REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy stawkę 0% VAT przy eksporcie towarów można zastosować dysponując kopią karnetu TIR?

Subskrybuj nas na Youtube
Czy stawkę 0% VAT przy eksporcie towarów można zastosować dysponując kopią karnetu TIR?
Czy stawkę 0% VAT przy eksporcie towarów można zastosować dysponując kopią karnetu TIR?

REKLAMA

REKLAMA

Klient spoza UE odebrał od nas towar. Następnie z Niemiec wysłał go na karnecie TIR do swojego kraju poza UE. Jakie dokumenty musimy posiadać, żeby potwierdzić wywóz i zastosować stawkę 0% do eksportu. Czy wystarczy kopia karnetu TIR otrzymana e-mailem od klienta?

Tak, dokumentem uprawniającym do zastosowania stawki 0% do eksportu towarów może być karnet TIR czy jego kopia, o ile dokument ten potwierdza wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej. Oznacza to, że powinien to być dokument potwierdzony przez właściwy organ celny. Ponadto powinna wynikać z niego tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu. Jednak gdy doszło do przerwania transportu na terytorium Niemiec, transakcja może nie zostać uznana za eksport. Szczegóły w uzasadnieniu.

REKLAMA

Autopromocja

UZASADNIENIE

Jedną z czynności podlegających opodatkowaniu VAT jest eksport towarów (art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT). Jeśli towar jest wysyłany poza terytorium UE, dostawę rozliczamy jako eksport towarów, gdy spełnione są warunki dotyczące dokumentacji.

Rodzaje eksportu

Przez eksport towarów rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej (art. 2 pkt 8 ustawy o VAT). Gdy towar wywozi poza UE kontrahent z siedzibą w UE lub poza UE, dochodzi do eksportu pośredniego. Tylko gdy siedziba nabywcy znajduje się na terytorium Polski, nie dochodzi do eksportu pośredniego towaru (art. 2 pkt 8 lit. b) ustawy). Jest to dostawa krajowa. W pozostałym zakresie miejsce siedziby nabywcy dla ustalenia, czy dochodzi do eksportu towarów, nie ma znaczenia. A zatem eksport towarów mogą stanowić nie tylko dostawy towarów dokonywane dla nabywców spoza Unii Europejskiej, ale również dostawy towarów dokonywane dla nabywców z innych państw członkowskich Unii Europejskie oraz – w przypadku eksportu bezpośredniego – dla nabywców krajowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rodzaje eksportu towarów

W zależności od tego, kto wywozi towar, wyróżniamy:

Rodzaj eksportu

Czynności towarzyszące transakcji

1

2

eksport bezpośredni

towar jest wywożony przez dostawcę lub na jego rzecz

eksport pośredni

towar jest wywożony przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę dla celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych albo innych środków transportu służących do celów prywatnych

Polecamy: Biuletyn VAT

Zatem eksport towarów stanowią wyłącznie dostawy towarów wysyłanych lub transportowanych (poza terytorium Unii Europejskiej) z terytorium kraju. Jeżeli wysyłka lub transport rozpoczynają się na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego, dostawa tych towarów nie stanowi eksportu towarów ani żadnej innej czynności podlegającej opodatkowaniu w Polsce. Z punktu widzenia polskich przepisów jest to dostawa towarów poza terytorium kraju.

Z pytania wynika, że towar został wysłany z terytorium Niemiec. Nie ma szczegółowych informacji, czy doszło do przerwania transportu towarów.

Jak orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 10 lutego 2017 r. (sygn. akt I FSK 628/15):

(...) 6.7. W uchwale tej [uchwała NSA z 25 czerwca 2012 r., sygn. akt I FPS 3/12 – przyp. red.] odwołując się do rozumienia eksportu w ujęciu zawartym w art. 2 pkt 2 i art. 22 ust. 1 pkt 1 u.p.t.u. i art. 146 w związku z art. 32 Dyrektywy 2006/112/WE wskazano, że wywóz tych towarów z kraju poza obszar Unii Europejskiej powinien nastąpić w ramach transportu (wysyłki) zasadniczo o nieprzerwanym charakterze. W sytuacji, gdy transport towaru z Polski zostanie przerwany na terytorium innego kraju unijnego i ponownie podjęty w okolicznościach wskazujących, że miejscem jego rozpoczęcia, w celu wywozu towarów poza terytorium Unii Europejskiej, jest tenże inny kraj unijny, brak podstaw do stwierdzenia, że eksport towarów nastąpił z terytorium Polski, a tym samym brak podstaw do stosowania z tego tytułu stawki 0%.

6.8. Naczelny Sąd Administracyjny w pełni podziela wykładnię mających zastosowanie w tej sprawie przepisów dokonaną w powołanej wyżej uchwale.

Zasadniczo przeładunek towarów prowadzi do przerwania transportu. Tylko przyczyny obiektywne niezależne od podatnika nie powodują przerwania transportu. NSA w wyroku z 3 grudnia 2014 r. (sygn. akt I FSK 1756/13) uznał, że tylko zdarzenia losowe, np. awaria środka transportu, wypadki drogowe, nie powodują przerwania transportu.

W związku z tym nie można wykluczyć, że dokonana dostawa nie stanowi dla Państwa eksportu towarów. Dostarczone przez Państwa towary nie są bowiem wysyłane lub transportowane poza terytorium Unii Europejskiej z terytorium kraju, lecz spoza jego terytorium (tj. z terytorium Niemiec). Oznaczałoby to, że dostawa ta jest opodatkowana VAT według stawki krajowej, czyli najprawdopodobniej stawki 23%. Z treści pytania nie wynika także, aby były spełnione warunki wystąpienia wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, a w szczególności zastosowania stawki 0%.

Gdyby jednak dokonana przez Państwa dostawa stanowiła eksport towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 ustawy o VAT, byłby to eksport pośredni towarów. W konsekwencji warunkiem zastosowania stawki 0% do tego eksportu towarów byłoby otrzymanie dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej, z którego wynika tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu (art. 41 ust. 11 w zw. z art. 41 ust. 6 ustawy o VAT).

Dokumenty potwierdzające wywóz towaru poza terytorium UE

Wskazać należy, że w art. 41 ust. 6a ustawy o VAT został określony katalog dokumentów uważanych za dokumenty potwierdzające wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej. Za dokumenty takie uważa się w szczególności:

  1. dokument w formie elektronicznej otrzymany z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych albo potwierdzony przez właściwy organ celny wydruk tego dokumentu,
  2. dokument w formie elektronicznej pochodzący z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych, otrzymany poza tym systemem, jeżeli zapewniona jest jego autentyczność,
  3. zgłoszenie wywozowe w formie papierowej złożone poza systemem teleinformatycznym służącym do obsługi zgłoszeń wywozowych albo jego kopia potwierdzona przez właściwy organ celny.

W praktyce są to komunikat IE-599 lub dokument SAD, gdy będzie to eksport bezpośredni. W przypadku eksportu pośredniego będzie to potwierdzona kopia SAD lub komunikat IE-599 otrzymany poza systemem.

Karnety TIR nie należą do żadnych z wymienionych dokumentów. Zauważyć jednak należy, że katalog ten ma charakter przykładowy. W konsekwencji również inne niż wymienione dokumenty mogą potwierdzać wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej. W ocenie autora dokumentem takim może być również karnet TIR czy jego kopia. Dokument ten musi jednak potwierdzać wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej, co wymaga, aby był to dokument potwierdzony przez właściwy organ celny. Natomiast w przypadku eksportu pośredniego musi wynikać z niego tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu.


Odpowiednią aktualność w tym zakresie zachowuje według autora pismo Naczelnika Urzędu Skarbowego w Grudziądzu z 8 listopada 2004 r. (sygn. US-I/443-153/04), w którym czytamy, że:

(…) w opisanej sytuacji, jeżeli nie ma możliwości posiadania przez stronę potwierdzenia wywozu przez graniczny urząd celny Wspólnoty, wystarczającym dokumentem dla zastosowania regulacji preferencyjnych może być przedstawiony w załączeniu dokument KARNET TIR, który zawiera pieczęć Urzędu Celnego [od 1 marca 2017 r. urząd celno-skarbowy – przyp. red.].

Należy jednak podkreślić, że stosowanie stawki 0% do eksportu towarów jedynie na podstawie karnetu TIR lub jego kopii jest ryzykowne. Wskazane byłoby, jeśli jest to możliwe, aby dla potwierdzenia prawa do zastosowania stawki 0% uzyskali Państwo jeden z dokumentów wymienionych w art. 41 ust. 6a ustawy o VAT.

Podstawa prawna:

Tomasz Krywan, doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

REKLAMA

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

REKLAMA

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA