podobnie jak Spółka A, numerem VAT-PL.

Polecamy: Podstawa opodatkowania w imporcie usług

Polecamy: Jak płacić VAT z tytułu importu

Rozliczenie WNT przez Spółkę A

Obowiązek podatkowy

Obowiązek podatkowy z tytułu WNT powstaje po stronie Spółki A z chwilą wystawienia faktury VAT przez norweskiego kontrahenta (art. 20 ust. 6 ustawy o VAT). Oczywiście w sytuacji, gdy faktura ta została wystawiona przed 15 dniem następnego miesiąca po dokonaniu dostawy.

Jeżeli w terminie późniejszym, wówczas obowiązek podatkowy powstał w 15 dniu miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy (art. 20 ust. 5 ustawy o VAT).

Podstawa opodatkowania

Podstawę opodatkowania z tytułu WNT stanowi kwota, jaką Spółka A obowiązana jest zapłacić na rzecz norweskiego kontrahenta (art. 31 ust. 1 ustawy o VAT). Dla przeliczenia kwot wyrażonych w walucie obcej Spółka powinna zastosować średni kurs NBP ww. waluty ogłoszony na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego (art. 31a ust. 1 ustawy o VAT).

Stawka VAT, podatek naliczony

WNT wskazanego w treści faktury towaru podlega opodatkowaniu według stawki podatku VAT właściwej dla dostaw tego typu towarów w Polsce.

REKLAMA

Jeżeli nabyty towar zostanie w całości wykorzystany do wykonania przez Spółkę A czynności opodatkowanych, wówczas przysługuje jej prawo do odliczenia podatku VAT w związku z dokonanym WNT. W myśl art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. c) ustawy o VAT, kwota podatku należnego z tytułu WNT stanowi zarazem kwotę podatku naliczonego.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy w podatku należnym z tytułu WNT, przy czym może ono zostać zrealizowane w ww. okresie, albo w deklaracji VAT składanej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 10 pkt 2 w zw. z ust. 11 ustawy o VAT).

Faktura VAT wewnętrzna

Stosownie do art. 106 ust. 7 ustawy o VAT, Spółka A winna udokumentować WNT poprzez wystawienie faktury wewnętrznej. W myśl § 24 ust. 1 w zw. z § 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie m.in. wystawiania faktur, faktura wewnętrzna dokumentująca WNT podlega wystawienia w terminie 7 dni od dnia wydania (nabywcy) towarów. Alternatywnie istnieje możliwość wystawienia faktury VAT wewnętrznej (tzw. zbiorczej) na koniec okresu rozliczeniowego, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu importu usług (art. 106 ust. 7 ustawy o VAT).

Deklaracja

Wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru Spółka A powinna wykazać:

a)  po stronie podatku należnego  w pozycji 9 – „ Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów” - pola: 33-34 części C deklaracji VAT-7, 

b) po stronie podatku naliczonego w polach: 49-50 albo 51-52 (w zależności, czy nabywany towar stanowi dla Spółki A środek trwały,czy też nie) części D2 deklaracji VAT-7.

Informacja podsumowująca

Wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru podlega wykazaniu w części D informacji podsumowującej VAT- UE, przy czym Spółka A powinna wskazać numer VAT-PL, którym posłużył się kontrahent norweski.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

REKLAMA

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

Usługi dietetyczne są zwolnione z VAT. Ale nie te dla osób zdrowych. Dlaczego?

Usługi dietetyczne, które nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego (związanego z celem medycznym), w szeregu przypadków nie mogą również korzystać ze zwolnienia podmiotowego (limit obrotów do 200 000 zł rocznie). Oznacza to, że dietetycy świadczący usługi doradztwa w zakresie dietetyki (konsultacji indywidualnych) opodatkowane VAT muszą zarejestrować się jako czynni podatnicy VAT, niezależnie od wysokości swoich obrotów i doliczać do ceny swoich usług netto podatek VAT w stawce 23%. Problem w tym, że wiele usług dietetyków ma charakter złożony (szkolenia z zakresu diet, podawanie w internecie pakietów diet dla osób zaliczanych do określonych kategorii wiekowych itp). Dlaczego usługi dietetyków świadczone na rzecz osób zdrowych nie korzystają ze zwolnienia z VAT wyjaśnił WSA w Gliwicach w wyroku z 29 stycznia 2025 r.

REKLAMA