REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT od zakupów w UE – kiedy opłaca się rejestracja jako podatnik VAT-UE

Szymborska-Sutton Agata
Unia Europejska, VAT
Unia Europejska, VAT

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy zwolnieni w Polsce z VAT nie muszą rozliczać tego podatku od zakupów w krajach UE, jeśli nie przekroczyły one limitu 50 tys. zł. W niektórych sytuacjach rejestracja w zakresie VAT-UE może być jednak dla nich opłacalna.

Polscy przedsiębiorcy kupujący towary w krajach należących do Unii Europejskiej rozliczają co do zasady VAT w Polsce.

REKLAMA

REKLAMA

Z rozliczenia wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów wyłączeni są jednak podatnicy zwolnieni w Polsce podmiotowo z VAT (gdy w poprzednim roku  ich sprzedaż nie przekroczyła 150 tys. zł), ale pod warunkiem, że wartość transakcji nie przekroczyła wyznaczonego przez ustawę limitu.

Całkowita wartość transakcji zakupionych w Unii towarów nie może przekroczyć w trakcie bieżącego oraz poprzedniego roku podatkowego kwoty 50 tys. złotych. Limit ten dla każdego z lat liczy się odrębnie, a przy ustalaniu wartości nie wlicza się kwoty VAT należnego lub zapłaconego na terytorium państwa, z którego towary są wysyłane lub transportowane.

Zysk na niższym VAT

W niektórych jednak przypadkach – gdy przedsiębiorca nabywa towary z państw członkowskich, w których stawka VAT jest wyższa od stawki obowiązującej w Polsce – rejestracja w zakresie VAT-UE może być opłacalna nawet dla firm, które w Polsce są podmiotowo zwolnione z VAT.

REKLAMA

Załóżmy, że polski przedsiębiorca kupuje w jednym z krajów Unii towar, który jest tam obłożony 23-proc. stawką, a w Polsce VAT na taki sam produkt wynosi 8%.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W sytuacji, gdy polski przedsiębiorca byłby zarejestrowany jako podatnik VAT-UE, VAT byłby płacony w Polsce ze stawką 8%, co oznacza, że polski przedsiębiorca zyska na transakcji 15 pkt proc. z tytułu podatku VAT (różnica pomiędzy stawkami 23% i 8%).

Gdyby polski przedsiębiorca nie był podatnikiem VAT-UE, VAT od transakcji zostałby rozliczony przez kontrahenta zagranicznego ze stawką 23%.

Kto ma obowiązek posiadać numer VAT UE i kiedy należy się nim posługiwać

Wybór musi być przemyślany

W sytuacji, gdy przedsiębiorca zwolniony z VAT chce, by towar nabyty w innym kraju Unii był opodatkowany w Polsce, może złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego oświadczenie o wyborze opodatkowania czynności nabycia wewnątrzwspólnotowego (na druku VAT-R), ale jeszcze przed dokonaniem transakcji.

Rozliczenie VAT na terenie Polski będzie możliwe od dnia, w którym zostało złożone oświadczenie (obowiązuje ono przez dwa kolejne lata). Należy jednak pamiętać, że w takim przypadku firmy zwolnionej podmiotowo z VAT nie będzie już dotyczył wspomniany wyżej limit 50 tys. zł.

Dlatego wypełniając VAT-R przedsiębiorstwa zwolnione podmiotowo powinny uważnie przemyśleć, czy rejestracja w zakresie VAT-UE będzie dla nich korzystna – rozliczenie wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów będzie bowiem obowiązywało przy każdej unijnej transakcji.

Pochopny wybór rubryki dotyczącej VAT-UE w formularzu VAT-R kosztować może takiego przedsiębiorcę zapłacenie w Polsce VAT-u, którego mógł uniknąć.

Nowe formularze od 2010 roku: VAT-R i VAT-5UE

Przedsiębiorca wykonujący w Polsce wyłącznie czynności zwolnione z VAT dokonał rok temu rejestracji w zakresie VAT-UE, zgłaszając chęć opodatkowania takich transakcji na terytorium kraju. W lutym 2012 r. zakupił towar w Niemczech, który jest tam opodatkowany 19-proc. stawką VAT. Sprzedawca niemiecki zastosował dla tej transakcji stawkę 0%. Polski przedsiębiorca ma zatem obowiązek obliczenia podatku VAT według stawek właściwych w Polsce i rozliczenia go w deklaracji VAT-8 (ze względu na zwolnienie podmiotowe nie ma obowiązku składania VAT-7), odprowadzając tym samym VAT z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego na rachunek właściwego urzędu skarbowego.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA